افسانه هایی درباره خواب که به طور گسترده باور شده اند

افسانه هایی درباره خواب وجود دارد که متاسفانه بسیاری از مردم آن را جدی گرفتند. خواب امر مهمی است و کمبود آن باعث مشکلات جدی می شود. از آن سمت خواب بیش از حد هم در طول روز افراد را دچار خستگی بیش از حد می کند. بخش های حرکتی بدن نیازمند استراحت و کسب انرژی هستند. خیلی از ما عادات خواب مناسبی نداریم. خواب برای کسی انرژی و سلامتی بسیار مهم است. افرادی که دارای خواب مناسبی هستند می توانند انرژی مناسبی در طول روز کسب کنند.

خوابیدن مراحل مختلفی دارد و روان شناسان راه حل های خابفص برای درست خوابیدن ارائه داده اند. در دنیایی که زندگی می کنیم اختلالات خوابیدن نیز وجود دارد. برخی اوقات بیماری های مختلف می توانند اختلالات خواب را به وجود بیاورند. اگر فردی نتواند برنامه خواب درستی داشته باشد دچار آزار و اذیت خواهد شد. ما در مقاله های قبل در ارتباط با خوابیدن و ویژگی های خواب خوب صحبت کردیم. در ادامه می خواهیم ببینیم افسانه هایی درباره خواب که به طور گسترده باور شده اند چگونه است. در روان شناسی برای هر امری توضیحاتی داده شده است.

مشکلات زندگی و افسانه هایی درباره خواب

در این زمینه به خصوص باید در نظر داشت که با یک نوع از یک فرایند نمی توان گفت که شما دارای آن مشکل هستید. یکی از نکاتی که همه باید بدانند این است که با استفاده از یک یا دو مورد نمی توان تایید کرد که اختلالاتی وجود دارد یا خیر. پیشرفت کردن در زندگی بسیار مهم است و نیازمند تلاش هایی در بخش های مختلف زندگی است. این نکته را باید بدانید که خواب کافی می تواند باعث پیشرفت فعالیت شما هم بشود. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با افسانه هایی درباره خواب که به طور گسترده باور شده اند، صحبت کنیم.

افسانه هایی درباره خواب و محرومیت از خواب

تعلل در وقت خواب به پدیده ای اشاره دارد که در آن افراد برای انجام فعالیت هایی که در طول روز وقت ندارند از رختخواب منصرف می شوند. این راهی برای یافتن زمان برای اوقات فراغت و سرگرمی است اما به قیمت خواب.

اصطلاح “به تعویق انداختن زمان خواب” به عنوان افسانه هایی درباره خواب

اصطلاح “به تعویق انداختن زمان خواب” در مقاله ای در سال 2014 معرفی شد. افزودن کلمه “انتقام” برای اولین بار در چین به کار رفت تا توصیف کند که چگونه افرادی که اغلب 12 ساعت کار می کنند، بیدار می مانند و تنها راه آن ها این است که کنترل خود را پس بگیرند. این اصطلاح به دنبال توئیت ویروسی روزنامه نگار دافنه کی لی رواج یافت. او این را چیزی توصیف می کند که زمانی اتفاق می افتد که “افرادی که کنترل زیادی بر زندگی روز خود ندارند از خوابیدن زود خودداری می کنند تا احساس آزادی خود را در ساعات پایانی شب به دست آورند.”

علائم محرومیت از خواب  و افسانه هایی درباره خواب

دیر بیدار ماندن لزوماً نشانه انتقام از تعویق در زمان خواب نیست. محققان پیشنهاد می کنند که سه ویژگی اصلی تعلل در خواب را تعریف می کند:

  • تأخیر در به خواب رفتن باید زمان کلی خواب هر فرد را در شب کاهش دهد.
  • این تأخیر در به خواب رفتن به دلیل دیگری نیست، مانند بیمار شدن از یک منبع محیطی که باعث اختلال در خواب می شود.
  • افرادی که این رفتار را انجام می دهند کاملاً می دانند که ممکن است منجر به عواقب منفی شود، اما به هر حال تصمیم می گیرند که آن را انجام دهند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

این ممکن است بسته به موقعیت افراد و این که چرا آن ها احساس می کنند باید تا دیروقت بیدار بمانند، تأثیر متفاوتی داشته باشد. برای والدین کودکان خردسال، ساعت ها بعد از خواباندن بچه ها ممکن است تنها زمانی باشد که آن ها تنها می توانند تمرکز خود را بر روی کارهایی که می خواهند انجام دهند، داشته باشند. برای افرادی که برنامه کاری شلوغی دارند، نشستن روی کاناپه و تماشای پرشور برنامه های تلویزیونی ممکن است تنها زمانی برای تجربه محرومیت از خواب باشد.

آیا محرومیت از خواب و افسانه هایی درباره خواب می تواند کنترل و هماهنگی حرکتی را مختل کند؟

اکثر مردم در مقطعی از زندگی خود دچار کم خوابی شده اند. این احساس که پس از استراحت بسیار کم مانند یک  فرد شدیداً خسته خودتان را روی پاهایتان می‌کشید. شما متوجه خواهید شد که چقدر انرژی و هماهنگی کمی در طول روز دارید و تحریک پذیرتر و بازدهی کمتری خواهید داشت. تقریباً یک سوم بزرگسالان با کمبود خواب مواجه هستند و این وضعیت به طور پیوسته بدتر می شود. مطالعات بیشتر نشان داده اند که این روند چقدر مخرب است. اثرات کوتاه مدت محرومیت از خواب آشکار است.

افسانه هایی درباره خواب که به طور گسترده باور شده اند

خواب یک عملکرد ضروری بدن است. این به شما کمک می کند تا پس از یک روز کاری طولانی ریکاوری کنید. خواب شما را در هنگام فعالیت و در طول روز هوشیار نگه می دارد. همچنین به شما امکان استراحت و ریکاوری را می دهد. بدون آن، بدن انسان قادر به عملکرد نخواهد بود. در مورد افسانه هایی درباره خواب فکر کنید. زمانی که خواب آلود هستید چقدر ذهن خوب عمل می کنید؟ خواب بد برای چندین دهه به عنوان نشان دهنده نتایج منفی متعددی ثبت شده است. متأسفانه، اطلاعات نادرست زیادی در سراسر جهان وجود دارد که یا نادیده گرفته می شود یا بیش از حد بر این یافته ها تأکید می کند و شما باید از آن‌ها آگاه باشید. در این‌جا چند نمونه را آورده ایم که چگونه روانشناسان  افسانه هایی درباره خواب را رد می کنند.

شما می توانید هر زمانی بخوابید و همان اثرات را به دست آورید

بسیاری از مردم فکر می کنند که خواب فقط یک سهمیه از ساعاتی است که باید پر کنند. ممکن است متوجه نباشید که چیزی بیشتر از این وجود دارد. این به سادگی یک افسانه خواب مضر است.

دکتر ربکا رابینز، محقق خواب و دانشجوی فوق دکترا در دانشکده پزشکی هاروارد، مقاله ای گسترده منتشر کرد که نشان می دهد چگونه این افسانه های معمولی مضر هستند. مطالعات او که در بسیاری از مجلات معتبر منتشر شد در طول مصاحبه‌هایش در تلویزیون و نشریات ذکر شده است. و نشان می‌دهد که خواب در ساعت‌های نامشخص بسیار بیشتر از اینکه مفید باشد، ضرر دارد.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

چرا این اتفاق می افتد؟ پاسخ در ساعت درونی بدن نهفته است که از چیزی به نام ریتم شبانه روزی پیروی می کند. بدن انسان به طور طبیعی برای زمان بندی طلوع و غروب خورشید طراحی شده است. بدن با دیدن نور خورشید شما را از خواب بیدار می کند و در صورت عدم وجود نور، هورمون خواب ملاتونین تولید می کند.

این به این معنی است که خوابیدن در ساعات نامشخص، مانند حفظ افسانه هایی درباره خواب، می تواند منجر به عدم هماهنگی شبانه روزی شود. این موضوع باعث می شود بدن برای خواب با همان کیفیت و کمیت خواب شبانه دچار مشکل شود. اما حتی تغییرات کوچک در زمان دقیق شب خواب شما می تواند تأثیر مشابهی ایجاد کند.

ریتم شبانه روزی و افسانه هایی درباره خواب

بدن شما هرگز به ریتم شبانه روزی کامل برای سبک زندگی شما نمی رسد و هر روز بسته به زمانی که برای خواب انتخاب می کنید، به اطراف می چرخد.البته مقداری خواب در روز بهتر از عدم استراحت است. اما اگر می توانید به آن کمک کنید، سعی کنید یک برنامه خواب منظم داشته باشید، صبح بیدار شوید و شب بخوابید.

شما فقط به چهار یا پنج ساعت خواب نیاز دارید

از نظر فنی، احتمالاً «می‌دانید» که مقدار توصیه ای برای خواب در شب بیش از پنج ساعت است. اما ممکن است فکر کنید که بعد از خواب کمتر از حد لازم احساس خوبی دارید، بنابراین نیازی به خواب زیاد ندارید. نانسی ال سین، روانشناس سلامت، تحقیقاتی را منتشر کرد که این افسانه را رد می کند. او این موضوع را روشن می کند که حداقل هفت ساعت خواب در شب لازم است تا عملکرد مثبت روز بعد تضمین شود. مطالعات او نشان می دهد که کمبود خواب می تواند اثرات مضری بر موارد زیر داشته باشد:

  • سیستم قلبی عروقی
  • بیماری مزمن
  • ایمونولوژی
  • طول عمر
  • سلامت روان
  • متابولیسم
  • خلق و خو و مثبت اندیشی

نکته ای در ارتباط با این زمینه

کمبود خواب باعث می شود که در مدیریت استرس با مشکل بیشتری مواجه شوید. به این معنی که از زندگی روزمره خود بسیار کمتر لذت می برید و در تمرکز و انجام وظایف بیشتر مشکل دارید. برخی از مردم بر این باورند که می‌توانید با خواب بسیار کم، خود را «پرورش دهید». اما هیچ مدرکی برای حمایت از این نظریه وجود ندارد. شواهد زیادی بر خلاف آن وجود دارد و باید توجه کنیم که این ایده از تمرین خواب کاملاً نادرست است.

فنوتیپ خواب کوتاه و افسانه هایی درباره خواب

در این‌جا یک هشدار کوچک وجود دارد: شواهد کمی وجود دارد که نشان می دهد فنوتیپ خواب کوتاه و طولانی در افراد خاص وجود دارد، به این معنی که برخی بدون هفت ساعت خواب خوب عمل می کنند. اما این فنوتیپ بسیار نادر است، و مطمئن شوید که هفت ساعت استراحت شبانه دارید.

در رختخواب بمانید، حتی زمانی که نمی توانید بخوابید

این یکی از آن افسانه هایی درباره خواب است که مردم به ندرت به آن فکر می کنند. تعداد زیادی از مردم بر این باورند که اگر خود را در حال بی خوابی دیدند، باید خود را مجبور کنند که در رختخواب بمانند. اما، طبق توصیه بنیاد ملی خواب، بلند شدن از رختخواب احتمال بیشتری دارد که نتیجه مثبتی داشته باشد. این به این دلیل است که اگر هنگام بیداری دراز بکشید برای مدت طولانی می تواند شما را اذیت کند. ارتباط ذهنی که ممکن است در این‌جا از این پیوند ایجاد کنید، می‌تواند منجر شود که در آینده به خواب رفتن در این محیط برای شما چالش برانگیزتر باشد.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

پس در عوض چه کاری باید انجام دهید؟ پس از 20 دقیقه تلاش و شکست در به خواب رفتن، بنیاد ملی خواب توصیه می کند تخت خود را ترک کرده و برای مدت کوتاهی فعالیت های آرامش بخش انجام دهید، مانند:

  • موسیقی
  • کتاب خوانی
  • مدیتیشن کردن
  • به سادگی در جای دیگری بنشینید یا دراز بکشید

اگر می توانید رویاهای خود را به خاطر بسپارید، به این معنی است که خوب خوابیده اید

این مدل از افسانه هایی درباره خواب را می توان به راحتی با این واقعیت ساده رد کرد: اکثر مردم در هر شب چندین خواب را تجربه می کنند، بین چهار تا پنج خواب.  مطالعات نشان می دهند کسانی که رویاهای خود را به وضوح به یاد می آورند:

  • شب ها دو برابر بیشتر از خواب بیدار می شوید
  • در هنگام بیداری و خواب بسیار به صداها حساس هستید
  • فعالیت مغزی بیشتری را در بخشی از مغز که اطلاعات را پردازش می کند، تجربه می کنید
منابع
وبسایت powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا