آسیب های ناشی از غفلت عاطفی دوران کودکی

غفلت عاطفی ظریف از دوران کودکی اثر خود را بر بزرگسالان می گذارد. غفلت عاطفی از دوران کودکی به افراد می آموزد که احساسات خود را در بزرگسالی نادیده بگیرند، به حداقل برسانند یا حتی از آنها خجالت بکشند. تحقیقات کنونی اهمیت احساسات را هنگامی که به طور مؤثر مورد استفاده قرار می گیرند، مشخص می کند. افراد می توانند بر اثرات غفلت عاطفی دوران کودکی غلبه کنند. یک استراتژی این است که به خودشان چیزی بدهند که والدینشان نداده اند. در این مقاله از وب سایت مرکز مشاوره همکده ما به بررسی آسیب های ناشی از غفلت عاطفی دوران کودکی پرداخته ایم. مرکز مشاوره همکده اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره در ایران می باشد. این مرکز ارائه دهنده خدمات حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی می باشد.

غفلت عاطفی در زندگی بزرگسالان

آسیب های ناشی از غفلت عاطفی دوران کودکی

در زندگی یک بزرگسال، غفلت عاطفی از دوران کودکی می تواند مانند ابری باشد که بر سر شما آویزان است و دنیای شما را خاکستری رنگ می کند. اما در زندگی کودک، زمانی که غفلت عاطفی به طور فعال اتفاق می افتد، می تواند مانند یک تجربه عادی و روزمره باشد. من این را می دانم زیرا با افراد زیادی صحبت کرده ام که در خانواده هایی بزرگ شده اند که از نظر عاطفی غفلت کرده اند. من به توصیف آنچه امروز با آن دست و پنجه نرم می کنند گوش داده ام، و همچنین شنیده ام که دوران کودکی خود را توصیف می کنند. آسیب های ناشی از غفلت عاطفی دوران کودکی اما می تواند اثر زیادی بر بزرگسالی افراد داشته باشد. بهتر است خانواده ها دوران کودکی را به درستی مدیریت کنند تا مشکلی ایجاد نشود.

غفلت عاطفی دوران کودکی چیست؟

غفلت عاطفی دوران کودکی دقیقا چیست؟ این زمانی اتفاق می افتد که والدینتان به اندازه کافی به احساسات شما پاسخ نمی دهند. بنابراین، به این ترتیب، غفلت عاطفی دوران کودکی در واقع فقدان پاسخ است. این کاری نیست که والدین شما مرتکب شوند، این کاری است که والدین شما (اغلب ناآگاهانه) از آن صرف نظر می کنند. غفلت عاطفی دوران کودکی برای کودک با مواردی مانند سوء استفاده یا آسیب دیده نمی شود. در عوض، این چیزی است که برای کودک با مواردی مانند آگاهی عاطفی، اعتبار عاطفی، و بحث عاطفی مورد بحث قرار می گیرد.

بنابراین غفلت عاطفی در زندگی کودک چگونه است؟ من اغلب آن را به عنوان پس زمینه در تصویر خانوادگی توصیف می کنم. زیر رادار به سمت ناظر بیرونی، خانواده و احتمالاً کودک پرواز می کند. ممکن است کاملاً چیزی ساده به نظر برسد. اگر کودک هستید چگونه می توانید متوجه شوید که چیزی از دست رفته است؟

چگونه می توان غفلت عاطفی دوران کودکی را دید؟\

آسیب های ناشی از غفلت عاطفی دوران کودکی

آسیب های ناشی از غفلت عاطفی دوران کودکی می تواند خود را در بزرگسالی هم نشان دهد. از این رو لازم است تا به هسته این مشکل یعنی دیداری با کودکی بازگردیم. غفلت عاطفی در دوران کودکی دیده نمی شود اگر والدین فعالیت های زیر را انجام داده باشند:

  • توجه بر این مسئله که کودک چه چیزی احساس می کند.
  • سعی بر شناسایی آن چه کودک احساس کرده است.
  • نشان دادن عاقه و نگرانی نسبت به احساسات
  • صحبت کردن با کودک در ارتباط با احساساتی که تجربه می کندو

وقتی والدین این اقدامات را با فرزندان خود انجام می دهند، به فرزندان خود می آموزند که چگونه متوجه شوند که چیزی را احساس می کنند و تشخیص دهند که آن احساس چیست. آنها به کودک می آموزند که نسبت به احساسات خود علاقه مند و نگران باشد و چگونه در مورد آن احساسات صحبت کند. بنابراین آنها مهارت های حیاتی زندگی را به کودک خود می آموزند که کودک را برای داشتن یک زندگی آگاهانه عاطفی، غنی از عاطفه و از نظر عاطفی آماده می کند. زندگی می تواند همراه با بهبود روانی در بزرگسالی باشد. یا حتی نتیجه مثبتی بر روابط عاطفی و عاشقی داشته باشد.

صداقت عکس این موضوع

باید گفت متاسفانه عکس موضوع فوق نیز صادق است. اگر والدینتان متوجه احساسات شما نشوند، نامی نبرند، به شما علاقه نشان ندهند یا در مورد احساسات شما با شما صحبت نکنند، آن دوره آموزشی عاطفی را که هر کودکی به آن نیاز دارد، نمی گذرانید. و علاوه بر این، یک چیز حتی مضرتر رخ می دهد. این جاست که آسیب های ناشی از غفلت عاطفی دوران کودکی خود را بیش از قبل نشان می دهند.

عدم توجهی به یکدیگر از هر نظر می تواند باعث ایجاد مشکلات روحی شود. این باعث می شود که یکی از معتبرترین، مفیدترین، زمینه سازترین و مرتبط ترین منابع یعنی احساسات خود را نادیده بگیرید، به حداقل برسانید، یا حتی شرمنده شوید. همه ما می دانیم که برخی از مشکلات روانی می تواند رویداد های دوران مختلف زندگی را بسازد.

آسیب ها و اثرات غفلت عاطفی دوران کودکی

آسیب های ناشی از غفلت عاطفی دوران کودکی

بزرگسالانی که در دوران کودکی یاد گرفته‌اند احساسات خود را مسدود کنند، نادیده بگیرند یا به حداقل برسانند، در دوران بزرگسالی با چالش‌های خاصی مواجه می شوند که همه آنها قابل رسیدگی و تغییر هستند. به عنوان یک روانشناس که در زمینه غفلت عاطفی دوران کودکی تخصص دارد، در اینجا چند مورد از مواردی که من متوجه شدم و به بسیاری از مراجعان کمک کردم تا بر آنها غلبه کنند آورده شده است.

  • ناراحتی عمیق یا ناهنجاری ناشی از ابراز احساسات دیگران یا خود که ممکن است در مورد احساسات مثبت یا منفی یا هر دو صدق کند.
  • احساس پوچی مزمن یا بی حسی عاطفی که می آید و می رود.
  • یک باور پنهانی مبنی بر اینکه آنها به نحوی غیرقابل توضیح نقص دارند.
  • احساس متفاوت بودن با افراد دیگر به روشی نامشخص.
  • گرایش به گناه و شرم.
  • عدم درک احساسات و نحوه عملکرد آنها.

آسیب های ناشی از غفلت عاطفی دوران کودکی می تواند حتی گسترده تر از موارد فوق هم باشد. حتی اگر دیدن این ویژگی ها ناراحت کننده باشد، پاسخ هایی وجود دارد. همه آنها را می توان تغییر داد و دلایل بسیار مهمی برای این کار وجود دارد.

چرا به احساسات خود نیاز دارید؟

انسان ها با این توانایی به دنیا می آیند که به دلایلی احساس کنند. احساسات شما عمیقا شخصی ترین و بیولوژیکی ترین بیانی هستند که شما هستید. احساسات شما پیام هایی را بین بدن و مغز شما حمل می کند. آنها روشی هستند که بدن شما به شما می گوید، به عنوان مثال، زمانی که چیزی را از دست می دهید (غم و اندوه)، چه باید کرد. اجتناب از (ترس) و زمان محافظت از خود (آسیب یا عصبانیت.) هم می تواند منجر به بروز احساسات جدیدی شود. در ده سال گذشته، حوزه علوم اعصاب با مطالعاتی که ارزش و قدرت احساسات ما را شناسایی می کند و نحوه مدیریت آن‌ها در شکل‌دهی به شادی، سلامتی و انتخاب‌های کلی زندگی‌مان را شناسایی می کند، منفجر شده است.

به عنوان مثال، یک مطالعه در سال 2019 توسط بارلو و همکاران مطالب جالبی را در این زمینه ارائه می کند. دریافتند که خشم با افزایش التهاب در بدن مرتبط است که با بسیاری از مشکلات سلامت مزمن مانند آرتریت، بیماری قلبی و حتی سرطان مرتبط است. نظرات روان شناسان در طول سالیان مختلف مباحث جدیدی در مورد از بین رفتن اتفافات دوران بچگی ارائه داده است. آن ها دریافتند که احساس امید مانع از ابتلای افراد به اعتیاد می شود. مطالعه ای در سال 2016 توسط دیکنز و دی استنو نشان داد که احساس قدردانی باعث کاهش تکانشگری افراد می شود.

سه کاری که اکنون می توانید انجام دهید

آسیب های ناشی از غفلت عاطفی دوران کودکی

برای رفع آسیب های ناشی از غفلت عاطفی دوران کودکی برای شما پیشنهادهایی داریم. این سه کار را می توانید به راحتی انجام دهید.

  • مطمئن باشید، شما قدرت تغییر این را دارید.
  • ما در وبسایت همکده در ارتباط با این مبحث توضیحاتی داده ایم که شما می توانید با مراجعه به آن کمک هایی دریافت کنید. ایرادات در دوران کودکی می تواند به علت فشار های بیش از حد خانواده ها باشد.
  • تنها و قدرتمندترین قدمی که می توانید بردارید این است که تلاشی هماهنگ برای توجه به آنچه احساس می کنید انجام دهید. هنگامی که به طور منظم توجه بیشتری می کنید، در موقعیت خوبی قرار می گیرید تا مهارت های هیجانی را که برای مدیریت و استفاده از آنها نیاز دارید شروع کنید.

هر چه بیشتر در مورد غفلت عاطفی دوران کودکی بیاموزید، بهتر می توانید آن را معکوس کنید. وقتی متوجه شدید که چه چیزی اشتباه است، می توانید به جای اینکه احساسات خود را به حداقل برسانید، اجتناب کنید یا آنها را رد کنید، در مورد آنها کنجکاو شوید. فرآیند غلبه بر غفلت عاطفی به این خلاصه می شود که به خودتان چیزی بدهید که والدینتان نتوانستند: توجه عاطفی، اعتبارسنجی و مراقبت.

رفع مشکلات با مشاوره

در این نوشته از مرکز مشاوره همکده ما به بررسی آسیب های ناشی از غفلت عاطفی دوران کودکی پرداخته ایم. اگر این مشکلات را دارید، باید تکنیک های رفع آن را شروع کنید. قبل از هر کاری توصیه ما این است که در زمینه غفلت عاطفی اطلاعات خود را بالا ببرید. اما در عین حال بهترین کار مراجعه به کارشناسان زبده این امر است. پس می توانید با مراجعه حضوری و یا مشاوره تلفنی روان شناسی با متخصصان مرکز مشاوره همکده در تماس باشید.

منابع
وبسایت psychologytoday

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا