ابتلا به بیماری آلزایمر در زنان و مردان چگونه است؟

بیماری آلزایمر یکی از شایع ترین بیماری‌ها در بین افراد مسن است. طبق تحقیقات زنان بیشتر از مردان دچار آلزایمر خواهند شد. اختلالات جسمی معمولا به خاطر مشکلاتی مثل ژنتیک یا محیط یا حتی ضعف سیستم ایمنی بدن فرد می تواند اتفاق بیفتد. بسیاری از ما ممکن است در یک بخشی از زندگی خود دچار بیماری های جسمی شده باشیم.

نکته ای که باید بدانید این است که علاوه بر تقویت جسم ما نیاز به تقویت روح خود نیز داریم. خصوصا که روح و روان با ذهن ارتباط دارند. حافظه همان طور که قبلاً گفتیم یکی از مهم ترین بخش های ذهن انسان است. حافظه می تواند خاطرات و اتفاقات مختلف را در ذهن شما ثبت کند و هر زمان که خودتان بخواهید آن ها را حذف خواهند کرد. برای تقویت حافظه راه های مختلفی وجود دارد. یکی از این راه ها ورزشکاران و داشتن فعالیت های ذهنی است.

فعالیت های ذهنی برای کاهش بیماری آلزایمر

در زمینه استفاده از فعالیت های ذهنی می توانید برای رسیدن به نتیجه مطلوب با مشاور یا روان شناس خود صحبت کنید. حافظه انواع مختلفی دارد. این بار می خواهیم تفاوت بین زوال عقل و آلزایمر را بدانیم. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با ابتلا به بیماری آلزایمر در زنان و مردان چگونه است، صحبت کنیم.

بیماری آلزایمر یک بیماری بسیار شایع است

بیماری آلزایمر یک بیماری بسیار شایع است که تقریبا شش میلیون نفر در ایالات متحده به آن مبتلا هستند. این ششمین علت اصلی مرگ و میر در آمریکا است و مرگ و میر ناشی از این گرفتاری وحشتناک در 20 سال گذشته 145٪ افزایش یافته است. در حقیقت، از هر سه بزرگسال یک نفر به دلیل ابتلا به آلزایمر جان خود را از دست داد، که بیش از سرطان پروستات و سرطان پستان است. اما بیماری آلزایمر چیست؟ آیا این همان زوال عقل است؟

نکته ای در ارتباط با این زمینه

در حقیقت، زوال عقل یک بیماری خاص نیست. این اصطلاحی است که به انواع علائم بیماری ها مانند آلزایمر اشاره دارد. بنابراین بیماری آلزایمر نوعی زوال عقل است.

بیماری آلزایمر چیست؟

بیماری آلزایمر بیماری است که توانایی یادآوری چیزها یا فکر درست را از شما می گیرد. در حقیقت، این بیماری در نهایت توانایی شما را برای انجام هر یک از کارهای روزمره که به طور معمول انجام می دهیم مانند دوش گرفتن، لباس پوشیدن، استفاده از دستشویی و حتی راه رفتن را می گیرد. بیماری آلزایمر با ایجاد پلاک های آمیلوئید و نور الیاف، بافت مغز را تغییر می دهد. این ها توده های غیرطبیعی و درهم پیچیده فیبرهای مغز هستند. همچنین باعث از بین رفتن ارتباطات بین سلول های عصبی مغز در بیمار می شود.

علائم بیماری آلزایمر چه چیزی می تواند باشد؟

مشکل در تشخیص بیماری آلزایمر این است که بسیاری از علائم اولیه نیز علائم طبیعی پیری مانند فراموشی و از دست دادن چیزهایی است. یکی از راه های تشخیص تفاوت این است که علائم بیماری آلزایمر در شب بدتر می شود. در این جا برخی از علائم معمول این اختلال وجود دارد که می توانید به دنبال آن ها باشید:

  • عصبانیت، افسردگی و اضطراب
  • نوسانات خلقی
  • ناامیدی مزمن
  • گیجی یا گمراهی
  • تغییر در رفتار و خلق و خوی
  • گم شدن در مکان های آشنا
  • فراموش کردن جایی که آن ها چیزها را قرار می دهند
  • از دست دادن هماهنگی
  • مشکل در تمرکز
  • قرار دادن وسایل در مکان های عجیب مانند گذاشتن کلیدها در فریزر
  • قادر به انجام کارهای عادی مانند لباس پوشیدن یا آشپزی نیست
  • ناتوانی در راه رفتن
  • کلمات گیج کننده برای موارد خاص
  • هنگام صحبت برخی کلمات را فراموش کنید
  • بارها و بارها پرسیدن همان سوالات تکراری

چگونه بیماری آلزایمر در دنیا کشف شد؟

بیماری آلزایمر به نام دکتر Alois Alzheimer نامگذاری شده است كه این اختلال را در سال 1906 كشف كرد. پس از آن که یكی از بیماران وی دچار اختلالات روانشناختی غیر طبیعی مانند از دست دادن حافظه، رفتارهای عجیب و غریب و از دست دادن توانایی گفت و گو شد، وی مغز وی را معاینه كرد و متوجه تغییرات بافت مغز این تغییرات در ناحیه هیپوکامپ رخ داده که ناحیه ای از مغز است و به شکل گیری خاطرات کمک می کند. با مرگ نورون ها، مناطق دیگر مغز نیز تحت تأثیر قرار می گیرند و مغز کوچک می شود.

پلاک های آمیلوئید در ارتباط با این زمینه

پلاک های آمیلوئید گروه‌ هایی از بتا آمیلوئیدها هستند که قطعات پروتئینی هستند و باعث قطع روابط بین سلول های عصبی مغز و از بین رفتن آن ها می شوند(این فرآیند هم در زوال عقل است و هم آلزایمر). ا

گره های عصبی-الیافی در آلزایمر و زوال عقل

گره های نوروفیبریلاری مشابه پلاک های آمیلوئید نیز توده های پروتئینی هستند اما به آن ها پروتئین تاو می گویند که در سلول های عصبی جمع می شوند. میزان این درهم ریختگی ها در مغز با میزان زوال عقل شخص با بیماری آلزایمر ارتباط دارد. در مغز سالم، پروتئین های تاو میکروتوبول ها را متصل و تثبیت می کنند، همان چیزی که به تغذیه سلول های عصبی کمک می کند. در مغزی که به بیماری آلزایمر مبتلا است، پروتئین های تاو به یکدیگر می چسبند و درهم می شوند، به همین دلیل آن ها را گره می نامند. آن ها ارتباط بین سلول های عصبی را متوقف می کنند.

مراحل مختلف بیماری آلزایمر

در واقع پنج مرحله مختلف بیماری آلزایمر وجود دارد. این موارد شامل بیماری آلزایمر پیش بالینی، بیماری آلزایمر با اختلال شناختی خفیف، بیماری آلزایمر با زوال عقل خفیف، بیماری آلزایمر با زوال عقل متوسط ​​و بیماری آلزایمر با زوال عقل شدید است.

ابتلا به بیماری آلزایمر در زنان و مردان چگونه است؟

آیا می دانستید که بیش از 5.5 میلیون نفر در کشورهای مختلف به بیماری آلزایمر مبتلا هستند؟ وضعیت تخریب عصبی بین 60 تا 70 درصد از کل موارد زوال عقل را تشکیل می دهد. بیماری آلزایمر معمولاً به آرامی شروع می شود، اما سپس با سرعتی پیشرونده و به طور پیوسته افزایش می یابد. بیماری آلزایمر یک وضعیت ترسناک هم برای کسانی است که به آن مبتلا هستند و هم برای کسانی که باید مراقب برخورد عزیزانشان با آن باشند. از دست دادن آرام و مداوم حافظه، زبان و انگیزه منجر به مشکلات رفتاری، آسیب و افت عملکرد بدن و مرگ می شود. با پیش آگهی کوتاه سه تا نه سال پس از تشخیص، این بیماری فوق العاده ترسناک است.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

هنوز چیزهای زیادی در مورد آلزایمر وجود دارد که نمی دانیم، از جمله اینکه چگونه آن‌ها بر اساس سن، جنس و سبک زندگی افراد را تحت تاثیر قرار می دهند. یکی از سوالات اصلی این است که آیا زنان یا مردان بیشتر در معرض ابتلا به بیماری آلزایمر هستند و چرا؟ برای یافتن پاسخ به ادامه مطلب توجه کنید.

زنان بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری آلزایمر هستند

بر اساس تحقیقات اخیر، دو سوم بیماران مبتلا به آلزایمر زن هستند. به دلیل تفاوت آشکار بین زنان و مردانی که به این بیماری مبتلا می‌شوند، مطالعات در مورد تفاوت‌های جنسیتی دژنراسیون عصبی برای دهه‌ها انجام شد. در اصل، اعتقاد بر این بود که این یک مورد سوگیری بقا است. از آنجایی که زنان طولانی‌تر از مردان عمر می‌کنند، تصور می‌شد که آن‌ها در معرض خطر بالاتری هستند. زیرا احتمال بیشتری دارد که به سنی برسند که احتمال ابتلا به آلزایمر بیشتر باشد. با این حال، مطالعات بیشتر نشان داد که حتی در هنگام محاسبه این موضوع، زنان همچنان به طور نامتناسبی تحت تأثیر قرار می گیرند.

چرا باید بیماری آلزایمر در زنان بیشتر باشد؟

پیچیدگی های زیادی در پشت این موضوع وجود دارد که چرا ممکن است چنین باشد. برخی از متخصصان مغز و اعصاب معتقدند که این به دلیل تفاوت‌های بیولوژیکی ذاتی است. اما محققان بیشتر و بیشتری به نتایج متفاوتی می‌رسند. به نظر می رسد مقصر ترکیبی از مسائل تشخیصی، اجتماعی و بیولوژیکی باشد. برای اطلاعات بیشتر در مورد پیچیدگی های این تفاوت های جنسیتی، ادامه مطلب را بخوانید.

ژنتیک و خطر آلزایمر

عامل اصلی خطر بیولوژیکی بیماری آلزایمر ژنتیکی است. یعنی از آپولیپوپروتئین E یا APOE می آید. سه نوع از این ژن به نام‌های APOE2، APOE3 و APOE4 وجود دارد. دومی، APOE4، ارتباط نزدیکی با افزایش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر و به طور کلی اختلال شناختی خفیف دارد. اما بر اساس مطالعات، وجود این ژن برای زنان به طور نامتناسبی بدتر است. هنگامی که آن‌ها APOE4 دارند، احتمال بیشتری نسبت به مردان دارند:

  • ایجاد اختلال شناختی خفیف
  • عملکرد مرتبط با حافظه کاهش یافته است
  • ابتلا به این بیماری
  • آتروفی مغز را با سرعت بیشتری تجربه کنید
  • متابولیسم مغزی پایین تری دارند

نکته ای در ارتباط با این زمینه

این به این دلیل است که زنان در طول زندگی خود، به ویژه در دوران یائسگی بین سنین 40 تا 50 سالگی، نوسانات هورمونی را تجربه می کنند. از آنجایی که سطوح مختلف هورمونی در زنان در این سن کاهش می یابد، هورمون ها نیز به روشی متفاوت از مردان با APOE4 تعامل دارند.

تفاوت های شغلی و تحصیلی علت بیماری آلزایمر

برای قرن ها، زنان در مورد عواملی مانند تحصیلات و مشاغل در وضعیت نامناسبی قرار داشتند. برخی از کشورها در جهان وجود دارند که زنان هنوز دسترسی آسان یا مستقیم به آموزش ندارند. و حتی در جاهایی که آموزش زنان پیشرفت بیشتری دارد، هنوز هم بسیاری از زنان مشاغل را رها می‌کنند. این کار باعث می شود تا آن ها بچه‌ها را بزرگ کنند یا خانه‌دار شوند. مطالعات نشان دادند که سطح تحصیلات پایین با افزایش خطر زوال شناختی مرتبط است. آن‌ها همچنین دریافتند که فعالیت شناختی مرتبط با مشاغل چالش برانگیز می تواند شروع زوال شناختی را در اواخر زندگی به تاخیر بیندازد.

تحقیقات درباره این زمینه

جالب اینجاست که تحقیقات اخیر نشان داد که شکاف بین مردان و زنان در ایجاد زوال عقل در دهه‌های گذشته رو به کاهش است. این تا حدی به دلیل پیشرفت شغلی و تحصیلی بیشتر برای همه جنسیت ها است. با این حال، زنان همچنان اکثریت بیماران آلزایمر را تشکیل می دهند.

فرآیند بالینی ممکن است به نفع مردان باشد

روند تشخیص و درمان بیماری آلزایمر اغلب برای تفاوت های جنسی تنظیم نمی شود. این باعث می شود تا روند مردان را بر زنان ترجیح دهد. حتی گاهی اوقات به حدی می رسد که بیماری مردان بیش از حد بدون تشخیص می شود. این امر به روش های زیر بر زنان تأثیر می گذارد.

تحقیقات در مورد زنان مبتلا به بیماری آلزایمر محدود است

تحقیقات عصب‌شناسی در گذشته اطلاعات حیوانات ماده را نادیده می‌گرفت، با مطالعاتی که نتایج مربوط به حیوانات ماده را رد می‌کرد. این به این دلیل است که نتایج مربوط به حیوانات ماده اغلب برای نتیجه گیری دانشمندان ناخوشایند بود. در دهه‌های اخیر، ما بیش از پیش به ضرورت اطلاعات زنانه در تحقیقات آگاه شدیم. و همچنین با توجه به این واقعیت که آلزایمر ممکن است بر زنان تأثیر متفاوتی بگذارد.

منابع
وبسایت powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا