راه هایی برای قدردانی و ارتباط با دیگران

قدردانی و ارتباط با دیگران  باعث پیشرفت رفتار و شخصیت شما می شود. در مقاله های قبل در ارتباط با تاثیر قدردانی صحبت کردیم. قدردانی در زندگی باعث می شود شما رو به رفتار مثبت گرایانه بروید. نوع تربیت باید به گونه ای باشد که نیاز های فرزندان مدیریت شود. خیلی از اوقات ما خانواده هایی را می بینیم که به فرزندان خود تندخویی می کنند. در واقع آن ها این عقیده را دارند که با تنبیه بدنی باید فرزندان خود را تربیت کنند. اما متاسفانه این فرآیند باعث آسیب به سلامت روان کودکان می شود.

گاهی اوقات ما خیلی از افراد را در جامعه می بینیم که حتی در بهترین شرایط هم ناامید هستند. این موارد می تواند به علت فشار های زیادی در کودکی باشد. پزشکان و روان شناسان می گویند که دوران کودکی بسیار مهم و حیاتی است. متاسفانه خیلی از افراد و پدر مادران به این دوره اهمیتی نمی دهند. کوچک ترین حرکت یا رفتار اشتباهی می تواند آینده کودک را دچار مشکل کند. یکی از رفتارهایی که در آینده کودک بسیار تاثیر گذار است نظم و انضباط سخت توسط والدین است. نظم و انضباط بسیار عالی است اما تا حد تعادل خودش. در ادامه می خواهیم ببینیم که راه هایی برای قدردانی و ارتباط با دیگران چگونه است.

رفتار در خانواده و ایجاد قدردانی و ارتباط با دیگران برای سلامت روان

این رفتار ممکن است در هر فردی به وجود بیاید. این که بگوییم فرد چه نوع رفتاری را در چه لحظه ای انجام خواهد داد غیر قابل پیش بینی و درست نیست. وقتی یک مشاور با شخص مورد نظر صحبت می کند رفتار های او را تشخیص می دهد. تشخیص رفتار باعث می شود که مشاور بداند چه کاری انجام دهد تا فرد بتواند رفتار خود را مدیریت کند. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با راه هایی برای قدردانی و ارتباط با دیگران، صحبت کنیم.

نظرات پزشکی در مورد ایجاد قدردانی و ارتباط با دیگران

گروه های پزشکی پیشرو در زمینه سلامت روان کودکان و نوجوانان وضعیت اورژانسی اعلام کرده اند. بیش از 140000 کودک در سراسر کشور های مختلف یکی از والدین یا مراقب خود را به دلیل کووید-19 از دست داده اند که می تواند برای سلامت روان آن ها مخرب باشد. کارشناسان از دولت می خواهند که بودجه مراقبت های بهداشت روانی کودکان را افزایش دهد.  و برنامه هایی را با هدف کاهش خودکشی جوانان تقویت کند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

کووید-۱۹ ممکن است تأثیر زیادی بر سلامت جسمانی کودکان نداشته باشد، اما اثرات موج‌دار آن بر سلامت عاطفی آن‌ها آسیب وارد کرده است. به همین دلیل است که گروه‌های پزشکی پیشرو اخیراً وضعیت اضطراری ملی در ایجاد قدردانی برای سلامت روان کودکان و نوجوانان اعلام کردند.

بیانیه مشترک آکادمی اطفال، آکادمی روانپزشکی کودکان و نوجوانان، و انجمن بیمارستان کودکان اشاره می کند که سلامت روانی کودکان در دهه گذشته بدتر شده است. خودکشی دومین عامل مرگ و میر در بین افراد 10 تا 24 ساله است

استرس ناشی از بیماری همه گیری و ایجاد قدردانی و ارتباط با دیگران

اما با ادامه استرس ناشی از بیماری همه گیر به تشدید این مشکلات،  کارشناسان می گویند سلامت روان کودکان اکنون در بحران است. استرس همه گیری به کودکان آسیب می رساند. وقتی آمار را مشاهده می کنید، به راحتی می توانید متوجه شوید که چرا کارشناسان زنگ خطر را در مورد بدتر شدن وضعیت سلامت روان کودکان به صدا در می آورند.

نزدیک به یک سوم والدین می گویند که فرزندشان در حال حاضر از سلامت روانی یا عاطفی بدتری نسبت به قبل از همه گیری برخوردار است.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

کارشناسان می گویند که تغییرات گسترده سبک زندگی در طول همه گیری برای کودکان بسیار استرس زا بوده است. «در طول همه‌گیری، کودکان با چالش‌های زیادی مواجه شده‌اند. در بهترین شرایط، جوانان درجاتی از انزوا و اختلال در یادگیری را تجربه کرده‌اند.

فواید قدردانی و ارتباط با دیگران برای سلامت روان

آیا تا به حال احساس کردید که سلامت روان شما در چندین حوزه مختلف به طور همزمان در حال سقوط است؟ آیا تا به حال به این فکر کرده اید که راهی برای رسیدگی به این مشکلات به طور منسجم وجود دارد؟ پاسخ ممکن است در نحوه قدردانی باشد. مطمئناً تحقیرآمیز به نظر می رسد، اما قدردانی همیشه یک تقویت کننده فوق العاده برای مسائل روانی بوده است. در این‌جا چند مزیت ایجاد قدردانی در کنار تشکر برای سلامت روان بیان خواهد شد.

شما را خوش بین تر می کند

هر چه بیشتر سپاسگزار باشید، احتمال اینکه افکارتان را به سمت مثبت گرایی سوق دهید بیشتر می شود. افکار شما به آرامی و پیوسته به طور خودکار شروع به جستجوی ایجاد قدردانی در کنار تشکر برای سلامت روان در زندگی می کنند.

راه هایی برای ایجاد قدردانی و ارتباط با دیگران

بیشتر مردم تشکر از شما را بدون دردسر می دانند، زیرا فقط از زبان خارج می شود. مشکل این است که شما این دو کلمه را هر روز می گویید و زیاد به آن‌ها فکر نمی کنید. به عنوان مثال، وقتی در راه به محل کار توقف کردید تا یک قهوه بخورید، به گارسون که اضافه پول را به شما تحویل داد، «متشکرم» گفتید. این عبارت می تواند به معنای همه چیز یا اصلا چیزی نباشد. شما ایجاد قدردانی در کنار تشکر  را انجام ندادید اما در عین حال مودب هستید. تفاوت قابل توجهی بین کسی که قدردانی می کند و کسانی که از این اصطلاح استفاده می کند وجود دارد.

راه هایی برای قدردانی و ارتباط با دیگران

بیشتر انسان ها خواهان قدردانی و ارتباط با دیگران هستند. اما این امر برای بسیاری به طور طبیعی پیش نمی آید. نزدیکی به مردم هر روز دشوارتر می شود، به خصوص اگر زندگی پرمشغله و پر از کار دارید یا در موقعیت‌های اجتماعی مبارزه می‌کنید. اما وقتی قدردانی را تمرین می کنید، می تواند دیدگاه شما را تغییر دهد و به ایجاد ارتباط کمک کند. یکی از بهترین راه‌ها برای ارتباط با افراد اطرافتان این است که بیشتر قدردان و سپاسگزار باشید. این طرز فکرهای مثبت برای جذب افراد مثبت و ایجاد شبکه ای از افرادی که می خواهند در اطراف شما باشند معجزه می کنند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه به صورت

اما البته گفتن این کار آسان تر از انجام آن است. چگونه می توانید اطمینان حاصل کنید که می توانید با افراد اطراف خود پیوند برقرار کنید، و شکرگزاری چه ربطی به چیزی دارد؟ در این‌جا چند راه برای قدردانی و ارتباط با دیگران وجود دارد.

روش هایی برای ابراز سپاسگزاری را تمرین کنید

قدردانی را تمرین کنید. قدردانی می تواند برای قدردانی و ارتباط با دیگران مهم باشد. از این گذشته، آخرین بار کی از کسی تشکر کردید و برای نشان دادن آن واقعاً وقت گذاشتید؟ به طور شگفت انگیزی، ایجاد قدردانی مهارتی است که باید آن را تمرین کنید. ساده ترین راه برای انجام این کار این است که آن را در تعاملات روزمره تمرین کنید، مانند زمانی که به خرید می روید و فروشنده شما را راهنمایی می کند. می توانید با این موارد شروع کنید:

  • به دنبال فرصتی برای تشکر از کسی، چه یک دوست یا غریبه باشید
  • لحظه ای مکث و نادیده گیری عوامل حواس پرتی
  • برقراری تماس چشمی هنگام ابراز قدردانی
  • همچنین می توانید با حرکات کوچکی مانند:
  • خنده
  • تکان دادن سر
  • اگر می توانید در مورد آن‌چه که از آن‌ها تشکر می کنید، با جزئیات توضیح دهید

هنگامی که این کار را به طور منظم شروع کنید، به سرعت خواهید دید که قدردانی و ارتباط با دیگران  چقدر آسان است و تأثیر مثبتی بر زندگی آن‌ها می گذارد.

خودتان را جای دیگران بگذارید

برای برقراری ارتباط واقعی با اطرافیانتان، باید لحظه ای از ذهن خود خارج شوید و وارد سر و زندگی دیگران شوید. به این ترتیب، می توانید یاد بگیرید که به طور مثبت بر اطرافیان خود تأثیر بگذارید و برای چیزهایی که دارید سپاسگزار باشید. اما چگونه می توانید این کار را انجام دهید؟

داوطلب شوید

کار داوطلبانه نه تنها به اطرافیان شما کمک می کند، بلکه می تواند به قدردانی و ارتباط با دیگران نیز کمک کند. تحقیقات نشان می دهد که کسانی که به طور فعال کار داوطلبانه انجام می دهند، احساس شادی و رضایت بیشتری از زندگی و احساس خود دارند. آن‌ها همچنین در نهایت سالم تر هستند – هم از لحاظ بدنی و هم از نظر ذهنی. و این قبل از این است که در نظر بگیرید که کار داوطلبانه به خودی خود راهی عالی برای شناخت جامعه شما و افراد حاضر در آن است.

به افراد و گروه ها هدایایی بدهید

هدیه یک راه عالی برای قدردانی و ارتباط با دیگران است. سعی کنید به کسی که از او قدردانی می کنید یک هدیه شخصی بدهید. شما به سرعت خواهید دید که چقدر سریع آن فرد می تواند از این عمل مهربانی خوشحال شود.

انجام اعمال تصادفی مهربانی

فقط به این دلیل که این یک عمل عمدی نیست به این معنی نیست که ارزش آن کمتر است. یک مطالعه نشان می دهد که صرف نظر از آشنایی، اعمال محبت آمیز تصادفی می تواند شادی را تا حد قابل توجهی افزایش دهد. اگر تا به حال درگیر یک عمل محبت آمیز تصادفی شدید، می دانید که چقدر می تواند تأثیر زیادی در قدردانی و ارتباط با دیگران داشته باشد. مطمئناً حفظ تفکر مثبت در دنیای مهربان آسان تر است.

به چیزهای خوب توجه کنید

با وجود این که چقدر فضای منفی در دنیا وجود دارد، به آسانی می توان تحت فشار سنگینی دنیا گرفتار شد. در این شرایط مثبت اندیشی ممکن است مانند یک عمل ساده لوحانه به نظر برسد. با این حال، حقیقت این است که به خاطر سپردن خوبی ها و نکات مثبت، ابزاری ضروری در مبارزه شما با بی علاقگی جهان است. آن عذاب و غم و اندوه را با شکرگزاری جبران کنید. برخی از ایده ها عبارتند از:

سپاسگزاری را انجام دهید

ما تمایل داریم بدی ها را بزرگ کنیم و خوبی ها را به حداقل برسانیم. اما همیشه در هر موقعیتی، هر چقدر هم که کوچک باشد، یک پوشش برای قدردانی و ارتباط با دیگران وجود دارد. بنابراین زمانی که گرفتار یک فرآیند منفی گرایی هستید یا در شرایط سختی قرار دارید، سعی کنید به دنبال چیزهای خوب باشید. چه فایده ای دارد؟ چه درس هایی برای یادگیری وجود دارد؟ در نهایت، چه خوبی دارید که حتی در این مواقع سخت، بتوانید به آن پایبند باشید و شکرگزار آن باشید؟

به خوبی به مردم و جهان توجه کنید

به راحتی می توان در برابر وسعت دنیایی بی اهمیت احساس درماندگی کرد و تحت تأثیر آن قرار گرفت. اما کاری وجود دارد که می توانید انجام دهید که بر قدردانی و ارتباط با دیگران تاثیرات زیادی خواهد گذاشت و آن مشاهده و قدردانی از خوبی هایی است که می بینید.

منابع
وبسایت powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا