باخیانت همسر چه کنیم؟

باخیانت همسر چه کنیم؟ خیانت زوجین یکی از شایع ترین مسایلی و مشکلاتی است که در زندگی افراد وجود دارد.  خیانت می تواند بصورت های مختلف در زندگی فرد بروز داده شود.این موضوع می تواند در ابتدا بصورت یک مشکل ساده خود را نمایان کند و در ادامه تبدیل به یک مشکل جدی و حتی در بعضی از مواقع منجر به جدایی و از هم پاشیدن خانواده شود. بر هم خوردن ازدواج فقط یکی از عواقب خیانت است. خیانت ممکن است باعث آسیب روانی شدیدی در همسر خیانت دیده شود. افسردگی، اختلال استرس پس از سانحه، از دست دادن اعتماد به نفس، سرزنش خود و اقدام های خودآسیب رسان (مثل خودکشی) از جمله این عواقب هستند.

خیانت و اقدامات آن

اگر احساس میکنید همسر شما خیانت کرده است پیشنهاد می کنیم قبل از قضاوت و هر تصمیم شتاب زده ای با یک مشاور و روانشناس متخصص و با تجربه مشکل خود را مطرح نمایید تا بصورت کاملا علمی و تخصصی، مورد بررسی قرار گیرد. در غیر اینصورت این مساله به یک مشکل غیر قابل جبران تبدیل شده و در خیلی از موارد با استفاده از راهکارهای غلط خود شخص منجر به جدایی و از هم پاشیدگی بنیان خانواده می شود.

خیانت زناشویی یا عهدشکنی همسر را می توان یکی از پیچیده ترین و آسیب زاترین مشکلات عاطفی بین زوجین دانست. عوامل بسیاری در بروز این رفتار دخیل هستند و نگاه تک عاملی به این رفتار، ساده انگاری است. مشکل پیچیده تر از آن است که بتوان با بررسی سطحی و بدون در نظر گرفتن همه ی جوانب امور آن را تبیین یا در نهایت حل کرد. بعد از برملا شدن و آشکارسازی خیانت یا رفتارهای نامناسب جنسی در خانواده، در اکثر موارد همسر عهدشکن ممکن است دست به اقدامات و فعالیت های نادرست و اشتباهی بزند ما امیدواریم که این اطلاعات برای هدایت رفتارهای شما به سمت رفتارهای مناسب راهگشا باشد. تصحیح و مدیریت روابط بعد از خیانت؛ چه همسر شما از آن مطلع شده باشد یا خیر،بسیار مشکل است.

اما بدانید شما تنها فردی نیستید که در این وضعیت قرار می گیرید. ما در مواجهه و مشاوره با زوج های زیادی متوجه شدیم که اکثر آن ها این رفتارهای اشتباه را انجام می دهند. اگر شما بتوانید از این اشتباهات اجتناب کنید، مسیر شما برای بهبود رابطه هموارتر خواهد شد و اگر تاکنون شما این رفتارها را انجام داده اید به معنای این نیست که امید خود را از دست بدهید. سعی کنید از اکنون برای اجتناب از این رفتارهای اشتباه اقدام کنید. باخیانت همسر چه کنیم؟

توهم خطرناک: چنین چیزی هرگز برای من رخ نخواهد داد.

باخیانت همسر چه کنیم؟

همسرانی که تجربه بی وفایی وخیانت ندارند . اغلب در ابتدا بسیاربه همسرشان اعتماد می کنند.

آنها باور ندارند که ممکن است بی وفایی ازدواجشان را تخریب کند.من اغلب می شنوم که همسران می گویند: همسرم هرگز به من خیانت نمی کند به او اعتماد کامل دارم. یا او دارای باور های مذهبی و اخلاقی  خاصی است که  انجام چنین عملی را غیر ممکن  می سازد.

وقتی فردی به همسرش خیانت می کند . این عمل در ابتدا  برای خودش نیز تعجب اور است.

این اشخاص اغلب می گویند:من همیشه اشخاصی را که به همسرشان بی وفایی می کردند خود خواه وگمراه و ضعیف النفس

می دانستم . هرگز تصور نمی کردم خودم روزی به همسرم خیانت کنم.

اما خطر بی وفایی در اغلب ازدواج ها وجود دارد. شاید بپرسید:

اغلب ازدواج ها؟ بله

متاسفانه این خطر اغلب ازدواج ها را تهدید می کند.

وجود بی وفایی در ازدواج همیشه موجب ضربه شدید احساسی به طرفین می شود.

این یکی از درد ناک ترین تجاربی است که همسر خیانت دیده در طول عمرش با ان روبه رو می شود . همچنین برای بچه ها بسیار آسیب زا است.

اما آنچه اغلب افراد به ان توجه نمی کنند این است که همسر بی وفا و فرد مورد علاقه اش  نیز از چنین تجربه ای به شدت آسیب می بینند. انها به طور معمول همیشه دچار افسردگی شدید یا احساس گناه می شوند. یا حتی به فکر خودکشی می افتند . با وجود این هم درد وناراحتی هنوز افرادی به همسرشان خیانت می کنند؟

پاسخ این است که برای لحظه ای به نظر می رسد انجام چنین کاری درست است .

مردان وزنان به راحتی تحت تاثیر احساساتشان قرار می گیرندوبدترین اشتباه زندگی شان را مرتکب می شوند.

 تعریف خیانت 

باخیانت همسر چه کنیم؟

خیانت اغلب به نقض توقع انحصار جنسی اشاره دارد. خیانت ممکن است رفتارهای مختلفی را شامل شود، از قبیل «داشتن رابطه بیرون از ازدواج»، «آمیزش جنسی»، «بوسه»، «نوازش بدنی»، «روابط احساسی فراتر از دوستی»، «دوستی»، «روابط اینترنتی»، «استفاده از هرزه نگاری» و نمونه های دیگر. در اغلب فرهنگ ها، در زمان رابطه های نزدیک و صمیمی، معمولا نوعی توقع ابرازشده یا ضمنی برای انحصار وجود دارد، مخصوصا در مسائل جنسی.

خیانت به عنوان بی وفایی از طریق اتکاناپذیربودن و پشت کردن به عهد به شریک رابطه به رغم تعهد و انحصار، تعریف شده است. خیانت جنسی توسط یکی از زوجین در ازدواج اغلب هرزگی و بی عفتی خوانده می شود. این که یک عمل خیانت آمیز شامل چه چیزی می شود درون فرهنگ ها تنوع دارد و به نوع رابطه موجود بین افراد وابسته است. حتی در یک رابطه باز، ممکن است خیانت اتفاق بیفتد، اگر یکی از زوجین رابطه خارج از مرزهای تفهیم شده رابطه عمل کند.

پژوهش های مختلف درباره خیانت انجام شده اند که می توان آن ها را به هشت گروه تقسیم کرد.

خیانت جنسی شکلی از رابطه با فردی خارج از ازدواج است

باخیانت همسر چه کنیم؟- تفاوت های جنسیتی در خیانت 

پژوهش ها در این زمینه به دو قسمت تقسیم می شوند: گروه اول روی تفاوت ها بین جنسیت ها، در نوع واکنش نشان دادن در مواجهه با خیانت زوج دیگر تمرکز می کنند.

این تفاوت های جنسیتی در واکنش به خیانت جنسی یا عاطفی زوج به خوبی مستند شده و فرضیه های تکاملی درباره شان مطرح شده است. با توجه به مساله تکاملی مربوط به عدم اطمینان از والد، مردان بیشتر از زنان از خیانت جنسی زوجشان ناراحت می شوند. همچنین، نگرانی انطباقی مربوط به سرمایه گذاری والدینی و انحراف منابع باعث می شود زنان بیشتر از مردان از خیانت عاطفی زوجشان احساس ناراحتی کنند.

بخش دیگری از متون مربوط به تفاوت های جنسیتی و خیانت به تفاوت میزان شرکت در خیانت بین زنان و مردان مربوط است. بعضی پژوهشگران با قدرت اعلام می کنند که مردان بیشتر درگیر خیانت می شوند تا زنان، به میزان قابل توجهی شرکای جنسی بیشتری خارج از رابطه اولیه شان دارند و گرایش آسان گیرتری به رابطه جنسی بیرون از ازدواج دارند و نیز میل شدیدی به خیانت دارند؛ در عین حال، دیگر پژوهش ها چنین مطرح می کنند که میزان خیانت در مردان و زنان به طور فزاینده ای به سمت برابری می رود و تفاوتی از نظر رفتار بینشان نیست.

 دکتر آرون می‌گوید: “ما به این علت به یک رابطه وارد می‌شویم که شخص دیگر به بخشی از ما بدل می‌شود و باعث توسعه ما می‌شود. برای همین است که افرادی که عاشق هم می‌شوند، تمام شب بیدار می‌مانند و با هم حرف می‌زنند و این وضعیت برای‌شان واقعا هیجان‌اور است. ما معتقدیم که زوج‌ها با انجام دادن کارهای چالش‌برانگیز و هیجان‌آور می‌تواند تا حدودی رابطه‌شان را تقویت کنند.”

 خیانت ارتباط معناداری با توافق پذیری پایین و وجدان پایین دارد.

باخیانت همسر چه کنیم؟ خیانت می تواند با  احساس هایی مثل آزردگی ، نفرت و خصومت استرس و اضطراب از آینده یا ترس از رهاشدگی و افسردگی همراه باشد.

همیشه کسی که خیانت دیده باور نمی کند این اتفاق افتاده است و به جای تلاش برای بهبود وضعیت با انکار این موضوع، مشکلاتش را پیچیده تر می کند . توصیه مهم این است  که اگر همسرتان پشیمان است، رازداری کنید.

یافته‌ها نشان می‌دهد که در حالی که برخی از افراد به طور طبیعی در مقابل وسوسه مقاوم‌ترند، مردان و زنان همچنین می‌توانند به خودشان تعلیم دهند تا از رابطه‌شان محافظت کنند و احساس تعهدشان را افزایش دهند.

فردی هم که خیانت می کند، چه دیگران متوجه شوند و چه نشوند، از آسیب این عمل خود در امان نمی ماند؛ احساس عذاب وجدان، کاهش حس اعتماد به نفس، افسردگی، اضطراب درونی، دیدن کابوس های شبانه و بیماری های روان تنی مثل ناراحتی های گوارشی، قلبی و تنفسی از جمله مشکلاتی است که فرد خیانتکار را گرفتار می کند.

در تجربه محدود کاری بعنوان مشاور، خطرناکترین واکنش متقابل یکی از زوجین در زمان احراز خیانت را انتقام و مقابله به مثل زوج دیگر میداند که متاسفانه با تصمیم گیری زود هنگام و بدون تدبیر در این خصوص، مشکلات اخلاقی اجتماعی صد چندان بر خانواده و رابطه زناشویی تحمیل میکند.

رابطه جنسی خارج از خانواده برای مردان با زنان معنای کاملا متفاوت دارد.

اکثر مردان حتی در صورت داشتن زنی بسیار زیبا و خوش اندام، در عرض ۶ ماه تا یکسال از لحاظ جنسی جسمی به زن خود کم تمایل میشوند و تواتر رابطه جنسی در هفته شاید به یک دفعه هم کاهش یابد و برای حفظ طراوت جنسی و خروج از یکنواختی و حتی کنجکاوی در خصوص رابطه جنسی زنان دیگر، اقدام به رابطه با زنان دیگر میکنند.

لازم به ذکر است اکثر این مردان از زن و زندگی خود رضایت معقول دارند و این رفتار در اکثر مواقع نشاندهنده عدم علاقه عاطفی و روانی به همسر نیست و بیشتر یکنواختی جسمانی باعث این رفتار میشود. متاسفانه چون زنان، این رفتار مرد را به اشتباه، بی عاطفگی و بی علاقگی روانی اجتماعی تلقی میکنند با رفتارهای خشن یا مقابله به مثل، سعی میکنند فشار روانی وارده را کمتر کنند و باعث مشکلات بیشتر میشوند.

در مراحل اولیه، به هیچ وجه نباید به شریک زندگی یا خانواده خود و همسر چیزی گفت. چون قبح رابطه میشکند و اطرافیان بیشتر باعث درگیری و کشمکش میشوند تا برقراری اصلاح و آرامش. باید مطمئن شد و از حدس و گمان اجتناب کرد

اقدامات عملی برای طنازی مثل پوشیدن لباس های جذاب، ارایش های متنوع در منزل، محبت و ابراز علاقه بیشتر به شریک زندگی و حمایت روانی و عاطفی از او بعمل آورد.

وقت بیشتری برای حضور در کنار همسر گذاشت و مرتب از او سوالاتی از قبیل( چطور لباس بپوشم یا آرایش کنم خوشت میاد/ چه غذایی دوست داری/ میتونم توی کارهای مربوط به شغلت کمک کنم تا کمتر خسته بشی و غیره) پرسید.

باخیانت همسر چه کنیم؟ به هیچ وجه ترک منزل نباید انجام شود. گاها برخی زنان با رفتار ناپخته ترک منزل، میخواهند اعتراض خود را نشان دهند در حالیکه این رفتار، چون باعث برملاشدن رفتار شریک زندگی و کاهش اعتبار او در بین فامیل و دوستان میشود و از طرفی باعث نزدیکی شریک زندگی به فرد ورود کرده به حیطه زناشویی بعنوان منبع دردل و حمایت میگردد روز به روز رابطه را در خطر بیشتر قرار میدهد.

باخیانت همسر چه کنیم؟ | مرکز مشاوره همکده

باخیانت همسر چه کنیم؟ – واکنش های پس از افشا

واکنش ها به آشکار شدن خیانت

باخیانت همسر چه کنیم؟ وقایع  اندکی در رابطه زناشویی رخ می دهد که همانند مسئله خیانت موجب بروز این میزان پریشانی هیجانی شود.

واکنش های همسران ممکن است به چندین عامل بستگی داشته باشد از جمله اوضاع زناشویی قبلی، نحوه آشکارشدن خیانت و ویژگی های شخصیتی افراد در گیر.

در بسیاری از موارد آشکار شدن مسئله خیانت وضعیت رابطه ای یک زوج را کاملا به هم می ریزد.

خیانت وبی وفایی موجب می شود تا اطمینان خاطرگذشته، ثبات و کنترل پیشبین که زمانی در رابطه زناشویی احساس می شد ازبین برود.

واکنش های شایع  ابتدایی به افشای مسئله خیانت عبارتنداز ضربه روانی شوکه شدن  خشم و انکار(هامفری 1987)

از انجا که معنا و اهمیت پیوند زناشویی زیر سوال می رود.

موارد ذکر شده در بالا اغلب با اندوه  بدبینی و خود ناباوری همراه هستند.

همچنین  میزان آشفتگی افزایش می یابد و هر زوج مردد می مانند که آیا رابطه به میزان جبران ناپذیری آسیب دیده است یا خیر(رزنائو 1998).

در برخی موارد واکنش هیجانی می تواند شامل عوارضی مشابه

با اختلالات فشار روانی پس آسیبی باشد از جمله هشیاری و حساسیت مفرط”  افکار وسواسی ” یادآوری وقایع گذشته”  دشواری در تمرکز ” خشم ” تحریک پذیری” افسردگی”اضطراب”

اختلالات خواب وتغذیه ای.

حتی تصور خودکشی و تهدید به کشتن نیز می تواند در طول این دوره ی ناپایدار رخ دهد.

تشویق زوج ها در به تعویق انداختن هر گونه تصمیمی درخصوص پایان دادن به رابطه زناشویی در بحبوحه ضربه ی روانی اولیه وپریشانی هیجانی ایجاد شده اثر بخش ومفید است.

زوج خیانت دیده به طرزافراطی غرق در کسب اطلاعات و حقیقت یابی می شود.

این احتمال وجود داردکه زوج های مسول درخیانت متحمل دسته ای از هیجانات شدید مختص به خود شوند. مثلا ممکن است ترس از خاتمه رابطه زناشویی در آنها وجود داشته باشدو یا از آزرده ساختن زوج خود هراسان باشند.

برخی از جنبه های مهم که باید مورد ارزیابی قراربگیرند عبارتنداز:

  • نوع خیانت (اعم از خیانت عاطفی جنسی اینترنتی…)
  • مدت زمانی که خیانت رخ داده است ویا مدت استمرار آن
  • میزان فراوانی وتکرار تماس های ارتباطی ویا جنسی
  • مکان رویارویی وملاقات
  • خطر افشا شدن (که میزان آن در یک زنجیره از روابط عشقی کاملا مخفیانه تا روابط آشکار متغییر است)
  • میزان درگیری با همسر خیانت کار
  • میزان فریب
  • سابقه خیانت در گذشته (که می تواند شامل روابط پیشین ویل اعتیاد جنسی باشد)
  • جنسیت فرد ثالث درگیر در رابطه نا مشروع
  • خیانت یک جانبه یا دوجانبه (یعنی اینکه ایا یکی از همسران ویا هردوی انها مرتکب بی وفایی شده اند)
  • نوع رابطه و ارتباط فرد ثالث با همسر
  • نوع جذابیت موجود در فرد ثالث که مورد توجه همسر خیانتکار قرار گرفته است.

درد وناراحتی قطع ارتباط کامل با محبوب در ابتدا بسیار زیاد وغیر قابل تحمل است اما سرانجام سپری می شود وزندگی به روال عادی باز می گردد.

اغلب بی وفایی ها پس از آشکار شدن کمتر از شش ماه دوام می یابند.

بی وفایی عاطفی هم ممکن است به اندازه ی بی وفایی جنسی برای ازدواج مخرب باشد.

یادگیری روش های بر طرف کردن نیازهای عاطفی یکدیگر در زندگی مشترک آسان تر از در گیر شدن در بی وفایی و سرانجام جدایی است.

باخیانت همسر چه کنیم؟

باخیانت همسر چه کنیم؟

1. آرامش خود را حفظ کنید.

2. سریع واکنش نشان ندهید.

3. با همه راجع به این اتفاق صحبت نکنید.

اگر شانسی برای آشتی وجود داشته باشد.از بین می رود. تنها با افراد نزدیکی که واقعا می توانند کمک کنند این موضوع را در میان بگذارید.

4.خواسته های خود راطلب کنید وسوال های خود را بپرسید.

قبل ازصحبت کردن با همسرتان ببینید چه می خواهید بگویید.

5.بیش از حد بر روی نفر سوم حساس نشوید.

حتی سعی نکنید یک  نظر آن شخص را ببینید ویا تلفنی صحبت کنید. این کار هیچ پاسخی به شما نمی دهد. چه بسا درد وغم شمارا هم اضافه خواهد کرد.

6.سعی نکنید به دنبال توجیه منطقی بگردید.

اگر چه ممکن است فکر کنید با پیدا کردن توضیح منطقی می توانید بهتر با خود کنار بیاید.مثل این واقعیت که زمانی که شوهرتان کار خود را از دست داده احساس ناتوانی کرده و این اتفاق رخ داده است. این روش اصلا فایده ای ندارد. قبول کنید.شما صدمه دیده اید و نیاز دارید راهی پیدا کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا