آغاز هر رابطه ای نیازمند چیست

آغاز هر رابطه نیازمند چیست؟ آیا احساس میکنید در روابطتتان مشکل دارید؟ آیا فکر میکنید نمی توانید رابطه خود را مدیریت کنید؟ آیا در انتخاب شریک عاطفی دچار تردید هستید و نمی دانید چطور باید رابطه سالم و معقولی را شروع کنید تا هیچ یک از طرفین آسیب نبینید؟ توصیه میکنم مطالب زیر را تا انتها بخوانید و به آن عمل کنید تا از آسیب روابط پر تنش در امان باشید. ابتدا مواردی که لازم است بدانیم را مرور می کنیم.

رابطه چیست و چگونه تعریف میشود؟

نوع خاصی از ارتباط بین دو یا چند موجودیت یا پدیده را ارتباط می نامند. همچنین فرآیندی است که به وسیله آن اطلاعات و احساس خود را از طریق کلامی و غیر کلامی با دیگران در میان میگذاریم. که در آن ممکن است احساس ،الزام، چارچوب، تعهد، و یا اعمال دیگر حاکم باشد. به عنوان مثال ازدواج یک نوع معمول رابطه به شمار میرود.

اولین شرط ورود به یک رابطه سالم چیست؟

بلوغ عاطفی

بلوغ عاطفی چیست؟ مهارت، توانایی شناخت و مدیریت هیجانات را در موقعیت ها و شرایط مختلف و محیط های گوناگون را بلوغ عاطفی می نامند.

نشانه های بلوغ عاطفی

عزت نفس، احساس رضایت و شادی،پذیرفتن شکست، پذیرش مسئولیت، انعطاف پذیری، انتقاد پذیری، ابراز محبت، همدلی، داشتن هدف، اعتماد به نفس. اینها همه نیاز ورود به یک رابطه است .

یک نکته بسیار مهم در مورد اعتماد بنفس:

افرادی که از اعتماد به نفس پایینی برخوردار هستند در ارتباط گیری نیز دچار مشکلات عدیده ای هستند. بنابر این قبل از هر توصیه و آغاز هر بحث بایستی اعتماد به نفس فردی را افزایش داد اما نه بصورت کاذب!

علت آن این که، اعتماد به نفس کاذب نیز خود نوعی اختلال محسوب می شود. ممکن است به رابطه بین فردی آسیب جدی وارد نماید. پس باید در حد معقول هر کسی بتواند احساسات و عواطف خود را در موقعیت های مختلف بدون ترس و واهمه ابراز نماید. بنابر این آغاز هر رابطه ای نیازمند اعتماد بنفس است.

اعتماد در رابطه

آیا اعتماد از اول رابطه ایجاد میشود؟

در جواب باید گفت که خیر هیچ وقت انتظار این را نباید داشت که فرد مقابل از ابتدا اعتمادش به ما در بالاترین حد باشد. بلکه با گذر زمان و افت و خیز و تعاملات بین فردی و رفتارها این اعتماد شکل می گیرد.

چطور به طرف مقابلم اعتماد کنم و این اعتماد از کجا شکل می گیرد؟

 باید بدانید برای شناخت بهتر یکدیگر برای ازدواج و زندگی پیشنهاد می شود ده جلسه ده ساعته در محیط های مختلف و در کنار خانواده ها و محیط کار و رستوران و … زمان را با هم سپری کرده و حتما مورد ارزیابی های روانشناختی روانشناسان معتبر قرار بگیرید تا بتوانید شناخت دقیقتری از هم داشته باشید.

 اعتماد بر اساس گذر زمان به دست می آید و بایستی جلسات متعدد و زمان بیشتری در کنار هم سپری کنید تا بتونید به اعتماد قابل قبول از یکدیگر برسید.

سمی ترین رابطه به نظر شما چه رابطه ای ایست؟

سمی ترین رابطه در وهله اول رابطه ای است که در آن طرفین به یکدیگر شک و تردید و افکار بدبینی داشته باشند و مدام در حال چک کردن امورات یکدیگر باشند.

دوم اینکه ذهن یک طرف درگیر کسی دیگر باشد و در حال حاضر بدون خارج شدن از سوگ رابطه قبلی یک رابطه جدیدی را شروع کرده باشد.

سوم اینکه بند ناف عاطفی طرفین از خانواده اعم از پدر و مادر و یا خواهر و برادر بریده نشده باشد در اینصورت نیز طرف مقابل بسیار مورد آسیب روحی و روانی قرار خواهد گرفت.

چهارم و مهمترین و بدترین و غیر قابل قبول ترین رابطه، رابطه ی به اصطلاح ما روانشناسان روابط بیش از چهار پایی است.

چهار پایی یعنی اینکه هر انسان دوتا پا داره و اگر شخص سوم هر رابطه ای باشید اون رابطه پر از آسیب و تنش و لطمه  روانی خواهد بود.

آیا به خاطر اینکه طرف مقابلم رو از دست ندهم به هر خواسته او تن دهم؟

ممکن است این سوال خیلی ها  باشد در جواب باید گفت خیر باید به خودتان و خواسته هایتان و معیارهای تان  خط قرمز بکشید و چارچوبی برای خودتان داشته باشید.

سه نکته طلایی جهت آغاز یک رابطه موفق:

سن:

 بهترین تفاوت سنی بین شرکای عاطفی یا زوجین حدود 3 تا 7 سال میباشد. حالا سوال به نظرتون حتما آقا باید بزرگتر از خانم باشد؟ این طرز فکر منسوخ شده است و در جوامع امروزی با پیشرفت علم بازه ای که اشاره شد فرقی ندارد که آقا بزرگتر باشد یا خانم،  به شرط داشتن بلوغ عاطفی.

سلامت روان:

بلوغ یا تعادل عاطفی، رفتاری و اجتماعی، فقدان اختلال روانی یا رفتاری، وضعیت رفاه روانشناختی که در آن فرد به ترکیبی رضایت بخش که برای خود و محیط اجتماعی اش قابل قبول است، دست یافته است. وجود توازنی از عشق ،کار، تفریح و اوقات فراغت.

فرهنگ:

فرهنگ به معنی ادب، تربیت، دانش، علم و معرفت، آداب و رسوم و هنرها و سنتهای مخصوص یک جامعه (که منظور ما از جامعه در اینجا خانواده می باشد) است که در طول سالیان دراز در وجود آنها شکل گرفته است.

پنج مورد از مهمترین عوامل موثر بر یک رابطه:

شنیدن فعال:

گوش کردن چیزیست غیر ارادی اما شنیدن فعال مهارتی است که در آن فرد با تفکیک صداهای محیط و جداسازی آنها دقت در کلام طرف مقابل را دارد.

سوال کردن ابهامات:

پرسیدن از رایجترین مهارت هایی است که هر شخص میتواند آن را داشته باشد. اما چگونه پرسیدن  و نحوه بر انگیختن هیجانات و احساسات فرد مقابل و خویش بسیار مهم است.

اهمیت دادن:

اهمیت دادن در رابطه امری ضروری و غیر قابل انکار است که اغلب ما انسانها از آن غافل میشویم و یا بعد از ایجاد ارتباط میزان اهمیت به فرد مقابل را کاهش داده و همین امر باعث لطمه به رابطه می شود.

احترام گذاشتن:

یعنی پذیرفتن و گرامی داشتن،  بدون شرط. همه ما انسانها دوست داریم به نحوی ویژه با ما برخورد شود و این مسله در افراد شدتش کمتر یا بیشتر می باشد. اما پایه و اساس هر رابطه ای بر احترام استوار است.

نه گفتن:

مهارتی بسیار مهم که فرد بتواند در مقابل خواسته های نابجای فرد مقابل نه بگوید افرادی که مهارت نه گفتن ندارند معمولا در روابطشان دچار خلل شدید و مورد سوء استفاده های گونانونی قرار میگیرند.

تمام موارد گفته شده برای آغاز هر رابطه ای لازم و ضروری است. اگر میخواهید شکست در رابطه رو تجربه نکنید و همواره در روابط در آرامش باشید، با مشاورین مرکز همکده در این خصوص در ارتباط باشید.

امیر ممقانیه روانشناس کودک و نوجوان و درمانگر اختلالات فردی بزرگسالان

4 دیدگاه

  1. چرا با وجود داشتن شخصیت قوی دچار مشکلیم؟ چه جوری شخصیت و بسازیم
    ممنون از مظالب شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا