تاثیر فیلم پورن و مبتذل روی مغز

از آنجایی که عوامل مختلفی بر روی مغز  ما تأثیر می‌گذارند، وقتی صحبت از تاثیر فیلم پورن و مبتذل روی مغز بحث تا حدودی جذاب تر و حتی پیچیده تر می شود. چون بسیاری از افراد در این باره معتقدند که تماشای فیلم های پورن و مبتذل تنها در صورتی بر سلامت روان تأثیر می‌گذارد که فرد بیش از حد نرمال نسبت به آن وابستگی روانی پیدا کرده باشد و زیاد به تماشای آنها عادت کرده باشد.

برخی افراد دیگر در مورد عوارض دیدن فیلم پورن و مبتذل بر روی مغز اعتقاد دارند که پورن تنها در صورتی بر سلامت روان شما تأثیر می‌گذارد که در استفاده از آن با چالش ها و مشکلات مذهبی یا اخلاقی روبرو باشید. این در حالی است که موضوع تاثیر پورنوگرافی بر سلامت روان و مغز زیاد مورد بحث قرار می گیرد و هر فردی بسته با موافق و مخالف بودن با تماشای آنها ممکن است نظر خودش را داشته باشد.

برهمین اساس ما سعی کرده ایم در این مقاله از همکده تاثیر فیلم پورن و مبتذل روی مغز و راه های ترک تماشایی پورن را مورد بررسی قرار دهیم. پس اگر به دنبال این هستید که تماشای پورن چه عوارض و اثراتی برای سلامت روان و مغز شما دارد، این مقاله را تا انتها بخوانید.

سلامت روان چیست؟

به طور کلی سلامت روان شامل رفاه عاطفی، روانی و اجتماعی ما انسان‌ها می‌شود. این مسئله بر نحوه تفکر، احساس و عمل ما تأثیر می‌گذارد. علاوه براین سلامتی روانی به تعیین چگونگی مدیریت استرس، ارتباط با دیگران و انتخاب کردن کمک می‌کند.

مسائل مربوط به سلامت روان به وضوح توسط متخصصان تعریف و مستند شده است. انجمن روانپزشکی آمریکا راهنمای چند صد اختلال سلامت روان به نام راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی یاDSM را منتشر و به روز می‌کند. یکی دیگر از ابزارهای تشخیصی که توسط متخصصان و روانپزشکان استفاده می‌شود، طبقه بندی بین المللی بیماری‌ها یاICD سازمان جهانی بهداشت است.

عوامل مختلفی می توانند بر سلامت روان شما تاثیر منفی بگذارند و منجر به بروز برخی علائم شوند، از جمله:

  • سابقه خانوادگی مشکلات سلامت روان
  • تجربیات زندگی آسیب زا یا آزاردهنده و عدم تعادل شیمیایی مغز یا علل ژنتیکی

هر گونه اختلال در سلامت روان می تواند با بروز یکسری علائم خاصی همراه باشد. در صورتی که هر یک از علائم زیر را تجربه می‌کنید، بهتر است برای وضعیت خود و پیشگیری از بروز عوارض احتمالی هر چه سریعتر با یک روانپزشک مشورت کنید:

  • بروز تغییرات مشخص در شخصیت، الگوهای غذا خوردن و یا خوابیدن
  • افکار یا اظهارات در مورد خودکشی یا آسیب رساندن به دیگران
  • ناتوانی در کنار آمدن با مشکلات یا فعالیت‌های روزمره زندگی
  • احساس قطع ارتباط یا کناره گیری از فعالیت‌های عادی
  • خشم بیش از حد، خصومت یا رفتار خشونت آمیز
  • غم و اندوه طولانی مدت، افسردگی یا بی تفاوتی
  • تفکر غیر معمول یا “جادویی”
  • مواد مخدر و روانگردان
  • اضطراب بیش از حد
  • نوسانات خلقی شدید

فراوانی بیماری‌های روانی بسیار بیشتر از آن چیزی است که در ابتدا تصور می‌شود. علاوه براین بسیاری از افراد مبتلا ممکن است در برابر درخواست کمک و درمان مشکلات خود مقاومت داشته باشند و وضعیت خودشان را زیادی جدی نگیرند.

آیا پورن بر سلامت روان تأثیر می‌گذارد؟

تاثیر فیلم پورن و مبتذل روی مغز || همکده

تحلیل‌های مقطعی و طولی نشان می‌دهد که مردان آمریکایی (نه زنان) که معتقدند تماشای پورنوگرافی در هر شرایطی یک امر غیراخلاقی است، اما به هر حال آن را تماشا می‌کنند. این در حالی است که این افراد در مقایسه با دیگرانی که این ناسازگاری را گزارش نمی‌کنند، احتمال بیشتری دارد که علائم افسردگی را تجربه کنند.

گری ویلسون فقید، نویسنده کتاب « مغز شما در هنگام تماشای پورن»، خاطرنشان می‌کند که تحقیقات آکادمیک در این زمینه به‌شدت کند و محدود است. زمانی که یک مطالعه منتشر می‌شود، یافته‌های آن به سرعت تغییر می‌کنند. برای مثال، ویلسون می‌گوید که کاربران پورن به طور منظم به خاطر اضطراب اجتماعی، اعتماد به نفس پایین، مشکلات تمرکز، کمبود انگیزه، افسردگی از بسیاری از اختلالات روان رنج می برند که وضعیت آنها نیاز به درمان دارد.

حتی می‌توان به آن‌ها گفت که مشکل این افراد قطعاً «اضطراب عملکرد» است. این دسته از افراد فکر می کنند که نمی‌توانند به تنهایی و بدون پورن به نعوظ یا اوج برسند. وقتی به داستان‌های آنها گوش می‌دهیم، آنها به وضوح می‌گویند که پورن بر سلامت روان آنها تأثیر منفی گذاشته است و بدون تماشای آن نمی توانند به نعوظ برسند.

آیا تماشای پورن باعث افسردگی می‌شود؟

در زمینه تأثیر بروز افسردگی در اثر مشاهده پورن نیز بحث‌هایی وجود دارد. آیا پورن باعث بروز افسردگی می‌شود یا زمینه ذهنی افراد این وضعیت را ایجاد می‌کند. مشاهده پورن و افسردگی مطمئناً در یک چرخه معیوب از یکدیگر تاثیر می‌پذیرند. از جمله مواردی که می‌توانند باعث افسردگی پس از مشاهده پورن شوند، عبارت‌اند از:

  • شرم از عادت تماشای پورن
  • ناتوانی در برقراری رابطه جنسی
  • کناره گیری از دوستان و خانواده به علت استفاده اجباری از پورن
  • دروغ گفتن مکرر به همسر و نزدیکان در مورد مشاهده پورنوگرافی
  • افسردگی ناشی از تغییر انتظارات درباره ظاهر و ویژگی‌های جسمانی پس از تماشای پورن

با این حال، بسیاری از مطالعات‌ در مقیاس کوچکتر وجود دارد که پورن و افسردگی را مرتبط می‌دانند.

پورن چگونه بر سلامت روان نوجوانان و کودکان تأثیر می‌گذارد؟

تاثیر فیلم پورن و مبتذل روی مغز || همکده

در مورد کسانی که از نوجوانی شروع به تماشای پورن می‌کنند، مطالعات زیادی نشان می‌دهد که بین سلامت روان و تماشای پورن ارتباطی وجود دارد. با توجه به تأثیر تماشای پورن بر خردسالان، مروری بر 19 مطالعه منتشر شده بین سال‌های 2013 و 2018 نشان داد که ارتباطی بین تماشای پورن و بلوغ جنسی زودهنگام، داشتن چند شریک جنسی، تقلید از رفتارهای جنسی پرخطر و نیز شبیه‌سازی نقش‌های جنسی تحریف شده وجود دارد.

ادراک ناکارآمد بدن، پرخاشگری، اضطراب، افسردگی و استفاده اجباری از پورن نیز مشاهده شدند. مطالعه دیگری نشان داده است که استفاده اجباری از مطالب اینترنتی صریح جنسی توسط پسران نوجوان در افرادی که اعتماد به نفس پایین تر، احساس افسردگی و علاقه جنسی بیش از حد دارند، بیشتر است.

دکتر تریش لی، عصب شناس شناختی، همچنین خاطرنشان می‌کند: ما می‌دانیم که وقتی فردی عادت پورن را در اوایل، معمولاً در اواخر کودکی یا نوجوانی پیدا می‌کند، رشد مغز، به ویژه رشد لوب فرونتال این فرد به تأخیر می‌افتد. ما همچنین می‌دانیم که تماشای مستمر پورن، لوب فرونتال مغز را از نظر ساختاری و عملکردی از بین می‌برد.

آیا پورن برای رابطه شما و همسرتان مضر است؟

هر فعالیتی که به روابط آسیب می‌زند به طور بالقوه بر سلامت روانی هر دو فرد درگیر در رابطه تأثیر می‌گذارد. برخی از افراد اصرار دارند که استفاده از محتوای پورنوگرافی می‌تواند برای ازدواج مفید باشد. اما کسانی که در زمینه مشاوره زوجین و ازدواج تخصص دارند، اغلب تا حد زیادی با این دیدگاه مخالفند.

استفاده از پورنوگرافی توسط یکی از شریک‌ها باعث می‌شود که زوج‌ها رابطه جنسی بسیار کمتری داشته باشند و در نهایت این مسئله رضایت آنها از رابطه را کاهش می‌دهد. با تاثیر فیلم پورن و مبتذل روی مغز نه تنها صمیمیت و رابطه جنسی زوجین آسیب می‌بیند، بلکه شرکا نیز احساس خیانت، از دست دادن عزت نفس و افزایش اضطراب را هنگام کشف عادت مخفی تماشای پورن شریک زندگی خود گزارش می‌دهند.

احتمال بروز خیانت با بیماری جسمی، اضطراب، گسستگی و افسردگی همراه است. تنها کاری که باید انجام دهید این است که با یک روانشناس مجرب و با تجربه در زمینه روابط زناشویی مشورت کنید تا مطمئن شوید که تماشای پورن یکی‌ از زوجین تا چه حد می‌تواند بر روابط اثر بگذارد و در نهایت تاثیر فیلم پورن و مبتذل روی مغز چیست؟

چرا باید از تماشای پورن دست بکشیم؟

تاثیر فیلم پورن و مبتذل روی مغز || همکده

بدون شک تماشای فیلم پورن و مبتذل راهکار مناسبی برای تسکین استرس و اضطراب ما نیست و با توجه به عوارض و اثرات منفی که بر روی مغز و سلامت روان ما دارد، باید به دنبال راهکارهایی برای ترک این عادت خود باشیم. این در حالی است که بسیاری از افراد اثرات مثبت ترک تماشای پورنوگرافی را تایید می‌کنند.

از طرفی هم تماشای پورن و فیلم های مستهجن و سلامت روان کسانی که دوستشان دارید نیز تأثیر می‌گذارد، بنابراین به خاطر آنها و روابط خودتان بهتر است از تماشای پورن دست بکشید.

اگر تجربیات افراد متاهل را درباره تماشای پورن توسط شریک زندگی‌شان مطالعه کنید، به نتایج مفیدی می‌رسید. برخی به اندازه کافی شجاع هستند که به طور عمومی در مورد اثرات مخرب استفاده از پورن شریک زندگی خود صحبت کنند. ترک پورن نه تنها این پتانسیل را دارد که سلامت روانی شما را به سمت بهبود حرکت دهد، بلکه زندگی هر کس دیگری را که تحت تأثیر زندگی شما قرار گرفته است، متحول کند. به این ترتیب ترک تماشای پورن فقط به نفع خودتان نیست. بدون شک شریک زندگی شما هم از این وضعیت راضی خواهد بود. خودتان تغییرات پس از ترک تماشای پورن را بررسی کنید.

سخن آخر

آیا پورن برای سلامت روان شما مضر است؟ سعی کنید با خودتان صادق باشید. آیا در حال حاضر با یکی از مشکلات شایع سلامت روان دست و پنجه نرم می‌کنید؟ به طور آزمایشی برای مدتی تماشای پورنوگرافی را ترک کنید. مراقب باشید و حتی تغییرات کوچک و مثبت را یادداشت کنید.

اگر مسائلی مانند تماشای پورن زندگی شما را تحت تاثیر قرار داده است و نمی‌توانید این عادت را کنار بگذارید، می‌توانید از یک روانشناس کمک بگیرید.

این مسئله یک واقعیت است که خیلی از اوقات، صحبت با یک مشاور و روانشناس به شما کمک می کند تا بتوانید بسیاری از مشکلات خود را برطرف کنید. شاید اگر درباره عادت تماشای پورن خود نیز با یک روانشناس صحبت کنید، بتوانید به زودی این مشکل را رفع و زندگی جدیدی را شروع کنید.

منابع
https://everaccountable.com/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا