احساس گناه تکنیک فرزندپروری ناکارآمد

تا به حال به این فکر کرده اید که چرا والدین از احساس گناه استفاده می کنند؟ به جای آن  چه کاری می توانید انجام دهید؟ بر کسی پوشیده نیست که برقراری ارتباط با بچه ها و تربیت آنها سخت است. در واقع، گاهی اوقات آنقدر طاقت ‌فرسا می‌شود که والدین احساس می‌کنند در نهایت هوشیاری خود هستند. پس تقریباً هر کاری را انجام می‌دهند تا فرزندانشان را وادار به انجام درخواست‌هایشان کنند. با این حال، متأسفانه، همه روش هایی که آنها به آن متوسل می شوند، استراتژی های فرزندپروری موثر نیستند. در این میان احساس گناه تکنیک فرزندپروری ناکارآمد است که برخی افراد از آن استفاده می کنند. ما در این مقاله از وب سایت همکده به بررسی آن پرداخته ایم.

اگر تمایل به کسب اطلاعات دقیق در ارتباط با روش های فرزندپروری دارید با متخصصان ما در ارتباط باشید. مرکز مشاوره همکده اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره در ایران است. این مرکز ارائه دهنده خدمات حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی می باشد.

احساس گناه تکنیک فرزندپروری ناکارآمد

در واقع، استفاده از احساس گناه یا سفر به گناه یکی از کم‌تأثیرترین استراتژی‌ های فرزندپروری است. گاهی این تاکتیک ممکن است در کوتاه مدت کارساز باشد و فرزند شما ممکن است آنچه شما می‌خواهید انجام دهد. اما اگر به اندازه کافی به آن متوسل شوید، بچه‌های دارای احساس گناه می‌توانند پیامدهای ماندگاری مانند اعتماد به نفس پایین داشته باشند. حتی می تواند منجر به افسردگی و مشکلات سخت مربوط به آن هم بشود.  در ادامه این مقاله وب سایت همکده آنچه شما باید در مورد  احساس گناه بدانید و این که چرا آنها استراتژی های فرزندپروری ناکارآمد هستند توضیح داده شده. آنچه می توانید به جای آن انجام دهید،  نیز برای شما آورده شده است.

احساس گناه چیست؟

احساس گناه تکنیک فرزندپروری ناکارآمد

قبل از این که احساس گناه تکنیک فرزندپروری ناکارآمد را بشناسیم باید در ارتباط با خود مفهوم این احساس خاص صحبت کنیم. استفاده از احساس گناه نوعی دستکاری روانی در شخصیت افراد است. این راهی است برای شرمساری یا سرزنش کودک به منظور متقاعد کردن او برای انجام کاری یا انجام درخواست والدین. مهم است توجه داشته باشید که احساس گناه همیشه موضوع نیست. مشکل این است که چگونه کودک احساس گناه می کند.

به عنوان مثال، طبیعی است که کودک زمانی که کار اشتباهی انجام داده است، احساس گناه کند. مانند تقلب در آزمون یا دزدیدن وسایل خواهر یا برادر. این نوع احساس گناه به بچه ها کمک می کند تا درست را از اشتباه بیاموزند و اگر به آنها آموزش داده شود که چگونه مسئولیت پذیری کنند و رفتار بد را جبران کنند، آنها را سالم و همدل می کند.

منفی بودن احساس گناه

احساس گناه زمانی به یک موضوع منفی تبدیل می شود که فردی که حس گناه را به او تحمیل می کند سعی می کند کودک احساس گناه یا شرم کند تا چیزی از او دریافت کند. همین دلیل باعث شده تا احساس گناه تکنیک فرزندمروری ناکارآمد شناخته شود. به عنوان مثال، والدینی که از نوجوانشان می خواهند خواهر و برادرهای کوچکترشان را نگهداری کنند تا بتوانند بیرون بروند، ممکن است آنها را به خاطر مدت زمانی که برای فعالیت هایشان می گذرانند دچار گناه کنند. آنها را متهم کند که در خانه کمکی نمی کنند و از این که چطور هرگز به چیزی فکر نمی کنند گلایه می کنند. ممکن است والدین به این روند نیاز داشته باشند.

یک راه سالم‌تر برای مدیریت آن موقعیت این است که والدین انتظارات خود را از نوجوان بیان کنند. آنها را راهنمایی کنند که چگونه چیزها را در زندگی خود اولویت بندی کنند. برای تعهدات خانوادگی خود وقت بگذارند. وقتی والدین بر گفتگوی سالم با فرزندان خود تمرکز می کنند و احساس گناه را از معادله کنار می گذارند، می توانند خواسته ها یا انتظارات خود را بدون شرمساری یا سرزنش فرزندشان در این فرآیند بیان کنند.

چرا والدین ممکن است به تکنیک احساس گناه متوسل شوند؟

احساس گناه تکنیک فرزندپروری ناکارآمد

دلایل مختلفی وجود دارد که چرا والدین ممکن است با فرزندان خود همراه با احساس گناه تکنیک فرزندپروری ناکارآمد رفتار کنند. اولین مورد این است که آنها حتی ممکن است متوجه نباشند که این کار را انجام می دهند. لوری کافمن ریس، MA، MFCS، PCC، مشاور بالینی حرفه‌ای و مربی زندگی با منابع کافمن ریس، می‌گوید: یا ممکن است این چیزی بوده باشد که در کودکی تجربه کرده‌اند و اکنون که بزرگسال هستند، در همان شیوه‌ها قرار می‌گیرند.

کافمن ریس می‌گوید: «[اما] استفاده از احساس گناه به‌عنوان یک استراتژی والدین، از میل کودک برای راضی کردن بهره می‌برد». والدینی که در کنترل رفتار کودک با هر وسیله دیگری احساس درماندگی می کنند، گاهی از احساس گناه به عنوان تلاشی برای ایجاد رفتار مورد نظر یا توقف رفتار ناخواسته استفاده می کنند. روزنا هیکمن، مشاور حرفه‌ای دارای مجوز که اخیراً از مطب خصوصی بازنشسته شده است، می‌گوید در همین حال، والدین دیگر درگیر احساس گناه می‌شوند. زیرا فکر می‌کنند که این کار مؤثر خواهد بود. به خصوص پس از اینکه همه چیزهای دیگر را امتحان کردند.

عواقب ایجاد تکنیک فرزندپروری احساس گناه

Feeling guilty about an inefficient parenting technique

احساس گناه تکنیک فرزندپروری ناکارآمد است که عواقب زیادی دارد. تعدادی از پیامدهای منفی ناشی از تجربه سفرهای احساس گناه در کودکی است. جدای از احساس شرم یا احساس عدم آرامش، کودکان همچنین می توانند با عزت نفس پایین دست و پنجه نرم کنند. آنها همچنین ممکن است در برابر فشار همسالان آسیب پذیرتر باشند و بیشتر درگیر دوستی های ناسالم و روابط دوستی نامربوط شوند. احساس گناه به فرزندان ما می آموزد که به جای اعتبار سنجی درونی به دنبال اعتبار بیرونی بگردند. به آنها می آموزد که برای تشخیص خوب یا بد بودن آنها – و اعمالشان به پاسخ های دیگران نگاه کنند.

کافمن ریس می‌گوید: این ممکن است برای یک کودک 5 ساله چیز خوبی به نظر برسد، اما در مورد یک نوجوان 15 ساله که با فشار همسالان روبرو می‌شود و تلاش می‌کند تعیین کند چه کسی هستند و چه کسی می‌خواهند باشند، اینطور نیست.

پاسخگویی کودکان به احساس گناه

ریس می‌گوید: ایجاد احساس گناه، استراتژی‌های فرزندپروری مؤثری نیستند. زیرا ممکن است کودکان واقعاً متوجه نشود که چه اشتباهی انجام داده‌اند. به ‌ویژه اگر به وضوح بیان نشده باشد. در نتیجه، آنها مجبور به تکرار رفتار هستند. “کودکان و نوجوانان به یکی از دو روش به احساس گناه پاسخ می‌دهند: آنها یا احساس شرم اجتناب‌ناپذیری را به همراه دارند که نیاز مبرم به راضی کردن مردم را برمی‌انگیزد، یا این که فکر می‌کند من بد هستم؟

او توضیح می‌دهد که رفتار والدین نیز نتایج مطلوبی ندارند. ما می خواهیم فرزندانمان به مشارکت کنندگانی با اعتماد به نفس و شایسته در جامعه تبدیل شوند. احساس گناه نمی تواند و هرگز نمی تواند این کار را انجام دهد.”  او می افزاید: وقتی بچه هایمان را با ایجاد احساس شرم در زمانی که ما را ناامید کردند انگیزه می دهیم، واقعاً به آنها انگیزه نمی دهیم. ما آن‌ ها را دلسرد می‌کنیم. در حقیقت آن ‌ها را به گونه‌ای تنظیم می‌کنیم که تا آخر عمر به دنبال تأیید و نظر دیگران باشند». البته بدانید که احساس گناه تکنیک فرزندپروری ناکارآمد داری مولفه های دیگری هم می باشد.

مسئولیت هایی که متعلق به کودکان نیست

علاوه بر موارد گفته شده، ایجاد مکرر احساس گناه باعث می شود که بچه ها بیشتر مستعد مسئولیت چیزهایی باشند که متعلق به آنها نیست. ریس می‌گوید: «کودکان در برابر انتقادات شخصی و درونی کردن آن‌ها آسیب‌پذیر هستند. “[در نهایت]، این تبدیل به ردای شرمساری می شود که به عزت نفس پایین ختم می شود.”

به جای ایجاد احساس گناه چه می توانید انجام دهید؟

احساس گناه تکنیک فرزندپروری ناکارآمد

کافمن ریس می‌گوید اولین قدم برای ترک عادت احساس گناه این است که برای ایجاد عادات ارتباط خوب با فرزندان خود تلاش کنید. او می‌گوید: «به اندازه سن با آنها صادق باشید و با احترام با آنها صحبت کنید. “هنگام بحث در مورد یک رفتار مشکل ساز، رفتار را به طور خاص توصیف کنید، توضیح دهید که چگونه رفتار بر دیگران تأثیر می گذارد. رفتار مطلوب را توصیف کنید. عواقب آن را در صورت انتخاب مجدد رفتار نامطلوب بیان کنید.”

علاوه بر این، کافمن توصیه می کند که تعیین کنید تمایل شما به استفاده از احساس گناه از کجا می آید. او می‌گوید که بسیاری از اوقات والدین زمانی که احساس می‌کنند رفتار فرزندشان بر روی آنها به‌عنوان والدین منعکس نشده است، از احساس گناه استفاده می‌کنند. او می‌گوید والدین باید بتوانند عقب‌نشینی کنند و تشخیص دهند که کودک در واقع برای چه چیزی مسئول است.

یا این که برای چه چیزی مسئول آن نیست. کافمن ریس توضیح می دهد: “تعلیق شدن؟ کودک مسئول است.” “احساس خجالتی که در نتیجه احساس می کنیم؟ این کار خودمان است. ما نمی توانیم آن را روی فرزندانمان امتحان کنیم. در عوض، باید به تنهایی آن را حل کنیم.” هیکمن می‌گوید: شما همچنین باید سعی کنید به‌ عنوان یک والدین خیلی سخت نگیرید. در حالی که اطمینان از برقراری ارتباط سالم با فرزندتان مهم است، باید بدانید که کامل نیستید.

او می‌گوید: «این مهم است که پاسخ‌های سالمی به فرزندانتان داشته باشید. این گونه است که آنها احساس می‌کنند که آنها را دوست دارند و یاد می‌گیرند که چه کسی هستند. همچنین به آنها اجازه می‌دهد از اشتباهات خود درس بگیرند.» والدین نیز مرتکب اشتباه خواهند شد. این اشکالی ندارد. [کلید] این است که ما به فرزندان خود روی آوریم. مسئولیت اشتباهات خود را بپذیریم. درخواست بخشش کنیم.

سخن آخر

احساس گناه تکنیک فرزندپروری ناکارآمد در این مقاله به طور کامل بررسی شده است. بسیاری از اوقات، والدین بدون اینکه متوجه شوند این کار را انجام می دهند. درگیر ایجاد احساس گناه می شوند. اگر از راهبردهای فرزندپروری خود احساس ناامیدی می کنید یا نگران این هستید که از احساس گناه برای اصلاح رفتارهای فرزندان خود استفاده می کنید، ممکن است بخواهید به مشاوره والدین همکده نگاهی بیندازید یا در مورد نگرانی های خود با یک مشاور صحبت کنید. این راه‌ها می‌توانند به شما کمک کنند تا بفهمید چه کارهایی را به خوبی انجام می‌دهید و کجا باید پیشرفت کنید. با کمی سخت کوشی، به خوبی در راه تبدیل شدن به پدر و مادری خواهید بود که می خواهید باشید.

منابع
وب سایت verywellfamily

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا