به کودک حواس پرت خود کمک کنید تا بر احساس شرم غلبه کند

رفتار کودک نیازمند کمک خانواده است. برای بهتر شدن رفتار کودک کار های زیادی لازم است که انجام شود. کودکان نیاز به حمایت از طرف خانواده دارند. نکته ای که باید بدانید این است که کودکان نیاز به عزت نفس و اعتماد به نفس دارند. برخی از کودکان دچار احساساتی مانند شرم می شوند. این احساس شرم می تواند علت های مختلفی داشته باشد. اما مسئله اصلی این است که آیا آن ها می توانند همه مهارت های لازم را کسب کنند. خانواده همیشه باید رفتار های کودک را در نظر داشته باشند. آن ها باید بتوانند خواسته های او را مدیریت کنند.

این که بگوییم فرد چه نوع رفتاری را در چه لحظه ای انجام خواهد داد غیر قابل پیش بینی و درست نیست. وقتی یک مشاور با شخص مورد نظر صحبت می کند رفتار های او را تشخیص می دهد. تشخیص رفتار باعث می شود که مشاور بداند چه کاری انجام دهد تا فرد بتواند رفتار خود را مدیریت کند. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با به کودک حواس پرت خود کمک کنید تا بر احساس شرم غلبه کند صحبت کنیم.

بچه ها در حال حاضر به خوبی وارد سال تحصیلی شده اند.

بچه ها در حال حاضر به خوبی وارد سال تحصیلی شده اند. پروژه ها، کتاب خانه ها و تکالیف خانه برای دانش آموزان در حال افزایش است. دوره تعطیلات، اگر حتی یک دوره بود، با معلمان و مدرسه به طور کلی، به پایان رسیده است. استرس مدرسه در حال افزایش است. به ویژه برای کودکانی که مستعد حواس پرتی هستند و به سختی می توانند خواسته های مدرسه را برآورده کنند.

کودکان حواس پرت و نگرانی های تمرکز در آن ها

کودکان با نگرانی های متمرکز به طور اتفاقی مشکل بزرگی را با والدین خود در میان می گذارند. میزان ناامیدی بالا در آن ها زیاد است. در حالی که اکثر کودکان امیدوارند در کلاس های مدرسه یا هنگام برقراری ارتباط با همسالان خود موفق شوند. حوزه های تحصیلی و اجتماعی برای بچه هایی که دارای مشکلات تمرکز هستند یا کودک حواس پرت آسان نیست. در واقع، مدرسه و دوستان برای بسیاری از کودکان حواس پرت ، جبهه ای برای شکست در جنگ ها می شوند.

چالش هایی برای یک کودک حواس پرت

هرچقدر زندگی برای کودک حواس پرت اذیت کننده باشد، برای والدین و معلمان آن ها می تواند چالش برانگیزتر باشد. روان شناس معروف مطلبی در آخرین کتابم نوشت. دوست داشتن کودکی، آن چه مسائل را پیچیده می کند.  نکته مهم این است که والدین افکار سمی را در سر می پرورانند. (به عنوان مثال، “او یک تنبل است” در مقابل “او واقعا کار های خودش را به درستی انجام می دهد.”(اندیشه همدلانه و واقع بینانه تر)]. متأسفانه، والدین با آن چه ما به طور غیررسمی آن را سندروم سرخوردگی والدین می نامیم واکنش هایی دارند. یا برخی از آن ها، به شدت به کودک حواس پرت واکنش نشان می دهند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

معمولاً حواس پرتی آن کودک بیشتر می شود. در مورد چرخه مخرب حواس پرتی صحبت کنید. برای کمک به این کودکان، بسیار مهم است. والدین باید یاد بگیرند که ناامیدی های خود و همچنین کودکان حواس پرت خود را درک کرده و مدیریت کنند. مشکلات حواس پرتی در کودکان می تواند بیش از یک علت داشته باشد و شایع ترین دلایل در زیر ذکر شده است.

چه چیزی باعث حواس پرتی در کودکان می شود؟

حواس پرتی در کودکان می تواند نتیجه یک یا هر ترکیبی از چندین منبع باشد، از جمله:

  • اختلال نقص توجه و بیش فعالی (ADHD) و اختلالات یادگیری
  • اضطراب
  • افسردگی
  • تغییرات عمده زندگی (مانند طلاق، جابجایی)
  • سطوح بالای استرس روزانه
  • ناتوانی های یادگیری
  • نگرانی های پزشکی (به عنوان مثال، دیابت، بیماری لایم)

علیرغم علت حواس پرتی، نتیجه نهایی این است که کودکان حواس پرت با عزت نفس خرد شده مواجه می شوند.

تقویت عزت نفس در کودکان مبتلا به مشکلات تمرکز

کودک حواس پرت

والدین و معلمان حق دارند هنگام مدیریت کودکان حواس پرت، احساس سرخوردگی کنند. در عین حال، به کودک حواس پرت نکاتی را گفتند. این که اگر نتواند توجه کند ممکن است شکست بخورد یا از مدرسه اخراج شود. اما تقریباً هرگز به پیشرفت کودک کمک نمی کند. بدتر از آن، این به احتمال زیاد باعث ایجاد احساس عدم کفایت و شرم می شود. راهبردی که به احتمال زیاد موفق می شود این است که توضیحاتی به کودک خود دهید. توضیح این که فرزند شما چقدر تلاش کرده است تا به موفقیت برسد افتخار می کنید. هر چند که او با حواس پرتی مورد چالش قرار گرفته باشد.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

کودک حواس پرت

چگونه می توانیم توانایی کودک حواس پرت را برای مقابله مواذد مختلف بررسی کنیم. با داخل و خارج از خانه با سرخوردگی و احساس خشم، ناامیدی یا شک به خود که اغلب با مشکلات تمرکز آن ها همراه است تقویت کنیم؟ برخی از استراتژی های دیگر در زیر آمده است.

یک فرد فهمیده باشید

به یاد داشته باشید که کودک حواس پرت با احساس عدم کفایت دست و پنجه نرم می کند. بسیار مهم است که والدین با فرزندان ناامید خود همدل باشند. این بچه ها برای حفظ انگیزه به درک و تشویق بیشتری نیاز دارند. ممکن است چیزی شبیه به این بگویید.  “متوجه می شوم که از انجام این کار ناامید شده اید. چگونه می توانیم کمی پیشرفت کنیم؟ گاهی اوقات فقط شنیدن این حرف به بچه های حواس پرت کمک می کند.

آرام، محکم و غیرقابل کنترل باشید.

از داد زدن اجتناب کنید. فریاد زدن در واقع فقط یک عصبانیت بزرگسالانه است. این کار فقط ذهن کودک شما را تیره می کند و باعث حواس پرتی او می شود. حفظ آرامش، بیان انتظارات واضح و تلاش برای فرمان ندادن به این کودکان فرمول موفقیت است.

به مشکل کودک خود توجه کنید

به یاد داشته باشید که کودک شما وقتی ناامید است بد نیست. دلیل واقعی عصبانیت و اشک های احتمالی این است که او در حال تلاش برای کاری است که در حال حاضر خارج از توان اوست. با ناامیدی همراه نباشید و به خاطر بسپارید که چه چیزی باعث می شود فرزند شما کارهای خانه را برای انجام دادن سخت کند.

به کودک خود به عنوان “تنبل” نگاه نکنید

موثر تر و سالم تر برای عزت نفس کودکان این است که به کودک خود به عنوان “تنبل” نگاه نکنید. به پرسیدن سوالات خود ادامه دهید. تا به عنوان مثال مشخص شود که آیا پسر شما به دلیل عدم درک قسمت های جمله ناراحت است. یا این که می خواهد با یکی از دوستان خود تماس بگیرد. سعی کنید بفهمید که فرزند شما چقدر مطالب را در مدرسه آموخته است و این مشکل بسیار مشکل چیست. هنگامی که تشخیص دادید که مشکل یا نقصی در مهارت وجود دارد بخش اصلی شروع می شود. شما می توانید روی آن کار کنید یا از معلم برای آموزش مجدد مطالب کمک بگیرید.

منتظر اشک های کودک خود نباشید.

کودک حواس پرت

بر اولین نشانه های فروپاشی تمرکز کنید و در اوایل رویدادها مداخله کنید. آیا دخترتان عصبانی می شود، به فضا خیره می شود یا در ابتدا تمایلی به شروع کار ندارد؟ به آن لحظات توجه کنید قبل از این که  مشکلی پیش بیاید.

مشکلات بزرگ را به مشکلات کوچکتر تقسیم کنید.

این استراتژی معمولاً برای عزت نفس کودکان نادیده گرفته می شود و کم استفاده می شود. کودکان حواس پرت با موفقیت های کوچک در مقابل شکست های بزرگ انگیزه بیشتری خواهند داشت. فرزند شما ممکن است به استراحت نیاز داشته باشد.  یا حتی به کمک برخی از پروژه های بزرگ به مجموعه ای از مشاغل کوچک کمک کند. بچه ها ممکن است برای تامین سازه به یک فرد بزرگسال نیاز داشته باشند. والدینی که خود را مربیان مدیریت حواس پرتی می دانند واقعاً به این وضعیت کودک خود می توانند کمک می کنند.

از چک لیست ها استفاده کنید.

این یک فرآیند بسیار قوی است که بتوانید وظایف خود را از یک لیست جدا کنید.

از تایمر برای کمک به کودک حواس پرت خود استفاده کنید.

برنامه های تلفن واقعاً جالب با تایمر، به همراه تایمرهای دیجیتالی تعبیه شده در ساعت های تلفن همراه وجود دارد. این می تواند به گونه ای تنظیم شود که به کودکان زمان مشخصی برای انجام کارهای مدرسه بدهد. دوره های کوتاه کاری با وقفه های کوتاه بیشتر برای بچه های حواس پرت کننده خوب عمل می کند.

روان شناسی می گوید: یکی از خانواده هایی که من با آن کار می کنم متوجه شده است که فرزندشان به برنامه تایمر به خوبی پاسخ می دهد. این باعث می شود تا به او کمک کند از بازه های زمانی محدود برای تکمیل کار مطلع شود.

https://www.psychologytoday.com/intl/blog/liking-the-child-you-love/201410/raising-your-distractible-childs-beaten-down-self-esteem-0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا