تکنیک های موثر ارتباط با مردم

آیا تا به حال شغل خود را تغییر داده اید یا به یک شهر ناآشنا نقل مکان کرده اید، فقط به این فکر کرده اید که چگونه با افراد جدید ارتباط برقرار کنید؟ ایجاد روابط می تواند سخت باشد. با این حال، ارتباط بخشی از معنای انسان بودن است. زمانی که بتوانیم آن را به خوبی انجام دهیم، زندگی ما بسیار رضایت بخش تر می شود. از پیدا کردن زمینه مشترک با یک غریبه گرفته تا پیدا کردن دوستان جدید از طریق رسانه های اجتماعی، مهارت های اجتماعی به ما کمک می کند تا شبکه های خود را بسازیم و روابط معناداری ایجاد کنیم. اما ارتباط چیزی فراتر از معاشرت است. یک مهارت قابل انتقال است که می تواند به شما در رشد حرفه ای و شخصی کمک کند. در این نوشته از همکده تکنیک های موثر ارتباط با مردم را بیان می کنیم.

مرکز مشاوره همکده اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی در ایران است. این مرکز خدمات حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی را برای بهبود شرایط روانی ارائه می کند.

تکنیک های موثر ارتباط با مردم

همه برای شروع به ایجاد ارتباطات جدید هیجان زده نیستند. در ابتدا می تواند ناخوشایند و ناراحت کننده باشد، به خصوص اگر از اضطراب اجتماعی رنج می برید. اگر به نظر شما شبیه است، شما تنها نیستید. هنگامی که احساس ناراحتی کردید، می توانید یاد بگیرید که چگونه با مردم نیز ارتباط برقرار کنید. یادگیری چگونگی ایجاد روابط بهتر با دیگران ارزش تلاش را دارد. در ادامه این نوشته نیز همین تکنیک ها را بررسی خواهیم کرد.

چرا مهم است که بدانیم چگونه با مردم ارتباط برقرار کنیم؟

اهمیت افراد دیگر در زندگی ما از زمان همه گیری COVID-19 آشکارتر شده است. همه ما مزایای ارتباطات معنی دار را در زمان های سخت دیده ایم. این ارتباطات عمیق‌تر می‌تواند به ما این امکان را بدهد که بیاموزیم آسیب‌پذیر باشیم، در مواقعی که به آن نیاز داریم کمک بگیریم و از دوستان و همکارانمان بهتر حمایت کنیم. اگر با شخص دیگری ارتباط قوی برقرار کنید، می توانید یک رابطه معنادار ایجاد کنید. و اگر قبلاً با فردی رابطه دارید، یادگیری نحوه ارتباط خوب با دیگران می تواند آن را بسیار بهتر کند.

ما می توانیم با داشتن ارتباطات بهتر، چه با همکاران و چه با دوستان، شادی کلی خود را بهبود بخشیم. تحقیقات همچنین نشان می دهد که ارتباطات اجتماعی قوی به اندازه ورزش برای سلامت کلی ما مهم است. ارتباط عمیق با شخص دیگری می تواند خلق و خوی شما را تقویت کند، فشار خون را کاهش دهد و حتی مرگ و میر را کاهش دهد. به همین دلیل است که وقتی نوبت به مراقبت از سلامتی شما می رسد، یادگیری نحوه ارتباط با مردم باید در اولویت قرار گیرد. تکنیک های موثر ارتباط با مردم می تواند همراه با جذابیت های بسیاری باشد.

چرا برخی افراد برای برقراری ارتباط با دیگران تلاش می کنند؟

مزایای یادگیری نحوه ارتباط با مردم بی پایان است. با این حال تقویت شبکه های اجتماعی ما می تواند چالش برانگیز باشد. اگر قبلاً با تعاملات اجتماعی دست و پنجه نرم کرده اید، ایجاد اعتماد به نفس برای قرار دادن خود در آنجا دشوار است. خجالتی بودن، درونگرایی و اضطراب اجتماعی ممکن است باعث شود افراد ترمز برقراری ارتباط با دیگران را بگیرند. اگر فردی اعتماد به نفس ضعیف یا مشکلات سلامت روانی داشته باشد، ممکن است برای برقراری ارتباط نیز دچار مشکل شود. اگر این به نظر شما می رسد، ممکن است به حمایت بیشتری نیاز داشته باشید تا بهترین احساس را داشته باشید.

دلیل دیگری که باعث می‌شود افراد برای برقراری ارتباط با دیگران مشکل داشته باشند این است که نمی‌دانند چگونه سؤالات خوبی بپرسند. پرسیدن سؤالات خوب به مکالمه کمک می کند تا در مسیر درست قرار گیرد. بدون سوالاتی که مکالمات جالبی را تحریک می کند، مردم ارتباط برقرار نمی کنند. خبر خوب این است که این قطعاً مهارتی است که می توان آن را آموخت و تمرین کرد.

اصلی ترین تکنیک های موثر ارتباط با مردم

برخی ارتباطات آسان هستند، در حالی که برخی دیگر نیاز به زمان دارند. به عنوان مثال، اگر شما و یکی از همکارانتان به یک مدرسه رفتید یا شهر مادری یکسانی دارید، به احتمال زیاد پیوند فوری برقرار می کنید. همچنین برقراری ارتباط با افرادی که علایق یا سرگرمی های حرفه ای مشابه شما دارند آسان تر است. توجه داشته باشید ارتباط آسان یا فوری به این معنی نیست که شما بهترین دوستان خواهید بود. سعی کنید چنین فشاری بر تعاملات خود وارد نکنید. ممکن است دوستی ها ایجاد شود. اما همه ما همچنین به ارتباطات اجتماعی سست تری نیاز داریم که حس تعلق و اجتماع را ایجاد می کند و زندگی را جذاب می کند.

در برخی موارد، ایجاد یک ارتباط به تلاش بیشتری نیاز دارد. در واقع، بیشتر اوقات، پیدا کردن دوستان جدید به طور خودکار اتفاق نمی افتد. شاید ناهار را با همکارتان بخورید که در بخش کاملاً متفاوتی از شرکت کار می کند. چه برون گرا یا درون گرا باشید، می توانید یاد بگیرید که چگونه راحت تر با دیگران ارتباط برقرار کنید. اصلی ترین تکنیک های موثر ارتباط با مردم عبارتند از:

خود واقعی تان باشید

شما نمی توانید با خودتان اشتباه کنید. تظاهر به کسی که نیستید می تواند باعث شود روابط شما بر اساس دروغ ساخته شود و در آینده باعث سردرگمی شود. مردم زمانی اشتباه می‌کنند که به شدت می‌خواهند خود را با آن‌ها هماهنگ کنند، اما فراموش می‌کنند که خود بودن باعث ایجاد ارتباطات واقعی می‌شود. خود بودن ممکن است شما را آسیب پذیرتر کند، اما این بهترین راه برای اطمینان از معتبر بودن ارتباطات شما است.

به مرزهای افراد احترام بگذارید

این احتمال وجود دارد که وقتی فرد جدیدی را می‌شناسید، به سرعت محدودیت‌های او را کشف خواهید کرد. برای مثال، اگر می‌خواهید با یک همکار ارتباط برقرار کنید، ممکن است متوجه شوید که او نمی‌خواهد در مورد زندگی دوستی خود صحبت کند. برای ایجاد یک رابطه معنادار با آن شخص، باید به مرزهای او احترام بگذارید. آنها را وادار نکنید تا چیزهایی را که نمی خواهند به خاطر ارتباط به اشتراک بگذارند – در نهایت، این ارتباط را از بین می برد.

گفتنی است، سعی کنید اجازه دهید مکالمات شما فراتر از حقایق اساسی باشد. اگر دوست جدید شما راحت است، وارد گفتگوهای صمیمی تر شوید. بپرسید به چه چیزی علاقه دارند، رویاهایشان برای آینده چیست و چه چیزی آنها را می ترساند. اگر تمایل خود را برای باز کردن نشان دهید، آنها احتمالاً موارد بیشتری را نیز به اشتراک خواهند گذاشت.

تکنیک های موثر ارتباط با مردم  – روی زمان حال متمرکز بمانید

اگر در حال گفتگو با کسی هستید، تمرکز شما باید روی او باشد. شما نباید به تلفن خود نگاه کنید یا به آنچه برای شام می خواهید فکر کنید. یکی از بهترین راه ها برای یادگیری نحوه برقراری ارتباط با افراد دیگر، یادگیری حضور است. و فقط از نظر ذهنی حضور نداشته باشید. از زبان بدن خود استفاده کنید تا به دوست یا همکار خود نشان دهید که توجه کامل شما را به خود جلب می کند. اگر با فردی که صحبت می کند روبرو نیستید، او احساس نمی کند که شما به ارتباط با او اهمیت می دهید.

از سطحی بودن عبور کنید

ارتباطات معنی دار از اصول اولیه صحبت های کوچک عبور می کنند. بله، اولین باری که با کسی ملاقات می کنید، می توانید حقایق سطحی را پوشش دهید. با این حال، دفعه بعد که آن شخص را دیدید، یا بعد از مدتی که صحبت کردید، سعی کنید عمیق تر بروید. ارزش های آنها چیست؟ آنها چه نوع اهدافی برای آینده دارند؟ بزرگترین امیدها و رویاهای آنها چیست؟ اینها همه سؤالاتی هستند که بینش بیشتری در مورد اینکه افراد چه کسانی هستند و چگونه می توانیم با آنها ارتباط برقرار کنیم می دهد.

به اشتراک گذاری گفتگو از تکنیک های موثر ارتباط با مردم

توجه به نحوه برقراری ارتباط به ما کمک می کند تا ارتباطات قوی تری با دیگران ایجاد کنیم. وقتی شروع به صحبت با شخص جدیدی می کنید، اشتراک شما باید متعادل باشد. همه گفتگوهای خوب یک داد و ستد دارند. به عنوان مثال، اگر از همکار خود در مورد برنامه 5 ساله خود بپرسید، ممکن است پاسخی طولانی به شما بدهند. در پایان، آنها باید از شما بپرسند که اهداف شما چیست.

اگر احساس می کنید که طرف مقابل از شما درباره خودتان سوال نمی کند، ممکن است حواس او پرت شود. از ارائه اطلاعات در مورد خود و به اشتراک گذاری داستان های خود نیز نترسید. با این حال، اگر فرد مدام موضوع را به خودش تغییر دهد، احتمالاً ارتباط خوبی برای برقراری ارتباط نیست.

با تحسین خود صادق باشید

نشان دادن فعالانه قدردانی خود از کسی می تواند لبخندی بر لبان او بیاورد. حتی ممکن است فکر کنید که تحسین کردن کسی پایه خوبی برای یک ارتباط عمیق تر است. با این حال، تعریف هایی که بدون صداقت انجام می شود، احتمالاً باعث می شود که کسی به شما بی اعتماد شود. در شبکه های اجتماعی نیز مراقب این موضوع باشید. اگر می‌خواهید با یک دوست جدید ارتباط برقرار کنید، ممکن است وسوسه شوید که با یک نفر با تعریف‌های زیادی ارتباط برقرار کنید. اگر در زندگی واقعی همین کار را نکنید، این می تواند فریبنده باشد.

خیلی بهتر است که در درازمدت کمتر و صمیمانه تعریف کنید. این باعث می‌شود کسی بیشتر به شما اعتماد کند، زیرا نشان می‌دهد که شما عمدی دارید و فقط برای به دست آوردن یک دوست چیزی نمی‌گویید. در نهایت، این بهترین راه برای ارتباط با دیگران است.

شنونده خوبی باشید

یکی از از تکنیک های موثر ارتباط با مردم  شنونده خوب بودن است. گوش دادن فعالانه به افراد هنگام صحبت می تواند چیزهای زیادی در مورد آنها به شما بگوید. به این فکر کنید که مکالمات شما معمولاً با مردم چگونه پیش می رود: آیا جملات آنها را قطع می کنید؟ آیا آنها را همانطور که صحبت می کنند قضاوت می کنید؟ گوش دادن با ذهن باز به شما امکان می دهد آنها را بهتر بشناسید. همچنین نیازی نیست که یک سوال را دو بار از آنها بپرسید یا از آنها بخواهید خودشان را تکرار کنند.

مردم دوست دارند در کنار شنوندگان خوب باشند زیرا باعث می شود احساس کنند شنیده می شوند و درک می شوند. اگر می خواهید یاد بگیرید که چگونه با دیگران ارتباط برقرار کنید، این نکته یک راه عالی برای شروع است.

زمان خود را برنامه ریزی کنید

همه گاهی اوقات مشغول می شوند. این می تواند این احساس را ایجاد کند که زمان کافی برای ارتباط با مردم وجود ندارد. اگر احساس می کنید نمی توانید زمان خود را منظم نگه دارید، برای کمک به تقویم خود تکیه کنید. نگاهی بیندازید و ببینید چه زمانی می توانید با دیگران اجتماعی ترین باشید. مشخص کنید که آیا روزهای آخر هفته، روزهای هفته، عصرها یا صبح ها برای شما بهترین کار را دارد یا خیر. به جای اینکه احساس عجله کنید، می توانید زمانی که می خواهید با مردم ارتباط برقرار کنید، برنامه ریزی کنید تا انرژی مناسب برای انجام این کار را داشته باشید.

حفظ تماس چشمی از تکنیک های موثر ارتباط با مردم

ارتباط چشمی یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای نشان دادن علاقه‌مندی به صحبت‌های اوست. توجه به این روش به طرف مقابل کمک می کند تا ببیند که می خواهید رابطه عمیق تری با او ایجاد کنید. همچنین نشان می دهد که از حضور در کنار آنها خوشحال هستید و به این که جای دیگری باشید فکر نمی کنید. حفظ ارتباط چشمی باعث می‌شود افراد احساس کنند که می‌توانند بیشتر به شما اعتماد کنند، به افراد کمک می‌کند تا صحبت را باز کنند و جریان گفتگو را حفظ کنند. وقتی رو در رو هستید، فقط به یاد داشته باشید که خیلی محکم به آن شخص خیره نشوید. یک مقدار عادی تماس چشمی برای کمک به ایجاد ارتباط کافی است.

 

 

 

منابع
betterup

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا