روش‌های ذهن آگاهی که به کاهش اضطراب و افسردگی کمک می‌کنند

روش‌های ذهن آگاهی  جز روش هایی است که امروزه برای روان شناسان قابل تحقیق است. اضطراب می تواند از طریق اتفاقات مختلفی ایجاد شود. رفتارهای مختلفی باعث ایجاد اضطراب و افسردگی می شود. برقراری ارتباط نیاز به توجه توسط هر دو طرف دارد. گاهی اوقات روابط یک طرفه می شوند و در نهایت آسیب های را می رسانند. در روان شناسی مباحث متفاوتی وجود دارد. برخی از این فرآیندهای روان شناسی را ممکن است بدانید. ذهن آگاهی اگر با روش درست و مناسب انجام می شود می تواند برای آینده شما مفید باشد.

در مقاله های قبل در ارتباط با ذهن آگاهی صحبت کردیم. ذهن آگاهی می تواند موفقیت را در افراد ایجاد کند. موفقیت لازمه تلاش و کوشش است. این تلاش و کوشش باید همراه با برنامه ریزی باید.  ما در ارتباط با ذهن آگاهی صحبت های بسیاری کرده ایم و گفتیم که افراد با داشتن ذهن آگاهی چه پیشرفتی خواهند کرد. اما این بار می خواهیم چند روش برای آموزش ذهن آگاهی در کودکان را بدانیم. آیا افراد با داشتن ویژگی ذهن آگاهی مناسب می توانند ازدواج بهتری داشته باشند یا خیر. در ادامه می خواهیم ببینیم که روش‌های ذهن آگاهی که به کاهش اضطراب و افسردگی کمک می‌کنند چگونه است؟

استرس افراد – تاثیر روش‌های ذهن آگاهی

ما در مقاله های قبل گفتیم که یکی از استرس های که به افراد خصوصا زوجین وارد می شود استرس های ناشی از کودکان است. این بدان معنی نیست که کودکان دارای استرس باشند بلکه به این معنی اینکه رفتار های آن ها یا واکنش های آن ها نسبت به اتفاقات مختلف ممکن است باعث ایجاد استرس در والدین شود. راه های درمان استرس در دنیای روان شناسی بسیار زیاد است. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  آنلاین روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با روش‌های ذهن آگاهی که به کاهش اضطراب و افسردگی کمک می‌کنند، صحبت کنیم.

تمرکز حواس و روش‌های ذهن آگاهی در کودکان

فقط در چند دهه گذشته در غرب محبوبیت پیدا کرد. اخیراً، محققان فواید آموزش ذهن آگاهی در کودکان را کشف کرده اند. ذهن آگاهی و افزایش شادی یعنی آگاهی کامل از آنچه در لحظه حال اتفاق می افتد. و در دنیای پرشتاب امروزی، به راحتی می توان آنچه را که در اطراف شما می گذرد از دست داد.

بسیاری از افراد بدون آگاهی کامل از آن چه در اطرافشان اتفاق می افتد، کارهای روزمره خود را انجام می دهند. چه آن ها حواسشان به چیزی که دیروز اتفاق افتاده پرت شده باشد، چه نگران اتفاقی باشد که ممکن است فردا اتفاق بیفتد.

ارتباط بین روش‌های ذهن آگاهی

ذهن آگاهی، یا عمل حضور در لحظه، احتمالاً کلمه ای است که در محافل سلامتی زیاد شنیده اید. به دلیل فواید زیادی که برای سلامت جسمی و روانی دارد شناخته شده است. قابل ذکر است که ذهن آگاهی و افزایش شادی ارتباط زیادی دارد. باورش سخت است که چیزی به این سادگی برای خلق و خو و رضایت از زندگی شما خوب باشد، اما این حقیقت دارد. در این‌جا چند دلیل وجود دارد که باعث افزایش شادی در لحظه می شود.

روش‌های ذهن آگاهی که به کاهش اضطراب و افسردگی کمک می‌کنند

تا به حال احساس می کنید که غرق شده اید، اما هر چیزی که در اطراف شما می گذرد؟ آیا استرس زندگی روزمره بیش از آنچه که باید تأثیر می گذارد؟ آیا باعث افسردگی و اضطراب شما می شود که نمی دانید چگونه با آن کنار بیایید؟ روش‌های ذهن آگاهی ممکن است به شما در کاهش این احساسات مضر کمک کند. برای یک فرد معمولی، ایده تمرین ذهن آگاهی ممکن است قانع کننده به نظر نرسد. از این گذشته، میل به مثبت گرایی بیشتر در حل مسائل سلامت روان چگونه کمک می کند؟ آیا مشکل این نیست که مغز تمایل دارد منفی باشد؟ آیا این احساسات چیزی نیست که نمی توانید آگاهانه کنترل کنید؟

نکته ای در ارتباط با این زمینه

در حقیقت، ذهن آگاهی برای چندین دهه با موفقیت مورد استفاده قرار گرفته است. این یک روش علمی است که توسط مطالعات زیادی پشتیبانی می شود. اما هفت مورد از ساده ترین و کارآمدترین روش های تمرکز حواس چیست که به کاهش اضطراب و افسردگی کمک می کند؟

ذهن آگاهی چیست؟

ذهن آگاهی نوعی مدیتیشن است که هدف آن آگاه کردن افراد از هر چیزی که در یک لحظه خاص احساس می کند است. این نیاز به یک طرز فکر مثبت و یک دیدگاه عینی دارد تا احساسات خود را تفسیر یا قضاوت نکنید. اگر به آن‌چه احساس می کنید فکر نکنید کمک کننده خواهد بود. درعوض، اگر به خودتان اجازه دهید از عهده آن برآیید، روش‌های ذهن آگاهی یه شما کمک خواهد کرد.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

یک فرد تمام وقت خود را صرف برنامه ریزی یا حل مسئله در یک روز معمولی می کند. حتی زمانی که آن‌ها مشغول کار یا فعالیت های دیگر نیستند، به احتمال زیاد سرشان پر از افکار تصادفی است. دلیل دشواری زندگی، این افکار اغلب منفی هستند. به همین دلیل است که بیشتر روزهای شما پر از استرس و منفی است. دلیل افزایش سطح استرس، احتمال ابتلا به اضطراب و افسردگی به ختطر این فرایند بیشتر می شود.

تمرینات ذهن آگاهی

تمرین ذهن آگاهی و استفاده از این روش های تمرکز حواس می تواند به شما کمک کند ذهن خود را از چیزهای منفی دور کنید. می تواند به شما کمک کند تا از کشمکش های زندگی روزمره جدا شوید و با احساسات، عواطف و نیازهای خود ارتباط برقرار کنید. این می تواند به شما کمک کند با دنیای اطراف خود درگیر شوید و اهمیت آن را تامل کنید. توجه بیشتر نشانگرهای روانشناختی استرس را کاهش می دهد و در نتیجه توانایی مغز برای مدیریت آن را بهبود می بخشد.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

ذهن آگاهی این کار را با افزایش اتصال در قشر جلوی پیشانی پشتی جانبی، ناحیه ای که مسئول توجه و کنترل اجرایی است، انجام می دهد. شما می توانید روش های ساده ذهن آگاهی را در هر مکان و هر زمان تمرین کنید. اکثر آنها نیازی به استفاده از چیزی غیر از مغز و بدن شما ندارند. و اکثر آن‌ها را می توان در پنج تا 10 دقیقه انجام داد.

روش‌های ذهن آگاهی که به کاهش اضطراب و افسردگی کمک می کند

می‌توانید این روش‌های تمرکز حواس را در خانه امتحان کنید یا زمانی که احساس می‌کنید نیاز به آرامش دارید، می‌توانید آن‌ها را انجام دهید. وقتی شروع به استفاده از روش های ذهن آگاهی در زندگی خود می کنید، اضطراب و افسردگی شما به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.

یک هدف تنظیم کنید

اغلب، اضطراب و افسردگی از نداشتن دستورالعملی برای این که روز شما چگونه خواهد بود، ناشی می شود. یا شاید تضادی بین خواسته های آگاهانه شما و کاری که ناخودآگاه در طول روز انجام می دهید وجود داشته باشد. اگر می خواهید روز خود را با هدف های جدید شروع کنید، ممکن است بخواهید به محض بیدار شدن از خواب، هدفی برای آن روز در نظر بگیرید.

نیت با هدف در روش‌های ذهن آگاهی متفاوت است

نیت با هدف متفاوت است زیرا غیر الزام آور است. این توقعاتی را ایجاد نمی کند که هر چه باشد باید برآورده شوند. در عوض، این یک دستورالعمل کلی است که به شما در برنامه ریزی روز کمک می کند. از آن جا که یک قصد نتیجه لازم را ندارد، هیچ فشار اضافی مرتبط با تنظیم وجود ندارد. این فقط به شما کمک می کند تا به یک مسیر کاری انتخاب شده متصل شوید.

شما باید مغز خودآگاه و ناخودآگاه خود را منعکس کرده و در یک راستا قرار دهید تا یک هدف تعیین کنید. هر روز صبح چند دقیقه وقت بگذارید و به خود اجازه دهید احساس کنید. در چه حالتی هستید، چه آرزوهایی برای آن روز دارید و چه نیازهایی برای آن روز دارید؟

نکته ای در ارتباط با این زمینه

برای برآوردن خواسته ها و نیازهای خود چه کاری می توانید انجام دهید؟ شاید بیش از حد معمول احساس جاه طلبی می کنید، بنابراین قصد شما ممکن است تلاش برای ارتقاء باشد. شاید شما احساس ناراحتی می کنید، بنابراین انتخاب شما ممکن است تمرکز بر سلامت روان خود باشد.

شما می توانید بقیه روز را صرف انجام کارهایی کنید که باید انجام دهید تا بهترین احساس را داشته باشید. هر زمان که می خواهید کاری انجام دهید، از خود بپرسید: “آیا این با هدفی که من برای امروز دارم مطابقت دارد؟” این نگرش به شما کمک می کند تا سطح استرس را به حداقل برسانید.

مغز خود را دوباره بازیابی کنید

همانطور که قبلا ذکر شد، حدود 95٪ از تصمیمات توسط مغز ناخودآگاه یا سریع گرفته می شود. این بدان معنی است که بیشتر کارهایی که انجام می دهید، به جای انتخاب عمدی، با خلبان خودکار انجام می دهید. اگر متوجه شدید که فقط به مغز سریع خود متکی هستید، باید مغز خود را دوباره بازیابی کنید. سعی کنید به روش‌های ذهن آگاهی مختلف فعالیت مغری خود را تغییر دهید. به عبارت ساده تر، تصمیم گیری آگاهانه را به جای رفت و آمد شروع کنید.

منابع
وبسایت powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا