1448

هدف زندگی چیست؟

آیا در تلاش برای کشف هدف زندگی ذخود هستید؟ برای دهه ها، روان شناسان در مورد چگونگی توسعه اهداف بلند مدت و معنی دار در طول زندگی ما مطالعه کرده اند. اهدافی که باعث ایجاد حس خوب رسیدن می شوند ، اهدافی هستند که می توانند زندگی افراد دیگر را به طور بالقوه تغییر دهند ، مانند راه اندازی سازمان ، تحقیق درباره بیماری یا آموزش خواندن به بچه ها. ما در این مقاله می خواهیم به معنای واقعی هدف داشتن در زندگی و عواملی که آن ها را تحت تاثیر قرار می دهد بپردازیم. در واقع هدف ما پاسخ به این سوال است که منظور از هدف زندگی چیست؟!

هدف داشتن در زندگی

در واقع ، به نظر می رسد احساس هدف در انسان تکامل یافته است. هدف اینگونه تعریف شده است که فرد بتواند کار های بزرگی انجام دهد. به همین دلیل است که افراد با داشتن این عقیده همواره با سلامت جسمی و روانی بهتری همراه هستند. هدف به معنای تکامل سازگار است. یا به عبارتی هدف یعنی هم به خودمان و هم به بقیه افراد کمک کنیم تا بهتر زندگی کنند. به نظر می رسد بسیاری معتقدند که هدف از استعداد های ویژه شما ناشی می شود و شما را از افراد دیگر متمایز می کند. اما این تنها بخشی از حقیقت است. هدف همچنین از ارتباط ما با دیگران رشد می کند.

به همین دلیل است که بحران هدف غالباً علامتی از تنهایی و انزوا است. پس از یافتن مسیر خود ، مطمئناً دیگران را نیز خواهید دید که به همراه شما سفر می کنند و راه شما را پیش می گیرند. چرا که امیدوارند به همان مقصد برسند. هدف زندگی شما شامل اهداف محرک اصلی زندگی شما است.

نکته قابل توجه

برای مثال دلایلی که باعث می شود صبح زود از خواب بیدار شوید. هدف می تواند تصمیمات زندگی را هدایت کند ، بر رفتار تأثیر بگذارد ، مسیر های مختلف را برای شما شکل دهد و حتی احساس جهت دهی ومعنای واقعی زندگی را در شما ایجاد کند.

برای برخی از افراد ، هدف به حرفه مرتبط است. این حرفه در واقع همان کاری معنادار یا راضی کننده است. برای دیگران ، هدف آن ها در مسئولیت هایشان در قبال خانواده یا دوستانشان است. دیگران از طریق معنویت یا اعتقادات مذهبی به دنبال معنی هستند. برخی از افراد ممکن است هدف خود را به وضوح در تمام این جنبه های زندگی بیان کنند. هدف برای همه منحصر به فرد خواهد بود. آنچه شما به عنوان مسیر خود تشخیص می دهید ممکن است با دیگران متفاوت باشد. علاوه بر این ، هدف شما در پاسخ به اولویت های در حال تکامل و نوسانات تجربیات شما، در واقع می تواند تغییر کرده و متفاوت باشد.

هدف داشتن در زندگی سهم شما است.

برخی از افراد در مورد دنبال کردن هدف زندگی خود مردد هستند زیرا نگرانند. به نظر می رسد این افراد فکر می کنند این کار مانند یک تلاش خودخواهانه یا بی اثر باشد. با این حال ، هدف واقعی شناختن اهداف شخصی شما و استفاده از آن ها برای کمک به جهانیان است. خواه این اهداف نواختن موسیقی زیبا برای لذت بردن از دیگران ، کمک به دوستان در حل مشکلات یا صرفاً جلب لذت بیشتر به زندگی اطرافیان شما باشد. دانشمندی به نام ریچارد لیدر ، مربی و متخصص هدف در سطح ملی ، می گوید که “هدف اصیل به رابطه خودجذب و خودخدمتگزار با زندگی اشاره دارد.” وقتی هدف اصیل شما روشن شد ، می توانید آن را با همه دنیا به اشتراک بگذارید.

چگونه اهدافمان را در زندگی تکامل ببخشیم.

یک سری سوالات در مورد اهداف زندگی ممکن است برای همه ما به وجود بیاید. اما ممکن است متوجه شوید که این سوالات در میان همه افراد در ارتباط با این موضوع شایع هستند. به عنوان مثال، تغییر در شغل یا تحصیل، از دست دادن شخصی یا حرکت در مسافت های طولانی. (شارون دالوز پارک این وقایع را “غرق شدن کشتی” نامیده است). تجربیات جدید و مختلف در زندگی راه را برای ظهور امکانات جدید باز می کند و این باعث می شود که هدف زندگی ما تکامل یابد. اما این همچنین می تواند باعث انتقال تغییرات جسمی ، روحی ، عاطفی و معنوی و حتی گاهی اوقات یک دوره آشفتگی روحی برای فرد با شروع سوال های جدید شود.

به فکر این باشید که مانند کار یک استاد مجسمه سازی ، اشتیاق خود را کشف کنید و سنگ را به آرامی خرد کنید تا شاهکار زیر آن مشخص شود. هدف زندگی شما این شاهکار است. هدف به راحتی در زیر سطح ، کمین کرده و منتظر آزاد شدن است. سریع ترین راه برای یادگیری چگونگی یافتن هدف در زندگی ، هنر درون گرایی است: شیرجه رفتن در جوهر عمیق وجودی تان که شما را برای بیرون آوردن قطعات برای جمع آوری پازل هدف هدایت می کند. به هدف زندگی خود به عنوان یک سر نخ طلایی فکر کنید. برای بعضی ها ، آن رشته به شکل شغل یا حرفه خاصی در می آید ، در حالی که برای برخی دیگر به نظر می رسد راهی برای بودن یا بیان باشد.

چند راه برای غلبه بر انزوا و کشف هدف خود در زندگی

کتاب بخوانید

خواندن ما را به افرادی متصل می کند که هرگز در طول زمان و مکان نخواهیم شناخت. تجربه ای که تحقیقات می گوید با حس معنی و هدف مرتبط است. (توجه: “معنا” و “هدف” مرتبط هستند اما ساختارهای اجتماعی-علمی جداگانه ای دارند. هدف بخشی از معناست ؛ معنی مفهوم بسیار گسترده تری است که معمولاً شامل ارزش ، اثر بخشی و ارزشمندی خود نیز می شود.) به عنوان مثال ، در مقاله ای در سال ۲۰۱۰ میلادی ، لزلی فرانسیس گروهی تقریباً ۲۶ هزار نفری از نوجوانان را در سراسر انگلیس و ولز مورد مطالعه قرار داد. او دریافت کسانی كه بیشتر كتاب های مختلف را می خوانند تمایل بیشتری به رسیدن هدفشان دارند. به نظر می رسد مطالعات مختلف حتی دینی و غیر دینی نیز تغییری ایجاد کند.

در بررسی مطالعات تجربی ، ریموند ا. مار و همکارانش ارتباطی بین خواندن شعر و داستان و احساس هدف در میان نوجوانان پیدا کردند. بنابراین ، اگر در زندگی خود احساس یک بحران هدف دارید ، به کتابفروشی یا کتابخانه یا دانشگاه بروید. کتاب هایی را پیدا کنید که برای شما مهم هستند. کتاب ها ممکن است به شما کمک کنند تا ببینید چه چیزهایی در زندگی شما مهم است. اگر کمبود زمان دارید و نمی دانید چطور می توان مطالعه کرد، بهتر است برای برنامه ریزی از مشاوره تلفنی روان شناسی استفاده کنید.

آسیب ها را برای دیگران به درمان تبدیل کنید.

آیا می خواهید به دانش آموزان دبیرستان کمک کنید تا هدف خودشان در زندگی را پیدا کنند؟ به طور مثال هدف برخی از گروه های علمی و تحقیقاتی برای دانش آموزان ، مربیان و والدین ، گنجاندن ​​علوم پیشرفته را در فیلم ها و تمرین های تعاملی است. در کشور های غربی دانشجویان می توانند برای این کار از مقاله دانشگاهی خود کمک بگیرند و مبالغی هم به عنوان پاداش دریافت کنند. البته ، یافتن هدف فقط یک پیگیری فکری نیست.

در واقع هدف باید به گونه ای باشد که احساس کنیم، می تواند از رنج هایی که هم برای خودمان به وجود می آید هم برای دیگران جلوگیری کند. گاهی اوقات ، درد یک شخص دیگر می تواند ما را به هدف برساند. این یعنی که گاهی اوقات ممکن است سختی ها و مشکلاتی که ما در زندگی اطرافیان یا دوستانمان مشاهده می کنیم درسی باشد که از آن بخواهیم در زندگی خودمان استفاده کنیم. همچنین باعث می شود ما بیشتر برای رسیدن به هدف واقعی خودمان در زندگی تلاش کنیم.

قدر شناس باشید و حس دوستی و دوست داشتن را در خود پرورش دهید.

تفاوت بین یک زندگی شاد و یک زندگی معنادار را کشف کنید. مزایای داشتن یک زندگی پر از سلامتی و شادابی در داشتن یک هدف است. طبق مطالعات انجام شده توسط محققان و روان شناسان برخی از عواطف و رفتار هایی که باعث سلامتی و رفاه می شوند نیز می توانند حس هدف داشتن در زندگی را پرورش دهند. مطمئناً ترس و وحشت به خودی خود هدفی در زندگی برای شما نخواهد داشت. این که که احساس کنید شما قسمت کوچکی از یک هدف بزرگ هستید کافی نیست. شما همچنین باید احساس اثر گذاری کنید تا تأثیر مثبتی بر جهان بگذارید. اینجاست که قدردانی و سخاوت خود را نمایان می کند. 

نکته قابل توجه

در یك مطالعه ، داریل ون تونگرن و همكارانش دریافتند افرادی كه رفتارهای نوع دوستانه بیشتری مانند داوطلب شدن برای انجام کار یا اهدای پول انجام می دهند ، تمایل دارند كه هدف بیشتری در زندگی خود داشته باشند. جالب اینجاست که به نظر می رسد قدردانی و نوع دوستی برای تولید معنا و هدف با هم کار می کنند و اصطلاحا کاملا کننده یکدیگر هستند.

درمان فوری افسردگی بدون دارو!

ارتباط تلفنی با برترین روانشناسان افسردگی

مشاوره روانشناسی با تعرفه دولتی

منابع
greatergood.berkeley.edulifehack.org

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای ارتباط با مشاور متخصص