افزایش وزن در بارداری هنگامی که دوقلو باردار هستید

افزایش وزن در بارداری همانند کاهش وزن در این دوره اتفاق می افتد. اما بیشترین آمار افزایش وزن در بارداری زمانی است که زنان دو قولو باردار هستند. افزایش وزن می تواند مشکلات بسیاری را ایجاد کند. یکی از این مشکلات بیماری های قلبی و عروقی است. روش های کاهش وزن توسط روان شناسان مختلف معرفی شده است. بارداری در دنیای امروزی بسیار مهم است. مادران زنانی می توانند باردار شوند که آمادگی های لازم را داشته باشند. آمادگی ذهنی برای بارداری بسیار مهم است. یکی از مواردی که برای آمادگی ذهنی در دوران بارداری مهم است شرایط خانواده است.

برخی از اختلالات روانی را ممکن است بشانسید. موفقیت لازمه تلاش و کوشش است. شما اگر می خواهید کودکتان در ایده موفق تر شود باید از امروز عزت نفس او را تقویت کنید. اگر کودک بتواند هر دو گزینه عزت نفس و اعتماد به نفس را در خود ایجاد کند پیروز خواهد شد. در ادامه می خواهیم ببینیم که افزایش وزن در بارداری هنگامی که دوقلو باردار هستید چگونه است؟

رفتار افراد در برابر افزایش وزن در بارداری

افزایش وزن در بارداری که دوقلو باردار هستید

این رفتار ممکن است در هر فردی به وجود بیاید. این که بگوییم فرد چه نوع رفتاری را در چه لحظه ای انجام خواهد داد غیر قابل پیش بینی و درست نیست. وقتی یک مشاور با شخص مورد نظر صحبت می کند رفتار های او را تشخیص می دهد. تشخیص رفتار باعث می شود که مشاور بداند چه کاری انجام دهد تا فرد بتواند رفتار خود را مدیریت کند. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با افزایش وزن در بارداری هنگامی که دوقلو باردار هستید صحبت کنیم.

افزایش وزن در بارداری

نگرانی در مورد میزان وزنی که در دوران بارداری به دست می آورید بسیار رایج است. همانطور که ممکن است حدس بزنید، هنگامی که چند قلو دارید، نسبت به زمانی که فقط یک نوزاد داشته باشید، افزایش بیشتری در وزن خود خواهید دید.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

افزایش وزن در بارداری فقط این نیست که شما بیشتر غذا می خورید. وزن اضافی را می توان به وزن ترکیبی نوزادان و همچنین مایع اضافی، بافت، رشد رحم و افزایش حجم خون مورد نیاز برای تامین غذای جفت (ها) برای دو یا چند نوزاد نسبت داد.

دستورالعمل افزایش وزن در بارداری دوقلو

در سال 2009، انستیتوی پزشکی دستورالعمل‌هایی را ارائه کرد که توسط دکتر باربارا لوک برای افزایش وزن در دوران بارداری دوقلو ایجاد شد. و نتایج مطالعه او مبنایی برای دستورالعمل های IOM بود.

این مطالعه افزایش وزن مادر و رشد جنین را برای ایجاد مدل هایی برای افزایش وزن مطلوب بر اساس شاخص توده بدنی قبل از بارداری (BMI) ارزیابی کرد. این ها هنوز هم جدیدترین توصیه های بیشتر شدن وزن برای بارداری دوقلو هستند.

دستورالعمل های افزایش وزن در بارداری

اگر دوقلو باردار هستید، مقدار وزنی که باید اضافه کنید به وزن اولیه شما بستگی دارد.

  • زنان و مادران سالم و با وزن طبیعی (BMI 18.5-24.9): 37-54 کیلو
  • زنان و مادران دارای اضافه وزن (BMI 25.0-29.9): 31-50 کیلو
  • مادران چاق (BMI 30.0 یا بیشتر): 25 تا 42 کیلو

نکته ای در ارتباط با این زمینه

برای تعیین BMI خود، به محاسبه‌گر BMI مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری مراجعه کنید. دستورالعمل های قبلی افزایش وزن، وزن مادر را قبل از بارداری در نظر نمی گرفت. اگر چه این دستورالعمل‌های فعلی بر اساس دسته‌های وزنی تقسیم‌بندی می‌شوند، برخی از پزشکان آن ها را به دلیل گنجاندن اهداف وزنی بسیار بالا برای زنان دارای اضافه وزن یا چاق مورد انتقاد قرار داده‌اند.

داده های CDC در ارتباط با افزایش وزن در بارداری

افزایش وزن در بارداری که دوقلو باردار هستید

داده های CDC نشان می دهد که تقریبا نیمی از مادران باردار بیش از حد توصیه شده وزن اضافه می کنند. آن ها و نوزادانشان در معرض خطر مشکلات سلامتی مرتبط با وزن قرار  می گیرند.

کالج آمریکایی متخصصین زنان و زایمان به زنان توصیه می کند که اگر اضافه وزن دارند یا چاق هستند و نوزادان آن ها رشد مناسب قبل از تولد را نشان می دهند، با پزشک خود در مورد هدف کاهش وزن صحبت کنند.

چرا افزایش وزن مناسب مهم است؟

به طور کلی، یک بارداری سالم مستلزم آن است که فرد در طول دوره نه ماهه بارداری بین 25 تا 35 پوند وزن اضافه کند. اما این فقط برای یک نوزاد است. مانند همه چیز در مورد داشتن چندگانه، موارد بیشتری مورد نیاز است. در بیشتر موارد، حدود یک سوم وزن متعلق به نوزادان است.

اکثر افراد در طول بارداری دوقلو حدود 35 تا 50 پوند اضافه وزن دارند. این برای هر نوزاد اضافی در دوران حاملگی چند قلویی حدود 10 کیلو  وزن اضافه می شود.

اگر چه فکر افزایش وزن می تواند دلهره آور باشد، اما برای سلامتی نوزادان و همچنین برای شما بسیار مهم است. برای حفظ بارداری دوقلو یا چند قلو انرژی باورنکردنی نیاز است.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

با این حال، به خاطر داشته باشید که هدف افزایش وزن در حد معقول توصیه شده است، نه زیاد یا خیلی کم. مقدار وزنی که در دوران بارداری به دست می آورید هم بر سلامت شما و هم بر سلامت جنین تأثیر می گذارد. علاوه بر این، افزایش وزن در بارداری می تواند کاهش وزن نوزاد را پس از زایمان دشوارتر کند.

نوزادانی که از مادرانی متولد می شوند که در دوران بارداری به اندازه کافی وزن اضافه نمی کنند، بیشتر در معرض خطر زایمان زودرس و وزن کم هنگام تولد هستند. آن ها همچنین ممکن است بیشتر مستعد ابتلا به بیماری ها و مشکلات شیردهی باشند.

عوارض زایمان و افزایش وزن در بارداری

در مقابل، زنانی که بیش از حد وزن اضافه می کنند، عوارض زایمان بیشتری (از جمله سزارین) را تجربه می کنند و نوزادانی دارند که در معرض خطر چاقی دوران کودکی هستند.

میزان افزایش وزن در بارداری دوقلو

میزان افزایش وزن در دوران بارداری با هر سه ماهه متفاوت است. این به عوامل مختلفی مانند سرعت رشد نوزادان، میزان مایعات ذخیره شده و البته میزان غذا خوردن و ورزش بستگی دارد.

مهم است که در طول بارداری از یک رژیم غذایی سالم استفاده کنید. این کار باعث می شود تا تمام مواد مغذی مورد نیاز بدن شما برای وظیفه عظیم حمایت از دو نوزاد در حال رشد را تامین کنید. در سه ماهه اول، افزایش وزن حدود نیم تا یک پوند در هفته برای اکثر زنان مناسب است.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

افزایش وزن در بارداری که دوقلو باردار هستید

این ممکن است زیاد به نظر نرسد، اما اگر با حالت تهوع اضافی که اغلب با بارداری دوقلو همراه است، مواجه هستید، حتی این مقدار نیز می تواند چالش برانگیز باشد. هنگامی که نوزادان دوقلو می شوند، هورمون های شما نیز دو برابر می شود و این منجر به افزایش تهوع صبحگاهی برای برخی از زنان می شود.

در طول سه ماهه دوم و سوم، افزایش وزن 1.5 کیلویی در هفته برای اکثر زنان تا ماه هشتم مناسب است. این زمانی است که افزایش وزن شروع به کاهش می کند تا زمان زایمان شما.

ردیابی افزایش وزن در دوران بارداری

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری یک ردیاب افزایش وزن قابل چاپ برای بارداری های دوقلو ارائه می دهد. این نمودار ثبت افزایش وزن خود را در هر هفته و افزایش وزن را آسان می کند.

برای افزایش وزن سالم چه بخوریم؟

در حالی که کالری مورد نیاز حاملگی شما به وزن قبل از بارداری شما بستگی دارد. دستورالعمل های کلی برای زنان با وزن سالم مصرف روزانه 3000 تا 3500 کالری را در طول بارداری دوقلو توصیه می کند. در طول سه ماهه اول بارداری، این نکات را دنبال کنید تا از حالت تهوع صبحگاهی جلوگیری کنید و میزان افزایش وزن سالم را حفظ کنید:

  • مایعات غنی از مواد مغذی مانند آب سبزیجات و میوه، آب استخوان یا اسموتی ها را میل کنید.
  • فقط مطمئن شوید که آب میوه ها و اسموتی های شما از انواع پر شکر نیستند.
  • در طول روز پنج تا شش وعده غذایی کوچک و میان وعده بخورید
  • غذاهای سرد یا با دمای اتاق را امتحان کنید
  • بو و طعم غذاهای داغ می تواند حالت تهوع را برای برخی افراد افزایش دهد.
  • مصرف ویتامین دوران بارداری خود را فراموش نکنید. اگر این غذا باعث حالت تهوع‌ شما می شود، سعی کنید آن را به طعم دیگری تغییر دهید.
  • اگر نمی‌توانید غذا یا مایعی را در بدن خود نگه دارید، حتماً به پزشک خود اطلاع دهید.

سه ماهه دوم و افزایش وزن در بارداری

در سه ماهه دوم، امیدواریم احساس خوبی داشته باشید و از انرژی بیشتری نسبت به هفته های اول بارداری خود لذت ببرید. از این زمان برای انجام برخی ورزش های منظم استفاده کنید.  از یک رژیم غذایی سالم سرشار از پروتئین و کلسیم همراه با غلات کامل، میوه ها و سبزیجات پیروی کنید.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

افزایش وزن در بارداری که دوقلو باردار هستید

اگر سوزش سر دل در اواخر بارداری به یک مشکل تبدیل شود، ممکن است لازم باشد دوباره به وعده های غذایی کوچک و مکرر برگردید از خوردن غذاهایی که باعث سوزش سر دل می شوند اجتناب کنید.

منابع
وبسیات verywellfamily

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا