اهمیت تجسم منفی در حکمت رواقی

بسیاری از مردم به شما خواهند گفت که تفکر مثبت بهترین راه برای عبور از رکودهای زندگی است. در حالی که تلاش و داشتن نگرش امیدوارکننده مفید است، امتناع از تصدیق تجربیات منفی و زمان‌های دشوار برای آنچه در واقع هستند، پتانسیل بدتر شدن مبارزات شما را دارد. Premeditatio Malorum یک حکمت رواقی است که از لاتین به معنای «پیش‌اندیشی بدی‌ها» گرفته شده است. به عنوان یک عمل، بر روی هماهنگی عمدی با مشکلات، ناراحتی‌ها و ضررهای احتمالی تمرکز می‌کند تا توانایی شما را برای مقابله با شرایط سخت در زمان رسیدن آنها بهبود بخشد. اما قبل از اینکه عمیق‌تر به این رویه رواقی بپردازیم، اجازه دهید ابتدا مشکلات «تفکر مثبت» را در نظر بگیریم. در ادامه ما اهمیت تجسم منفی در حکمت رواقی را بررسی می کنیم. همکده به شما در داشتن ذهنی آرام با مشاوره تلفنی روان شناسی یا مشاوره حضوری کمک می کند.

چرا مثبت اندیشی کار نمی کند؟

یک مشکل بزرگ در تفکر مثبت وجود دارد که هر بار که سعی می کنید آن را تمرین کنید مشخص می شود. یعنی هر زمان که سعی می کنید آگاهانه خود را مجبور به تفکر مثبت کنید، در نهایت برعکس عمل می کنید. با نگاهی مثبت به هر تجربه ای در زندگی، این واقعیت را نادیده می گیرید که واقعیت ترکیبی از خوب و بد است، و با انجام این کار، زمانی که اتفاق بدی ناگزیر رخ می دهد، خود را در معرض ناامیدی بیشتری قرار می دهید.

مطالعات علمی متعدد این ایده را تایید کرده است. در تحقیقات علمی منتشر شده در سال 2015، مشخص شد که افراد خوداشتغال خوش بین در واقع 25 درصد کمتر از همتایان بدبین خود درآمد کسب می کنند. به طور مشابه، یک مطالعه منتشر شده در Psychosomatic Meditation نشان داد کسانی که سعی می کنند بعد از از دست دادن یکی از عزیزان خود دیدگاه مثبتی داشته باشند، بیشتر در معرض خطر مرگ ناشی از سکته مغزی یا حمله قلبی هستند. واقعیت این است که ناملایمات در زندگی اجتناب ناپذیر هستند. پس چرا نباید سعی کنیم خود را برای آنها مهیا کنیم؟ اهمیت تجسم منفی در حکمت رواقی این را به خوبی نشان می دهد.

مزایای تجسم منفی (Premeditatio Malorum)

گنجاندن تجسم منفی در برنامه های روزمره می تواند ما را در مسیر شادی و موفقیت بیشتر قرار دهد. این می تواند به ما کمک کند تا بر وقایع و موانع بیرونی که مانع از پیشرفت می شوند، غلبه کنیم، با ترغیب ما به تمرکز روی آن موانع احتمالی از قبل و فکر کردن در مورد اینکه چگونه می توانیم به آنها پاسخ دهیم.

تجسم منفی به این معناست که از قبل در مورد بدترین سناریوها، شکست‌ها و مشکلاتی که می‌توانید با آن‌ها روبرو شوید فکر کنید، در حالی که استراتژی‌های مؤثری را نه تنها برای غلبه بر آنها، بلکه همچنین برای جلوگیری از وقوع این سناریوها یا حداقل کاهش احتمال وقوع آن‌ها ارائه می‌کنید. همانطور که فیلسوف رواقی، لوسیوس آنائوس سنکا می‌گوید: «اگر در مورد بدی از قبل تأمل شده باشد، ضربه ملایم است.» با فکر کردن به بدترین چیز، می‌توانیم سعی کنیم از خود در برابر ناامیدی یا تراژدی محافظت کنیم. نظریه او این بود که با حذف امید، می‌توانیم ترس را نیز از بین ببریم، مفهومی که می‌توان از آن به عنوان بدبینی دفاعی نیز یاد کرد.

برنامه ریزی برای شکست به معنای گرفتار شدن در مواردی نیست که ممکن است اشتباه پیش بروند، بلکه فقط به معنای ایجاد یک برنامه B در صورت انجام آن است. و اگر بتوانید از تجسم منفی در زندگی روزمره خود استفاده کنید، تعدادی فواید وجود دارد که ممکن است شروع به مشاهده کنید. فواید اهمیت تجسم منفی عبارتند از:

بهبود حس قدردانی

تصور ذهنی تجارب ناراحت‌کننده می‌تواند یک فرآیند تسکین دهنده باشد، زیرا متوجه می‌شوید که اوضاع می‌تواند بسیار بدتر از آنچه در حال حاضر هستند باشد. این قدردانی منجر به قدردانی و قدردانی جدیدی از شرایط شما خواهد شد.

کاهش سطح استرس

با فکر کردن از قبل به شکست‌های احتمالی و رویدادهای منفی، می‌توانیم سطح استرس خود را زمانی که مشکلی پیش می‌آید کاهش دهیم. اگر از یک برنامه پشتیبان برای اجرا در صورت خراب شدن اوضاع آگاه باشیم، شکست‌ها چندان ما را تحت فشار قرار نمی‌دهند.

پشتکار بیشتر

اگر همیشه منتظر چیزهای غیرمنتظره یا سخت هستید، احتمال اینکه غافلگیر شوید کمتر است. احساس آرامش بیشتر در موقعیت های چالش برانگیز، قابلیت اطمینان، انعطاف پذیری و پشتکار شما را افزایش می دهد. سپاسگزاری “تصویر ذهنی تجارب ناراحت کننده می تواند یک فرآیند تسکین دهنده باشد، به این دلیل که شما متوجه می شوید که اوضاع می تواند بسیار بدتر از آنچه در حال حاضر هستند باشد.”

روش های تجسم منفی که باید امتحان کنید

اهمیت تجسم منفی در حمت رواقی تکنیک هایی را ارائه می دهد که در ادامه بیان می کنیم. این روش ها به شرح زیر هستند:

تجسم ناراحتی روزانه

در ابتدای روز، آنچه را که انتظار دارید در ذهنتان به نظر برسد، مرور کنید و سپس تمام آن رویدادها را در حال مختل شدن تصور کنید. روی چیزهای کوچکی تمرکز کنید که اشتباه می کنند، مانند از دست دادن اتوبوس یا برخورد با شخصی که دوست ندارید. با تجسم این ناراحتی‌های جزئی، می‌توانید مغز خود را طوری تربیت کنید که دچار شکست‌های غیرمنتظره نشود. این به شما این امکان را می دهد که اگر هر یک از این موارد اشتباه پیش رفت، با آرامش و دیدگاه بیشتری پاسخ دهید.

تجسم شکست های عمده

برخلاف تجسم ناراحتی‌های روزانه، این چیزی نیست که بخواهید هر روز انجام دهید. اما هر چند وقت یکبار، تصور اینکه اخراج شدن از شغلتان، مواجهه با یک ترس بزرگ، آسیب جدی یا دزدیده شدن یک دارایی با ارزش می تواند مفید باشد. این نوع تجسم منفی جدی‌تر مربوط به در نظر گیری این است که چطور به شکست‌ها پاسخ می‌دهید. تمرکز بر ویژگی‌هایی که دارید که به شما امکان می‌دهد به عقب برگردید. عمدتاً این است که بدانی خوب می‌شوی.

تجسم ضرر در اهمیت تجسم منفی

شاید چالش برانگیزترین تمرین تفکر منفی، تجسم از دست دادن باشد. اگر عزیزی را از دست بدهید چه اتفاقی می افتد؟ تصور این از دست دادن می‌تواند بسیار ناراحت‌کننده باشد، بنابراین اگر این کار را انجام می‌دهید، مطمئن شوید که زمانی را در یک منطقه آرام و بدون حواس‌پرتی اختصاص داده‌اید تا روی این فکر فکر کنید. سناریو را در ذهن خود زندگی کنید و درد را در آغوش بگیرید. در قدردانی غرق شوید و از این تجربه دشوار برای قدردانی عمیق از این شخص و قدردانی برای نقش او در زندگی خود استفاده کنید. Premeditatio Malorum “در آغاز روز خود، آنچه را که انتظار دارید در ذهن خود به نظر می رسد بررسی کنید و سپس تصور کنید که همه آن رویدادها مختل شده اند.”

نکات کاربردی برای کمک به تجسم منفی

برای این که به اهمیت تجسم منفی در حکمت رواقی و زندگی پی ببرید می توانید نکات زیر را در ذهن خود داشته باشید:

برنامه مشخص

سعی کنید و برنامه های بسیار مشخصی برای کارهایی که باید در هنگام وقوع فاجعه انجام دهید ایجاد کنید. اگر ناگهان شغل خود را از دست بدهید چه خواهید کرد؟ اگر متوجه شوید که یک بیماری صعب العلاج دارید یا یکی از بستگان نزدیکتان فوت کرده است، چه؟ مکث کنید و به این فکر کنید که چگونه به این سوالات پاسخ می دهید.

خودتان را زیر سوال ببرید

با پرسش سوالاتی از خود، رویدادهای متصور دشوار را به چالش بکشید. مثلاً «پس اگر این اتفاق بیفتد، آیا اتمام دنیا خواهد بود؟». هدف این نوع تفکر، فاجعه زدایی، تغییر تاکید خود از موقعیت مشکل ساز به راه حل های بالقوه ای است که می توانید برای مدیریت آن به دست آورید.

همدل باشید

اگر در تمرین تجسم منفی مشکل دارید، به جای آن بدبختی های دیگران را به خود یادآوری کنید و به این واقعیت فکر کنید که آن چیزها به همین راحتی ممکن است برای شما اشتباه شود.

اهمیت تجسم منفی با ارزیابی ریسک

به تجسم منفی مانند انجام ارزیابی ریسک در محل کار فکر کنید. اگر مربی مهدکودک بودید، ارزیابی ریسک از تمام خطرات احتمالی در محل کار انجام می‌دادید تا مطمئن شوید که اقدامات درستی برای جلوگیری از آسیب دیدن کودکان دارید. در مورد زندگی شما هم همینطور است. با در نظر گرفتن بدترین سناریوهایی که ممکن است با آن روبرو شوید، خود را آماده می کنید تا بتوانید هر چیزی را مدیریت کنید.

نقشه مفهومی را امتحان کنید

این یک تکنیک ساده است که شامل ترسیم سناریوها و افکار فرضی روی کاغذ است. در یک نقشه مفهومی، شما می‌توانید موقعیتی را بنویسید، به عنوان مثال «فردا یک مصاحبه شغلی دارم»، قبل از ترسیم دو نتیجه احتمالی، یا «من شغل را پیدا می‌کنم» یا «من کار را نمی‌گیرم». . در ارتباط با پاسخ دوم، شروع به طرح سؤالات و ملاحظات بعدی می‌کنید، مانند «آیا هر کاری که می‌توانستید انجام دادید؟» یا «یادتان باشد، این پایان دنیا نیست». نقشه های مفهومی مانند این می تواند به شما کمک کند که رویدادها را در چشم انداز قرار دهید و در نظر بگیرید که موقعیت های خاصی در زندگی شما چگونه ممکن است پیش روند.

انتقادی از تکنیک اهمیت تجسم منفی در حکمت رواقی

یک انتقاد از premeditatio malorum این است که تنش بین بازنگری مصیبت های آینده و تمرکز بر زمان حال، که از ویژگی های بارز رواقی گری باستان است، و به طور گسترده تر ذهن آگاهی. با این حال، بین اندیشیدن به مصیبت و نگرانی در مورد آن تفاوت وجود دارد. این هم برای گذشته و هم برای آینده صادق است. در نهایت، نگرانی در مورد گذشته یا آینده غیرمنطقی است، زیرا هیچکدام تحت کنترل شما نیستند. اما این بدان معنا نیست که شما نمی توانید فکر کنید یا سعی کنید خود را برای رویدادهای بعدی مهیا کنید.

Negative Visualization می تواند ابزار عالی برای انجام این کار باشد. با شناسایی و تصدیق حواس‌پرتی‌ها و مشکلات احتمالی از قبل، می‌توانید جذابیت انگیزه‌های کوتاه‌مدت را پیش از موعد دور بزنید. شانس خود را برای تمرکز بیشتر افزایش دهید. تعیین انتظارات کم و تصور بدترین سناریوها ثابت کرد که مهارت های حل مسئله را افزایش می دهد. انعطاف پذیری را افزایش می دهد. زندگی با آرامش و قدردانی را مهیا می کند.

هشدار مهم در اهمیت تجسم منفی

با این حال، مطمئن شوید که این هشدار مهم را در نظر گرفته اید: اگر بیش از دو هفته است که احساس افسردگی می کنید، از تجسم منفی اجتناب کنید. در حالی که این تمرین می تواند مزایای بلندمدتی برای سلامت روحی و جسمی شما داشته باشد، مهم است که شرایط فعلی خود را در نظر بگیرید. اگر فکر اینکه چیزها به شدت اشتباه پیش می‌روند باعث ناراحتی زیادی برای شما می‌شود، واضح است که درمان بدتر از بیماری شده است. همانطور که گفته شد، اگر احساس می کنید می توانید تجسم منفی را تمرین کنید، با تصور ناراحتی های روزانه و چگونگی غلبه بر آنها شروع کنید. نکات عملی ما را دنبال کنید، و شروع به ایجاد ذهنی آرام‌تر و سالم‌تر خواهید کرد که کمتر تحت تأثیر عوامل خارجی قرار می‌گیرد.

 

 

منابع
mindowl

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا