روانشناسان توضیح می دهند که چگونه تجربیات گذشته را ببخشیم و واقعاً گذشته را رها کنیم

تجربیات گذشته هم می تواند یادآور خاطرات خوب و هم آسیب زا باشد. اکثریت ما بخش منفی زندگی را بیشتر در ذهن خود مرور می کنیم. البته که برای هر شخصی نوع احساسات دردناک متفاوت است. شما در زندگی خود احساسات مختلفی را حس می کنید. برخی از ما نیز برای ایجاد یک رابطه جز منطق به هیچ نوع احساسی ورود نمی کنیم. گاهی اوقات برخی از ما به خاطر اتفاقاتی که در گذشته برایمان افتاده است احساسات خود را کنار می گذاریم.

احساست در زندگی بسیار مهم است. شما نمی توانید شخصی را پیدا کنید که احساسات برایش مهم نباشد. احساسات بخش بسیار مهمی را در زندگی و روند رشد فرد تشکیل می دهد. در روان شناسی تعاریف متفاوتی از احساسات وجود دارد. نکته ای که باید بدانید این است که همه روان شناسان احساسات را مهم می دانند. احساسات انواع مختلفی دارد. احساس دوست داشتن کسی یا چیزی یا احساس خشمگین شدن نسبت به دوستان یا عضوی از خانواده همه نمونه های از این فرایند هستند.

عدم کنترل احساسات دردناک و تجربیات گذشته

عدم احساسات و سرد بودن نسبت به موضوعات مختلف درست نیست. هر فرد در طول زندگی خودش ممکن است رفتار های مختلفی از خودش بروز دهد. این رفتار ها می تواند به علت های مختلفی ایجاد شود. هر فرد در طول زندگی خودش دارای رفتار های مختلفی است. برخی از آن ها ممکن است به خاطر شرایط مختلف زندگی شأن دچار حالت های رفتاری مختلف شوند. این رفتار ها می تواند در هر فردی به گونه ای باشد که او را آزار دهد یا این که او را به سمت بیماری های روحی دیگر ببرد. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با روانشناسان توضیح می دهند که چگونه تجربیات گذشته را ببخشیم و واقعاً گذشته را رها کنیم، صحبت کنیم.

نکته

یکی دیگر از کارهایی که ممکن است بخواهید در این مورد انجام دهید این است که پاهای خود را روی زمین قرار دهید و به محیط اطراف خود توجه کنید.

چگونه احساسات دردناک و تجربیات گذشته را رها کنیم؟

در حالی که ممکن است احساس کنید مسیر شما به سوی بهبودی است – اما می تواند دور از واقعیت باشد. وقتی نوبت به گذشته شما می رسد و اینکه قبلاً چگونه آسیب دیدید، بهترین و سالم ترین کاری که اکنون می توانید انجام دهید این است که احساسات دردناک را رها کنید.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

اگرچه تلاش برای رهایی ممکن است سخت ترین کار به نظر برسد. اما این چیزی است که شما را از دردی که احساس می کنید رها می کند. نگهداری درد گذشته فقط شما را به درد خود متصل می کند و نمی توانید شادی را احساس کنید. اگر امیدوارید از گذشته رها شوید. اما مطمئن نیستید که چگونه شروع کنید، این چند نکته را بخوانید تا از احساسات دردناک شوید و دوباره خوبی را وارد زندگی خود کنید.

تفاوت بین انتظارات و واقعیت را در روابط خود درک کنید

همه ما انتظارات ایده آلیستی خاصی برای زندگی خود و افرادی که با آن‌ها ارتباط داریم، داریم. با این حال، زندگی هرگز همان چیزی نخواهد بود که فکر می‌کردیم، پس این انتظارات را کنار بگذارید. ما باید خود و دیگران را در زندگی مان آن گونه که هستند بپذیریم. اولین قدم این است که از وضعیت خود و نقشی که در روابط بازی می کنید آگاه باشید. در همین راستا، باید حقایق مربوط به افرادی را که در زندگی شما هستند بپذیرید. از آن‌ها قدردانی کنید و قدردان باشید که آن‌ها در زندگی شما هستند، دقیقاً همانطور که هستند.

پاسخ منطقی به نتایج غیر منتظره و حل تجربیات گذشته

هر انتظار یا امیدی که برای آینده داشته باشیم، زندگی روشی خنده دار برای انجام برعکس دارد. وقتی زندگی نتایج متفاوتی از آنچه انتظارش را داشتیم به ما ارائه می دهد، باید به روشی منطقی پاسخ دهیم. این می تواند به معنای ایجاد مرزهایی بین خود و دیگران باشد و همچنین افرادی را که دیگر نمی توانیم آن‌ها را در زندگی خود جای دهیم، رها کنیم.

باورهای محدود کننده توسط خود ما ایجاد می شوند

اغلب، تنها چیزی که ما را از تحقق رویاهایمان باز می دارد، خودمان هستیم. وقتی فکر می کنید “من هرگز نتوانستم به آن برسم” یا “این برای من غیرممکن است”، شما تنها کسی هستید که خود را پایین نگه می دارید. اکنون زمان آن است که شک و تردیدهای گذشته را کنار بگذارید و به خودتان ایمان بیاورید. در حالی که افراد دیگری ممکن است با اعتقادات محدود کننده خود وارد زندگی شما شوند. اما شما با شکست احساسات دردناک و تجربیات گذشته آسیب زا باعث ایجاد حقیقت در زندگی خود باشید. همچنین به دنیا نشان دهید که می توانید هر کاری را که می خواهید انجام دهید.

روی اینکه چگونه در مورد خود فکر می کنید تمرکز کنید

“خوشبختی زمانی است که آن‌چه فکر می کنید، آن‌چه می گویید و آن‌چه انجام می دهید با هم هماهنگ باشند.” – مهاتما گاندی. تمرکز بر آن‌چه دیگران در مورد شما فکر می کنند، سریع ترین راه برای ایجاد یک زندگی ناراحت است. به خود اجازه دهید که از نظرات دیگران در مورد شما و زندگی خود رها شوید. بدون اینکه به دنبال تایید دیگران باشید، با خودتان شاد و در صلح باشید.

کار و پیشرفت در زندگی برای مبارزه با تجربیات گذشته دردناک

همه ما در حال پیشرفت هستیم. رهایی از اهداف در زندگی ممکن است احساسات دردناک یا ناخوشایند را تحریک کند. صرف زمان برای رهایی و بهبودی بخشی از این فرآیند است. با اجازه به خود برای زندگی عاری از درد و خجالت نسبت به گذشته، می‌توانید به روی شادی و امیدی که آینده در انتظار شماست باز باشید.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

از این چند نکته برای رهایی تجربیات گذشته دردناک به عنوان راهنمایی استفاده کنید. این کار باعث می شود تا تمرکز خود را در این مسیر حفظ کنید. به یاد داشته باشید که خودتان را دوست داشته باشید و تلاش کنید تا بهترین نسخه «خودتان» باشید. منفی‌گرایی همیشه در دنیا وجود خواهد داشت. اما همانطور که برای درک بیشتر خود تلاش می‌کنید، می‌توانید با عشق مثبت به خود، از موارد منفی پیشی بگیرید.

روانشناسان توضیح می دهند که چگونه تجربیات گذشته را ببخشیم و واقعاً گذشته را رها کنیم

آیا می دانید چگونه واقعاً کسی را ببخشید؟ حقیقت این است که … آنقدرها هم که در ظاهر به نظر می رسد ساده نیست. زمانی که دیگران با ما عمیقاً ناعادلانه رفتار می‌کنند، باید ابزارهای لازم برای مقابله با تجربیات گذشته را داشته باشیم. این کار باعث می شود تا تأثیرات این بی‌عدالتی به شیوه‌ای ناسالم رخ ندهد.» ~ دکتر رابرت انرایت. همه ما می دانیم که چه احساسی دارد که مورد ظلم کسی قرار بگیرید. همه ما درد خیانت و آسیب بدرفتاری را احساس کردیم.

نکته

شاید یکی از اتفاقاتی زیر در زندگی شما ایجاد شد این موارد است:

  • یک همسر خیانتکار
  • والدینتان از شما غافل شدند.
  • دوست صمیمی به شما دروغ گفته
  • همسالان شما را مسخره کردند
  • این چیزها در آن زمان ناخوشایند بود، و فکر به آن‌ها اکنون بد است.

تجربیات گذشته باعث می شود احساسات به اشتباه گره بخورند

عکس العمل ما نسبت به ظلمی که به ما وارد می شود متفاوت است. برخی بر عزم خود تکیه می‌کنند. برخی خنثی هستند – شاید دیگران ببخشند و فراموش کنند یا حداقل ادامه دهند.

احساسات دریافتی از بدرفتاری را می توان در روح ریشه کرد. دلیل تأثیرات طولانی مدت بدرفتاری این است: مغز ما برای ایجاد خاطره متناسب با برانگیختگی عاطفی موقعیت طراحی می شود. به همین دلیل است که رهایی تجربیات گذشته می تواند بسیار دشوار باشد.

حافظه در سراسر جهان در مورد برانگیختگی صحبت می کند، که تمایل ذاتی مغز ما به یادآوری چیزهایی است که از نظر احساسی تأثیرگذار هستند.

نکته

متأسفانه، این “قاعده مغز” در مورد رویدادهای نامطلوب – از جمله سوء استفاده و تروما – اعمال می شود. این قانون همچنین به توضیح اینکه چرا احساسات مرتبط با بدرفتاری – اضطراب، افسردگی، ترس، انزوا، بی خوابی و غیره – ممکن است طولانی مدت باشند کمک می کند.

هنگامی که احساسات منفی را تجربه می کنید – مانند عصبانیت، آسیب یا غم – برای سلامت روانی شما ضروری است که آن‌ها را برطرف کنید. بنابراین در حالی که ممکن است نتوانید به سادگی «ببخشید و فراموش کنید»، باید بدانید که چگونه ببخشید به نحوی که به شما کمک کند ادامه دهید. انجام این کار به زمان، تلاش و سرمایه احساسی نیاز دارد. اما، در درازمدت، از نظر ذهنی وضعیت بسیار بهتری دارید.

قدرت تصمیم گیری برای بخشش و تجربیات گذشته سخت است

عمل بخشش ممکن است تنها قوی ترین پادزهر برای درد ناشی از دیگران باشد. بخشش به این معنا نیست که شما به سادگی «ببخشید و تجربیات گذشته را فراموش کنید». همچنین بخشش به این معنا نیست که فرد را از اعمالش تبرئه کنید. بخشش، در عوض، رهایی خشم است

بله، بخشش یک انتخاب است. بله، می توانید خودتان را ببخشید. اما نکته اینجاست: در حالی که ممکن است در ظاهر این اظهارات را بپذیریم، اغلب در انجام عمل بخشش مشکل داریم – خواه خودمان یا شخص دیگری را ببخشیم. چرا ما این مشکل را داریم؟ بخاطر احساساتمان چون ما مسائل را منطقی می کنیم. بالاخره ما مسئول اعمال آن‌ها نیستیم.

شاید نه، اما شما مسئول خودتان هستید. شما مسئول اعمال خود هستید به علاوه، شما تنها مسئول احساسات و افکار خود هستید.

نکته

شما مسئول کاهش آسیب های مختلف به خودتان  هستید. در نهایت، شما مسئول رهایی از تجربیات گذشته هستید. اما، مهمتر از آن، شما مسئول شادی و آرامش خود هستید.

“چگونه آن‌ها را ببخشم؟”

به گفته دکتر رابرت انرایت، پیشگام در مطالعه علمی بخشش، ما می توانیم یک مدل چهار مرحله ای را پیاده سازی کنیم تا به ما کمک کند یاد بگیریم چگونه خود و دیگران را ببخشیم.

بدانید که بخشش ممکن است

قبل از اینکه بتوانیم نحوه رهایی تجربیات گذشته را یاد بگیریم، ابتدا باید باور کنیم که بخشش ممکن است. ما حداقل باید این تصور را بپذیریم که بخشش یک راه حل عملی برای مشکل است.

برای حل تجربیات گذشته بخشش را انتخاب کنید

انرایت می‌گوید: «مردم نباید مجبور به بخشش شوند.»

همانطور که گفته شد، یادگیری نحوه بخشش مستلزم عذرخواهی یا فراموشی تجربیات گذشته او نیست. درک این موضوع – و تأثیر مثبت بخشش بر احساسات شما – به ما این امکان را می‌دهد که به بخشش از دید درست نگاه کنیم.

فهرستی تهیه کنید

این مرحله با تهیه فهرستی از همه افرادی که به نوعی به شما آسیب رساندند – به دوران کودکی بازمی گردند – کار می کند. پس از ایجاد لیست، با ترتیب اسامی که با شروع بیشترین آسیب رساندن به شما شروع می شود، اولویت بندی کنید. با بخشش افرادی که در انتهای لیست قرار دارند شروع کنید و به سمت بالا بروید.

برای تجربیات گذشته زمان لازم را صرف کنید. وقتی زمان حرکت به مرحله بعدی فرا رسید، خواهید دانست.

منابع
وبسایت powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا