آیا افسردگی می تواند قاعدگی شما را به تاخیر بیندازد؟

افسردگی همیشه برای ما مشکلات زیادی را به وجود می آورد. یکی از شایع ترین مشکلات در زندگی همه ما افسردگی است. راه های درمان افسردگی برای هر شخصی متفاوت است. در واقع روان شناسان راه حل های مختلفی برای درمان اختلالات روانی ارائه می دهند. درمان جامع یا درمان اولیه مواردی بود که در مقاله های قبل به آن اشاره کردیم. افسردگی برای خانوم ها می تواند در دوران قاعدگی تاثیر گذار باشد. در مقاله های قبل گفتیم که بیماری های روانی چگونه بر ذهن افراد فشار وارد می کند و باعث استرس و اضطراب در آن ها می شود.

در این روز ها بیماری کرونا باعث افزایش این اختلالات روانی شده است. همه ما می دانیم که اختلالات از موارد مختلفی سرچشمه می گیرد. متاسفانه برخی از افراد با وجود داشتن اختلالات درمان نمی شوند. برخی هم آنقدر از این حالت خود راضی هستند که خود را بیمار روانی حساب نمی کنند. بیماری همه گیری به خاطر تاثیر روی ذهن و روان انسان باعث آسیب می شود. اختلالات روانی انواع مختلفی دارند که برخی از آن ها را می شناسید. در ادامه می خواهیم ببینیم که آیا افسردگی می تواند پریود شما را به تاخیر بیندازد؟

افسردگی و دوران پریودی

یکی از نکاتی که باید بدانید این است که در این دوره روی ذهن خود کنترل داشته باشید. در روان شناسی برای هر امری توضیحاتی داده شده است. در این زمینه به خصوص باید در نظر داشت که با یک نوع از یک فرایند نمی توان گفت که شما دارای آن مشکل هستید. یکی از نکاتی که همه باید بدانند این است که با استفاده از یک یا دو مورد نمی توان تایید کرد که اختلالاتی وجود دارد یا خیر. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط آیا افسردگی می تواند پریود شما را به تاخیر بیندازد، صحبت کنیم.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

در مجموع، همه گیری COVID-19 باعث مشکلات زیادی شده است. جهان طی یک سال و نیم گذشته افسردگی بیشتری را تجربه می کند. سوال این است که این افزایش استرس چگونه بر چرخه های قاعدگی و پریودی نامنظم تأثیر گذاشته است؟ یا چه کاری می توانید در مورد آن انجام دهید؟

تحقیق درباره افسردگی و دوران پریودی

یک مطالعه اخیر از Frontiers in Neuroscience برای تأثیر استرس همه گیری ایجاد شد. این مطالعه  بررسی موارد مختلفی را نشان داد. محققان 909 جفت دوقلو را بین 26 مارس 2020 و 5 آوریل 2020 مورد بررسی قرار دادند. الکس دیمیتریو، دکتر، متخصص روانپزشکی و Menlo Park Psychiatry & Sleep Medicine می گوید: “برخی از افراد دارای اضطراب بیش از حد دچار چرخه های قاعدگی نامنظم هستند. در حالی که برخی دیگر با افسردگی یا انرژی کم ممکن است کمتر این مشکلات را داشته باشند.”

نظر محققین در ارتباط با این زمینه

دیمیتریو می افزاید: “بیماران مضطرب یا استرس دار من اغلب دارای چیزی مشخص هستند.  من آن را” چرخه های قاعدگی نامنظم “می نامم.

مطالعاتی در ارتباط با چرخه های قاعدگی و پریودی نامنظم

یک مطالعه اخیر نشان داد که استرس مرتبط با بیماری همه گیر با پریودهای نامنظم برای افرادی که قاعدگی دارند مرتبط است. هورمون‌هایی مانند کورتیزول و پروژسترون می‌توانند باعث ایجاد این بی‌نظمی‌ها در هنگام نوسان سطح شوند. در برخی موارد، مدیریت استرس و تنظیم چرخه قاعدگی می تواند از طریق تنظیم سبک زندگی دست به دست هم دهد. این که بگوییم پیمایش یک بیماری همه گیر استرس زا بوده است، درست است. در این جا، ما اهمیت اولویت دادن به سلامت روان را موعظه می کنیم، اما وقتی استرس از نظر جسمی روی شما تأثیر می گذارد، چه؟ برای برخی از زنان و سایر افرادی که قاعدگی دارند، استرس ناشی از بیماری همه گیر ممکن است باعث چرخه های قاعدگی نامنظم  شود.

دلایل زیادی وجود دارد که ممکن است قاعدگی خانم ها دیر شود

دلایل زیادی وجود دارد که ممکن است قاعدگی خانم ها دیر شود یا نظم قاعدگی او از برنامه خارج شود. یکی از موارد واضح بارداری است. سایر موارد عبارتند از تغذیه نامناسب، ورزش بیش از حد، و بیماری طولانی مدت. با این حال، یک دلیل کمتر واضح برای آمنوره یا از دست دادن پریود، افسردگی است. ارتباط بین سلامت روان و سلامت باروری زمانی معنا پیدا می کند که در نظر داشته باشید که طبیعت هر کاری که می تواند برای ایجاد شرایط مطلوب برای تولید مثل انجام می دهد.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

اگر زنی به طور مزمن دارای افسردگی، مضطرب، غمگین یا ناراحت باشد، واقعاً در موقعیت فیزیکی یا عاطفی نیست که بتواند بارداری را پشت سر بگذارد و سپس از یک کودک مراقبت و پرورش دهد. تحت این شرایط کمتر از ایده آل، سیستم تولید مثل زنان می تواند خاموش شود.

چگونه افسردگی بر چرخه قاعدگی تأثیر می گذارد؟

آیا افسردگی می تواند قاعدگی شما را به تاخیر بیندازد؟

هورمون استرس کورتیزول در درجه اول مسئول تغییرات در چرخه یک زن در هنگام افسردگی است. همانطور که سطح کورتیزول در پاسخ به استرس افزایش می یابد. هیپوتالاموس، اندامی در مغز که نقش مهمی در تنظیم سیستم تولید مثل ایفا می کند، ارسال سیگنال به تخمدان ها برای انجام کار خود را متوقف می کند. بدون این سیگنال، تخمک گذاری (آزاد شدن ماهانه تخمک از تخمدان) یا به تعویق می افتد یا به طور کلی متوقف می شود. نتیجه این است که پریود دیررس یا گاهی اصلا پریود نمی شود. اصطلاح پزشکی برای دوره‌های دیگر که حاملگی وجود ندارد آمنوره است که می‌تواند ناشی از مسائل سلامتی غیر از استرس از جمله مشکلات هیپوتالاموس، غدد هیپوفیز، تخمدان‌ها، رحم یا واژن باشد.

مشخص کردن علت ارتباط پریود و افسردگی

البته اولین کاری که باید در صورت تاخیر پریود انجام دهید، انجام تست بارداری است که می تواند از همان روز اول پریودتان دقیق باشد. اگر منفی است و در عرض چند روز پریود نشدید یا به طور کامل آن چرخه را رها کردید، یا اگر مشکلات مزمن قاعدگی دارید، برای معاینه با پزشک متخصص زنان وقت بگیرید. او احتمالا یک آزمایش بارداری مجدد انجام خواهید داد. اگر منفی باشد، او به برخی از ارزیابی‌های اولیه مانند پرسیدن سابقه پزشکی شما، انجام معاینه  و نمونه‌گیری خون برای بررسی سطح هورمون‌تان می‌پردازد.

تست های تشخیصی

بسته به آن چه که این آزمایش‌های اولیه نشان می‌دهند، به علاوه سایر عوامل اساسی مانند سن شما، ممکن است به روش‌های تشخیصی خاص‌تری برود که ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • ارزیابی کروموزوم برای جستجوی تغییرات کروموزومی مانند سندرم ترنر
  • آزمایش ژنتیک برای بررسی این که آیا سندرم X شکننده دارید یا خیر
  • هیستروسکوپی برای بررسی داخل رحم شما
  • MRI برای بررسی تومور هیپوفیز
  • اسکن توموگرافی کامپیوتری اولتراسوند (CT) یا تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) برای اطمینان از نرمال بودن اندام های تناسلی

آیا داشتن افسردگی و پریودی با هم مشکل است؟

آمنوره ناشی از استرس مزمن و افسردگی را آمنوره هیپوتالاموس می نامند. اگر در هنگام افسردگی بیشتر یا کمتر از حد معمول غذا می خورید و وزن اضافه یا کم کرده اید، می تواند در بی نظمی های قاعدگی شما نقش داشته باشد. اگر پزشک تشخیص داده باشد که افسردگی پشت پریودهای دیررس یا از دست رفته شماست. بازگشت به مسیر اصلی یافتن راهی موثر برای کاهش استرس و درمان افسردگی شما خواهد بود.

گزینه های درمان

آیا افسردگی می تواند قاعدگی شما را به تاخیر بیندازد؟

بسته به سلامت روانی کلی و بی نظمی های قاعدگی، روش های مختلفی برای درمان پریودهای نامنظم یا غایب وجود دارد. این می تواند شامل رویکرد انتظار و دیدن (اگر فقط چند بار اتفاق افتاده باشد)، استراتژی های مدیریت استرس، درمان یا داروهای تجویزی باشد. برای تعیین نوع برنامه درمانی که برای سلامت جسمی و روانی شما بهترین است، با متخصص زنان یا متخصص مراقبت از سلامت روان خود مشورت کنید.

تغییرات سبک زندگی

تلاش برای مدیریت استرس خطر ابتلا به افسردگی و از دست دادن پریود را کاهش می دهد. علاوه بر داشتن یک رژیم غذایی کامل و رعایت بهداشت خواب خوب، سعی کنید فعالیت های کاهش استرس را در روز خود بگنجانید. در حالی که در مورد تسکین استرس گزینه ای برای همه وجود ندارد، چند ایده که باید در نظر بگیرید عبارتند از:

  • نفس عمیق
  • روزنامه نگاری
  • ورزش سبک (مانند پیاده روی)
  • مراقبه
  • گروه های پشتیبانی (آنلاین یا حضوری)
  • یوگا
  • داروی تجویزی

یک داروی ضد افسردگی، مانند پروزاک (فلوکستین) یا زولافت (سرترالین)، می تواند یک راه موثر برای تسکین علائم افسردگی باشد – اما برای همه مناسب نیست. علاوه بر عوارض جانبی احتمالی، برخی از داروهای ضد افسردگی حتی می توانند باعث تاخیر یا تاخیر در پریود شوند. حتی ممکن است برای ایجاد یک برنامه منظم، داروهای ضد بارداری خوراکی برای شما تجویز شود، با این حال، قرص‌های ضدبارداری ترکیبی با افسردگی مرتبط هستند. بنابراین حتماً پزشک خود را در مورد سلامت روان خود آگاه کنید. این امکان وجود دارد که به حالت عادی برگردید و بدنتان به عملکرد عادی بازگردد.

سخن آخر

همان طور که می دانید افسردگی در دنیای امروزی و یا وجود بیماری همه گیری شایع است. هر چند که فشار های وارده بر افراد می تواند به علت محیط کاری یا هر چیز دیگری باشد اما افسردگی می تواند حتی بر پریودی خانوم ها هم تاثیر گذار باشد.

منابع
وبسایت verywellmind

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا