اختلال غم و اندوه طولانی مدت

اگر پس از تجربه یک فقدان، دوران سختی را سپری می‌کنید، بدانید که تنها نیستید و بهبودی ممکن است. اندوه یکی از تجربیات انسانی است که ما را به طور جهانی به هم پیوند می دهد. و با این حال، وقتی هر یک از ما برای رویارویی با آن فراخوانده می‌شویم، به روش خود از آن عبور می‌کنیم. برای کسانی که با غم و اندوه‌های با پیچیدگی زندگی می کنند، این فرآیند می تواند به ویژه چالش برانگیز باشد.  احساس می کند که پایانی ندارد. در این نوشته از وب سایت مرکز مشاوره همکده به بررسی اختلال غم و اندوه طولانی مدت می پردازیم. مرکز مشاوره همکده خدمات حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی را ارائه می کند.

اختلال غم و اندوه طولانی مدت

ممکن است بخواهید به جلو حرکت کنید، اما کاملاً مطمئن نیستید که چگونه این کار را انجام دهید. یا شاید احساس می کنید که دیگر هدفی برای زندگی وجود ندارد. این احساس طبیعی است و غیر معمول نیست. اگرچه ممکن است در حال حاضر غیرممکن به نظر برسد، اما راه‌هایی برای مدیریت غم و اندوه و یافتن شفا وجود دارد. شما می توانید این کار را انجام دهید.

غم پیچیده چیست؟

غم و اندوه یک پاسخ طبیعی به از دست دادن کسی است که دوستش دارید. اما برای اکثر مردم، حتی زمانی که چالش برانگیز و آسیب زا باشد، اندوه یک تجربه موقت است. موقتی به معنای کوتاه نیست – ممکن است ماه ها و گاهی اوقات بیشتر طول بکشد تا زیان پردازش شود. اما به طور معمول، درد به تدریج کاهش می یابد. اکثر مردم پس از یک از دست دادن مراحل غم و اندوه را پشت سر می گذارند تا زمانی که به سطحی از پذیرش برسند. اما برای افراد دیگر، اندوه ممکن است شدیدتر و پایدارتر شود. شاید فرزندتان را از دست داده اید یا عشق زندگیتان در اثر بیماری از بین رفته است. یا شاید اخیراً به دلیل محدودیت‌های COVID-19 در آخرین لحظات از کسی که دوستش دارید جدا شده اید.

اختلال غم و اندوه طولانی مدت می تواند سخت باشد. همه اینها می تواند شما را به تجربه احساسات شدید سوق دهد – که می تواند ماه ها یا حتی سال ها طول بکشد. ممکن است باور داشته باشید که هرگز از آن عبور نخواهید کرد. ماه ها گذشته است و شما هنوز احساس دیگری ندارید. بین 2.4 تا 6.7 درصد افراد این تجربه را به اشتراک می گذارند. معمولاً از آن به عنوان غم و اندوه پیچیده یاد می شود. غم پیچیده یک تشخیص رسمی سلامت روان است، حتی اگر با نام دیگری شناخته شود.

چه چیزی باعث  اختلال غم و اندوه طولانی مدت می شود؟

دلایل اختلال سوگ طولانی مدت هنوز مشخص نیست، اما عوامل زیادی ممکن است در آن دخیل باشند، از جمله:

  • ضربه
  • موارد زیستی
  • جنبه های زیست محیطی

برخی افراد ممکن است بیشتر غصه بخورند. به عنوان مثال، برخی از تحقیقات نشان می دهد که کسانی که سابقه اختلال مصرف مواد دارند ممکن است بیشتر در معرض ابتلا به اختلال غم و اندوه طولانی مدت باشند. یک مطالعه سال 2020 همچنین نشان می دهد که افرادی که غم و اندوه طولانی مدت را تجربه می کنند، در توانایی پردازش عاطفی خود و همچنین افزایش فعالیت در آمیگدال دچار اختلال می شوند.

آمیگدال “آژار آتش” مغز شما است. هنگامی که یک رویداد استرس زا یا آسیب زا رخ می دهد، این ناحیه ای از مغز است که سیگنال آماده باش را ارسال می کند و باعث هجوم هورمون های استرس مانند کورتیزول در بدن شما می شود. در اصل، کسانی که با غم و اندوه پیچیده زندگی می کنند، فعالیت مغزی مشابه فعالیت های درگیر در یک واکنش فعال جنگ یا گریز دارند، که سازگاری با تغییرات و حرکت رو به جلو پس از باخت را دشوار می کند. تحقیقات انجام شده در سال 2015 نشان داده است که یکی از دلایل بالقوه اختلال غم و اندوه طولانی مدت، از دست دادن حس هویت پس از از دست دادن فردی بسیار نزدیک است.

با این حال، این به معنای علیت نیست. تحقیقات بیشتری لازم است تا بفهمیم چه چیزی باعث بروز علائم غم و اندوه پیچیده در فرد می شود.

علائم غم و اندوه پیچیده

هر کس غم و اندوه را به شیوه ای متفاوت و منحصر به فرد تجربه می کند. با این حال، DSM-5 معیارهای رسمی برای دریافت تشخیص اختلال غم طولانی مدت را مشخص می کند:

ضرر – زیان

اولین معیار برای تشخیص این است که شما مرگ یکی از افراد نزدیگ خود را تجربه کردید، احساس ناراحتی قابل توجهی کردید و در زندگی خانگی، زندگی اجتماعی، محل کار یا سایر زمینه‌ها دچار اختلال شدید.

پاسخ غم و اندوه

اختلال غم و اندوه طولانی مدت علائم خاصی دارد. در یک ماه آخر یا بیشتر پس از از دست دادن، پاسخ شما مشتمل بر اشتیاق شدید روزانه برای فرد درگذشته و مشغولیت مداوم به خاطرات آنها بود.

علائم بالینی

برای حداقل 1 ماه، تقریبا هر روز، حداقل 3 مورد از علائم زیر را تجربه خواهید کرد:

  • انکار یا ناباوری قابل توجه در مورد شرایط از دست دادگی
  • احساس می کنید که بخشی از خود یا هویت خود را از دست دادید
  • مشکل در فکر کردن در مورد عزیز درگذشته تا حدی که از یادآوری آنها اجتناب شود
  • احساسات شدید مربوط به از دست دادن، از جمله عصبانیت، ناامیدی، و تحریک پذیری
  • مشکل در بازگشت به فعالیت های اجتماعی، تحصیلی، اوقات فراغت یا کاری معمولی
  • احساس بی حسی عاطفی
  • تنهایی یا قطع ارتباط با سایر افراد
  • احساس می کنید که هیچ هدفی در زندگی وجود ندارد

بررسی اختلال غم و اندوه طولانی مدت در جنبه های مختلف

شما پریشانی قابل توجهی را تجربه کرده اید تا جایی که دشوار یا غیرممکن است که بتوانید در جنبه های اجتماعی، شغلی و سایر جنبه های زندگی خود عمل کنید.

انتظارات فرهنگی

احساس شما را نمی توان با هنجارهای فرهنگی یا مذهبی، از جمله مدت زمانی که سوگواری کرده اید، توضیح داد.

شرایط سلامت روان

پاسخ شما به از دست دادن و علائمی که تجربه می کنید را نمی توان با مصرف مواد یا سایر شرایط سلامت روان توضیح داد.

غم با پیچیدگی در مقابل انواع دیگر غم

اختلال غم و اندوه طولانی مدت با سایر شرایط می تواند تفاوت هایی داشته باشد. در این بخش به بررسی جزئیاتی در این باره می پردازیم. مدت‌ها تصور می‌شد که پس از روبرویی با یک از دست دادگی، پنج روند غم را پشت سر می‌گذاریم:

  • انکار
  • عصبانیت
  • چانه زنی
  • افسردگی
  • پذیرش

ممکن است تمام این مراحل غم و اندوه را بعد از از دست دادن تجربه کنید، یا فقط تعدادی از آنها را تجربه کنید. با این حال، در نهایت، با رسیدگی به پذیرش خود به خود، غم به مرور وقت محو می شود. گاهی اوقات، ممکن است غم و اندوه پیش بینی شده را نیز تجربه کنید. این شاید قبل از مرگ یکی از عزیزها اتفاق بیفتد. مثلاً اگر فردی به نوع پایانی سرطان یا زوال عقل مبتلا باشد.

با غم با پیچیدگی، شاید حرکت در مراحل مختلف سوگ برای شما دشوارتر باشد. احتمال دارد احساس کنید در یک یا چند مورد از آنها گیر کردید و نتوانید برای رسیدگی به پذیرش برسید. این می تواند ماه ها یا چندین سال طول بکشد و حل آن معمولاً به حمایت یک متخصص بهداشت نیاز دارد.

آیا غم با پیچیدگی، افسردگی است؟

اختلال غم و اندوه طولانی مدت می تواند همراه با چالش های دیگری باشد. غم با پیچیدگی گاهی اوقات می تواند با افسردگی یکی نظر شود. زیرا برخی علائم با هم همپوشانی دارند. گرچه غم و اندوه و افسردگی یکسان نیستند. افسردگی ممکن است یک جزء ژنتیکی داشته باشد که تصور می شود یک عدم تعادل شیمیایی در مغز مربوط به انتقال دهنده های عصبی مانند سروتونین است. در حالی که می تواند توسط عوامل استرس زای خارجی بدتر شود، آنها معمولاً علت اصلی نیستند.

افسردگی همچنین ممکن است با ترومای حل نشده، موقعیت‌های سوءاستفاده‌کننده و اختلالات عاطفی مرتبط باشد. هنوز شواهد کافی برای تعیین اینکه آیا این عوامل نیز در اختلال غم و اندوه طولانی دخیل هستند وجود ندارد. از سوی دیگر، غم با پیچیدگی مستقیماً ناشی از یک شرایط استرس زا است: مثلا مرگ یکی از عزیزها.

از دیدگاه بالینی، علائم نیز متفاوت است. شما می توانید پس از 2 هفته علائمی مانند خلق و خوی ضعیف، بی انگیزگی و کناره گیری از نزدیکان، تشخیص افسردگی را دریافت کنید. با غم و اندوه، به طور طبیعی انتظار می رود که این روند مدتی طول بکشد، بنابراین تشخیص تا پس از یک سال انجام نمی شود. علائم اصلی نیز بر فقدان تمرکز می کنند، به گونه ای که افسردگی انجام نمی شود، مانند اشتیاق برای عزیزانتان یا مشغول شدن به خاطرات آنها. عدم توانایی در حرکت بی شخصی که از دست دادید، نمادی خاصی از اختلال غم و اندوه طولانی مدت است و نه افسردگی. با این گفته‌ها، شاید شما در همزمانی، غم و اندوهی با پیچیدگی و افسردگی داشته باشید.

آیا اختلال غم طولانی مدت قابل درمان است؟

در این بخش می خواهیم در ارتباط با روند درمانی اختلال غم و اندوه طولانی مدت صحبت کنیم. درمانهای غم با پیچیدگی برای همه متفاوت به نظر می رسد. اما یافتن فضای امنی برای پردازش احساسات اولین رویکردی است که کارشناس ها توصیه می کنند.

روان درمانی

روان درمانی – با نام مستعار گفتار درمانی – ممکن است به شما در پردازش احساسات پیرامون فقدانی که تجربه کرده اید کمک کند. همچنین ممکن است به شما کمک کند تا مهارت های مقابله ای را برای ادامه زندگی خود توسعه دهید. تحقیقات در سال 2018 نشان می دهد که درمان شناختی رفتاری (CBT)، به ویژه، ممکن است به شما در مدیریت علائم غم و اندوه طولانی مدت کمک کند.

استفاده از داروهای مختلف برای درمان غم طولانی مدت

اگر غم با پیچیدگی و با اضطراب یا افسردگی را تجربه می کنید، داروها ممکن است گزینه ای برای کمک به شما برای مقابله باشند. داروهای ضد افسردگی، مانند مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs)، اغلب برای درمان علائم افسردگی استفاده می‌شوند. پزشک همچنین ممکن است داروهای ضد اضطراب مانند بنزودیازپین ها (به عنوان مثال، Valium یا Xanax) را تجویز کند. پزشک می‌تواند به شما کمک کند تا بفهمید که آیا علائم شما مستلزم مصرف داروها هستند و برای چه مدت.

مهارت های مقابله ای برای درمان اختلال غم و اندوه طولانی مدت

چندین ابزار مقابله ای وجود دارد که می توانید برای کمک به پردازش غم و اندوه از آنها استفاده کنید. یکی از مهمترین آنها این است که در فعالیت هایی که برایش ارزش قائل هستید یا قبل از از دست دادگی از آنها لذت می بردید، مشغول بمانید. مراقبت از خود در زمانی که ممکن است در ارتباط با دیگران مشکل داشته باشید، مراقبت از خود ضروری است. سه گانه خوب قدیمی از تغذیه متعادل، ورزش منظم و 8 ساعت خواب در هر شب وجود دارد. برخی دیگر از راهبردهای خودمراقبتی عبارتند از:

  • گذراندن وقت بیرون در طبیعت
  • تمرین مدیتیشن روزانه
  • گذراندن وقت با دوستان و خانواده حتی اگر در ابتدا تمایلی به آن نداشته باشید
  • تماشای یک فیلم یا نمایش مورد علاقه
  • تمرین یوگا
  • نوشتن در مورد احساسات خود

نگاه نهایی

اختلال غم و اندوه طولانی مدت می تواند سختی هایی به همراه داشته باشد. غم یک پاسخ طبیعی به از دست دادگی است. این گواهی بر این است که چقدر کسی را دوست داشتید. به شما اجازه داده می شود که چنین احساسی داشته باشید. هیچ ایرادی در غم خواری وجود ندارد. غم خواری برای همه وقت می برد. اما اگر بیشتر ادامه داشته باشد به طور قابل توجهی بر نحوه دید شما و به طور کلی زندگی تأثیر می‌گذارد، ممکن است علائم غم با پیچیدگی را در شما ایجاد کند. اختلال سوگ طولانی مدت یک تشخیص رسمی سلامت روان است و قابل درمان است.

 

 

منابع
psychcentral

1 دیدگاه

  1. و البته نماز ، توی قران گفته شده به مومنان یگو از،صبر و نماز یاری بجویند.ـ
    .
    حمد و سپاس خداوند بسیار تاثیر گذاره
    .
    در طلوع افتاب ، غروب افتاب، بخش هایی از شب و روز خدا را همراه با سپاسگذاری ستایش کن تا خشنود شوی (نقل به مۻمون ) سوره مبارکه طه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا