راه هایی برای ایجاد قدردانی در کنار تشکر

ایجاد قدردانی در کنار تشکر یک فرایند است که همه افراد باید آن را انجام دهند. قدردانی در زندگی باعث می شود شما رو به رفتار مثبت گرایانه بروید. نوع تربیت باید به گونه ای باشد که نیاز های فرزندان مدیریت شود. خیلی از اوقات ما خانواده هایی را می بینیم که به فرزندان خود تندخویی می کنند. در واقع آن ها این عقیده را دارند که با تنبیه بدنی باید فرزندان خود را تربیت کنند. اما متاسفانه این فرآیند باعث آسیب به سلامت روان کودکان می شود.

گاهی اوقات ما خیلی از افراد را در جامعه می بینیم که حتی در بهترین شرایط هم ناامید هستند. این موارد می تواند به علت فشار های زیادی در کودکی باشد. پزشکان و روان شناسان می گویند که دوران کودکی بسیار مهم و حیاتی است. متاسفانه خیلی از افراد و پدر مادران به این دوره اهمیتی نمی دهند. کوچک ترین حرکت یا رفتار اشتباهی می تواند آینده کودک را دچار مشکل کند. یکی از رفتارهایی که در آینده کودک بسیار تاثیر گذار است نظم و انضباط سخت توسط والدین است. نظم و انضباط بسیار عالی است اما تا حد تعادل خودش. در ادامه می خواهیم ببینیم که راه هایی برای ایجاد قدردانی در کنار تشکر چگونه است.

رفتار در خانواده و ایجاد قدردانی در کنار تشکر برای سلامت روان

این رفتار ممکن است در هر فردی به وجود بیاید. این که بگوییم فرد چه نوع رفتاری را در چه لحظه ای انجام خواهد داد غیر قابل پیش بینی و درست نیست. وقتی یک مشاور با شخص مورد نظر صحبت می کند رفتار های او را تشخیص می دهد. تشخیص رفتار باعث می شود که مشاور بداند چه کاری انجام دهد تا فرد بتواند رفتار خود را مدیریت کند. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با راه هایی برای ایجاد قدردانی در کنار تشکر، صحبت کنیم.

نظرات پزشکی در مورد ایجاد قدردانی در کنار تشکر برای سلامت روان

گروه های پزشکی پیشرو در زمینه سلامت روان کودکان و نوجوانان وضعیت اورژانسی اعلام کرده اند. بیش از 140000 کودک در سراسر کشور های مختلف یکی از والدین یا مراقب خود را به دلیل کووید-19 از دست داده اند که می تواند برای سلامت روان آن ها مخرب باشد. کارشناسان از دولت می خواهند که بودجه مراقبت های بهداشت روانی کودکان را افزایش دهد.  و برنامه هایی را با هدف کاهش خودکشی جوانان تقویت کند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

کووید-۱۹ ممکن است تأثیر زیادی بر سلامت جسمانی کودکان نداشته باشد، اما اثرات موج‌دار آن بر سلامت عاطفی آن‌ها آسیب وارد کرده است. به همین دلیل است که گروه‌های پزشکی پیشرو اخیراً وضعیت اضطراری ملی در ایجاد قدردانی برای سلامت روان کودکان و نوجوانان اعلام کردند.

بیانیه مشترک آکادمی اطفال، آکادمی روانپزشکی کودکان و نوجوانان، و انجمن بیمارستان کودکان اشاره می کند که سلامت روانی کودکان در دهه گذشته بدتر شده است. خودکشی دومین عامل مرگ و میر در بین افراد 10 تا 24 ساله است

استرس ناشی از بیماری همه گیری و ایجاد قدردانی در کنار تشکر برای سلامت روان

اما با ادامه استرس ناشی از بیماری همه گیر به تشدید این مشکلات،  کارشناسان می گویند سلامت روان کودکان اکنون در بحران است. استرس همه گیری به کودکان آسیب می رساند. وقتی آمار را مشاهده می کنید، به راحتی می توانید متوجه شوید که چرا کارشناسان زنگ خطر را در مورد بدتر شدن وضعیت سلامت روان کودکان به صدا در می آورند.

نزدیک به یک سوم والدین می گویند که فرزندشان در حال حاضر از سلامت روانی یا عاطفی بدتری نسبت به قبل از همه گیری برخوردار است. اضطراب و افسردگی در میان جوانان در سراسر جهان میزان پیش از همه گیری آن ها را دو برابر کرده است.  برخی کشورها در اوایل همه گیری، در مقایسه با سال 2019، جهش چشمگیر 51 درصدی را تجربه کرده اند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

کارشناسان می گویند که تغییرات گسترده سبک زندگی در طول همه گیری برای کودکان بسیار استرس زا بوده است. «در طول همه‌گیری، کودکان با چالش‌های زیادی مواجه شده‌اند. در بهترین شرایط، جوانان درجاتی از انزوا و اختلال در یادگیری را تجربه کرده‌اند.  سارا ادواردز، استادیار و مدیر پزشکی بخش روانپزشکی کودکان و نوجوانان در بیمارستان کودکان دانشگاه مریلند می‌گوید: نوجوانان به‌ویژه با اختلال در روال‌های روزمره و عدم تعامل اجتماعی با همسالان دست و پنجه نرم کرده‌اند.

فواید ایجاد قدردانی در کنار تشکر برای سلامت روان

آیا تا به حال احساس کردید که سلامت روان شما در چندین حوزه مختلف به طور همزمان در حال سقوط است؟ آیا تا به حال به این فکر کرده اید که راهی برای رسیدگی به این مشکلات به طور منسجم وجود دارد؟ پاسخ ممکن است در نحوه قدردانی باشد. مطمئناً تحقیرآمیز به نظر می رسد، اما قدردانی همیشه یک تقویت کننده فوق العاده برای مسائل روانی بوده است. در این‌جا چند مزیت ایجاد قدردانی در کنار تشکر برای سلامت روان بیان خواهد شد.

شما را خوش بین تر می کند

هر چه بیشتر سپاسگزار باشید، احتمال اینکه افکارتان را به سمت مثبت گرایی سوق دهید بیشتر می شود. افکار شما به آرامی و پیوسته به طور خودکار شروع به جستجوی ایجاد قدردانی در کنار تشکر برای سلامت روان در زندگی می کنند.

راه هایی برای ایجاد قدردانی در کنار تشکر

بیشتر مردم تشکر از شما را بدون دردسر می دانند، زیرا فقط از زبان خارج می شود. مشکل این است که شما این دو کلمه را هر روز می گویید و زیاد به آن‌ها فکر نمی کنید. به عنوان مثال، وقتی در راه به محل کار توقف کردید تا یک قهوه بخورید، به گارسون که اضافه پول را به شما تحویل داد، «متشکرم» گفتید. این عبارت می تواند به معنای همه چیز یا اصلا چیزی نباشد. شما ایجاد قدردانی در کنار تشکر  را انجام ندادید اما در عین حال مودب هستید. تفاوت قابل توجهی بین کسی که قدردانی می کند و کسانی که از این اصطلاح استفاده می کند وجود دارد.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

همه چیز به قدردانی برمی گردد. سپاسگزاری از یک مکان متفاوت چیزی بیشتر از یک عبارت است که بارها و بارها استفاده می کنید. بیشتر والدین می خواهند فرزندانشان بزرگ شوند و ایجاد قدردانی در کنار تشکر را ایجاد کنند، اما برای آموزش به فرزندان خود باید مایل باشید که با الگو زندگی کنید. یک بررسی معمولی دو کودک از لحاظ مالی دارای نتایج مختلف است. یکی از بچه‌ها هر چیزی را که می‌خواهد به دست می‌آورد و اگر والدینش لباس جدید دیگری برایش بخرند، کمتر اهمیتی به مادیات می‌دهند. با این حال، این لباس جدید برای کودکی که چیز زیادی ندارد و فقط لباس های ساده می پوشد، همه چیز را به همراه خواهد داشت.

ویژگی های رفتاری در کودکان و ایجاد قدردانی در کنار تشکر

خیلی از بچه‌ها با داشتن همه چیز در اختیارشان بزرگ می‌شوند و برای نعمت‌هایشان شکرگزار نیستند. وقت آن است که والدین بایستند، این پویایی را تغییر دهند و به فرزندانشان کمک کنند تا برای همه چیزهایی که دارند سپاسگزارتر باشند.

چند راه برای ایجاد قدردانی در کنار تشکر

سپاسگزاری همیشه آسان نیست، به خصوص زمانی که روز بدی را پشت سر گذاشتید یا احساس خوبی ندارید. با این حال، باید متوجه باشید که مردم، به خصوص خانواده شما، شما را تماشا می کنند. فرزندان شما می بینند که در زمان های خوب و چالش برانگیز چگونه واکنش نشان می دهید، و شما باید نگرش درستی داشته باشید. در این‌جا چند راه برای ایجاد قدردانی در کنار تشکر  بیشتر در زندگی و داشتن ویژگی یک فرد مثبت اندیش وجود دارد.

شکرگزاری را به یک عادت تبدیل کنید

آیا می دانستید که می توانید قدردانی را به یک عادت تبدیل کنید؟ آیا تمایل زیادی به شکایت از کوچکترین چیزهای زندگی خود دارید؟ خوب، به جای اینکه همیشه روی چیزهای بد تمرکز کنید، چرا نگرش شکرگزاری ایجاد نکنید؟

هر روز سعی کنید آن‌چه را که به خاطر آن شکرگزار هستید بازگو کنید و آن را به یک بازی سرگرم کننده با فرزندان خود تبدیل کنید. برخی از افراد از یادداشت هایی برای ارسال این موارد استفاده می کنند یا می توانید آن‌ها را روی کاغذ یادداشت کنید. در این‌جا مواردی وجود دارد که می توانید هر روز بابت آن‌ها سپاسگزار باشید:

  • خانه ای دوست داشتنی برای زندگی
  • ماشینی برای حمل و نقل شما به جایی که باید بروید
  • لباس و کفش برای پوشش
  • غذایی برای خوردن
  • خانواده ای که شما را دوست دارند
  • اسباب‌بازی‌ها وو کتاب‌ها و بازی‌های ویدیویی و کارهای اضافی برای انجام با هم
  • شغلی که کمک به زندگی شما می کند

نکته ای در ارتباط با این زمینه

وقتی شروع به آموزش به فرزندان خود می کنید که ایجاد قدردانی در کنار تشکر در رفتار خود داشته باشند، موفق تر هستند. چرا آن‌ها را به منطقه ای که افراد بی خانمان را می بینید، نمی برید؟ آن‌ها یاد خواهند گرفت که در هنگام بررسی گزینه ها بیشتر از آن خانه قدردانی کنند. گاهی اوقات والدین باید به کودکان نگاهی اجمالی به واقعیت های سخت زندگی بیاندازند تا به نعمت ها پی ببرند. این یک درس برای همه اعضای خانواده است که فقط برای یک لحظه پا به جای دیگری بگذارید.

دلیل احساس ایجاد قدردانی در کنار تشکر خود را بیان کنید

شما هر روز فرصت های زیادی را از دست می دهید تا قدردانی خود را به همه نشان دهید. چرا به آن‌ها یادآوری نکنیم که چقدر خوب است که فضای کافی برای لذت از فضای بیرونی عالی داشته باشند. شما به آن‌ها سپاسگزاری را بازگو می کنید، اما باعث می شوید که در آن لحظه حضور داشته باشند. آن‌ها دوباره با چشمانی تازه به آن زندگی نگاه خواهند کرد و همه چیزهایی را که ممکن است بدیهی دانسته باشند، خواهند دید.

حرکات تصادفی مهربانانه انجام دهید

یکی از چیزهایی که می توانید با خانواده خود امتحان کنید، انجام حرکاتی است که نشان دهنده ایجاد قدردانی در کنار تشکر است. به عنوان مثال، کمک از خانواده در آشپزخانه یکی از راه‌های ارائه چنین شکرگزاری است. شما مجبور نخواهید بود که یک کلمه بگویید، اما همین انجام کمک و همکاری با اعضای خانواده می تواند نشانه شکرگزاری در سما باشد.  همیشه کسی هست که کمتر از شما داشته باشد، و اگر زندگی پرمشغله خود را متوقف کنید و فقط برای یک لحظه کمک کنید، می تواند دیدگاه شما را نسبت به خیلی چیزها تغییر دهد. خدمت به همنوعانی که ممکن است از اقبال خود رنجیده باشند، تجربه ای متواضعانه است و نه تنها نشان دهنده قدردانی، بلکه نشان دهنده مهربانی است.

برای ایجاد قدردانی در کنار تشکر بیشتر لبخند بزنید

غیرممکن است که قلبی پر از شکرگزاری داشته باشید و با ناراحتی راه بروید. لطفاً اگر از نعمت های زندگی خوشحال و سپاسگزار هستید، به چهره خود لبخند را اضافه کنید. شما این فرصت را به دست می آورید که نگرش قدردانی خود را به سادگی با تغییر بیان خود به دنیا نشان دهید.

منابع
وبسایت powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا