اهمیت امیدواری در زندگی

امید فراتر از آرزوست. این ترکیبی از خوش بینی و اراده است. شما 1۵۰ هزار تومان در حساب بانکی خود دارید، اجاره شما امروز سر رسیده است و به مدت یک هفته است که پولی دریافت نمی کنید. آیا هنوز هم می توان به بهبود وضعیت مالی خود امیدوار بود؟ کاملا. امید می تواند حتی در کنار سخت ترین موقعیت ها و احساسات وجود داشته باشد. امید بسیار فراتر از آرزو است، زیرا به خوش بینی و اراده نیاز دارد. امید حالتی ذهنی است که می توان آن را آموخت. در ادامه این نوشته از وب سایت مرکز مشاوره همکده به بررسی اهمیت امیدواری در زندگی می پردازیم. مرکز مشاوره همکده ارائه دهنده خدمات حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی است.

امید چیست؟

امید این باور است که آینده شما بهتر از حال خواهد بود و توانایی انجام آن را دارید. هم شامل خوش بینی و هم نگرش می تواند باشد. این تعریف از امید مبتنی بر “نظریه امید” است، یک مفهوم روانشناسی مثبت که توسط روانشناس آمریکایی چارلز اسنایدر توسعه یافته است. روانشناسی مثبت گرا مطالعه علمی در مورد چیزی است که زندگی را ارزشمند می کند. این شاخه از روانشناسی به جای شفا دادن نقاط ضعف یا بیماری، بر توسعه نقاط قوت و ویژگی های مثبت تمرکز دارد. بر اساس نظریه امید، امید دارای سه بخش متمایز است:

  • اهداف. داشتن هدف سنگ بنای امید است. اهداف می توانند بزرگ یا کوچک باشند. می توانید هدفی برای رفتن به دانشگاه یا شروع تمرین یوگا داشته باشید.
  • نیروی اراده. اراده، توانایی حفظ انگیزه برای رسیدن به هدف است. این شامل این است که باور داشته باشید که چیزهای خوب از اعمال شما حاصل می شود.
  • مسیر. مسیرهای خاصی هستند که برای رسیدن به اهداف خود ایجاد می کنید. اگر مسیر اول شما کار نمی کند، برای یافتن یک مسیر جدید مشکل را حل می کنید. افراد امیدوار می‌دانند که موانع اجتناب‌ناپذیر هستند و ممکن است برای رسیدن به اهدافتان چندین بار تلاش کنید.

اهمیت امیدواری در زندگی را به درستی می توان در این سه قسمت مشاهده کرد.

آیا امید یک احساس است؟

در حالی که امید قطعاً احساسات ما را در بر می گیرد، امید خود یک احساس نیست. امید نوعی تفکر یا حالتی از وجود است. این بدان معناست که امید را می توان آموزش داد. امید نیز از آرزو متمایز است. امید شامل اقدام برای رسیدن به هدف است، در حالی که یک آرزو از کنترل شما خارج است. به عنوان مثال، اگر در یک رستوران هستید و می گویید: “امیدوارم غذای من داغ شود”، این در واقع یک آرزو است زیرا کنترلی روی آن ندارید.

انواع اهداف

در نظریه امید دو نوع پیامد هدف وجود دارد: مثبت (وجود چیزی) و منفی (فقدان چیزی.). اهمیت امیدواری در زندگی با این اهد اف بررسی می شوند.

نوع 1: نتیجه هدف مثبت

رسیدن به هدف برای اولین بار. شما می خواهید یک ماشین جدید بخرید. حفظ یک هدف فعلی که  بر مبنای آن می‌خواهید به پرداخت اقساط خودروی خود ادامه دهید تا بتوانید آن را نگه دارید. در عین حال در حال انجام چیزی هستید که از قبل شروع شده است. شما می خواهید راننده بهتری شوید.

نوع 2: نتیجه هدف منفی

جلوگیری از چیزی که هرگز اتفاق نیفتد. شما هر روز میوه و سبزیجات می خورید تا بیمار نشوید. بازدارندگی از چیزی که به تأخیر بیفتد. شما درخواست تمدید پرداخت می کنید، بنابراین هنوز مجبور نیستید قبض خود را پرداخت کنید.

اهمیت امیدواری در زندگی-  نمونه هایی از امید

تئوری امید به شما آموزش می دهد که در تمام زمینه های زندگی، از جمله موقعیت های استثنایی و پیش پا افتاده، قفل امید را باز کنید.

  • مثال 1. جان به شدت افسرده است و سه روز است که در رختخواب است. او می داند که اگر امروز بتواند فعالیت بیشتری داشته باشد، احساس بهتری خواهد داشت.

هدف. جان یک هدف برای خود ایجاد می‌کند که امروز کمی فعال‌تر باشد.

اراده. داشتن اراده با افسردگی سخت است، اما جان با این واقعیت به خود انگیزه می دهد که اگر از رختخواب خارج شود، احساس بهتری خواهد داشت.

مسیر. جان نقشه ای می کشد که یک دوش آب گرم بگیرد، یک صبحانه کوچک بپزد و در اطراف بلوک قدم بزند. اگر یکی از این مسیرها شکست بخورد، شاید او در دفتر خاطرات خود بنویسد یا با یک دوست تماس بگیرد.

  • مثال 2. جنی تازه متوجه شد که دیابت دارد. در حالی که این خبر ناگهانی و نگران کننده است، او مصمم است امیدوار بماند.

هدف. جنی هدفی می‌سازد که تا حد امکان سالم باشد.

اراده برای اهمیت امیدواری در زندگی. او از انگیزه خود فهرستی تهیه می کند. او می داند که اگر استقامت کند هدفش قابل دستیابی است. او می داند که می خواهد برای عزیزانش و خودش خوب شود.

مسیر. جنی چندین استراتژی مختلف را برای رسیدن به هدف خود برای سلامتی ایجاد می کند. او یک برنامه غذایی سالم، یک برنامه ورزشی روزانه ایجاد می کند و تصمیم می گیرد تا همه چیز را که می تواند در مورد دیابت بیاموزد.

اهمیت امیدواری در زندگی چیست؟

حال می خواهیم بدانیم که اهمیت امید چیست؟ افراد پر امید در چندین زمینه زندگی بهتر عمل می کنند. بر اساس نظریه امید اسنایدر، سطوح بالاتر امید به طور مداوم با نتایج بهتر در مورد سلامت روان، سلامت جسمانی، تحصیلات، ورزش، سلامت جسمانی و روان درمانی مرتبط است.

فواید روانی امید

افراد با امید بالا تمایل به داشتن سطح بالاتری از رفاه کلی دارند. در یک مطالعه، محققان امید و رفاه را در نمونه ای متشکل از 13000 شرکت کننده بررسی کردند. تیم متوجه شد که شرکت کنندگان با امید زیاد موارد زیر را گزارش کردند:

  • احساسات مثبت بیشتر
  • احساس قوی تر از هدف و معنی
  • سطوح پایین تر افسردگی
  • تنهایی کمتر

فواید جسمی امید

اهمیت امیدواری در زندگی فواید جسمی را هم از خود نشان می دهد. در مطالعه مشابهی که روی حدود 13000 شرکت‌کننده انجام شد، محققان دریافتند که سطوح بالای امید نیز بر سلامت جسمانی تأثیر می‌گذارد. بر اساس یافته‌ها، افراد با امید بالا موارد زیر را تجربه کردند:

  • سلامت جسمانی بهتر
  • کاهش خطر مرگ و میر به هر علت
  • تعداد کمتری از بیماری های مزمن
  • کاهش خطر ابتلا به سرطان
  • مشکلات خواب کمتر

فواید اجتماعی امید

همانطور که در بالا ذکر شد، داشتن سطوح بالای امید با احساس تنهایی کمتر مرتبط است. داشتن احساسات مثبت بیشتر می تواند به شما کمک کند روابط قوی تری با دیگران ایجاد کنید. در یک مطالعه 6 ساله روی 975 نوجوان (کلاس های 7-12)، امید بهزیستی آینده را، به ویژه در سال های مهم انتقال (شروع دبیرستان) پیش بینی کرد. محققان دریافتند که امید ویژگی مهمی است که رشد مثبت جوانان را تشویق می کند.

“امید معنوی” چیست؟

امید یک مقصد نیست، بلکه بیداری برای آنچه در درون شما ممکن است است. سارمینتو امید معنوی را اعتماد به آنچه از قبل دارید توصیف کرد، فرآیند آبیاری بذرهای استعاری درون برای پرورش رشد شخصی. اغلب ما به دنبال چیزی خارج از خود هستیم تا مشکلاتمان را حل کند یا از ما مراقبت کند، که این یک گرایش طبیعی انسان در هنگام نیاز است. امید معنوی در مورد اعتماد و ایمان به منابع درونی خودمان است، به طوری که مهم نیست در آنجا چه اتفاقی می افتد. اهمیت امیدواری در زندگی با نگاه معنوی هم ممکن است. امید معنوی فرآیندی است برای شناخت خوبی های ذاتی درون شما و نحوه ارتباط شما با آنچه در اطراف شما اتفاق می افتد. به گفته سارمینتو، این عمل شاید تنها چیزی است که انسانها بر آن کنترل دارند.

اگر دنیا را مکانی دوستانه ببینم، دنیا را به شیوه‌ای دوستانه‌تر تجربه خواهم کرد. اگر آن را به عنوان یک مکان بد و وحشتناک ببینم، سخت خواهد شد.

قدرت شفابخش امید

ویکتور فرانکل، نظریه‌پرداز و روانکاو اگزیستانسیال، یک بازمانده هولوکاست اتریشی از آشویتس، در کتاب خود با عنوان «انسان در جستجوی معنا» نوشته است که می‌توان امید و معنا را حتی در تاریک‌ترین ساعات زندگی‌مان یافت. در واقع، شواهد زیادی از امید به عنوان یک مرهم درمانی حمایت می‌کنند، که نشان می‌دهد امید می‌تواند مکانیزمی برای مقابله در زمان‌های سخت، به‌ویژه برای افراد مبتلا به سرطان باشد. یعنی اهمیت امیدواری در زندگی قدرتی شفابخش ایجاد می کند.

یک مطالعه در سال 2010 امید را یک “منبع مهم” برای مبتلایان به سرطان می نامد که نشان می دهد تأثیر مثبتی بر کیفیت زندگی آنها دارد. مطالعه دیگری در سال 2021 نشان می دهد که امید ممکن است به افزایش نرخ بقا کمک کند. بیدار شدن با قدرت امیدی که در درون شما زندگی می کند، گفتن آسان تر از انجام آن به نظر می رسد – اما با تمرین، ممکن است. به رسمیت شناختن و بررسی احساسات خود می تواند به شما در مدیریت هر چیزی که ممکن است در درونتان ایجاد شود کمک کند. توجه به احساسات خود در مقابل اجتناب از آنها ممکن است به آنها کمک کند تا در نهایت سختی فروکش کنند.

اهمیت امیدواری در زندگی همراه با نکاتی برای امیدوار شدن

خبر خوب این است که امید یک مهارت آموخته شده است و تقریباً هر کسی می تواند امیدوارتر بودن را بیاموزد.

  • اهداف به عنوان چالش. اهداف خود را به عنوان چالش های هیجان انگیز در نظر بگیرید. به طور مداوم تصور کنید وقتی به آنجا برسید چه احساسی خواهید داشت.
  • انعطاف پذیر و خلاق باشید. هنگام طوفان فکری مسیرهای خود، یک طرح A، B، C، D و غیره ایجاد کنید.
  • انگیزه خود را افزایش دهید. برای رسیدن به اهدافتان از چه نقاط قوتی می توانید استفاده کنید؟ چه چیزی در حال حاضر برای شما کار می کند؟ چه زمانی در موقعیت های مشابه موفق بودید و چرا؟
  • انتظار موانع راه را داشته باشید. به یاد داشته باشید که بیشتر چیزهای ارزشمند به راحتی به دست نمی آیند.
  • حتی در شرایط استرس زا ادامه دهید. این به توسعه مهارت های مقابله ای شما کمک می کند. به شما کمک می کند تا تحت فشار به اهداف خود برسید.
  • قدم به قدم کار را پیش ببر. اگر برای رسیدن به اهداف خود تلاش می کنید، هر روز به یک قدم کوچک فکر کنید.
  • اهداف خود را بالا اما واقع بینانه نگه دارید. امید کاذب در واقع نتیجه کم امیدی است.
  • به طنز روی آورید. وقتی احساس ناامیدی می کنید، یک فیلم خنده دار تماشا کنید. یک مطالعه در سال 2003 نشان داد که خنده می تواند سطح امید ما را افزایش دهد.
  • از دیگران نیرو بگیرید. هنگامی که احساس دلسردی می کنید، به یک پادکست الهام بخش گوش دهید یا خاطرات شخصی را بخوانید که بر موانع طاقت فرسا غلبه کرده است.

نگاه نهایی بر اهمیت امیدواری در زندگی

امید این است که باور داشته باشید که آینده شما بهتر از امروز خواهد بود و می توانید آن را محقق کنید. این شامل خوش بینی، انگیزه و استراتژی است. بهترین بخش در مورد امید این است که یک مهارت آموخته شده است. با تمرین، می توانید نگرش امیدوارانه ای ایجاد کنید که سلامت روحی و جسمی شما را بهبود می بخشد و حتی خطر مرگ را کاهش می دهد. اگر شروع به از دست دادن امید کردید، به یاد داشته باشید که تنها نیستید. شما همیشه می توانید برای کمک به عزیزان خود تماس بگیرید یا با یک درمانگر صحبت کنید تا راهبردهایی برای بازیابی امید خود ایجاد کنید.

 

 

منابع
psychcentral

6 دیدگاه

  1. خیلی هامون اگه یه نگاهی به به خودمون بندازیم میفهمیم که تنها چیزی که لازم داریم امیده.امید اگه باشه انگار همه چیز هست و اگه نباشه انگار هیچی نیست.خیلی جالبه ولی فکر کنم تو سایت دانشگاه کسب و کار میخوندم که درکنار سبک زندگی سالم، امید داشتن و امیدواری میتونه طول عمر رو افزایش بده.و کیفیت زندگی روهم بالا ببره

  2. سلام خسته نباشید خیلی ممنونم از مطلب مفید ارزشمندتون. واقعا اگه امید از بین بره افسردگی جاشو میگیره من خودم تو مقطع کوتاهی اینجوری شدم همونطور که تو بیزینس اینسایدر و دانشگاه کسب‌وکار خوندم باید انتظار همه‌چیز رو داشت و یادمون باشه شکست یک قدم به هدف ما رو نزدیک‌تر میکنه تا انقدر راحت نا امید نشیم.

  3. امید می‌تواند به عنوان عاملی در ایجاد هدف برای یادگیری باشi و باعث شi تا برای آینده‌ی خودمون برنامه‌ریزی کنیم و با انگیزه زیادی برای رسیدن به هدف حرکت کنیم.امیدواری همونطوری که اشاره کردید و تو سایت های معتبری مثل فوربز و دانشگاه کسب و کار و… اومده عامل مهمی برای شروع حرکت و تلاش دوباره بعد از هر شکستیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا