خواب و یائسگی و ارتباط شگفت انگیز بین آن ها

خواب ضعیف و مختل از علائم شایع یائسگی است. بی خوابی، و تغییر در الگوهای خواب معمولی، اغلب یک سیگنال اولیه از یک زن در دوران پیش از یائسگی است، که تغییراتی در استروژن، پروژسترون و سایر هورمون هایی را تجربه می کند که بر خواب تأثیر می گذارند. خواب و یائسگی و ارتباط شگفت انگیز بین آن ها در این مقاله از وب سایت مرکز مشاوره همکده بررسی شده است. مرکز مشاوره همکده اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره در ایران می باشد. این مرکز ارائه دهنده خدمات حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی می باشد.

خواب و یائسگی و ارتباط شگفت انگیز بین آن ها

بسیاری از بیماران با سایر علائم یائسگی که خواب را تحت تأثیر قرار می دهند کنار می آیند. اما برقراری ارتباط بین علائم یائسگی و تأثیری که بر استراحت شبانه شما می‌گذارند همیشه آسان نیست. برخی از متداول‌ترین علائم یائسگی را در این مقاله بررسی می کنیم و در مورد اینکه چگونه ممکن است مشکلات خواب شما را تشدید کنند صحبت خواهبم کرد. البته به روش هایی که شما را شگفت زده می کند.

عرق شبانه

این گرگرفتگی‌های شبانه، افزایش گرمای بدن همراه با تعریق شدید، پاسخ بدن به افت استروژن است. برای بسیاری از زنان، گرگرفتگی و تعریق شبانه در دوران پیش از یائسگی شروع می‌شود و تا چند سال پس از یائسگی، قبل از شروع کاهش تدریجی، افزایش می‌یابد. تعریق شبانه خواب را ناخوشایند و دشوار می کند. بسیاری افراد در طول یائسگی، مرتباً از خواب غرق در عرق بیدار می‌شوند و در به خواب رفتن مجدد مشکل دارند، یا به دلیل خواب ناآرام ناشی از تعریق شبانه، احساس خستگی و ناآرامی بیدار می‌کنند.

تعریق شبانه همچنین می‌تواند خوابیدن با یک شریک در رختخواب را دشوار کند و بر روابط استرس وارد کند – گاهی اوقات، زنانی که گرگرفتگی شبانه را تجربه می‌کنند از خوابیدن در نزدیکی فرد دیگر ناراحت می‌شوند.

تحقیقات جدید ارتباط بین تعریق شبانه، گرگرفتگی و آپنه انسدادی خواب در زنان یائسه را نشان می دهد. آپنه انسدادی خواب و سایر اختلالات خواب با افزایش سن در زنان شایع تر می شود و در دوران یائسگی حرکت می کند. یک مطالعه اخیر نشان می‌دهد زنانی که در طول روز یا شب دچار گرگرفتگی شدید هستند، نسبت به زنانی که گرگرفتگی خفیف یا اصلاً تجربه نمی‌کنند، در معرض خطر بیشتری برای آپنه انسدادی خواب هستند. پوشیدن لباس مناسب برای خواب و سرمایه‌گذاری روی ملافه‌های خوب – پارچه‌های طبیعی، لایه‌هایی که می‌توان آنها را جدا کرد، نه پوشاندن لباس‌های بیش از حد برای رختخواب – می‌تواند به بهبود خواب در زمانی که با تعریق شبانه دست و پنجه نرم می‌کنید، کمک کند.

اضطراب، افسردگی و نوسانات خلقی

خواب و یائسگی ارتباطی با افسردگی و نوسانات خلقی هم دارند. من اغلب زنانی را در دوران گذار یائسگی می بینم که با مشکلات خواب و همچنین اضطراب و تغییرات نامنظم و غیرقابل پیش بینی در خلق و خوی دست و پنجه نرم می کنند. علاوه بر نوسانات خلقی که شما را از غم و اندوه به خشم به ترس می برد، زنان در دوران یائسگی نیز بیشتر احتمال دارد حملات پانیک و سایر علائم فیزیکی اضطراب از جمله تعریق و تپش قلب را تجربه کنند.

یکی از عملکردهای استروژن در بدن زنان، تنظیم هورمون‌ها و انتقال‌دهنده‌های عصبی دیگر است، از جمله چندین مورد که بر خلق و خوی تأثیر می‌گذارند. سروتونین، دوپامین و نوراپی نفرین هورمون ها و انتقال دهنده های عصبی هستند که برای بهبود و تثبیت خلق و خو عمل می کنند. آنها همچنین نقش مستقیمی در تنظیم چرخه خواب و بیداری دارند. هنگامی که سطح استروژن نامنظم باشد، تغییراتی در سطوح این هورمون های شکل دهنده خلق و خو ایجاد می کند که می تواند بر احساس شما در طول روز و نحوه خواب شما در شب تأثیر بگذارد.

کاهش پروژسترون، با اثرات آرام بخش و متعادل کننده استروژن، می تواند به احساس اضطراب، تحریک پذیری و بی قراری کمک کند. یکی از رایج‌ترین شکایت‌هایی که از زنان در دوران پیش از یائسگی می‌شنوم این است که «شب‌ها نمی‌توانم ذهنم را خاموش کنم». افکار تند و سخت و احساس مداوم استرس، ریلکس شدن را برای بسیاری از زنانی که یائسگی را تجربه می کنند، دشوار می کند.

سابقه افسردگی و خواب و یائسگی

اضطراب، افسردگی و خواب چیزی دارند که به عنوان یک رابطه دو طرفه شناخته می شود. اضطراب و افسردگی می تواند باعث مشکلات خواب شود و بی خوابی هم افسردگی و هم اضطراب را تشدید می کند. زنانی که در دوران یائسگی قرار می‌گیرند ممکن است مشکلات خواب را به عنوان یکی از علائم مشکلات خلقی ایجاد کنند و ممکن است به دلیل خواب ضعیف با مشکلات خلقی روبرو شوند.

اگر سابقه اضطراب یا افسردگی دارید، یا در زندگی خود با سطوح بالایی از استرس مواجه هستید، ممکن است بیشتر در معرض نوسانات خلقی و ایجاد یک اختلال خلقی در یائسگی قرار بگیرید و بنابراین در معرض خطر بیشتری برای مشکلات خواب باشید. مهم است که همه این علائم را با پزشک خود در میان بگذارید، تا در صورت عدم درمان بدتر نشوند.

عدم تمرکز، تسلط و حافظه

فراموشی و مشکل در حفظ تمرکز برخی از ناراحت کننده ترین علائم برای بسیاری از بیماران است که در مرحله گذار یائسگی هستند. استروژن به تیز نگه داشتن ذهن کمک می کند و به تولید انتقال دهنده های عصبی کمک می کند که نه تنها از خلق و خوی حمایت می کنند، بلکه از عملکرد اجرایی زن نیز پشتیبانی می کنند. تفکر پیچیده، استدلال و تصمیم گیری استروژن نقش مهمی در حافظه دارد و از سلامت کلی مغز حمایت می کند. با تأثیر آن بر BDNF، پروتئینی در مغز که برای حفظ نورون های سالم ضروری است.

پروژسترون همچنین به سلامت و عملکرد مغز کمک می کند. این هورمونی است که برای بهبود موفقیت آمیز مغز پس از آسیب مهم است. یک مطالعه اخیر نشان داد که سطح پروژسترون در زنان یائسه با حافظه کلامی و توانایی های شناختی کلی مرتبط است. گرچه خواب و یائسگی در کنار هم می توانند منجر به بروز مشکلات دیگری هم شوند. تستوسترون در زنان همچنین به وضوح ذهن و حافظه کمک می کند و کاهش سطح تستوسترون با افزایش سن با مشکلات حافظه و تمرکز مرتبط است.

تغییرات و کاهش این هورمون ها در طول یائسگی می تواند در عملکرد بیداری اختلال ایجاد کند. بسیاری از زنانی که در کار خود می بینم مرتباً از این تغییرات در تمرکز، حافظه و تفکر خود ناامید می شوند. می گویند که این کار بر بهره وری آنها و دیدگاهی که با آن به کارشان نزدیک می شود تأثیر می گذارد. این ناامیدی ناشی از عدم تیزبینی ذهنی اغلب باعث ایجاد استرس می شود که مستقیماً در خواب آنها اختلال ایجاد می کند.

تغییرات در میل جنسی با اثرات خواب و یائسگی

مانند تمام علائم یائسگی، تغییرات در میل جنسی و عملکرد جنسی برای هر زن اتفاق نمی افتد. اما برای بسیاری، کاهش استروژن، پروژسترون و تستوسترون که با یائسگی همراه است باعث کاهش علاقه و لذت به رابطه جنسی می شود. برخی از زنان در حین مقاربت دچار درد می شوند. استروژن به الاستیک و روان نگه داشتن بافت های واژن کمک می کند و استروژن پایین می تواند منجر به نازک شدن بافت واژن و خشکی واژن شود که ممکن است رابطه جنسی را ناراحت کند.

در میان بیماران که این علامت رایج را تجربه می‌کنند، تغییر در میل جنسی اغلب باعث ناامیدی و سردرگمی می‌شود، زیرا آنها متحیر می‌شوند که چرا علاقه‌شان به رابطه جنسی متفاوت است. متعجبند که چگونه این علاقه را احیا کنند. این تغییر مرتبط با یائسگی همچنین می تواند باعث ایجاد تنش و فاصله در روابط زنان با همسرشان شود. این چالش های عاطفی و روابط باعث ایجاد نگرانی، ناامیدی و خشم می شود که می تواند خواب را به خطر بیندازد.

همچنین در اینجا شایان ذکر است که بی خوابی خود می تواند باعث ایجاد تعارض در روابط شود. وقتی یکی یا هر دو طرف با مشکلات خواب دست و پنجه نرم می کنند، احتمال تنش بیشتر می شود. کمبود خواب باعث می شود زنان و مردان از نظر عاطفی واکنش پذیرتر باشند، بیشتر بر احساسات منفی تمرکز کنند و در روابط کمتر احساس همدلی کنند.

درد جسمی

ارتباط خواب و یائسگی با درد مطلبی است که در این بخش از مقاله بررسی می کنیم. گذار یائسگی با طیف وسیعی از علائم بالقوه دردناک و ناراحت کننده همراه است که همه آنها می توانند با خواب تداخل داشته باشند:

  • در دوران پیش از یائسگی، زمانی که استروژن، پروژسترون و سایر هورمون ها به شدت در نوسان هستند، برخی از زنان PMS شدید و پریودهای سنگین را تجربه می کنند که با گرفتگی، نفخ و حساسیت سینه همراه است.
  • سردرد و میگرن می تواند نشانه کاهش استروژن باشد. سردردهای دردناک و میگرن برای برخی از زنان در دوران پیش از یائسگی، زمانی که سطح استروژن در دوره‌های قاعدگی ماهانه کاهش می‌یابد، ایجاد می‌شود. اغلب زنان در دوران پیش از یائسگی در پاسخ به نوسانات نامنظم و کاهش کلی سطح استروژن خود دچار سردرد می شوند.
  • درد و سفتی عضلات و مفاصل نیز برای بسیاری از زنان در دوران یائسگی رخ می دهد. یکی از عملکردهای استروژن در بدن کنترل و کاهش التهاب است. هنگامی که استروژن کاهش می یابد، قدرت کار آن به عنوان یک عامل ضد التهابی طبیعی نیز کاهش می یابد. این یکی از دلایلی است که زنان ممکن است در دوران یائسگی احساس دردهای مشابه آرتریت کنند.

خواب و درد به روش های قدرتمندی بر یکدیگر تأثیر می گذارند. وجود درد باعث می شود که به خواب رفتن و خواب ماندن در طول شب سخت تر شود و کیفیت خواب و کمیت خواب کاهش می یابد. درد همچنین باعث ایجاد خواب پراکنده و بی‌قرار می‌شود و می‌تواند باعث شود که زمان کمتری را در خواب موج آهسته و REM بگذرانید – دو مرحله خواب که بدن سخت‌ترین کار را برای درمان خود در سطح سلولی انجام می‌دهد.

 

 

منابع
psychologytoday

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا