حقایقی در مورد اختلالات خلق و خوی خانواده که اکثر مردم نمی دانند

اختلالات خلق و خوی خانواده همراه خود آسیب های زیادی به دنبال دارد. خلق و خوی هر کس در دنیای امروزی متفاوت است. در واقع خانواده باید آمادگی این را داشته باشند که نیاز های مختلف خود را فراهم کنند. حال این که کدام نیاز ها اولویت دارند و کدام نیاز ها واجب نیستند بستگی به تصمیم خانواده دارد. به طور کلی روان شناسان کودک و مشاوره خانواده می تواند در این زمینه کمک کند. اما متاسفانه در جامعه امروزی بحث مشاوره و روان شناسی برای خیلی از خانواده ها مانند یک توهین محسوب می شود. شما حتی وقتی وسیله ای می خرید به دفترچه راهنما نیاز دارید. اما برای تربیت فرزندان خود به راهنمایی کسی گوش نمی دهید. در ادامه می خواهیم ببینیم که حقایقی در مورد اختلالات خلق و خوی خانواده که اکثر مردم نمی دانند چگونه است. این رفتار ممکن است در هر فردی به وجود بیاید.

مدیریت رفتار ها و اختلالات خلق و خوی خانواده

این که بگوییم فرد چه نوع رفتاری را در چه لحظه ای انجام خواهد داد غیر قابل پیش بینی و درست نیست. نحوه مدیریت رفتار ها باید زیر نظر روان شناس و مشاور باشد. وقتی یک مشاور با شخص مورد نظر صحبت می کند رفتار های او را تشخیص می دهد. تشخیص رفتار باعث می شود که مشاور بداند چه کاری انجام دهد تا فرد بتواند رفتار خود را مدیریت کند. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با حقایقی در مورد اختلالات خلق و خوی خانواده که اکثر مردم نمی دانند، صحبت کنیم.

هر کس روش تربیتی متفاوتی دارد

هر کس روش تربیتی متفاوتی دارد. بسیاری از اوقات شما حتی متوجه نمی شوید که در مورد برخی مسائل با شریک زندگی خود اختلاف نظر دارید تا زمانی که به این موضوع فکر کنید.

با این حال، منطقی است که مردم نسبت به اختلالات خلق و خوی خانواده خاص احساس شدیدی داشته باشند. زیرا اکثر افراد خودشان سبک های متفاوتی از تربیت داشتند. در حالی که ممکن است هرگز در مورد هر موضوعی به توافق نرسید. اما موارد زیادی وجود دارد که می توانید با شریک زندگی خود به آن ها بپردازید که رویارویی با این موانع را در زمان بروز آسان تر می کند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

از کار برای درک بهتر سبک فرزندپروری خود گرفته تا بررسی اختلالات خلق و خوی خانواده رایجی که با آن روبرو هستید، بیان این موارد می تواند اختلافات والدین را بسیار قابل کنترل کند. در زیر، چند سبک فرزندپروری، برخی از رایج ترین مسائل خانوادگی، و نکاتی برای مقابله با اختلالات خلق و خوی خانواده در زمان بروز می پردازیم.

چند سبک فرزندپروری

دیانا بامریند، روانشناس بالینی و رشدی، چهار نوع سبک فرزندپروری را ابداع کرد. او دریافت که آن ها می توانند تعیین کنند که چگونه فرزندان در آینده روابط خود را با دوستان و شرکای عاشقانه ایجاد می کنند و چگونه آن ها در آینده پدر و مادر می شوند. تحقیقات همچنین نشان داده است که آن ها می توانند بر موفقیت کودک در مدرسه تأثیر بگذارند و حتی احتمال موفقیت آن ها را تعیین کنند.

فرزندپروری مقتدرانه و اختلالات خلق و خوی خانواده

بسیاری از محققان، فرزندپروری مقتدرانه را سالم‌ترین و مؤثرترین روش فرزندپروری بر اساس نتایج فرزندان این نوع خانواده‌ها می‌دانند. اما در اجرای این استانداردها سازگار و فهمیده هستند.

حقایقی در مورد اختلالات خلق و خوی خانواده که اکثر مردم نمی دانند

به گفته مؤسسه ملی سلامت، اختلالات خلقی بر 20.9 میلیون بزرگسال بالای 18 سال و بالاتر در کشور های مختلف تأثیر می گذارد. این تقریباً 10٪ از بزرگسالان را تشکیل می دهد که هر ساله یک اختلال خلقی را تجربه می کنند. با این حال، امروزه اختلالات خلقی به شدت مورد سوء تفاهم قرار گرفته است. اگر می‌خواهید در مورد اختلالات خلقی بیشتر بدانید، در این‌جا چند حقیقت وجود دارد که ممکن است به شما کمک کند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

خلق و خوی شما همان احساسات و افکار فراگیر و طولانی مدتی است که در درون خود دارید. خلق و خوی می تواند بر رفتار و تصمیمات شما تأثیر بگذارد. اختلالات خلق و خوی خانواده برای همه طبیعی است، اما در صورت داشتن افزایش این اختلالات، بر توانایی روزمره شما برای عملکرد در محل کار، مدرسه و خانه تأثیر می گذارد.

اختلال خلقی چیست؟

اختلال خلقی زمانی رخ می دهد که اشکالی در احساسات شما ایجاد می شود که باعث افزایش شدید یا پایین آمدن شدید آن می شود. اختلالات خلقی به دو دسته بزرگ تقسیم می شوند: اختلالات دوقطبی و اختلالات افسردگی.

دو ناحیه خاص از مغز شما وجود دارد، آمیگدال و قشر اوربیتوفرونتال که در جلوی مغز شما قرار دارند و تصور می‌شود که مسئول کنترل احساسات و عواطف شما هستند. مطالعات نشان داد که افراد مبتلا به اختلالات خلقی آمیگدال بزرگتری دارند. این از این ایده حمایت می کند که ناهنجاری های این قسمت از مغز می تواند منجر به اختلالات خلقی شود. تصور می شود که دوره های مکرر یک اختلال خلقی ممکن است به بزرگ شدن این ناحیه کمک کند.

اختلالات خلقی دوقطبی

اختلال دوقطبی یا اختلال افسردگی شیدایی به عنوان نوسانات خلقی شدید بین افسردگی تا شیدایی تعریف می شود. هنگامی که دچار یک دوره شیدایی می شوید، ممکن است با افزایش فعالیت در تمام ساعات شبانه روز احساس شادی یا تحریک پذیری کنید.

چهار نوع اختلالات خلق و خوی خانواده به صورت دوقطبی وجود دارد.

دوقطبی 1:

این شدیدترین شکل اختلال دوقطبی است. دوره های شیدایی ممکن است تا یک هفته طول بکشد و می تواند منجر به بستری شدن در بیمارستان شود. همچنین می توانید برای هفته ها در یک زمان احساس افسردگی کنید، یا گاهی اوقات هم شیدایی و هم افسردگی به طور همزمان.

دوقطبی 2:

این اختلال خلقی چرخه های افسردگی مشابه دوقطبی 1 را ایجاد می کند، اما معمولاً شدت کمتری دارد و به آن شدت نیست. شما می توانید مسئولیت های روزانه خود را انجام دهید و اکثر افرادی که از دوقطبی 2 رنج می برند نیازی به بستری شدن ندارند. اما همچنان بر زندگی شما و نحوه ارتباط شما با دیگران تأثیر می گذارد.

اختلال سیکلوتیمیا و اختلالات خلق و خوی خانواده

این نوع اختلال دوقطبی عوارض جانبی خفیفی دارد. اگر این را دارید، نوسانات خلقی نامنظم، برخی از اوج و فرودها را بدون افراط تجربه خواهید کرد. این‌ها برای مدت زمان کوتاهی دوام خواهند داشت. بزرگسالان با این بیماری تشخیص داده نمی شوند مگر اینکه حداقل دو سال این علائم را تجربه کرده باشند. گاهی اوقات تشخیص به این دلیل دشوار است.

اختلال دوقطبی نامشخص

این اختلال دوقطبی معیارهای دیگری را که انواع دیگر را تعریف می‌کنند مطابقت نمی‌کند. اما هنوز ممکن است نوسانات خلقی غیرعادی قابل توجهی داشته باشید. فرض کنید که این احساسات را تجربه کرده اید و نمی دانید که آیا ممکن است اختلال خلقی دوقطبی داشته باشید، با پزشک خود صحبت کنید. آن‌ها آزمایش های مختلفی را برای تعیین علت نوسانات خلقی شما انجام می دهند. آن‌ها همچنین ممکن است به شما پیشنهاد کنند که به یک مشاور مراجعه کنید تا در مورد اوج و فرودهای خود صحبت کنید.

اختلال خلقی افسردگی

افسردگی بسیار شایع است. ممکن است به دلیل اندوه، یک رویداد آسیب زا یا بحرانی مانند مرگ در خانواده، از دست دادن شغل یا ابتلا به یک بیماری سخت احساس افسردگی کنید. افسردگی که پس از گذشت یا کاهش یک رویداد استرس زا ادامه یابد، به عنوان افسردگی بالینی یا عمده طبقه بندی می شود. اگر علائمی داشته باشید که دو هفته یا بیشتر طول بکشد، افسردگی بالینی برای شما تشخیص داده می شود. در زیر انواع اختلالات خلقی افسردگی و ارتباط آن با اختلالات خلق و خوی خانواده آورده شده است.

اختلال افسردگی مداوم

این یک افسردگی مزمن است که سال ها طول می کشد. ممکن است دچار وقفه هایی در افسردگی خود شوید. اما تجربه روزانه آن برای شما نسبتاً ثابت است.

افسردگی پس از زایمان

همانطور که از نام آن پیداست، افسردگی پس از زایمان ممکن است در حین یا پس از زایمان اتفاق بیفتد. ممکن است به دلیل تغییرات هورمونی باشد. اما برای برخی، افسردگی ماه ها پس از زایمان باقی می ماند.

افسردگی روانی

این افسردگی شدید همراه با دوره های روان پریشی مانند دیدن چیزی که وجود ندارد و شنیدن چیزی که آنجا نیست.

افسردگی ناشی از بیماری های پزشکی

این نوع افسردگی ممکن است زمانی اتفاق بیفتد که بیماری شما تشخیص داده شود. تشخیص می تواند باعث شود که شما احساس افسردگی کنید. زیرا قادر به انجام کارهایی که می خواهید نیستید. ممکن است احساس کنید که زندگی دیگر لذتبخش یا سرگرم کننده نیست. این یک افسردگی رایج است که در افراد مسن در صورت تشخیص بیماری مزمن تجربه می شود. افسردگی در سالمندان بسیار شایع است.

اختلال عاطفی فصلی و اختلالات خلق و خوی خانواده

این نوع افسردگی در برخی از افراد در ماه های پاییز و زمستان رخ می دهد، به ویژه در مناطقی که هوا سرد و ابری می شود. ارتباط این نوع اختلال با مشکلات در خانواده بسیار زیاد است.

منابع
وبسایت powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا