روانشناسی چند علت و نشانه استرس ثانویه را توضیح می دهد

استرس ثانویه گاهی اوقات همانند زمانی است که دیگران شما را آزار می دهند. یعنی این استرس حتی در زمانی که اطرافیان در کنار شما وجود ندارد هم در کنار شماست. همان طور که می دانید استرس و اضطراب در بین افراد به شدت شایع است. هر کس می تواند با این اختلالات مبارزه کند. برخی از این اختلالات روانی را ممکن است بشانسید. برخی هم برای شما تازگی دارند. اختلالات اگر ادامه پیدا کنند و درمان نشوند باعث آسیب های مختلفی به جسم افراد می شود. اگر اختلالات از کودکی در افراد باقی نماند.

افسردگی ممکن است در افراد مختلفی به وجود بیاید. برخی افراد هستند که که در طول دوران مختلف زندگی دچار افسردگی می شوند. افسردگی می تواند در سنین مختلف برای هر فردی به وجود بیاید. برای برخی از افراد ممکن است در سنین کودکی به وجود آمده باشد و تا دوران ازدواج هم ادامه داشته باشد. درمان ها برای افراد مختلف متفاوت است. برخی از طریق داروهای مختلف و زیر نظر روان پزشک این روند درمانی را طی می کنند. برخی هم ممکن است با ایجاد فعالیت های جدید یا ورزش کردن این کار را انجام دهند.

شرایط خانواده و شناسایی محرک های استرس ثانویه و اضطراب

در کل این که بگوییم در افراد مختلف نشانه های افسردگی چگونه است به گزینه های مختلفی بستگی دارد. برای مثال شرایط خانواده در برخی افراد یک عامل مهم است. شرایط زندگی به گونه ای است که در افراد مختلف نشانه های متفاوتی به وجود خواهد آمد. روند درمان هر پزشکی با پزشک دیگر متفاوت است اما شما حتما باید به آن ها اطمینان کنید. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با روانشناسی چند علت و نشانه استرس ثانویه را توضیح می دهد، صحبت کنیم.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

هنگامی که از الکل یا مواد مخدر برای مدیریت شناسایی محرک های استرس ثانویه و اضطراب یک مشکل سلامت روان استفاده می کنید، به آن «خوددرمانی» می گویند. ممکن است بدانید که مشکل سلامت روانی دارید اما هیچ راه سالم تری برای مقابله با آن نمی دانید.

خوددرمانی و شناسایی محرک های استرس ثانویه و اضطراب ممکن است در کوتاه مدت تسکین دهد

در حالی که خوددرمانی ممکن است در کوتاه مدت تسکین دهد، با گذشت زمان فقط مشکلات شما را تشدید می کند. خوددرمانی منظم می تواند منجر به اعتیاد، بدتر شدن اختلالات خلقی و افزایش مشکلات سلامتی شود. همچنین می تواند به روابط شما در خانه، محل کار و مدرسه آسیب برساند.

اما تو ناتوان نیستی با درک بهتر دلایل و زمان خوددرمانی، می‌توانید راه‌های سالم‌تر و مؤثرتری برای کنار آمدن با مشکلات و بهبود خلق و خو و رفاه کلی خود بیابید.

چرا مردم خود درمانی می کنند؟

همه ما هر از چند گاهی در پاسخ به مشکلات و شکست های زندگی احساس ناراحتی، نگرانی و عدم تعادل می کنیم. احساس ناامیدی، ترس، عصبانیت، غم و اندوه یا استرس شدید شروع به تداخل در عملکرد شما در زندگی روزمره می کند. این می تواند نشانه ای باشد که برای یک بیماری زمینه ای شناسایی محرک های استرس ثانویه و اضطراب به کمک لازم است.

راه هایی برای شناسایی محرک های استرس ثانویه و اضطراب

آیا اغلب احساس می کنید که برخی رویدادها سطح اضطراب شما را از بین می برد؟ آیا تا به حال از نزدیک شدن به موقعیت‌های خاص می‌ترسید که استرس از ذهنتان خارج شود؟ اگر احساس می‌کنید که جنبه‌های خاصی از زندگی بدون هیچ دلیل آشکاری باعث اضطراب شدید شما می‌شوند، احتمالاً در حال تحریک شدگی هستید. احتمالاً شنیده اید که از این اصطلاح به عنوان شوخی در رسانه های اجتماعی استفاده می شود. اما محرک ها موضوع ساده ای نیستند. خوشبختانه، شما می توانید یاد بگیرید که آن‌ها را شناسایی کرده و با آن‌ها مقابله کنید.

محرک های استرس ثانویه و اضطراب چیست؟

محرک یک اصطلاح روانشناختی برای شرایط خارجی است که علائم عاطفی یا روانپزشکی منفی ایجاد می کند. این علائم معمولاً اضطراب، وحشت، ناامیدی، استرس و خودگویی منفی است. اغلب این یک محرک است، مانند بو، صدا، یا بینایی که افراد را به یاد آسیب های گذشته می اندازد. این ها اغلب باعث فلاش بک موقعیت های آسیب زا می شوند. این ممکن است باعث شود که کسی مسیر اطراف خود را از دست بدهد و رویداد آسیب زا را دوباره زنده کند.

درک این نکته ضروری است که محرک های استرس و اضطراب موقعیت هایی هستند که منجر به احساس اضطراب می شوند. آن‌ها دلیلی نیستند که کسی به اختلال اضطراب مبتلا شود. دکتر Una McCann می‌گوید با وجود این، مقابله با بسیاری از محرک‌ها در یک دوره کوتاه می‌تواند توانایی فرد را برای عملکرد مختل کند.

محرک ها را شناسایی کنید

با به دست آوردن درک بهتر از الگوهای رفتاری، محرک های استرس ثانویه و اضطراب را شناسایی کنید. به یاد داشته باشید، محرک ها نباید رویدادهای یکباره باشند. آن‌ها می توانند انباشته ای از چیزهایی باشند که در طول زمان شما را ناراحت می کنند. همانطور که روابط و مشکلات مالی شما ایجاد می شود، کل این مصیبت می تواند شما را تحریک کند. تنهایی می تواند محرک باشد. بیش از حد اطلاعات و قرار گیری در معرض اجتماعی بیش از حد نیز می تواند باعث ایجاد حالت اضطراب شود.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

مشکل اصلی محرک ها این است که نمی توانید برای همیشه سعی کنید از آن‌ها اجتناب کنید. برای برخی از افراد، اجبار به حفظ یک صحبت یا گفتگو محرک است.  یک بو، طعم یا مکان خاص. هر چه که باشند، تنها راه اجتناب از آن‌ها این است که خود را از دنیا منزوی کنید و هرگز خانه خود را ترک نکنید.

روانشناسی چند علت و نشانه استرس ثانویه را توضیح می دهد

شغلی که دارید نه تنها بر شهرت شما تأثیر می گذارد، بلکه می تواند بر احساسات شما تأثیر بگذارد. به زمانی فکر کنید که در کنار دوستان، خانواده یا همکارانی بودید که یک آشفتگی عاطفی داشتند. شما احتمالاً موقعیت را کمی به هم ریخته رها کردید. این ماهیت موذیانه استرس ثانویه است.

مردم دارای رفتارهای مسری هستند و منظور ما بیماری نیست. استرس ثانویه واقعی است و روانشناسان در مورد خطرات قرار گیری خود در معرض آن هشدار می دهند. با این حال، ممکن است حتی متوجه نباشید که با این استرس اضافی دست و پنجه نرم می کنید. در این‌جا چند دلیل و نشانه وجود دارد که به گفته روانشناسان نشان می دهد که شما با استرس ثانویه دست و پنجه نرم می کنید.

استرس ثانویه چیست؟

این پدیده ای است که در آن عواطف و احساسات شما شروع به تقلید از احساسات و عواطف اطرافیان می کند. ممکن است متوجه آن نباشید، اما احساسات افراد ممکن است به طور ناخواسته در ذهن شما نفوذ کند و قبل از اینکه متوجه شوید چه چیزی به شما ضربه می زند، روحیه شما را تحت تأثیر قرار می دهد. احساسات افراد می تواند به اندازه سرماخوردگی مسری باشد.

علل استرس استرس ثانویه

استرس ثانویه علت اولیه‌ استرس ساده است. به طور خاص، این افراد هستند که دائماً شما را با احساسات خود بمباران می کنند. شما ممکن است فردی باشید که وقتی احساس غمگینی، عصبانیت یا افسردگی می کند به سراغش می آیند. وقتی مردم احساسات خود را روی شما قرار می دهند، معمولاً یک آسیب ناجوانمردانه است. آن‌ها ممکن است بهترین دوست، فرزند، همسر یا همکاران مورد علاقه شما باشند. اگر آن‌ها یک شخصیت ضد عاطفی نباشند، قصد ندارند شما را با استرس خود آلوده کنند.

چگونه از استرس ثانویه جلوگیری کنیم

به نظر می رسد راه حل ساده جلوگیری از استرس دیگران فراموشی رفتار آن ها است. هیچ راه قطعی برای فرار از استرس ثانویه وجود ندارد. به گفته شاون آکور، مدرس و محقق، این روزها ما آنقدر به هم مرتبط هستیم که حتی می‌توان استرس افراد را از طریق تلفن همراه دریافت کرد. در حالی که ممکن است نتوانید از استرس ثانویه جلوگیری کنید، راه‌هایی وجود دارد که می‌توانید بهتر با آن کنار بیایید یا اجازه ندهید که این استرس شما را به شدت تحت تأثیر قرار دهد. برای انجام این کار، باید علل و نشانه هایی را که به شما اطلاع می دهند درگیر آن هستید، شناسایی کنید. بخش بعدی دارای چند علامت است که باید مراقب آن‌ها باشید.

چند علت و نشانه استرس ثانویه

مراقب این علائم خطرناک باشید که می‌تواند نشان دهد که شما با این وضعیت دست و پنجه نرم می‌کنید.

نمی دانید چرا استرس دارید

اگر بدون هیچ دلیل واضحی تحت استرس هستید، ممکن است استرس ثانویه شخص دیگری به شما منتقل شود. کنار آمدن با عوامل استرس زای دیگران در کنار خودتان می تواند چالش برانگیز یا تقریبا غیرممکن باشد. اگر در زندگی خود بدون استرس هستید این وضعیت را حفظ کنید و اجازه ندهید استرس دیگران به شما وارد شود.

مدام نیمه خالی لیوان را می بینید.

اگر معمولاً فردی شاد و مثبت هستید، اما ناگهان نسبت به همه چیز بدبین هستید، ممکن است در استرس ثانویه غوطه ور شوید. استرس می تواند به سرعت حالات مثبت شما را از بین ببرد. حتی ممکن است شخص دیگری به شما اشاره کند که چقدر منفی شدید زیرا ممکن است تشخیص آن به تنهایی برای شما سخت باشد. رهایی استرس ثانویه شما را در کوتاه ترین زمان به خود مثبت و شاد خود باز می گرداند.

پیام‌های دائمی در دستگاه‌های خود دریافت می‌کنید.

این روزها به ندرت به کسی برخورد می کنید که دستگاه هوشمند ندارد. آن‌ها شما را سازماندهی می کنند، اما زمانی که به طور مداوم پیام دریافت می کنید، دائماً به تلفن خود نگاه می کنید. در نظرسنجی انجام شده توسط انجمن روان‌شناسی، مشخص شد افرادی که دائماً گوشی‌های هوشمند خود را چک می‌کنند، بسیار بیشتر از افرادی که این کار را نمی‌کنند، استرس ثانویه دارند. به گفته لین بوفکا، دکترا، معاون مدیر اجرایی APA، چک مداوم موبایل می تواند تأثیر منفی بر سلامت روان و جسم شما داشته باشد.

شما همیشه در عجله هستید.

استرس ثانویه می تواند شما را عصبی و مضطرب کند و ممکن است همیشه برای انجام کارها عجله داشته باشید زیرا ذهن شما میلیون ها کیلومتر در ساعت در حال حرکت است. وقتی متوجه شدید که این اتفاق می افتد، باید سرعت خود را کم کنید و مشخص کنید که استرس از کجا می آید. احتمال زیادی وجود دارد که استرس شخص دیگری است که ذهن شما را درگیر می کند.

شما همیشه خسته هستید

برای مقابله با استرس ثانویه انرژی زیادی لازم است و بدن شما ممکن است تمام آن را به سمت مقابله با موقعیت های استرس زا هدایت کند. یکی دیگر از دلایلی که ممکن است شما خسته باشید، برای شروع، کنار آمدن با فرد آسیب زا است. همچنین برای مقابله با یک فرد متحیر و مضطرب انرژی زیادی لازم است. آن شخص ممکن است که تمام انرژی شما را بگیرد و باعث می شود شما احساس خستگی کنید.

منابع
وبسایت powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا