راه های بازگردانی خود برای مقابله با یک فرد دروغگو

مقابله با یک فرد دروغگو کاری است که به تفکر و مهارت زیاد نیاز دارد. ما باید بتوانیم با شیوه درست این موضوع را مدیریت کنیم. دروغ می تواند آسیب های زیادی به افراد برساند. آسیب شناختی در بسیاری از نوجوانان یا بزرگسالان شدت یافته است. یکی از این دلایل وجود اختلالات رفتاری است. در دنیایی که زندگی می کنیم افراد ممکن است رفتار های ناشایستی داشته باشند. اما همه این رفتار ناشایست قابل حل هستند. این به شرطی است که فرد خودش قصد این کار را داشته باشد. ‌

راستگویی یک خصلت فوق العاده هست همه باید آن را داشته باشند. متاسفانه در دنیایی که زندگی میکنیم برخی از مردم رفتار های عجیبی دارند. آن ها سعی دارند برای این که خودشان را برتر نشان دهند هر نوع رفتاری انجام دهند. حتی برخی از آن ها ممکن است دروغ های را بگویند تا مقام خود را بالا ببرند. در مقاله های قبل در ارتباط با دروغگو بودن همسر صحبت کردیم. در ادامه می خواهیم ببینیم که راه های بازگردانی خود برای مقابله با یک فرد دروغگو چگونه است.

استرس در افراد و مقابله با یک فرد دروغگو

در مقاله های قبل گفتیم که یکی از استرس های که به افراد خصوصا زوجین وارد می شود استرس های ناشی از کودکان است. این بدان معنی نیست که کودکان دارای استرس باشند بلکه به این معنی اینکه رفتار های آن ها یا واکنش های آن ها نسبت به اتفاقات مختلف ممکن است باعث ایجاد استرس در والدین شود. راه های درمان استرس در دنیای روان شناسی بسیار زیاد است. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  آنلاین روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با راه های بازگردانی خود برای مقابله با یک فرد دروغگو، صحبت کنیم.

مقابله با یک فرد دروغگو که آسیب‌های ناشی از آن جز رفتارهای رایج بشر است.

دروغ و فریب رفتارهای رایج بشر است. تا همین اواخر، تحقیقات کمی در مورد میزان دفعات دروغگویی افراد انجام شده است. یک نظرسنجی در سال 2004 در Readers Digest نشان داد که 96 درصد از مردم حداقل گاهی اوقات به دروغگویی اعتراف می کنند.

واقعیت های جوامع در برابر رفتار های نادرست

واقعیت این است که اکثر مردم احتمالاً هر از گاهی حرف های نادرست می زنند. برخی از این دروغ ها دروغ های سفید هستند. این ها برای محافظت از احساسات دیگران طراحی شده اند. در موارد دیگر، این دروغ ها می توانند بسیار جدی تر (مانند دروغ گفتن در رزومه) یا حتی شوم (سرپوش گذاشتن بر جنایت) باشند.

مقابله با یک فرد دروغگو که از نظر آسیب شناختی دروغ می گوید

آیا تا به حال این احساس را داشته اید که وقتی با کسی صحبت می کنید، واقعاً حقیقت را نمی گوید؟ یا این که آن‌چه آن ها می گویند با واقعیت ها مطابقت ندارد؟ با گذشت زمان، آیا آن ها را در چند دروغ گرفتار کرده اید؟ شاید برای شما هم پیش آمده باشد که به این فکر کرده باشید که چرا آن ها اغلب به شما دروغ می گویند. ایمی داراموس، روانشناس، روانشناس بالینی دارای مجوز و نویسنده کتاب “درک اختلال دوقطبی” می گوید: در حالی که اکثر مردم گهگاه فیب را می گویند، برخی افراد بیشتر و حتی ناخودآگاه دروغ می گویند.

مقابله با یک فرد دروغگو پاتولوژیک

به گفته داراموس، دروغ بیمارگونه کسی است که کنترلی بر دروغگویی خود ندارد. این مقاله، با ورودی های یک روانشناس، به بررسی عدم راستگویی بیمارگونه می پردازد و نکاتی را به اشتراک می گذارد که می تواند به شما کمک کند با فردی در زندگی خود که به طور بیمارگونه حرف راست را بیان نمی کند کنار بیایید.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

دروغگویی پاتولوژیک و مقابله با یک فرد دروغگو امری مهم است. اما، در چه مرحله ای به دروغ بیمارگونه تبدیل می شود؟ داراموس تفاوت بین عدم راستگویی گاه به گاه،  اجباری و دروغگویی بیمارگونه را توضیح می دهد.

عدم راستگویی به صورت  گهگاهی

همه گهگاه دروغ می گویند، اما این یک تصمیم آگاهانه است.  ممکن است از روی مهربانی باشد (“، مدل موی شما بسیار زیبا است!”)، برای رهایی از دردسر (“گربه پنجره را شکست”)، یا برای ظرافت یک موقعیت اجتماعی.  با این حال، بیشتر مردم به غیر از این رفتار، مهارت های مقابله ای دیگری نیز دارند.

مقابله در برابر راستگویی به صورت اجباری

توجه به این نکته مهم است که دروغگویی اجباری با دروغ بیمارگونه یکسان نیست. فردی که اجباراً دروغ می گوید، بدون فکر یا کنترل، دروغ می گوید و قصد خاصی ندارد. دروغگویی اجباری اغلب صرفاً از روی عادت است.

مقابله با یک فرد دروغگو که رفتار بیمارگونه دارد

افرادی که به طور بیمارگونه دروغ می گویند، اغلب در مورد چیزهایی که اهمیتی ندارند، بدون دلیل آشکار دروغ می گویند. آن ها ممکن است ناخودآگاه این کار را انجام دهند و حتی ممکن است متوجه نشوند که در لحظه حرف های غیر منطقی می گویند. اگر چه اغلب پس از آن می توانند تشخیص دهند. علاوه بر این، آن ها ممکن است اهمیتی ندهند، تا زمانی که هدف آن ها را تامین کند.

مثالی در ارتباط با این زمینه

مانند افرادی که اجباراً دروغ می گویند، افرادی که به طور بیمارگونه دروغ می گویند، گاهی اوقات بدون قصد خاصی دروغ می گویند. اما ممکن است برای هدفی نیز دروغ بگویند. هنوز هم آسیب شناسی است زیرا به افراد آسیب می رساند یا دستکاری می کند و راه های سالم تری برای رسیدن به همان هدف وجود دارد. به عنوان مثال، شخصی که به طور بیمارگونه دروغ می گوید، ممکن است برای تثبیت وضعیت، دروغ بگوید. با این حال، راه های دیگری برای انجام این کار وجود دارد.

مطالعاتی در ارتباط با این زمینه

بر اساس مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۶ در مجله Nature Neuroscience منتشر شده است، دروغ گویی یک چرخه خود تداوم‌پذیر است.

تاثیر عدم مقابله با یک فرد دروغگو رفتار بر سلامت روان

در مورد فردی که به طور بیمارگونه دروغ می گوید، احساس سردرگمی خواهید کرد، زیرا نمی دانید چه چیزی را باور کنید. داراموس خاطرنشان می کند که اگر با افرادی سر و کار دارید که همیشه دروغ می گویند، همیشه در حالت عدم اطمینان خواهید بود. نامطمئن بودن می تواند خسته کننده و استرس زا باشد زیرا شما دائماً بررسی خواهید کرد که آیا کلمات آن ها با اعمال آن ها مطابقت دارد یا خیر.

راه های بازگردانی خود برای مقابله با یک فرد دروغگو

“من فکر می کنم 80 درصد مردم دارای رفتار عالی هستند، افرادی دلسوز که به شما کمک می کنند و حقیقت را به شما می گویند. ~ تام هنکس. خوب، پس همه ما در مقطعی یک یا دو دروغ گفتیم. اما شما احتمال دارد که دروغگو نباشید. خصوصا زمانی که در نظر بگیریم که برخی افراد در طول یک عمر به دروغ پراکنی ادامه می دهند.این را در نظر بگیرید: در مطالعه ای که در دانشگاه ماساچوست انجام شد، برخی افراد هر 10 دقیقه سه دروغ می گویند. اینکه چگونه یک فرد موفق به انجام این کار می شود فراتر از ما است. این افراد از نوع دروغگوی  پاتولوژیک هستند.

نکته

برخی افراد فقط به خاطر احترام توسط دیگران دروغگو هستند که ما به این موضوع از منظری متین می پردازیم. در مورد آن اشتباه نکنید: مقابله با یک فرد دروغگو ممکن است خشمگین باشد. ناگفته نماند، اگر ما مراقب نباشیم، فریب‌کاران می‌توانند هر رشته‌ای از انرژی و صبر ما را استخراج کنند. بنابراین ما تحقیقاتی انجام دادیم و به چند راه برای مقابله با یک فرد دروغگو بدون آسیب به ذهن خود رسیدیم.

تأیید کنید که شخص واقعاً دروغ می گوید

اگر فکر می‌کنید به شما دروغ گفتند، به راحتی می‌توانید دست به کار شوید و منطق را به خاطر احساسات کنار بگذارید. اما اگر فکر می‌کنید الان ناراحت هستید، چه احساسی دارید که کسی را به خاطر کاری که انجام نداده متهم می‌کنید؟ تحقیقات نشان می‌دهد که توجه به عادات اولیه یک فرد – نحوه رفتار آنها وقتی که دروغ نمی‌گوید – و مقایسه آن‌ها با رفتار فعلی‌شان بهترین راه برای کشف این موضوع است. به عنوان مثال، اگر آن‌ها مضطرب، اجتنابی یا مضطرب به نظر می رسند، ممکن است زمان صحبت باشد.

برای مقابله با یک فرد دروغگو حقایق خود را بررسی کنید

تمام حقایق مربوطه (چه کسی، چه، چه زمانی، کجا، چرا) را کشف و مستند کنید. حقایق در مقابله با یک فرد دروغگو بسیار مهم هستند. اگر اطلاعات عینی و سختی ندارید، اصلاً زحمت رویارویی با آن‌ها را نداشته باشید. برعکس، اگر در جمع آوری حقایق ضروری کوشا هستید، می توانید با اعتماد به نفس با دروغگو مقابله کنید. در این مرحله، با اطمینان تقریباً مطلق می‌دانید که آن شخص دروغ گفته است.

مسیر فعالیت های خود را تعیین کنید

بعد از اینکه به طور منطقی مطمئن شدید که کسی در حال تخطئه است، وقت آن است که رویکرد خود را در نظر بگیرید. فقط خود شما می دانید که شرایط و شدت دروغ چیست. بنابراین این به شما بستگی دارد که تعیین کنید چگونه آن را مدیریت کنید. آیا این اولین تخلف است یا یک الگوی رفتاری است؟ دروغ چه آثاری داشت؟ این یک اتفاق شخصی بود یا حرفه ای؟ همه این عوامل باید در نظر گرفته شود.

با آن‌ها تماس بگیرید

این مرحله می تواند برای برخی از ما دشوار باشد، به خصوص کسانی که از تعارض اجتناب می کنند. برای غلبه بر این تردید، ممکن است لازم باشد به خود یادآوری کنید که شخصاً چه چیزی در خطر است (شهرت یک موضوع بزرگ است.)

برای مقابله با یک فرد دروغگو صداقت خود را حفظ کنید

همانطور که ممکن است بدانید، برخورد با یک شخص دروغگو مزمن اغلب یک تجربه دیوانه کننده است. همیشه فراتر از یک فرد دارای رفتار سرزنشی  باشید. قبل از مواجهه با دروغگو، به خود یادآوری کنید که واقعاً چه کسی هستید. به شدت به اصول خود پایبند باشید و یکپارچگی خود را حفظ خواهید کرد.

شرایط را آرام نگه دارید

هنگامی که در محیط مناسب قرار گرفتید، به آرامی بگویید “چیزی در ذهن من است و می خواستم آن را با شما در میان بگذارم.” پس از آن، صحبت خود را  ارائه دهید. “این چیزی است که من شنیدم” یا “این چیزی است که من می دانم”. لحن آرام و متشکل را همیشه حفظ کنید. نیازی به تشدید اوضاع نیست مگر اینکه کاملاً ضروری باشد.

برای مقابله با یک فرد دروغگو واکنش آن‌ها را تماشا کنید

وقتی دروغگوها با شواهد محکمی روبرو می شوند، یکی از سه کار را انجام می دهند: انکار، اعتراف، یا دفاع. اعتراف به کاری که انجام دادند تنها راه حل قابل قبول به احتمال زیاد است. به شرطی که حقایق را جمع آوری کنید. همچنین خونسردی خود را حفظ کنید و شرایط را آرام نگه دارید، سپس هیچ بهانه ای برای فرد وجود ندارد که حالت تدافعی داشته باشد. یعنی او نمی تواند اقدامات خود را انکار کند. به شرطی که فرد از کنترل خارج نشود، می توانید پس از مرحله بعدی به مکالمه پایان دهید.

منابع
وبسایت powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا