مازوخیست چیست؟

فرد مازوخیست از تجربه انواع مختلف درد لذت می برد. این درد می‌تواند شامل کسب لذت جنسی از درد یا تنبیه باشد، حتی امکان دارد فرد برای لذت بردن به دنبال موقعیت‌هایی باشد که باعث ناراحتی یا درد خودش می‌شود. یک فرد مبتلا به مازوخیست جنسی در پاسخ به درد، انکار یا تحقیر لذت جنسی را تجربه می کند. با این حال، مازوخیسم می تواند در مورد رفتارهای عمومی تر هم بروز پیدا کند. در چنین مواردی، یک مازوخیست دست به رفتار ها و اقداماتی می زند که باعث آسیب رساندن و تحقیر و حتی بروز درد در دیگران می شود.

انواع مازوخیسم

زیگموند فروید روانکاو سه نوع مازوخیسم را توصیف می کند:

  • شهوانی (جنسی)
  • روانی
  • اخلاقی

دو مورد اول امروز به عنوان مازوخیسم جنسی و مازوخیسم روانی توصیف می شوند. سایر محققان همچنین نوع چهارمی از مازوخیسم تطبیقی را پیشنهاد می کنند:

  • مازوخیسم جنسی: فروید از این نوع مازوخیسم به عنوان مازوخیسم اروتیک یاد می کند که شامل لذت جنسی در تجربه درد است.
  • مازوخیسم روانی: این یک نوع مازوخیسم غیرجنسی و شامل لذت بردن از تجربه درد روانی است. چنین دردی می تواند به خودی خود یا توسط دیگران ایجاد شود.
  • مازوخیسم اخلاقی: این نوعی از مازوخیسم است که شامل تحمل رنج برای کاهش احساس گناه است. حتی این نوع می تواند شامل خود تنبیهی و نشان دهنده نوعی عقده گناه باشد، اما همچنین می تواند شامل اعمال فداکارانه، اجتماعی یا نوع دوستانه باشد که به نفع دیگران است.
  • مازوخیسم تطبیقی: این نوع مازوخیسم شامل لذت بردن از دوره‌های موقت درد یا ناراحتی است که در نهایت منجر به تاخیر در ارضا می‌شود. برای مثال، ممکن است یک نفر یک خوراکی مورد علاقه خود را ذخیره کند تا بعداً از آن لذت ببرد زیرا از عذاب انتظار لذت می برد.

یک بررسی سیستماتیک در سال 2018 نشان داد که مازوخیسم مرتبط با مهار رضایت (یعنی مازوخیسم سازگار) سالم‌ترین نوع است.

مازوخیست در مقابل سادیست

در حالی که «سادیست» و «مازوخیست» اغلب با هم ارتباط دارند، اما معانی آنها کاملا با همدیگر فرق دارد. سادیست کسی است که از آزار دادن به دیگران و بروز رفتارهای بی رحمانه لذت می برد. از طرف دیگر، یک مازوخیست از تجربه انکار، تحقیر یا درد فیزیکی لذت می برد.

علائم یک فرد مازوخیست چیست؟

مازوخیست چیست؟ || مرکز مشاوره همکده

تنها راه برای اینکه واقعاً بفهمیم کسی مازوخیست است این است که مستقیماً به شما بگوید که از آزار دادن دیگران لذت می‌برد. وقتی صحبت از رفتار کلی مازوخیستی به میان می‌آید، می توانید با توجه به برخی رفتار های او، علائم مازوخیست بودن را در فرد تشخیص دهید.

برخی از رایج ترین علائم مازوخیست، عبارتند از:

  • فرد مازوخیست به دنبال موقعیت‌هایی برای از خود گذشتگی است: افراد مازوخیست ممکن است خود را در موقعیت‌هایی قرار دهند که مجبور شوند نیازهای دیگران را بالاتر از نیازهای خود قرار دهند. حتی ممکن است این رفتارها باعث رنج و درد خود فرد شود.
  • بیمار مازوخیست در هنگام مواجهه با موقعیت‌های دردناک یا دشوار از دیگران کمک نمی گیرد: زمانی که یک مازوخیست با موقعیت‌های سخت یا دردناکی مواجه می‌شود، ممکن است به جای درخواست از دیگران برای کمک یا تسکین درد را تحمل کند.
  • فرد مازوخیست افراد سلطه گر یا خودشیفته بیشتر رابطه برقرار می کنند: مازوخیست ها ممکن است علاقه زیادی به برقراری رابطه با افراد خودشیفته داشته باشند. در حالی که شرکای آنها ممکن است آنها را تحقیر، شرمنده، دستکاری یا نادیده بگیرند.
  • فقدان قاطعیت: مازوخیست ها اغلب تا حدی با مشکلات کنار می ایند و مطیع هستند. هنگامی که مردم از آنها سوء استفاده می کنند، یک فرد مازوخیست به ندرت از خودشان دفاع می کند.

علائم فردی مبتلایان به مازوخیسم

  • کمال گرایی: افراد کمال گرا وقتی نتوانند انتظارات خودشان را برآوردن کنند ممکن است دست به تنبیه خود بزنند و از این کار خود لذت می برند.
  • عدم مراقبت از خود، لذت های کوچک و شادی های روزمره: انکار کردن خود اغلب یکی از علائم مازوخیسم بودن است. یک مازوخیست ممکن است نیازهای خودش را تا حد درد نادیده بگیرد. آنها از ناراحت کردن خودشان لذت می برند.
  • خودگویی منفی: انتقاد مداوم از خود و خودگویی منفی گاهی اوقات می تواند نشانه مازوخیسم باشد. یک مازوخیست هیچ تلاشی برای تغییر یا رد این خودآزاری نمی کند.
  • خود خرابکاری: مازوخیست ها نیز تمایل دارند شانس خود را برای موفقیت خراب کنند. در حالی که این گاهی اوقات با ترس از موفقیت مرتبط است، برخی افراد ممکن است از شکست خود لذت ببرند. وقتی همه چیز خیلی خوب پیش می رود، یک فرد مازوخیست ممکن است راهی برای خرابکاری خود پیدا کند تا بتواند احساس ناامیدی یا بدبختی را تجربه کند.

چه چیزی باعث مازوخیست شدن افراد می شود؟

دلایل دقیق مازوخیسم کاملاً مشخص نیست. انواع مختلف مازوخیسم ممکن است دلایل متفاوتی داشته باشند. با این حال، تحقیقات بیشتری باید در مورد تشخیص علل دقیق مازوخیسمی انجام شوند.

مازوخیسم غیرجنسی

در حالی که سادیسم و مازوخیسم با همدیگر کاملا فرق دارند، برخی تحقیقات نشان داده است که افرادی که از آسیب رساندن به خود یا صدمه دیدن خودشان لذت می برند، ممکن است از ایجاد درد یا ناراحتی دیگران هم لذت ببرند. یک مطالعه در سال 2020 که در مجله شخصیت منتشر شد، ارتباط بین مازوخیسم غیرجنسی و ویژگی های شخصیت ضد اجتماعی را مورد بررسی قرار داده است.

در این مطالعه، افراد مازوخیست از خوردن غذاهای تند، دریافت ماساژهای دردناک و شنیدن جوک های زننده لذت می بردند. چنین افرادی همچنین سطوح بالایی از ویژگی‌های ضداجتماعی را از خود نشان می دهند.

مازوخیسم جنسی

در حالی که مشارکت و علاقه به مازوخیسم جنسی و اعمال BDSM از نظر تاریخی با عواملی مانند آسیب های دوران کودکی یا تثبیت جنسی ناسالم مرتبط بوده است، تحقیقات صورت گرفته چنین چیزی را اثبات نکرده است.  بررسی ها نشان می دهد که عوامل زیر ممکن است در مازوخیسم جنسی دخیل باشند:

  • درد: شرکت کنندگان پیشنهاد کردند که درد “خوب” می تواند لذت بخش باشد.
  • هوشیاری تغییر یافته: برخی از شرکت کنندگان همچنین گزارش دادند که مازوخیسم به آنها اجازه می دهد تا حالت تغییر یافته ای از هوشیاری آرام و مراقبه را تجربه کنند.

چگونه با ویژگی های مازوخیستی مقابله کنیم؟

مازوخیست چیست؟ || مرکز مشاوره همکده

مازوخیست بودن همیشه هم یک چیز منفی نیست. لذت بردن از انواع خاصی از درد در زمینه‌های خاص غیرمعمول نیست (مانند لذت بردن از تماشای فیلم‌های غمگین)، و حتی می‌تواند سالم باشد (مانند ادغام مازوخیسم جنسی در یک رابطه توافقی و مثبت جنسی).

اما اگر تمایلات مازوخیستی باعث آسیب، پریشانی یا منجر به رفتارهای بالقوه مخاطره‌آمیز می‌شود، مهم است که به دنبال درمان وضعیت خود باشید. در این شرایط بهتر است با یک روانشناس یا روانپزشک برای مقابله با درد خود مشورت کنید. این در حالی است که گزینه های درمانی مختلفی مانند درمان شناختی رفتاری (CBT)، رفتار درمانی دیالکتیکی (DBT) و درمان روانکاوی  وجود دارند که ممکن است برای تسکین درد در افراد مازوخیسم موثر باشند. علاوه بر آن می توانید راهکارهای زیر را امتحان کنید:

استراتژی های آرامش را تمرین کنید

به دنبال راه هایی برای رفع هر گونه اضطرابی باشید که ممکن است شما را مجبور کند از طریق مازوخیسم به دنبال لذت بگردید. در این شرایط تکنیک های تمدد اعصاب که می توانند برای مدیریت استرس و اضطراب مفید باشند، عبارتند از:

  • رایحه درمانی
  • نفس عمیق
  • مراقبه
  • ذهن آگاهی
  • آرامش پیشرونده عضلانی
  • تجسم
  • یوگا

با احساسات منفی مقابله کنید.

تمایلات مازوخیستی ممکن است زمانی که شما با احساسات منفی دست و پنجه نرم می کنید، مانند احساس بد نسبت به خودتان یا درماندگی، بروز پیدا کنند. یافتن راه هایی برای تحمل بهتر پریشانی و تمرین پذیرش عاطفی در مورد احساسات منفی می تواند مفید باشد.

مکانیسم های مقابله ای را یادبگیرید.

مهارت های مقابله ای مثبت می تواند شامل جستجوی حمایت اجتماعی، یادداشت روزانه، پرت کردن حواس خود، ورزش کردن، مراقبه، گوش دادن به موسیقی باشند که به شما کمک می کنند علائم خود را تسکین دهید.

سوالات متداول

آیا مازوخیست کسی است که درد را دوست دارد؟ بله، مازوخیسم یک گرایش روانی برای یافتن رضایت و لذت در درد است. در این شرایط ممکن است افراد به طور فعال یا منفعلانه خود را در موقعیت هایی قرار دهند که در معرض درد بگیرند. اما این بدان معنا نیست که آنها از همه دردها لذت می برند. برای افرادی که از مازوخیسم جنسی لذت می برند، تحمل درد می تواند بخشی از یک زندگی جنسی سالم و رضایت بخش باشد، زمانی که در زمینه یک رابطه ایمن و رضایت بخش رخ دهد. در مواردی که باعث می‌شود افراد خود را در موقعیت‌های پرخطر احساسی، فیزیکی یا جنسی قرار دهند، می‌تواند مخرب یا حتی خطرناک باشند.

آیا مازوخیسم یک اختلال روانی است؟ در برخی موارد، مازوخیسم جنسی می تواند معیارهای تشخیصی اختلال پارافیلیک را برآورده کند. اختلال مازوخیسم جنسی یک اختلال پارافیلیک است که شامل امیال، خیال‌پردازی‌ها یا رفتارهای مرتبط با آزار، ضرب و شتم، مقید شدن، تحقیر یا آسیب‌دیدگی برای کسب رضایت جنسی است. چنین اصرار یا رفتارهایی منجر به پریشانی می شود و به طور بالقوه به خود یا دیگران آسیب می رساند.

مازوخیسم جنسی تنها در صورتی یک اختلال محسوب می شود که باعث ایجاد ناراحتی یا آسیب شود. اگر نه، آن را نوعی علاقه جنسی در نظر می گیرند.

منابع
https://www.verywellmind.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا