نشانه هایی که فردی از اختلال استرس پس از خودشیفتگی رنج می برد

اختلال استرس پس از خودشیفتگی همانند استرس پس از سانحه است. بسیاری از ما در طول زندگی ممکن است آسیب های روانی یا اختلالات مختلفی را تجربه کنیم. گاهی اوقات رفتار خودشیفتگی می تواند به نفع شخصی باشد. اما مسئله مهم این است که سوء استفاده از خودشیفتگی در بین رفتار هیچ کس وجود نداشته باشد. البته روان شناسان برای هر نوع رفتاری یا اختلالی راه حل مختلفی را ارائه می دهند.

یکی از این اختلالات که قبلاً هم در مورد آن با شما صحبت کردیم خود شیفتگی است. خود شیفتگی در روان شناسی برای افرادی گفته می شود که علائم آن را داشته باشند. بنابراین با یک یا دو نمونه از علائم نمی توان گفت که یک فرد خودشیفته است یا خیر. خودشیفتگی می تواند به علت های گوناگون از کودکی تا بزرگسالی وجود داشته باشد. خودشیفتگی یکی از ویژگی های رفتاری در افراد مختلف است.

ویژگی های مختلف در افراد و اختلال استرس پس از خودشیفتگی

این ویژگی ها می تواند از ابتدا در فرد وجود داشته باشد یا این که به علت دلایل دیگری اتفاق بیفتد. هر فردی باید بداند که رفتار ها به گونه ای است که در زندگی همه اتفاق می افتاد اما قابل کنترل است. کنترل افکار از طریق خود فرد و مشاوره های مختلف انجام می شود. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با نشانه هایی که فردی از اختلال استرس پس از خودشیفتگی رنج می برد، صحبت کنیم.

چند مورد که اختلال استرس پس از خودشیفتگی را آشکار می کند

اگر با والدینی با بیماری روانی بزرگ شده‌اید، احتمالاً فکر کرده‌اید که مقصر این مشکل شما هستید. این غیرعادی نیست که به خود و حتی احساساتی که نسبت به والدین خود دارید شک کنید.

چند علامت که نشان دهنده اختلال استرس پس از خودشیفتگی است

آسیب های روانی اگرچه کمتر از آزار جسمی قابل تشخیص است، اما آزار روانی می تواند به طور قابل توجهی برای افرادی که آن را تجربه می کنند آسیب برساند. سوء استفاده عاطفی می تواند زخم های ماندگاری بر سلامت روانی بگذارد که مانند آزار جسمی نیاز به درمان دارند. یکی از انواع سوء استفاده عاطفی از افراد مبتلا به اختلال شخصیت خودشیفته است. کسانی که از این سوء استفاده رنج می برند، مشکلاتی مانند اختلال استرس پس از خودشیفتگی (PNSD) را تجربه می کنند. اختلال استرس پس از خودشیفتگی شکل خاصی از اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) است. این اختلال به طور خاص از آزار عاطفی، ذهنی و روانی ناشی می شود که در یک دوره اتفاق می افتد. بسیاری از متخصصان سلامت روان آن را پیچیده تر از سایر اشکال PTSD می دانند.

نکته

تشخیص آن دشوار است و درمان آن می تواند چالش برانگیز باشد. با این حال، هنگامی که کسی علامت های شایع را بشناسد، رسیدگی به علت اصلی علائم آسان تر است.

اختلال استرس پس از خودشیفتگی چیست؟

اختلال شخصیت خودشیفته یک اختلال شخصیتی نادر است که با احساس ناملایم خود اهمیتی فرد و رفتارهای ناشی از آن مشخص می شود. در نتیجه ادراک فرد از خود، احتمالاً او را در روابط دچار مشکل می کند و نیاز عمیقی به تحسین و توجه بیش از حد دارد. برخی از علائم این اختلال عبارتند از:

  • درک اغراق آمیز از اهمیت خود
  • احساس اغراق آمیز استحقاق
  • نیاز بیش از حد به تحسین و توجه
  • اعتقاد به برتری خود
  • انتظار رفتارهایی از دیگران که به احساس اختلال استرس پس از خودشیفتگی از خود پایبند باشد
  • این باور که دیگران به آن‌ها حسادت می کنند
  • حسادت به دیگران
  • به دلیل احساس بد خود به شیوه ای مغرور، بیهوده یا متکبرانه رفتار می کنید
  • قادر نیستید یا نمی خواهید احساسات و نیازهای دیگران را بشناسید و بر اساس آن‌ها عمل کنید.
  • ارائه خود با نمادهای سطحی موفقیت

نکته ای در ارتباط با این زمینه

در حالی که این اختلال شخصیت به این معنی نیست که یک فرد از نظر عاطفی سوء استفاده می کند. اما بسیاری از خودشیفته ها به دلیل نحوه درک خود و روابط خود با دیگران، مستعد برخورد بد با دیگران هستند. سوء استفاده از افراد خودشیفته اغلب متفاوت است، از جمله پنهان تر از آن‌چه در روابط دیگر رخ می دهد.

اختلال استرس پس از خودشیفتگی چیست؟

در حالی که همه افراد خودشیفته از نظر ذهنی یا عاطفی آزاردهنده نیستند، بسیاری از آن‌ها چنین هستند. این تا حد زیادی به دلیل نگاه آن‌ها به خودشان و دیگران است. از آنجایی که مبتلایان به این اختلال شخصیت قادر نیستند یا نمی‌خواهند احساسات و نیازهای دیگران را تشخیص دهند، آن‌ها خودشان را در اولویت قرار می‌دهند. در نتیجه، اغلب دیگران را برای به کسب آنچه می‌خواهند مورد آزار و اذیت قرار می دهند.

چند نشانه اختلال استرس پس از خودشیفتگی

تشخیص علائم PNSD می تواند تفاوت بزرگی در کمک به شناسایی اثرات درد عاطفی و سوء استفاده از یک شخصیت خودشیفته ایجاد کند، می تواند مکانی عالی برای شروع درمان باشد. مهم است که به یاد داشته باشید که PNSD برای هر فرد متفاوت است. بازماندگان علائمی را نشان می دهند که به شدت به آزارهای عاطفی گذشته، شخصیت فرد و بسیاری از عوامل دیگر بستگی دارد. با این حال، علائم خطرناکی وجود دارد که در بین اکثر مردم رایج است. درک این علائم و اثرات بالقوه درازمدت آن‌ها می‌تواند به افراد کمک کند تا پس از سوء استفاده از یک خودشیفته بهبود یابند.

نشانه هایی که فردی از اختلال استرس پس از خودشیفتگی رنج می برد

درست مانند اختلال استرس پس از سانحه، PNSD اختلالی است که پس از زندگی در مجاورت یک خودشیفته ایجاد می شود. زندگی با یک خودشیفته می تواند برای یک فرد بسیار سخت باشد. خودشیفته ها به شدت دستکاری و توهین آمیز هستند. آن‌ها اغلب قربانیان خود را آزار می دهند. پس از رهایی از نفوذ یک خودشیفته، افراد اغلب ممکن است دوره ای از درماندگی، اضطراب، عصبانیت یا افسردگی را تجربه کنند. مانند آنچه پس از یک رویداد آسیب زا رخ می دهد.

نکته

افراد مبتلا به اختلال استرس پس از خودشیفتگی مانند افراد مبتلا به PTSD واکنش نشان می دهند. سه علامت اصلی برای فردی که از اختلال استرس پس از خودشیفتگی رنج می برد وجود دارد. در این‌جا 3 نشانه وجود دارد که نشان می دهد فردی از اختلال استرس پس از خودشیفتگی رنج می برد.

فلاش بک ها در مغز می توانند PNSD را آشکار کنند

مانند PTSD، PNSD می‌تواند باعث شود که بازمانده خودشیفته بازگشتی به موارد گذشته داشته باشد. این ممکن است به هر دلیلی اتفاق بیفتد. چیزهایی به نام “محرک” وجود دارد که می تواند هر طیفی از چیزها باشد. این محرک ها باعث می شود که فرد به زمانی که دارای خودشیفتگی است “فلاش بک” بزند.

به گفته کمیته آموزش عمومی روانپزشکان، «شما می بینید که این رویداد را دوباره زندگی می کنید. این می تواند هم به عنوان «فلاش بک» در روز و هم به عنوان کابوس در هنگام خواب اتفاق بیفتد. این‌ها می‌توانند آنقدر واقع‌بینانه باشند که به نظر می‌رسد شما در حال زندگی دوباره با اختلال استرس پس از خودشیفتگی هستید.» محرک ها می توانند بوهای خاص، مکان های خاص، رفتار خاص یا حتی صداها یا کلمات خاص باشند.

نکته

بسیاری از افرادی که از PNSD رنج می‌برند ممکن است برای مقابله با احساسات دیگران مشکل داشته باشند. زیرا یک خودشیفته اغلب با یادآوری گذشته عصبانی می‌شود. ممکن است فردی که از اختلال استرس پس از خودشیفتگی رنج می‌برد، هنگامی که احساس می‌کند کسی از دست او ناراحت یا عصبانی است، یادآور گذشته شود. بازمانده ممکن است فلاش بک به دوره های خودشیفتگی نیز دریافت کند.

این ممکن است منجر به پارانویای شدید شود، جایی که آن‌ها تعجب می کنند که آیا اطرافیان آن‌ها را دستکاری می کنند یا خیر. ممکن است به نظر برسد که آن‌ها در حال انجام یک بازی هستند که نمی توانند برنده شوند، حتی اگر هیچ کس در اطراف آن‌ها انگیزه پنهانی نداشته باشد.

اجتناب هر چیزی در زندگی

کسی که از اختلال استرس پس از خودشیفتگی رنج می برد ممکن است از هر چیز اجتناب کند. این اجتناب ممکن است در اجتناب از افراد، مکان ها، چیزها، فعالیت ها یا حتی احساسات ظاهر شود. خودشیفته ها تمایل دارند قربانیان خود را کنترل کنند و از دستکاری و عصبانیت استفاده می کنند. این کار باعث می شود تا کسی را تحت کنترل خود نگه دارند. حتی زمانی که بازمانده از قدرت خودشیفته رها شود، ممکن است همچنان PNSD را به شکل اجتناب از خود نشان دهد.

ویژگی بازمانده های دارای اختلال استرس پس از خودشیفتگی

اغلب اوقات، بازمانده از چیزهایی که او را به یاد خشم خودشیفتگی می اندازد یا کارهایی که در آن زمان انجام می داد، اجتناب می کند. آن‌ها همچنین ممکن است از نظر احساسی هر چیزی را اجتناب کنند. افرادی که قربانی یک خودشیفتگی هستند اغلب با این باور که احساسات آن‌ها به خودشیفته آسیب می زند، دچار آسیب می شوند. این ممکن است منجر به این شود که فرد مبتلا به PNSD از احساسات خود دور باشد. زیرا باید یاد می‌گرفت که برای دوری از خودشیفتگی چیزی را احساس نکند.

مشکل در بازگشت به زندگی عادی

یکی از علائم اصلی PTSD و اختلال استرس پس از خودشیفتگی مشکل شدید در بازگشت به زندگی عادی است. برای فردی که پس از زندگی با یک ویژگی خودشیفتگی سعی در بازگشت به زندگی روزمره دارد، این ممکن است شامل هر چیزی از حملات پانیک تا افسردگی باشد. زندگی با یک خودشیفته می تواند بسیار طاقت فرسا باشد و کسی که این کار را انجام می دهد باید انتظارات خود را از زندگی روزمره تغییر دهد.

ویژگی های زندگی با یک فرد خودشیفته و اختلال استرس پس از خودشیفتگی

آن‌ها اغلب باید یاد بگیرند که با یک “شخص عادی” سازگار شوند. پس از آن، زمانی که آن‌ها از نفوذ شخص خودشیفته خارج می شوند، بازمانده ممکن است برای سازگاری مجدد با زندگی مشکل پیدا کند. آن‌ها ممکن است حملات پانیک داشته باشند یا خاطرات و مشاهدات خود را زیر سوال ببرند. اما یک خبر خوب وجود دارد. طبق تحقیقات “بیشتر افرادی که اختلال استرس پس از خودشیفتگی را پشت سر می گذارند ممکن است به طور موقت در سازگاری با مشکل مواجه شوند. اما با گذشت زمان و مراقبت از خود، معمولا بهتر می شوند.”

چگونه به فردی که از PNSD رنج می برد کمک کنیم؟

دانستن علائم اختلال استرس پس از خودشیفتگی می‌تواند فوق‌العاده مفید باشد. به‌ویژه زمانی که سعی می‌کنید بفهمید برای کمک به بازمانده یک آسیب در این زمینه چه کاری می‌توان انجام داد. در این‌جا یک راه برای آسودگی  زندگی یک شخص دارای اختلال استرس پس از خودشیفتگی و کمک به انتقال آنها از زندگی با یک خودشیفته به زندگی دوباره بیان خواهد شد.

به حرف های آن ها توجه کنید

بازماندگان می خواهند حقیقت خود را همانطور که به یاد می آورند بگویند. به آن‌ها اجازه دهید صحبت کنند. به آن‌ها گوش دهید و آن‌چه را که می گویند تأیید کنید.

منابع
وبسایت powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا