علائم اختلال دوقطبی در زنان

اختلال دوقطبی در زنان یکی از انواع اختلالات روانی است. همانطور که می دانید شخصیت های دوقطبی به گونه ای هستند که تشخیص رفتار آن ها دشوار است. یکی از اختلالاتی که ممکن است آن را بدانید اختلال افسردگی و دو قطبی است. افسردگی یک اختلال شایع در دنیا است و انواع مختلفی دارد. اختلال دو قطبی نیز اختلالی است که در سنین مختلف می تواند ایجاد شود. در این مقاله می خواهیم در ارتباط با علائم اختلال دوقطبی در زنان صحبت کنیم.

اختلالات افسردگی و اختلال دوقطبی در زنان

برای مثال اختلالات افسردگی یا اختلالات استرسی در همه افراد و در سنین مختلف می تواند به وجود بیاید. یک سری از اختلالات هم هستند که بیشتر برای کودکان یا به صورت اختصاصی برای بزرگسالان است. اختلالات در کودکان اگر به طور کامل درمان نشود می تواند به آینده کودک ضربه بزند و در واقع پیامد های آن افسردگی را به همراه داشته باشد. این بدان دلیلی است که کودک در دوران مدرسه احساس کند با بقیه فرق دارد و مورد تمسخر قرار می گیرد که این باعث آسیب روحی به او می شود. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با علائم اختلال دوقطبی در زنان، صحبت کنیم.

تاثیرات نوسان خلقی به طور شدید و غیر عادی در اختلال دوقطبی در زنان

آیا شما یا کسی که می شناسید تحت تأثیر نوسانات خلقی قرار گرفته که به نظر شدید یا غیرعادی است؟ آیا این تغییرات در خلق و خوی بر توانایی شما در حفظ تمرکز یا تکمیل وظایف تأثیر می گذارد؟ در حالی که تغییرات گاه به گاه در خلق و خوی طبیعی است، اما وقتی این تغییرات غالباً رخ می دهد، یا بدون دلیل مشخصی، ممکن است دلیلی برای نگرانی باشد. برای برخی، این ها می تواند نشانه هایی از یک اختلال سلامت روان باشد که به عنوان اختلال دو قطبی شناخته می شود. از آن جا که همه افراد مبتلا به اختلال دو قطبی به درستی تشخیص داده نشده اند یا تحت درمان هستند، درک علائم و دانستن زمان جستجوی کمک از اهمیت برخوردار است.

اختلال دوقطبی در زنان چیست؟

اختلال دو قطبی یک وضعیت بهداشت روانی است که باعث تغییرات غیرمعمول در انرژی، خلق و خو، تمرکز و توانایی انجام فعالیت های زندگی روزمره می شود. این تغییرات خلقی، که به آن قسمت می گویند، شامل اوج های احساسی (شیدایی یا هیپومانیا) و پایین آمدن (به عنوان مثال افسردگی) است. موسسه ملی بهداشت روان گزارش داده است که تقریباً 2.6 درصد از جمعیت بزرگسال در ایالات متحده تحت تأثیر اختلال دوقطبی قرار دارند.

عوامل خطر در ایجاد اختلال دوقطبی در زنان

علت دقیق اختلال دو قطبی در میان متخصصان بهداشت روان ناشناخته مانده است. دانشمندان معتقدند که یک مولفه ژنتیکی وجود دارد که ممکن است باعث ایجاد این اختلال در برخی خانواده ها شود. با این حال، در حالی که افراد مستعد ژنتیکی هستند که در معرض خطر ابتلا به اختلال دو قطبی هستند، اما هر کسی که یکی از اعضای خانواده اش را نیز داشته باشد، آن را تجربه نمی کند. همچنین تصور می شود عوامل محیطی مانند جنسیت، استرس و سو مصرف الکل یا مواد از عوامل موثر در ایجاد اختلال دو قطبی هستند.

گرایش های خانوادگی

اگر یکی از بستگان درجه یک مبتلا به اختلال دوقطبی در زنان مانند مادر یا خواهر است، ممکن است در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به این اختلال باشد. برای بسیاری از افراد، اولین علائم به وجود می آید در دوران نوجوانی یا اوایل بزرگسالی دیده نمی شود. اگر چه اختلال دو قطبی در هر سنی قابل تشخیص است، سن معمول شروع آن 25 سال است.

جنسیت در ارتباط با این زمینه

در حالی که زنان و مردان به طور مساوی تحت تأثیر اختلال دو قطبی قرار دارند، علائمی وجود دارد که مخصوص هر جنسیت است. به عنوان مثال، زنان احتمالاً قسمت های خلقی سریع دوچرخه سواری را تجربه می کنند. بعلاوه، آن ها در مقایسه با مردان مبتلا به این اختلالات، احتمالاً دوره های مختلف و افسردگی را تجربه می کنند. از طرف دیگر، مردان ممکن است علائم اختلال دو قطبی مانند خشم، خصومت یا پرخاشگری را از خود نشان دهند.

دوچرخه سواری سریع برای توصیف تغییر در اختلال دوقطبی در زنان

دوچرخه سواری سریع اصطلاحی است که برای توصیف تغییر در چرخه های خلقی به کار می رود جایی که فرد مبتلا به اختلال دوقطبی در طی یک دوره 12 ماهه چهار دوره یا بیشتر از مانیا یا افسردگی را تجربه می کند. این تغییر سریع در چرخه های خلقی اغلب توسط فرد توصیف می شود که احساس می کند در حال حرکت با احساسات است. احساسات ممکن است در طی چند ساعت یا چند روز از بالا به پایین و دوباره برگردند. در طی یک دوره دوچرخه سواری سریع، ممکن است فرد احساس خطرناکی کند که از کنترل خارج شده است.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

دوچرخه سواری سریع در بین کسانی که به اندازه کافی برای درمان این اختلال درمان نشده اند، با شیوع بالاتری همراه است.

فشار روانی در اختلال دوقطبی در زنان

افرادی که در یک محیط پر استرس زندگی می کنند یا شغل پر استرسی دارند ممکن است بیشتر دچار اختلال دو قطبی شوند. اعتقاد بر این است که عوامل دیگری مانند سو استفاده جسمی یا جنسی (به ویژه در مراحل اولیه رشد زندگی)، یا مرگ والدین یا سایر حوادث آسیب ز، خطر ابتلا به اختلال دوقطبی در زندگی را افزایش می دهد.

سو مصرف الکل یا مواد

اگر چه الکل و سایر مواد باعث اختلال دو قطبی نمی شوند، اما استفاده از آنها می تواند شروع علائم را تسریع کرده و باعث خلق و خوی همراه شود.

علائم اختلال دوقطبی در زنان

اختلال دوقطبی در زنان یک وضعیت سلامت روانی جدی است که با نوسانات خلقی شدید مشخص می‌شود. در حالی که این اختلال برای مردان و زنان به روش‌های مشابهی تجربه می‌شود، تفاوت‌های مشخصی در مورد علائم وجود دارد. بیایید نگاهی به راه‌های منحصربه‌فرد اختلال دوقطبی بر زنان بیاندازیم.

اختلال دوقطبی چیست؟

اختلال دوقطبی – که گاهی اوقات به عنوان افسردگی شیدایی شناخته می شود – باعث نوسانات خلقی عمیق می شود. افراد مبتلا به این اختلال معمولاً بین دوره‌های شیدایی و دوره‌های افسردگی در نوسان هستند. اگرچه برخی از افراد دوره‌های ترکیبی مانیا و افسردگی را تجربه می‌کنند. این نوسانات خلقی می تواند باعث تغییر در رفتار و کاهش توانایی مقابله با زندگی شود و می تواند بر روابط بین فردی تأثیر بگذارد. اختلال دوقطبی در زنان همچنین می تواند باعث شود که فرد تصمیمات غیرمنطقی بگیرد و رفتاری تند از خود نشان دهد. مرحله افسردگی اختلال دوقطبی، فرد را در معرض افزایش خطر خودکشی قرار می دهد.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

علل دقیق اختلال دوقطبی ناشناخته است و ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. ژنتیک ممکن است نقش داشته باشد، تفاوت‌های مغزی و شیمیایی نیز ممکن است یک عامل باشند، و محرک‌های محیطی ممکن است در این امر نقش داشته باشند.

چگونه اختلال دوقطبی در زنان متفاوت است؟

اختلال دوقطبی بین 3.7٪ تا 6.4٪ از جمعیت را تحت تأثیر قرار می دهد، اما به نظر می رسد که مردان و زنان را به مقدار مساوی تحت تأثیر قرار می دهد.

  • زنان بیشتر از مردان دوقطبی II (که با هیپومانیا غالب است) را تجربه می کنند
  • خانوم ها بیشتر از مردان به دوره‌های شیدایی مختلط مبتلا می‌شوند
  • زنان بیشتر از مردان مستعد افسردگی جدی مرتبط با اختلال دوقطبی هستند
  • ممکن است یک الگوی فصلی برای زنان وجود داشته باشد، به طوری که زنان دوره های دوقطبی بیشتری را در پاییز و زمستان تجربه می کنند
  • زنان بیشتر از مردان در سنین بالاتر علائم اختلال دوقطبی را تجربه می کنند.

علائم اختلال دوقطبی در زنان چگونه متفاوت است؟

درست مانند مردان، اختلال دوقطبی برای زنان با نوسانات خلقی شدید، از جمله دوره های شیدایی (افزایش خلق و خو) و افسردگی مشخص می شود. با این حال، زنان بیشتر از مردان دچار هیپومانیا می‌شوند، به این معنی که تجربه آن‌ها از شیدایی ممکن است برای دیگران کمتر مشخص و آشکار باشد. هیپومانیا شکلی از شیدایی با عملکرد بالا است و دارای علائمی مانند:

  • احساسات “هیجانی” و پر انرژی
  • احساس اینکه نیازی به خواب ندارید
  • داشتن افکار مسابقه ای و تصمیم گیری های تکانشی
  • دوره های هیپومانیک روزهای کمتری نسبت به دوره های شیدایی طول می کشد
  • اگرچه این احساسات شدید هستند، اما معمولاً بر توانایی شما برای عملکرد تأثیر نمی گذارند

نکته ای در ارتباط با این زمینه

زنانی که اختلال دوقطبی را تجربه می‌کنند، بیشتر احتمال دارد که دوره‌های «مخلوط» را تجربه کنند که جنبه‌هایی از شیدایی یا هیپومانیا و افسردگی دارد. آن‌ها همچنین به احتمال زیاد “دوچرخه سواری سریع” را تجربه می کنند، که به معنای داشتن چهار یا بیشتر قسمت های مختلف در یک سال است.

زنان در معرض خطر بالای اپیزودهای افسردگی و خودکشی هستند

شاید نگران کننده ترین جنبه علائم اختلال دوقطبی در زنان این واقعیت است که دوره های افسردگی اختلال دوقطبی در زنان بیشتر از مردان است. دوره های افسردگی اغلب بر دوره های شیدایی در زنان غالب است. در واقع، زنان مبتلا به اختلال دوقطبی اغلب به اشتباه به عنوان مبتلا به افسردگی اساسی تشخیص داده می شوند.  هم شیدایی و هم افسردگی خطراتی دارند. اما دوره های افسردگی اختلال دوقطبی افراد را در معرض خطر بالای خودکشی قرار می دهد. در واقع، زنان مبتلا به اختلال دوقطبی بیشتر از مردان مبتلا به اختلال دوقطبی اقدام به خودکشی یا مرگ بر اثر خودکشی می‌کنند.

این یکی از دلایلی است که چرا باید اختلال دوقطبی در زنان جدی گرفته شود و باید به درستی تشخیص داده شود.

علائم چرخه تولید مثل

هورمون‌های مرتبط با چرخه‌های تولید مثل زنان باعث اختلال دوقطبی نمی‌شوند، اما می‌توانند علائم را تشدید کنند. به عنوان مثال:

  • علائم اختلال دوقطبی ممکن است در طول PMS، قبل از یائسگی و یائسگی تشدید شود.
  • افسردگی در طول PMS توسط حدود یک چهارم زنان مبتلا به اختلال دوقطبی تجربه می شود
  • بارداری و زایمان همچنین ممکن است علائم را تشدید کند، به طوری که زنان پس از زایمان نرخ های بالاتری از شروع یا شدت اختلال دوقطبی در زنان را تجربه می کنند.

زنان مبتلا به اختلال دوقطبی در معرض خطر بیشتری برای روان پریشی پس از زایمان هستند، یک هجو نادر اما جدی پس از زایمان.

منابع
وبسایت verywellmind

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا