سادیسم، مازوخیسم و سادومازوخیسم

سادیسم، مازوخیسم و سادومازوخیسم سه لغتی هستند که اغلب شما را گیج می کنند. همه ی ما گاه به دنبال تفاوت میان سادیسم، مازوخیسم و سادومازوخیسم بوده ایم. اینکه این لغت ها از کجا امده اند و به دنبال مثال هایی برای ان ها در جملات گشته ایم.

سادیسم به معنای تمرین و فعالیتی برای کسب لذت با ایجاد درد و آزار دادن فردی دیگر است. سادیسم می تواند طبیعتی جنسی داشته باشد با نه. فردی که کارهای سادیسمی انجام می دهد سادیست نامیده می شود. نام سادیسم از نام شخصیت بزرگی در قرن هجده گرفته شده است. که مرد بزرگ فرانسوی که رمان هایی در مورد خشونت های جنسی و ظلم علیه دیگران نوشته است.

مازوخیسم نوعی تمرین کسب لذت با تحمیل درد و رنج روی خود فرد است. مازوخیسم می تواند دارای طبیعت جنسی باشد یا نه. کسی که به تمرین مازوخیسم می پردازد مازوخیست نام دارد. کلمه ی مازوخیست نیز از نام نویسنده ای گرفته شده است که در مورد اجبار و تحمیل جنسی می نوشته است.

سادومازوخیسم تمرین و فعالیتی برای کسب لذت با هردو تحمیل درد به دیگران و همچنین آزار دادن خود است.

سادومازوخیسم تقریبا همیشه طبیعتی جنسی دارد. کسی که این کار را انجام می دهد سادومازوخیسم نامیده خواهد شد. لغت سادومازوخیسم اولین بار در سال 1916 به عنوان ترکیبی از سادیسم و مازوخیسم نمودار شد. این لغت اغلب به شکل ساده و بدون هیچ خط یا علامت دیگری نوشته می شود.

سادیسم شامل کسب لذت از دیگران تحت شرایطی می شود که فرد احساس ناراحتی یا درد داشته باش. در نظریات توضیح داده شده است که در این روش فرد نه تنها از دیدن درد و رنج دیگران لذت می برد بلکه دوست دارد خودش نیز در فعالیت های سادیستیک شرکت داشته باشد. کسانی که شخصیتی سادیستیک دارند اغلب می خواهند رفتارهای ظالمانه و خشونت متناوب نسبت به دیگران نشان دهند. سادیسم می تواند شامل استفاده از خشونت عاطفی، مجبور کردن دیگران از عمد با ترسیدن و تمایل به خشونت باشد.

همراه بودن سادیسم با اختلالات شخصیتی دیگر

سادیسم، مازوخیسم و سادومازوخیسم

اختلال شخصیتی سادیستیک اغلب خود را همراه با اختلالات شخصیتی دیگر نشان می دهد. تحقیقات نشان داده اند اختلالات شخصیتی سادیستیک نوعی اختلال شخصیتی است که در آن بالاترین سطح از همراهی با دیگر اختلالات روان شناختی دیده می شود. در مقابل سادیسم در بیمارانی که هیچ نوع اختلال روانی دیگری ندارند نیز می تواند تشخیص داده شود. یک اختلال شخصیتی که اغلب همراه با اختلال شخصیتی سادیستیک دیده می شود. اختلال رفتاری سلوک است که یک اختلال برای افراد بزرگسال نیست. بلکه در کودکان و دوران بلوغ دیده می شود. تحقیقات نشان داده اند انواع بیماری های دیگر، مانند اعتیاد به الکل، نیز در بین بیماران اختلال سادیستیک سطح بالایی دارند.

محققان در تشخیص اختلال شخصیتی سادیستیک از دیگر اختلالات شخصیتی تا حدی مشکل دارند. علت میزان بالای همراه بودن آن با دیگر اختلالات است.

تعاریف و افکار کلیدی برای سادیسم و مازوخیسم

سادیسم جنسی و مازوخیسم جنسی دو اختلال روان شناختی جداگانه هستند. هریک توسط انجمن تشخیص و درمان بیماری های روانی (DSM-IV) به صورت جداگانه به عنوان یک پارافیلیا گروه بندی شده اند. یک اختلال شخصیتی که با رفتارها یا  تمایلات غیرقابل قبولی شناخته می شوند. ( پارافیلیاهای دیگر شامل تماشاگری جنسی یا اجبار برای دیدن رابطه ی دیگران، عورت نمایی یا تمایل برای نشان دادن اعضای جنسی به دیگران، شی پرستی یا فتیشیسم یا اعتقاد به نیروی عجیب در برخی اشیا) هستند.

سادیسم و مازوخیسم به ترتیب با احساساتی برای لذت جنسی یا هر لذت دیگری همراه با آزار دادن دیگران و یا آسیب رساندن به خود تعریف می شوند.

معیارهای رسمی DSM-IV برای سادیسم جنسی

سادیسم، مازوخیسم و سادومازوخیسم
  • برای بیش از شش ماه داشتن فانتزی های جنسی مکرر و شدید، خشونت جنسی یا رفتارهایی که شامل حرکاتی هستند (واقعی بوده و تحریک شده نباشند.) که در ان آسیب روانی یا فیزیکی وجود دارد و این دردهای قربانی باعث لذت بردن فرد می شوند.
  • فرد این کارها را با کسی انجام داده که راضی به ان نبوده است. یا خشونت ها یا فانتزی های جنسی باعث استرس شدید با مشکلات شخصیتی دیگر شده اند.
همچنین مهم است که اختلال سادیسم جنسی را در شرایط زیر نیز تشخیص داد.
  • در محیطی کنترل شده، شرایطی که فرد در محیطی سازمانی یا با خصوصیات دیگر زندگی می کند. که در ان برای او فرصت های شرکت در رفتارهای جنسی سادیستیک محدود هستند.
  • در بهبودی کامل، جایی که فرد در ان علایق و رفتارهای پارافیلیک را با شخصی که راضی نیست انجام نداده و در بخش های مهم از زندگی خود دچار استرس شدید نشده است. این اتفاق برای حدود پنج سال قبل یا بیشتر در محیطی کنترل نشده ادامه یافته باشد.

کسی که با سادیسم جنسی شناخته می شود سادیست نام دارد. لغت سادومازوخیسم به وجود هردوی سادیسم و مازوخیسم اشاره دارد. در موارد حاد، سادیسم جنسی می تواند منجر به جراحت شدید یا مرگ بر اثر رفتارهای سادیستیک شود.

علائم و خطرات سادیسم جنسی

برخی افراد هیچگاه از مرحله ی فانتزی های جنسی فراتر نمی روند. اما برخی ممکن است فانتزی های خود را روی افراد دیگر انجام دهند. چه کسانی که می خواهند یا کسانی که نمی خواهند. با وجودی که به سختی می توان متوجه این فانتزی ها شد، مگر اینکه فرد در مورد آن حرف بزند. وقتی فرد شروع به عمل در مورد فانتزی های جنسی خود می کند می توان متوجه نشانه ای از مشکل بزرگتری با سادیسم جنسی شد. وقتی علائم نمودار شدند دریافت درمان قبل از شدت یافتن علائم و منجر شدن به مشکلات متعدد متفاوت توصیه می گردد.

این یکی از مهم ترین خطرات این اختلال جنسی است. برخی افراد نمی توانند تمایلات خود را کنترل کنند و منجر به نیاز به چیزهای بیشتر و بیشتر برای ارضای تمایلاتشان خواهد شد. در نهایت آن ها کسی که نمی خواهد را شکنجه داده با به او تجاوز می کنند که می تواند عواقبی جدی در پی داشته باشد.

این اختلال می تواند درب را به روی دیگر بیماری های روانی نیز باز کند.
  • هیجان جنسی بر اثر ایجاد درد و ناراحتی – چه فیزیکی و چه روانی
  • فانتزی های جنسی متعدد که شامل درد برای دیگران در طول فعالیت جنسی می شود
  • مشکلات خواب
  • فانتزی های جنسی شدید و با جزئیات در مورد آسیب رساندن یا آزار دادن دیگران
  • مشکلات در روابط

گام های عملی و برنامه ی درمانی برای سادیسم و مازوخیسم

درمان سادیسم جنسی یا مازوخیسم جنسی شاید با مشکلات دیگر در سلامت که مرتبط با رفتارهای جنسی بی قاعده هستند دشوارتر شود. بیماری های جنسی انتقالی (STDs) و دیگر مشکلات سلامت ممکن است نمودار شوند.

دقت داشته باشید: کارهایی که مرتبط با سادیسم یا مازوخیسم جنسی هستند به مرور زمان خشن تر و ازاردهنده تر خواهند شد. با این وجود با زیادتر شدن سن فرد بیمار، توانایی یا تمایل او به اینگونه رفتارها کاهش می یابد برای مثل سادیسم جنسی به ندرت بعد از سن 50 سالگی در کسی تشخیص داده می شود. برای درمان:

  • جایگزینی برای رفتارهای خشن پیدا کنید.

رفتارهای سادیستیک جنسی در طبیعت پرخاشگرانه ی خود متفاوت اند. برخی رفتارهای سادیستیک روی آزار دادن و ایجاد درد کم تمرکز دارند در حالی که برخی دیگر با هدف ایجاد دردهای شدید هستند. بعلاوه یک فرد سادیستیک شاید شریکی را پیدا کند که خود علاقه مند به شرکت در این رفتارها باشد یا فردی را قربانی جنسی خود کند. آن ها باید رفتارهای پرخاشگرانه را با رفتارهایی با خشونت کمتر جایگزین کنند.

  • روی فعالیت جنسی سالم تمرکز کنید.

تشخیص و تمرکز روی تمرینات جنسی که لذت بخش بوده و همراه با رفتارهای مازوخیسمی یا سادیستیک نیستند کمک می کند در فعالیت های جنسی عادی شرکت کنید. تشویق و گسترش فعالیت های جنسی عادی راهی برای استفاده از قدرت ها و تمایلات خود به سمت تمرینت جنسی سالمی است که هر فردی دارد.

  • برای تغییر خود اقدام کنید.

حتی اگر فرد در مورد سادیسم یا مازوخیسم فانتزی هایی دارد اما بازهم تعهدی اگاهانه دارد که در واقعیت به سمت اینگونه رفتارها نرود. تمایل برای انجام یک کار به معنای انجام دادن آن نیست. یک راه برای تشویق به این کار با کمک کردن برای دیدن ارزش  ذاتی افراد است و اینکه باید با احترام با آن ها رفتار کرد. این درک از ارزش فردی دیگر باعث سرکوب هرگونه تمایل به رفتارهای آسیب زننده یا خشن در مقابل دیگران خواهد شد.

به ندرت دیده می شود کسانی که دچار اختلال سادیسم جنسی هستند خودشان به دنبال درمانی برای بیماری شان بروند. به جای آن این افراد بیمار اغلب برای مشارکت در جرم هایی که در آن علایق پارافیلیک وجود دارد توسط قانون دستگیر شده و بعد کمک های حرفه ای دریافت می کنند.

این ها شامل روان درمانی و مصرف دارو خواهد شد.
  • روان درمانی: خصوصا درمان رفتارشناختی می تواند به این افراد کمک کند تا الگوهای خشونت جنسی را شناخته و راه های بهتر و سالم تری برای برخورد با آن پیدا کنند. باسازی سناختی کمک می کند فرد این الگوهای فکری مضر را شناخته و بر ان ها غلبه یابد.
  • داروها: گاه داروهای ضدافسردگی برای متعادل ساختن مواد شیمیایی مغز و همچنین کاهش رفتارهای تکانه ای تجویز خواهند شد. به همین ترتیب داروهای ضدآندروژنیک نیز گاه برای کنترل میل جنسی فرد تجویز می شوند.

تشخیص با متغیرها

چندین شرایط متعدد وجود دارند که ممکن است به اشتباه اختلال سادیسم جنسی شناخته شوند.. حتما باید با دقت شواهد اختلال سادیسم جنسی و فاکتورهای تشخیصی بررسی گردند و در عین حال احتمالات زیر را در ذهن داشت:

  • اختلال شخصیتی ضداجتماعی
  • اختلال مازوخیسم جنسی
  • فعالیت جنسی بیش از حد
  • اختلالات مصرف مواد یا الکل

روان شناسی مدرن

سادیسم، مازوخیسم و سادومازوخیسم

دلایل متعددی وجود دارد که می گویند چرا یک بیمار سادیسم یا مازوخیسم کارهای پرخاشگرانه را لذت بخش می داند و پاسخ به مقدار زیادی به خود فرد بستگی دارد. برای برخی افراد داشتن قربانی و حس درماندگی باعث فرار از هر درمانی می شود، چه از استرس های زندگی باشد، از مسئولیت ها یا از احساس گناه. برای برخی دیگر داشتن موضع قدرت و کنترلی که روی دیگران دارند باعث احساس امنیت و حفاظت در طول دوران کودکی خواهد شد.

ان ها با دریافت پذیرش حرف خود از سوی قربانی احساس رضایت خواهند داشت.

فرد سادیسمیک ممکن است از حس قدرت و نفوذی که روی فرد دیگر دارد لذت ببرد یا فرد مازوخیسم با آزار دادن خود این لذت را تجربه کند. هنوز درست درک نشده است که چه چیزی باعث ارتباط میان این تجربیات عاطفی با رضایت جنسی شده است یا این ارتباط در ابتدا چگونه شکل می گیرد. برخی متخصصان می گویند یک رابطه ی سادیسمی تا زمانی که با رضایت هردو طرف همراه باشد اغلب یک مشکل روان شناختی در نظر گرفته نمی شود.

مثلا یکی از متخصصان روان شناسی در مصاحبه ای گفته است “شرایط تنها زمانی مشکل در نظر گرفته خواهد شد که برای فرد دردسر ایجاد کرده یا او برای این کارش حس خوبی نداشته باشد یا باعث مشکلاتی در زندگی شخصی یا حرفه ای او شده است. در غیر این صورت آن را مشکل نمی دانیم. اما اگر این شرایط را در کل بیماری در نظر بگیریم عجیب این است که زیست این فرد چگونه بوده که باعث تمایل او به این کار شده است و اغلب باید دانست تجربیاتی که فرد داشته است او را به سمت راهی در این طیف هدایت کرده اند.”

منابع
thriveworks.comthriveboston.comen.wikipedia.orggrammarist.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا