فراموشی آنتروگراد چیست؟

حافظه مهم ترین بخش مغز انسان است و جایی است که اطلاعات در آن قرار دارند و خاطرات انسان در آن جا بازگو می شوند. اختلالات حافظه در جهان امروز بسیار شایع است و انواع مختلفی دارد هر کدام از آن ها هم ممکن است به دلایل مختلفی ایجاد شوند. یکی از این اختلالات فراموشی است که امروز ما می خواهیم نوع خاصی از آن به نام فراموشی آنتروگراد را بگوییم. فراموشی آنتروگراد چیست؟ موضوع امروز مقاله ما است. برای بهبود حافظه و بیماری های مرتبط با آن می توانید به مرکز مشاوره همکده مراجعه نمایید. مرکز مشاوره همکده اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره در ایران می باشد. این مرکز ارائه دهنده خدمات مشاوره حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی می باشد.

فراموشی آنتروگراد چیست؟

در عین حال، یک فرد مبتلا به این نوع فراموشی خاطرات طولانی مدت دست نخورده ای از قبل از حادثه دارد.

انواع حافظه

قبل از اینکه جزئیات بیشتری راجع به فراموشی آنتروگرادی ارائه دهیم ، یادگیری کمی در مورد انواع مختلف حافظه که می توانند تحت تأثیر فراموشی قرار بگیرند، مفید خواهد بود. ابتدا می توانیم حافظه را به صورت اعلامی یا غیر اعلامی تقسیم کنیم و برای درک بهتر تفاوت ها هر نوع را تعریف کنیم:

اعلامی

 این نوع حافظه به یادآوری واقعیت ها (اعم از بخشی از یک رویداد خاص یا صرفاً اطلاعات غیر مرتبط) اشاره دارد.

غیر اعلامی

 این نوع حافظه با نام حافظه رویه ای نیز شناخته می شود و به یادآوری نحوه انجام کارهایی مانند دوچرخه سواری یا تماس تلفنی اشاره دارد.

حافظه اپیزودیک به اطلاعات زندگینامه ای اشاره دارد که شامل زمینه زمانی یا مکانی است . به عنوان مثال ، ممکن است به یاد داشته باشید که در تعطیلات خاص چه اتفاقی افتاده است.

حافظه معنایی

 این نوع حافظه به اطلاعات واقعی و بدون ارتباط با وقایع رخ داده در گذشته شما اشاره دارد. به عنوان مثال، ممکن است به یاد داشته باشید که صاحب دوچرخه هستید، اما به خاطر ندارید که آن را از کجا خریداری کرده اید یا کجا سوار شده اید .

مناطق مغز درگیر در حافظه

 کدام مناطق مغزی در فراموشی آنتروگراد نقش دارند؟ چندین مورد وجود دارد که می توان آن ها را در نظر گرفت. تحقیقات به ما می گوید که احتمالاً هیپوکامپ و نواحی زیر قشری در آن دخیل هستند. 1 لوب گیجگاهی داخل  (MTL) ، مغز جلوی پایه و فورنیکس همه به عنوان قسمت های بالقوه مغز در نظر گرفته شده اند که ممکن است نقشی داشته باشند. سیستم MTL شامل نواحی هیپوکامپ، پریرینال، انتورینال و پاراهیپوکامپ است و برای یادآوری واقعی (حافظه اعلامی) مهم است . از طرف دیگر، MTL  در حافظه غیر اعلامی نقش ندارد. ما همچنین می دانیم که اختلالات روی همه روش ها (صدا، لمس، بینایی، چشایی، بو) تأثیر می گذارد. از این رو لازم است تا نگاه عمیق تری به حافظه انسان بیندازید.

 علائم فراموشی آنتروگراد

از آنجا که فراموشی آنتروگراد باعث می شود افراد نتوانند خاطرات جدیدی ایجاد کنند، مواردی از این دست را فراموش می کنید:

  • شخصی که شما او را تازه ملاقات کرده اید
  •  آن چه در آخر از ذهنتان بیرون می رود
  • شماره تلفن های جدید
  •  تغییرات اخیر زندگی
  •  چیزهایی که اخیراً آموخته اند

فرد مبتلا به فراموشی آنتروگرید ممکن است به یاد بیاورد که چگونه یک تماس تلفنی برقرار کند اما آن چه را که صبح امروز انجام داده است به خاطر نمی آورد. دلیل این امر آنست که تصور می شود حافظه های اعلامی و غیراعلامی در مناطق مختلف مغز ذخیره می شوند . بعلاوه، این افراد اغلب قسمت اپیزودیک حافظه اعلانی را از دست داده اند اما قسمت معنایی را از دست نخواهند داد. فراموشی آنتروگراد در فرایند فراموشی در زمان از دست رفتن خاطرات متفاوت است. افرادی که دچار فراموشی رتروگراد هستند نمی توانند مواردی را که قبل از واقعه رخ داده است و باعث فراموشی آن ها شده است به خاطر بسپارند.

از طرف دیگر ، افراد مبتلا به فراموشی آنتروگرادی اغلب می توانند همه چیز را تا آن واقعه به خاطر بسپارند  اما نمی توانند. همچنین ممکن است هر فرد دارای هر دو نوع فراموشی باشد: از این به عنوان فراموشی شدید جهانی یاد می شود. در حقیقت، تصور می شود که فراموشی آنتروگراد شامل عدم رمزگذاری (یا احتمالاً بازیابی) حافظه های جدید است . همچنین شدت مختلف فراموشی آنتروگراد نیز وجود دارد. بعضی از افراد ممکن است یک وعده غذایی اخیر یا شماره تلفن جدید را فراموش کنند، در حالی که دیگران ممکن است کاری را که 30 ثانیه قبل انجام می دادند فراموش کنند. دشواری وظیفه همچنین می تواند بر حافظه تأثیر بگذارد، با یادآوری کارهای پیچیده تر از کارهای ساده تر که ممکن است به نیروی مغزی کمتری نیاز داشته باشند.

علل فراموشی آنتروگراد

دلایل متعدد بالقوه فراموشی آنتروگراد وجود دارد که همگی با نوعی ضربه یا استرس به مغز درگیر هستند.

عوامل خطر فراموشی آنتروگراد

  • مصرف دارو: فراموشی آنتروگراد کوتاه مدت ممکن است در اثر استفاده از داروهای خاص ایجاد شود.
  • بنزودیازپین ها: این نوع داروها همراه با استفاده از داروهای آرامبخش غیر بنزودیازپین مانند زولپیدم 7 (آمبین) با فراموشی آنتروگراد مرتبط است.
  • اختلال مغزی آسیب دیده: آسیب به هیپوکامپ یا ناحیه اطراف آن با وجود فراموشی آنتروگراد مرتبط است.
  • التهاب مغز: التهاب مغز مانند انسفالیت با علائم فراموشی آنتروگراد مرتبط است.
  • ry:  نشان داده شده است كه در بیمارانی كه قسمتهایی از مغز مانند MTL را از بین بردند، اختلالات مربوط به فراموشی آنتروگراد وجود دارد.
  • سکته مغزی: سکته مغزی به آنتروگراد مرتبط است
  • استفاده از الکل: فردی که در مدت زمان کوتاهی مقدار زیادی الکل مصرف می کند، ممکن است برای مدت زمانی که می نوشد، حافظه خود را از دست بدهد. با این حال، بعد از این قسمت، عملکرد حافظه آن ها به حالت عادی برمی گردد.
  • اعتیاد به الکل مزمن: از طرف دیگر، اعتیاد به الکل مزمن می تواند منجر به کمبود تیامین (B1) شود و منجر به سندرم Korsakoff شود، که باعث ایجاد مشکلات قابل توجهی آنتروگراد می شود.
  • ضربه مغزی در اثر آسیب ورزشی: ضربه مغزی و آسیب دیدگی ورزشی در ناحیه سر با فراموشی آنتروگرید مرتبط است.
  • الکتروشوک درمانی : ECT یک درمان موثر برای افسردگی است ، اما فراموشی آنتروگراد یکی از عوارض جانبی مشاهده شده است، اگرچه تحقیقات نشان می دهد که این اثر ممکن است موقتی یا کوتاه مدت باشد.

تشخیص فراموشی آنتروگراد

کار در فراموشی آنتروگراد ممکن است شامل استفاده از فناوری اسکن مغزی مانند تصویربرداری تشدید مغناطیسی (MRI) و سی تی اسکن باشد . علاوه بر این ، پزشک برای درک از دست دادن حافظه سوالاتی را مطرح خواهد کرد:

  • چه حافظه بلند مدت و چه حافظه کوتاه مدتی تحت تأثیر قرار گیرد؟
  •  وقتی این مسئله حافظه شروع شد چه عاملی ممکن است وجود داشته باشد؟
  •  در صورت وجود سابقه خانوادگی در مورد مشکلات مشابه هرگونه استفاده از مواد ، سابقه تشنج مشکلات مرتبط مانند گیجی ، مسائل زبانی یا تغییرات شخصیتی.

درمان آنتروگراد فراموشی

فراموشی آنتروگراد چیست؟ | مرکز مشاوره همکده

 

کار درمانی

 درمان های فراموشی آنتروگراد در درجه اول برای مدیریت این بیماری است. هیچ دارویی توسط FDA برای درمان فراموشی تأیید نشده است، اما مکمل های ویتامین B1(تیامین) ممکن است در مواردی که کمبود ویتامین وجود دارد، استفاده شود. همچنین می توان از ابزار های فناوری برای ارائه کمک، اغلب به صورت برنامه ریز روزانه و برنامه های یادآوری استفاده کرد.

مطالعات موردی با آنتروگراد فراموشی

در معروف ترین مطالعه موردی یک فرد مبتلا به آنتروگراد، بیمار معروف به  H.M.  نشان داده شد که می تواند یاد بگیرد چگونه یک پیچ و خم را کامل کند، حتی اگر قبل از آن حافظه ای از تکمیل پیچ و خم نداشت. شخصی به دلیل جراحی که برای درمان صرع انجام شد ، از فراموشی آنتروگراد رنج می برد. یکی دیگر از موارد مشهور در مورد فراموشی آنتروگراد، مطالعه Clive Wearing است که به ویروس هرپس سیمپلکس مبتلا شده و عوارض مرتبط با آن را در مغز خود ایجاد کرده است. پس از این رویداد ، ویرینگ دچار فراموشی قابل توجه و رو به عقب و آنتروگراد شد . با این حال ، او توانایی خود را برای نواختن پیانو و رهبری گروه کر حفظ کرد.

آنتروگراد فراموشی در فیلم

 چندین شخصیت شناخته شده فیلم با فراموشی آنتروگرادی وجود دارد که کمبود حافظه کوتاه مدت می تواند صحنه های جالب ، خنده دار و پر تعلیقی را ایجاد کند. متأسفانه، هرچقدر که این فیلم ها سرگرم کننده باشند، ماهیت واقعی این اختلال می تواند به شدت ناتوان کننده باشد. برای مثال شخصیت لئونارد شلبی را در فیلم Memento در نظر بگیرید. در Memento ، شخصیت اصلی در حالی که سعی در حل جنایتی با وجود فراموشی پیش از آن داشت، یادداشت هایی را برای خود نگه داشت تا در مسیر خود قرار بگیرد.

 

 

منابع
verywellmind.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا