1448

پنهان کاری در روابط زناشویی

 

در زندگی زناشویی، رفتار صحیح زوجین می‌تواند تضمین کننده یک رابطه پایدار و موفق باشد. در این میان مشکلات رفتاری نیز وجود دارد که این رابطه را دچار اختلال خواهد کرد. یکی از رفتارهای اشتباه و خطر ساز که می‌تواند اعتماد بین زوجین را از بین ببرد، پنهان کاری در روابط زن و شوهر است که به آرامی با از دست رفتن اعتماد فرد مقابل، پایه های زندگی زناشویی را سست می‌کند. پنهان کاری با حفظ حریم خصوصی مرزهایی نزدیک به هم دارند ولی متمایز هستند. پنهان کاری در رابطه زناشویی برخی اوقات موجب می‌شود فرد برای حفظ آن مجبور به دروغ گویی نیز بشود.

تفاوت پنهان کاری و حفظ حریم شخصی

پنهان کاری در روابط زناشویی

پنهان کاری با حفظ حریم شخصی یا همان حریم خصوصی تفاوت دارد، این که فردی حریم خصوصی خود را حفظ کرده و کسی را وارد آن نکند به معنای پنهان کاری نخواهد بود، برای مثال زمانی که شما قصد ندارید اطلاعاتی را از زندگی خصوصی خود در اختیار شخص دیگری قرار بدهید زیرا آن را در چهارچوب حریم خصوصی خود می‌دانید و تاثیری بر زندگی یا ربطی به فرد مقابل نخواهد داشت.

اما زمانی که شما قصد ندارید اطلاعاتی را به خاطر ترس از ایجاد مشکل برای شما، یا مخفی کردن آن برای فریب دادن شخص، به فرد دیگری بدهید و آشکار شدن این اطلاعات می‌تواند تاثیر مثبت و با منفی در زندگی فرد مقابل، چه تاثیر مالی، معنوی، جسمی و… داشته باشد و همچنین برای شما شرمساری و یا هزینه های دیگری داشته باشد، در این زمان به نوعی شما پنهان کاری کرده اید.

در زندگی زناشویی نیز تمثیلی از حریم شخصی و پنهان کاری این است، برای مثال حریم شخصی شما همان حریم خصوصی و فضای فردی است که شما باید داشته باشید و همسر شما نیز این حریم را می‌شناسد و موظف به رعایت آن است، ولی در پنهان کاری شما از گفتن مسائلی پرهیز می‌کنید که ربطی به حریم خصوصی شما نداشته و به همسر شما و در رابطه زناشویی تاثیر دارد و به گونه ای از نگفتن آن احساس گناه خواهید کرد مانند داشتن تلفن همراه مخفی، روابط و تعامل با افرادی که همسرتان رضایت ندارد و …

دلیل پنهان کاری همسر شما چیست؟

پنهان کاری در روابط زناشویی

پنهان کاری زنان و مردان در زندگی زناشویی می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. برای مثال ممکن است به دلیل یک مشکل روانی در فرد باشد و یا مشکلی شخصیتی باشد که از رفتارهای خانواده او سرچشمه گرفته است. مخفی کاری هایی که اعضای خانواده از خود نشان داده اند و او نیز در رفتار خود به همین نحو عمل می‌کند.

برخی از عواملی که موجب پنهان کاری زوجین می‌شود عبارتند از:

  • نوع رفتار و ارتباط زوجین با یکدیگر و ترس از گفتن حقیقت به همسر
  • شکل گیری احساسات و روابطی خارج از روابط زناشویی
  • احساس شرمندگی و از دست دادن عزت نفس به دلیل بیماری، اعتیاد و…
  • ترس از برخورد همسر در مقابل رفتار یا خواسته فرد مانند بیرون رفتن با دوستان و…
  • عدم صمیمیت بین زن و شوهر و ترس فرد پنهان کار از آشکار شدن رازهایش که عکس العمل تحقیر آمیز همسر را به همراه داشته باشد.

پنهان کاری در روابط زناشویی | مرکز مشاوره همکده

تاثیرات منفی پنهان کاری در زندگی زناشویی

پنهان کاری یا مخفی کاری در روابط زناشویی تاثیرات منفی در میزان اعتماد، صمیمیت و علاقه شخص خواهد داشت. در ادامه برخی از پیامدهای پنهان کاری در روابط زناشویی را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

از بین رفتن پایداری و سست شدن رابطه

پنهان کاری در روابط زناشویی

رابطه زناشویی بر اساس اعتماد، صمیمیت و عشق و علاقه به یکدیگر می‌تواند موجب خوشبختی و دوام زندگی طرفین شود. زمانی که پنهان کاری و مخفی کردن برخی مسائلی که به همسر فرد نیز مربوط است در زندگی آشکار شود می‌تواند پایه های اعتماد و صمیمیت زوجین را سست کرده و دوام زندگی زناشویی را تحت تاثیر منفی خود قرار دهد.

مشکلات روانی و حس گناه در فرد پنهان کار

مخفی کاری در زندگی زناشویی تاثیر مخرب دیگری در فرد پنهان کار خواهد داشت. دلیل آن احساس گناه فرد و تاثیرات و فشارهای روانی منفی پنهان کردن پی در پی واقعیت هایی از همسر است که ممکن است برای حفظ آن از برملا شدن ادامه پیدا کرده و تاثیرات منفی در زندگی زناشویی و روان فرد بگذارد.

مجبور به دروغ گفتن با ادامه پنهان کاری

در برخی مواقع عمل نامقبول پنهان کاری می‌تواند یک پیامد دیگر را در رابطه زناشویی در پی داشته باشد. ممکن است زمانی که این پنهان کاری ادامه پیدا می‌کند برای حفظ این مخفی کاری مجبور به گفتن دروغ به همسر خود شوند که این خود رابطه زناشویی آن‌ها را بیشتر در معرض خطر عدم اعتماد در روابط و سستی و بی ثباتی قرار خواهد داد.

بروز احساسات منفی در افراد

بدون شک زمانی که فرد متوجه پنهان کاری و یا دروغ‌های همسر خود شود. حتی نسبت به آن تردید پیدا کند، احساسات و عواطف فرد نسبت به زندگی زناشویی، همسر و روابط او با همسرش دچار نابسامانی ها و آشفتگی خواهد شد.

 

منبع: مرکز مشاوره همکده

درمان فوری افسردگی بدون دارو!

ارتباط تلفنی با برترین روانشناسان افسردگی

مشاوره روانشناسی با تعرفه دولتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای ارتباط با مشاور متخصص