مثبت گرایی سمی چیست؟

دو نوع فرد در دنیای روان شناسی وجود دارد. برخی افراد هستند که هر اتفاقی که در زندگی برایشان می افتد جنبه منفی آن را می بینند و کلا احساس نا امیدی دارند. این اتفاق بسیار آسیب زا برای روح و روان هر فرد است. برخی افراد هستند بعد از هر اتفاقی که برایشان می افتد جنبه های مثبت را در نظر می گیرند و مثبت گرا هستند که این اتفاق خوبی است. اما نکته ای که باید بدانید این است که مثبت گرایی زیادی هم ممکن است باعث آسیب شود.

این فرآیند را مثبت گرایی سمی گفته می شود. در ادامکه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره آنلاین در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در این باره صحبت کنیم که مثبت گرایی سمی چیست؟

مثبت گرایی سمی چیست؟

در ادامه به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت.

چگونه از مثبت گرایی سمی خودداری کنیم؟

مثبت گرایی سمی چیست؟

مثبت بودن سمی این اعتقاد است که مهم نیست که شرایط هر چقدر هم وخیم یا دشوار باشد ، باید ذهنیت مثبتی را حفظ کنند. این رویکرد “فقط ویبره های خوب” به زندگی است. و در عین حال که خوش بین بودن و داشتن تفکر مثبت فوایدی دارد، اما در عوض، مثبت گرایی سمی احساسات دشوار را به نفع یک نمای شاد، اغلب به دروغ مثبت رد می کند. همه ما می دانیم که داشتن نگاه مثبت به زندگی برای بهزیستی ذهنی شما مفید است.

کنار آمدن با تجربیات دردناک

مسئله این است که زندگی همیشه مثبت نیست. همه ما با احساسات و تجربیات دردناک سر و کار داریم. و این احساسات گرچه غالباً ناخوشایند و دشوار است، اما مهم است و باید آشکارا و صادقانه با آن ها برخورد  شود و با آن ها کنار بیاید. مثبت گرایی سمی، تفکر مثبت را به افراط بیش از حد عمومی منتقل می کند. این نگرش فقط به اهمیت خوش بینی تأکید نمی کند، بلکه اثری از احساسات انسانی را که کاملاً خوشحال یا مثبت نیستند به حداقل می رساند و انکار می کند.

اشکال مثبت گرایی سمی

مثبت بودن سمیت می تواند انواع مختلفی داشته باشد. برخی از نمونه هایی که ممکن است در زندگی خود مشاهده کرده باشید:

  • وقتی اتفاق بدی مانند از دست دادن شغل خود رخ می دهد، مردم به شما می گویند “فقط مثبت بمانید” یا “به نیمه پر لیوان نگاه کنید”. اگر چه این گونه اظهارنظرها معمولاً دلسوزانه هستند، اما می توانند روشی برای خاموش کردن هر چیزی باشند که می خواهید درباره آن چه تجربه می کنید بگویید.
  • پس از تجربه نوعی از دست دادن، برخی مردم به شما می گویند که “همه چیز به یک دلیل اتفاق می افتد.” در حالی که مردم اغلب چنین جملاتی را بیان می كنند، زیرا معتقدند كه آن ها تسكین دهنده هستند. این همچنین راهی برای جلوگیری از درد دیگران است.
  • وقتی ابراز ناامیدی یا غم می کنید، کسی به شما می گوید که “خوشبختی یک انتخاب است”. این نشان می دهد که اگر احساسات منفی را احساس می کنید، این انتخاب خود شما است و تقصیر خودتان این است که برای خودتان شاد بودن را “انتخاب” نمی کنید.

رفتار ساده لوحانه

چنین جملاتی غالباً حسن نیت دارند  مردم فقط نمی دانند چه چیز دیگری بگویند و نمی دانند چگونه همدلی کنند  اما باید بدانید این حرف ها مضر هستند. در بهترین حالت، چنین جملاتی به منزله رفتارهای ساده لوحی است که شما را از چنگال دور می کند تا مجبور نشوید با احساسات دیگران کنار بیایید. در بدترین حالت، این اظهارات باعث خجالت و سرزنش افرادی می شود که غالباً با شرایط فوق العاده دشواری رو به رو هستند. مثبت گرایی سمی حمایت واقعی را که برای کنار آمدن با آن چه که رو به رو هستند نیاز دارد.

چرا مثبت گرایی سمی مضر است؟

مثبت گرایی سمی در واقع می تواند به افرادی که دوران سختی را می گذرانند آسیب برساند. افراد به جای این که بتوانند احساسات واقعی انسان را به اشتراک بگذارند و از حمایت بی قید و شرط برخوردار شوند، احساسات خود را کنار گذاشته، نادیده گرفته یا کاملاً بی اعتبار می دانند.

مثبت گرایی سمی شرم آور است

مثبت گرایی سمی چیست؟

 وقتی کسی رنج می برد ، باید بداند که احساساتش معتبر است ، اما می تواند در دوستان و خانواده خود آرامش و عشق پیدا کند. اما مثبت بودن سمی به مردم می گوید احساساتی که احساس می کنند اشتباه است.

مثبت گرایی سمی باعث گناه می شود

این پیام را می فرستد که اگر حتی در مواجهه با فاجعه راهی برای احساس مثبت بودن پیدا نمی کنید ، کار اشتباهی انجام می دهید.

مثبت گرایی سمی از احساسات اصیل انسانی جلوگیری می کند

عملکردهای مثبت سمی به عنوان مکانیزمی برای جلوگیری از عملکرد عمل می کنند. وقتی افراد دیگر این نوع رفتارها را انجام می دهند ، به آنها این امکان را می دهد که از موقعیت های احساسی که باعث احساس ناراحتی در آنها می شود ، اجتناب کنند. اما گاهی اوقات ما این ایده های مشابه را به خود تبدیل می کنیم ، و این ایده های سمی را درونی می کنیم. وقتی احساسات سختی را احساس می کنیم ، آنها را تخفیف می دهیم ، آنها را رد می کنیم و انکار می کنیم.

مثبت گرایی سمی از رشد جلوگیری می کند

 به ما امکان می دهد از احساس چیزهایی که ممکن است دردناک باشد اجتناب کنیم، اما همچنین توانایی مواجهه با احساسات چالش برانگیزی را که در نهایت می تواند منجر به رشد و بینش عمیق تر شود، از ما سلب می کند. با توجه به همه گیری جهانی COVID-19 بعضی مردم به طرز عجیبی برای بسیاری از اتفاقات اظهار مثبت گرایی بیش از حد می کنند. در طول بیماری همه گیر، مردم با بیماری ، قرنطینه، پناه آوردن در خانه، تعطیل کردن مشاغل، کار در خانه، چالش های آموزش در خانه، از دست دادن شغل و مشکلات مالی رو به رو شده اند.

مثالی برای جلوگیری رشد توسط مثبت گرایی سمی

مردم نه تنها در زندگی خود با اختلالات گسترده ای رو به رو هستند، بلکه در طی مدتی که در بسیاری از سطوح موارد مختلف دشوار و آسیب زا است، فشار می آورند تا مثمر ثمر باشند و مثبت باشند. طبق گزارش 2020 روان شناختی در آمریکا توسط انجمن روان شناسی آمریکا، 46٪ از بزرگسالان آمریکایی با کودکان زیر 18 سال گزارش می کنند که در طول همه گیری میزان استرس بسیار بالایی دارند. می توان در برابر تجربه ها و چالش های دشوار خوش بین بود. اما به افرادی که دچار تروما هستند نیازی نیست که گفته شود که مثبت بمانند یا احساس کنند که به دلیل عدم نگاه آفتابی مورد قضاوت قرار می گیرند.

علائم مثبت گرایی سمی

مثبت گرایی سمی اغلب می تواند ظریف باشد، اما با یادگیری شناخت علائم می تواند به شما در شناسایی بهتر این نوع رفتارها کمک کند. برخی از علائم عبارتند از:

  • رفع مشکلات به جای نا امیدی
  • احساس گناه از ناراحتی ، عصبانیت یا ناامیدی.
  • پنهان کردن احساسات واقعی خود در پشت نقل قول های خوب که از نظر اجتماعی قابل قبول ترند.
  • پنهان کردن یا پنهان کردن احساس واقعی شما.
  • به حداقل رساندن احساسات دیگران زیرا باعث ناراحتی شما می شود.
  • شرم آوردن دیگران وقتی که نگرش مثبتی ندارند.
  • تلاش برای رواقی و یا “غلبه بر” احساسات دردناک.

چگونه از مثبت بودن سمی خودداری کنیم؟

مثبت گرایی سمی چیست؟

اگر تحت تأثیر مثبت گرایی سمی قرار گرفته اید یا اگر این نوع رفتار را در خود تشخیص دهید  مواردی وجود دارد که می توانید برای ایجاد یک رویکرد سالم تر و حمایت گرانه انجام دهید. برخی از ایده ها عبارتند از:

  • احساسات منفی خود را مدیریت کنید، اما آن ها را انکار نکنید. احساسات منفی در صورت عدم کنترل می توانند باعث استرس شوند، اما همچنین می توانند اطلاعات مهمی را فراهم کنند که می تواند منجر به تغییرات مفید در زندگی شما شود.
  • نسبت به آن چه باید احساس کنید واقع بین باشید. هنگامی که با یک وضعیت استرس زا رو به رو هستید، احساس استرس، نگرانی یا حتی ترس طبیعی است.
  • بیش از حد از خود انتظار نداشته باشید. تمرکز بر مراقبت از خود و برداشتن مراحلی که می تواند به بهبود وضعیت شما کمک کند داشته باشید.
  • اشکالی ندارد که بیش از یک چیز را احساس کنید. اگر با چالشی روبرو هستید، می توانید از آینده احساس عصبی کنید و همچنین امیدوار باشید که موفق خواهید شد. احساسات شما مانند موقعیت پیچیده است.

به احساس خود توجه کنید

پیروی از پست های مثبت رسانه های اجتماعی گاهی می تواند منبع الهام باشد اما به احساس خود پس از مشاهده و تعامل با چنین محتوایی توجه کنید. اگر بعد از دیدن پست های “نشاط آور” احساس شرم و گناه برای شما باقی مانده باشد ، این ممکن است به دلیل مثبت بودن سم باشد. در چنین مواردی ، مصرف رسانه های اجتماعی خود را محدود کنید.

به خود اجازه دهید احساسات خود را درک کنید

 به جای تلاش برای جلوگیری از احساسات دشوار، به خود اجازه دهید آن ها را احساس کنید. این احساسات واقعی، معتبر و مهم هستند. آن ها می توانند اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهند و به شما کمک کنند چیزهایی در مورد وضعیتی که در آن هستید و می خواهید تغییر دهید را مشاهده کنید.

 

منابع
verywellmind.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا