درمانگران چند دلیل برای توقف حفظ گذشته خود را توضیح می دهند

توقف حفظ گذشته خود باعث می شود آینده نگری بهتری داشته باشید. گذشته تمام شده و یادآوری آن آسیب زا خواهد بود. همان طور که خانواده می تواند ما را به سمت موفقیت راهنمایی کند، گاهی اوقات ممکن است باعث شکست ما شود. شکست در زندگی گاهی اوقات لازم است.

اما به شرطی که افراد بتوانند بعد از به زندگی خود بازگردند. خیلی از مردم بعد از این که شکست می خورند ناامید می شوند. در واقع این شکست پایان کار آن ها در زندگی خواهد بود. انسان باید مسئولیت پذیر باشد. حتی با وجود داشتن خانواده بد شما می توانید به موفقیت برسید. حتی بزرگ ترین افراد هم در زندگی مشکلاتی داشتند. نکته مهم این است که چگونه با داشتن خانواده ای آزار دهنده موفق شویم. شکست چه بخواهیم چه نخواهیم برایمان اتفاق می افتد. اما آیا ما می توانیم با شکست در زندگی خود کنار بیاییم؟ در ادامه می خواهیم ببینیم که درمانگران چند دلیل برای توقف حفظ گذشته خود را توضیح می دهند، چگونه است؟

خوشبختی در زندگی و توقف حفظ گذشته خود

در مقاله های قبل در ارتباط با این که شادی و خوشبختی چه تاثیری بر ذهنیت افراد دارد صحبت کردیم ما گفتیم که شادی و خوشبختی می تواند بر ذهنیت و جسم افراد تاثیرات بسیار زیادی داشته باشد. ما در ادامه می خواهیم بدانیم که چگونه با شکست در گذشته کنار بیاییم و موفق شویم. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با درمانگران چند دلیل برای توقف حفظ گذشته خود را توضیح می دهند، صحبت کنیم.

عدم توقف حفظ گذشته خود احساس بدی دارد

شکست در زندگی احساس بدی دارد. بسیاری از مردم برای اجتناب از آن با آموزش از شکست های گذشته کارها را پیش می برند. برای این که مجبور نباشند احساسات دردناکی را تجربه کنند. دلایل زیادی وجود دارد که باعث می شود احساس شکست کنید. برخی از عواملی که ممکن است نقش داشته باشند عبارتند از:

  • احساس ناامیدی
  • اضطراب
  • افسردگی
  • احساس درماندگی
  • فقدان روابط حمایتی
  • عزت نفس پایین
  • مقایسه با دیگران
  • تصور ضعیف از خود
  • خودگویی منفی
  • انتظارات غیرواقعی

اگر فکر می کنید ” شکست خورده هستید”، مهم است بدانید کارهایی وجود دارد که می توانید انجام دهید تا احساس بهتری داشته باشید. دانستن نحوه برخورد سالم با شکست در زندگی، بخشی از ترس را از بین می برد. و ممکن است درد را کاهش دهد تا بتوانید بهتر از قبل به عقب برگردید.

با توقف حفظ گذشته خود احساسات خود را بپذیرید

شکست با احساسات گوناگونی همراه است. خجالت، اضطراب، عصبانیت، ناراحتی و شرم، برخی از آن ها است. این احساسات ناراحت کننده است. بسیاری از مردم برای فرار از احساس ناراحتی احساسی هرکاری می توانند انجام دهند. مطالعه ای که در سال 2017 در مجله تصمیم گیری رفتاری منتشر شد می گوید که نباید سعی کنید احساسات خود را پس از شکست کنار بگذارید. محققان دریافتند که تفکر در مورد احساسات شما – و نه خود شکست – بسیار برای آینده مفید است.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

اجازه دادن به خودتان برای غلبه بر احساس بد یک انگیزه مثبت است. این می تواند به شما کمک کند تا راه حل های بهتری پیدا کنید تا دفعه بعد پیشرفت کنید. بنابراین، پیش بروید و احساسات خود را بپذیرید. احساسات خود را بپذیرید و اجازه دهید کمی احساس بدی داشته باشید. به احساسات خود برچسب بزنید تا به خودتان اجازه دهید آن ها را تجربه کنید. به عنوان مثال، ممکن است فکر کنید، “ناامید شده ام”، یا “ناراحت هستم که نتیجه ای نداشت”.

با توقف حفظ گذشته خود  تلاش های ناسالم برای کاهش درد را بشناسید

ممکن است وسوسه شوید که بگویید: “من به هر حال آن شغل را نمی خواستم”. اما به حداقل رساندن درد شما باعث از بین رفتن آن نمی شود. حواس پرتی خود یا پر کردن خلاء با  دارو یا الکل، درد شما را نیز درمان نمی کند. این موارد فقط به شما به صورت موقت و غیر حرفه ای کمک می کند. راه های ناسالم را که سعی می کنید در زندگی خود اجتناب کنید یا به حداقل برسانید، بشناسید. روی آوردن به سازوکارهای مقابله ای که بیشتر از فایده آسیب می رسانند، وضعیت شما را بدتر می کند.

اعتقادات غیر منطقی در مورد شکست را با توقف حفظ گذشته خود بپذیرید

ممکن است در مقطعی از زندگی خود باورهای غیر منطقی در مورد شکست در زندگی ایجاد کرده باشید. شاید فکر می کنید شکست به این معنی است که شما بد هستید یا هرگز موفق نخواهید شد. یا شاید فکر می کنید در صورت شکست هیچکس شما را دوست نخواهد داشت. این نوع باورها نادرست هستند و می توانند شما را از انجام کارهایی که ممکن است موفق نشوید، باز دارند. برای شناسایی باورهای غیر منطقی که ممکن است بر احساسات و رفتار شما تأثیر بگذارد، نکته ای را مشخص کنید.

چند روش برای آموزش از گذشته و توقف حفظ گذشته خود

شکست برای هیچ فردی محبوب نیست. در واقع به هر قیمتی از آن اجتناب می شود و بدترین اتفاق ممکن تلقی می شود. اما، چه باور کنید چه نه، شکست دارای یک فضیلت است. آموزش از شکست های گذشته و درس هایش می تواند زندگی را تغییر دهد. ممکن است تعجب کنید که چگونه می توان از چیزی که مانند شکست است درس گرفت. این چند چیزی که درمانگران درباره می گویند آموزش از شکست های گذشته می گویند را در ادامه بیان می کنیم.

درمانگران چند دلیل برای توقف حفظ گذشته خود را توضیح می دهند

گذشته بخشی از آن چیزی است که ما هستیم. به ما شکل می دهد، به ما می آموزد و بر رشد و شخصیت ما تأثیر می گذارد. اما توقف حفظ گذشته خود مفید است خصوصا اگر شکست خوردیم و از آن درس گرفتیم. بسیاری از مردم متوجه می شوند که تا حدودی در گذشته زندگی می کنند. آن‌ها نمی توانند از فکر به آنچه قبلاً رخ داده است دست بکشند. این آن‌ها را در هجوم دائمی منفی گرایی به دام می اندازد که شما هرگز نمی توانید واقعاً آن را برطرف کنید. در این‌جا چند دلیل برای توقف حفظ گذشته خود بیان خواهد شد.

یادآوری گذشته بد چرخه ای سخت برای جبران است

هنگامی که به لحظات بد گذشته خود فکر می کنید، تصور واضح تری از آن‌ها در ذهن خود شکل می دهید – تصوری که اغلب با ذهنیت منفی بیشتری همراه است. این انرژی به خلق و خوی شما وارد می شود و باعث می شود تفکر مثبت را از دست بدهید و در نتیجه احتمال یادآوری دوباره گذشته خود را افزایش می دهید.

امی مورین، یک مددکار اجتماعی بالینی، روان درمانگر دارای مجوز می گوید: نشخوار فکری می تواند آنقدر در شما باقی بماند که بتوانید از این الگوهای فکری مخرب خارج شوید. مثل یک زخم است – وقتی شروع به التیام می‌کند تبدیل به پوسته می‌شود. اما شما دوباره آن را می‌چینید و باعث می‌شود دوباره باز شود.

عدم توقف حفظ گذشته خود شما را از حرکت باز می دارد

یادآوری بیش از حد گذشته باعث می‌شود که از نظر عاطفی در آن زندگی کنید. همچنین شما را در زمانی به دام بیاندازد که مدت‌هاست آن را فراموش کردید. چرا همیشه به یاد آوردن گذشته و زندگی در آن شما را از ادامه راه باز می دارد:

  • زندگی در گذشته یعنی در آن گیر کردید. وقتی در گذشته ای به یاد ماندنی در ذهن خود زندگی می کنید، امکان ادامه راه وجود ندارد.
  • زندگی در گذشته یعنی هرگز اتفاقات را فراموش نکنید. شما همیشه به آن نگاه می کنید، انگار که می خواهید به گذشته برگردید.

عدم توقف حفظ گذشته خود یعنی نادیده گیری آینده جدید. اگر آنقدر روی گذشته باقی ماندید که از فراموشی آن امتناع می کنید فرصت های جدیدی را که در اطراف شما هستند را از دست خواهید داد. این بدان معنی است که شما اجازه خواهید داد فرصت های جدید از شما عبور کنند. زندگی در گذشته یعنی عبور از حال و در نتیجه آینده.

با عدم توقف حفظ گذشته خود هیچ نتیجه سالمی وجود ندارد

حفظ گذشته خود از همان ابتدا یک تلاش محکوم به فنا است – به سادگی هیچ نتیجه سالمی برای ادامه تفکر در مورد آنچه قبلا اتفاق افتاده وجود ندارد. چندین راه وجود دارد که این رفتار می تواند انجام شود، و همه آن‌ها منفی هستند، از جمله:

  • دفن عواطف و احساسات وابسته به گذشته که منجر به استرس و آسیب عاطفی می شود
  • به هیچ وجه نمی توانید گذشته را رها کنید و در نتیجه اعمال و افکار روزمره تغییر می کند
  • تجربه درد عمیق، شدید و محرک در هر چیزی که خاطرات آن گذشته را ایجاد می کند

امتناع از رویارویی با رویدادهای گذشته به گونه ای که واقعاً بودند، در عوض گیر افتادن در گذشته، منجر به ناتوانی در یادگیری از آن یا آگاهی از درس های آن می شود.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

عدم توقف حفظ گذشته خود، آسیب های زیادی به ما می رساند. هیچ یک از این رفتارها، اگر ریشه در دوران کودکی داشته باشند، هیچ گونه تأثیر مثبتی بر زندگی فعلی شما ندارند. مدیر تحقیقات و آموزش انجمن گلندون، روانشناس بالینی دکتر لیزا فایرستون، می گوید: آن‌ها باعث می شوند که نتوانید مطابق با شرایط خود زندگی کنید.

گذشته واقعی نیست

گذشته اتفاق افتاد و وجود داشت. اما اکنون از بین رفته است. شما نمی توانید با حواس خود به آن دسترسی پیدا کنید و دیگر واقعی نیست. هر چیزی که در مورد گذشته فکر می کنید و احساس می کنید فقط در ذهن شما زندگی می کند – به این معنی که بخشی از تخیل شماست. در تخیل شما، که بسیار قدرتمند است، همه چیز می تواند از تناسب خارج شود. این تخیل می تواند شما را «به گذشته» منتقل کند که اکنون فقط در ذهن شما زندگی می کند. این اصلاً راه مفیدی برای توقف حفظ گذشته خود نیست.

می تواند به روابط شما با دیگران آسیب برساند

تمرکز بیش از حد بر گذشته‌تان می‌تواند به روابط آسیب‌رسان منجر شود، زمانی که بیشتر به حمایت نیاز دارید، شما را منزوی می‌کند. در این‌جا برخی از راه هایی وجود دارد که می تواند به روابطی که با دیگران دارید آسیب برساند:

  • دیگران را به خاطر اتفاقی که برایتان افتاده سرزنش می کنید
  • شما به دلیل عدم ابزار عاطفی دیگران را سرزنش می کنید
  • به دلیل درد گذشته نسبت به دیگران احساس بی اعتمادی می کنید
  • انتظار دارید اطرافیانتان فضاهایی را که در گذشته اشغال کرده بودند پر کنند
  • شما فعالانه به دنبال روابطی هستید که گذشته را به شما یادآوری کند

شما رفتارهای سمی انجام می دهید که باعث می شود دیگران از شما فاصله بگیرند

الیسا بارباش، درمانگر و روانشناس، دکترا، می گوید که یک راه عالی برای توقف حفظ گذشته خود، ذهن آگاهی است. ذهن آگاهی شامل یادگیری زندگی در زمان حال است که می تواند شما را به آگاهی از احساسات، افکار، اعمال و واکنش های خود سوق دهد.

منابع
وبسایت powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا