جلوه اولویت چیست؟

آیا تا به حال از شما خواسته شده است لیستی از موارد را حفظ کنید؟ یا فقط لیستی از مواردی که سعی کرده اید به خاطر بسپارید به شما داده شده است؟ در این صورت، شاید متوجه شده باشید که به خاطر سپردن اولین موارد و آخرین موارد لیست آسان تر است، اما موارد موجود در وسط کمی مبهم هستند. این به دلیل چیزی است که محققان از آن به عنوان “اثر تقدم” یا جلوه اولویت یاد می کنند.

 جلوه اولویت چیست؟

به عبارت ساده تر، اثر تقدم به تمایل یادآوری اطلاعات ارائه شده در ابتدای لیست بهتر از اطلاعات در وسط یا انتهای اشاره دارد. این یک سوگیری شناختی است و اعتقاد بر این است که مربوط به تمایل به تمرین و ارتباط سیستم های ذخیره حافظه است.

اولویت در مقابل اثر اخیر

در مقابل اثر اولویت، اثر اخیر به گرایش مردم برای یادآوری آسان تر یا مواردی که آخرین لیست ارائه شده اند اشاره دارد. در مورد اثر اخیر، این امر احتمالاً به دلیل جدیدترین موارد است و بنابراین هنوز در حافظه کوتاه مدت شما نگهداری می شود. هنگامی که اثر اولویت و زمان اخیر به طور همزمان در نظر می گیرید، آنچه را مشاهده می کنید یک منحنی U شکل است که به عنوان منحنی موقعیت سریال نیز شناخته می شود و برای فراخوان موارد موجود در لیست است.

تمرین

علت اصلی احتمالاً این واقعیت است که افراد تمایل دارند برای به خاطر سپردن موارد، تمرین کنند. این بدان معنی است که مواردی که در اوایل لیست ارائه شده اند به احتمال زیاد به خاطر سپرده می شوند زیرا بیشتر از موارد در وسط یا انتهای لیست تمرین شده اند. این با شواهدی ثابت می شود که وقتی به شرکت کنندگان در مطالعه دستور داده می شود که تمرین نکنند یا به آن ها فرصت کافی برای تمرین داده نمی شود، اثر برتری از بین می رود.

طول توجه در جلوه اولویت

دلیل دوم نیز مربوط به دامنه توجه است. به احتمال زیاد افراد در ابتدا و انتهای ارائه لیست به موارد موجود توجه بیشتری می کنند و بنابراین بیشتر به خاطر سپرده می شوند. به آخرین مکالمه ای که انجام داده اید ، پاراگرافی که می خوانید،  فیلم یا انیمیشنی که تماشا کرده اید یا پادکستی که گوش کرده اید، فکر کنید. این احتمال وجود دارد که شما بعضی نقاط در اواسط ان ها را منطقه بندی کرده باشید اما احتمالاً در ابتدا و انتها توجه بیشتری داشته باشید.

محدودیت های حافظه

سرانجام، اثر تقدم به دلیل محدودیت در حافظه، پایدار می ماند. ممکن است شخصی بتواند آن چند مورد اول را در حافظه طولانی مدت ذخیره کند و این چند مورد آخر ممکن است در حافظه کوتاه مدت باشند اما موارد موجود در وسط هرگز ذخیره نمی شوند.

مطالعات اولیه در مورد اثر اولویت

بسیاری از تحقیقات متمرکز بر بررسی اثر برتری و بازگشت به دهه 1940 باز می گردد. در یک مطالعه معمول، لیستی از کلمات به شرکت کنندگان ارائه می شود که هرکدام برای مدت زمان مشخصی نشان داده می شوند. پس از ارائه کلمات، از شرکت کنندگان خواسته می شود تا تمام کلمات لیست را که می توانند به خاطر بسپارند ، یادداشت کنند. سولومون آش ابتدا در مطالعه با استفاده از جملاتی با ترتیب وارونه صفت تأثیر اولویت را بررسی کرد. در مطالعه با استفاده از دو گروه شخصیتی به عنوان “غبطه ، لجبازی، انتقادی، تکانشی ، زحمت کش و باهوش” یا “باهوش، کارگر، تکانشی، انتقادی ، لجبازی و حسود” توصیف شد. نتایج نشان داد که توصیف دوم منجر به رتبه بندی بیشتر شخص شد.

در مطالعه ای که توسط مرداک در سال 1962 انجام شد، از شرکت کنندگان خواسته شد لیستی از کلمات را که طول آن ها از 10 تا 40 کلمه متفاوت است ، بیاموزند. هر کلمه با یک یا دو گزینه ارائه شد.

سپس از آن ها خواسته شد که کلمات را به خاطر بسپارند. این مطالعه نشان داد که احتمال فراخوانی کلمات در لیست به موقعیت آن ها در لیست بستگی دارد. به طور خاص، کسانی که در ابتدا و انتهای آن بودند بیشتر به خاطر سپرده می شدند.

Glanzer and Cunitz (1966)

در سال 1966 ، گلانزر و كونیتس به دو گروه از شركت كنندگان لیست مشابهی از كلمات دادند. از گروهی خواسته شد که پس از ارائه لیست بلافاصله کلمات را به یاد بیاورد، از گروه دیگر خواسته شد تا 30 ثانیه صبر کنند تا اینکه مجبور شوند لیست را به یاد بیاورند.

نتایج مطالعه نشان داد که جلوگیری از تمرین به این روش به معنای از بین رفتن اثرات برتر بودن و ماندگاری است.

چه چیزی بر اثر اولویت تأثیر می گذارد؟

جلوه اولویت

ما می دانیم که تأثیر اولویت بر اساس نتایج تحقیقات موجود تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار دارد. بیایید نگاهی به این عوامل بیندازیم:

زمان ارائه

هرچه زمان بین ارائه موارد در لیست بیشتر باشد، اثر اولویت بیشتر است. این به دلیل وقت مردم برای تمرین است.

زمان یادآوری در جلوه اولویت

وقتی تأخیر در یادآوری وجود داشته باشد، تأثیر اولویت را به روشی منفی تحت تأثیر قرار می دهد به طوری که کاهش می یابد.

حافظه و جلوه اولویت

محققان به این نتیجه رسیده اند که اثر اولویت از ایده دو سیستم حافظه جداگانه در کار پشتیبانی می کند. حافظه کوتاه مدت (اثر recency) و حافظه بلند مدت (اثر تقدم).

اثر اولویت شامل تمرین موارد تا زمانی است که وارد حافظه طولانی مدت شوند.

اثر تقدم شامل توانایی مغز در نگه داشتن حداکثر هفت مورد در حافظه کوتاه مدت است. این موارد برجسته نشان می دهد که افراد وقتی اثر برتری و ماندگاری را نشان می دهند، از دو نوع مختلف حافظه استفاده می کنند.

ضربه و جلوه اولویت

چگونه می توانید این اطلاعات را در مورد اثر برتری برای استفاده در زندگی خود قرار دهید؟ درک تأثیری که تأثیر اولویت ممکن است در تصمیمات شما داشته باشد، ممکن است به شما کمک کند در مورد طیف وسیعی از موارد بهتر قضاوت کنید.

تصمیم گیری برای انتخاب های پیچیده

یک اقدام مهم این است که نحوه دریافت اطلاعات در فرآیند های پیچیده تصمیم گیری یک عامل حیاتی است. این ممکن است هنگام انجام یک خرید بزرگ یا یک تصمیم مهم در زندگی ما، به کار گرفته شود. کارشناسان بازاریابی از این سوگیری شناختی آگاه هستند و از آن به نفع خود استفاده می کنند. آن ها می خواهند اولین برداشت شما و آخرین برداشت شما از یک محصول مثبت باشد. به همین دلیل تبلیغ کالایی را که هنوز در دسترس نیست مشاهده خواهید کرد. همچنین به همین دلیل است که یک شرکت جلوه های اضافی دیگری مانند بسته بندی ویژه برای یک محصول را اضافه می کند. آن ها می خواهند اولین برداشت و آخرین برداشت شما مثبت باشد زیرا این موارد مهم هستند.

اگر تصمیمی پیچیده می گیرید، مهم است که از این موضوع آگاه باشید. به جای اینکه توسط بازاریابی هدایت شوید، تحقیق خود را انجام دهید و همانطور که گزینه های خود را ارزیابی می کنید، آن را در اولویت قرار دهید. با این کار احتمال اینکه طعمه استراتژی های تبلیغات و بازاریابی شوید، کمتر می شود.

جلوه اولویت لنگر انداختن

اثر تقدم همچنین تأثیر مهمی در نوعی سوگیری شناختی دارد که به عنوان جانبداری لنگر شناخته می شود. این تعصب شامل اعتماد زیاد به اولین اطلاعاتی است که دریافت می کنید (“لنگر”) و نادیده گرفتن هرگونه اطلاعات بعدی که یاد می گیرید. تعصب می تواند تأثیرات گسترده ای در تصمیم گیری داشته باشد از جمله اینکه چقدر حاضرید برای چیزی بپردازید. تحقیقات همچنین نشان داده است که می تواند در چگونگی تشخیص و معالجه دقیق بیماری توسط پزشکان تأثیرگذار باشد. ارزیابی اولیه ای که پزشک در مورد سلامتی یا بیماری بیمار انجام می دهد، تصوری ایجاد می کند که سپس در ارزیابی پزشک در آینده تأثیر می گذارد.

ایجاد یک تأثیر ماندگار

اگر موردی وجود دارد که می خواهید در آن برجسته شوید: ابتدا آن را بگویید، آخر آن را بگویید یا هر دو! این زمانی است که به احتمال زیاد به خاطر سپرده می شود. اگر می خواهید کسی را در مورد چیزی متقاعد کنید، پیام خود را چندین بار تکرار کنید تا به خاطر سپرده شود. به یاد داشته باشید که موقعیت سریالی مطلب و همچنین محتوای پیام شما (مثبت در مقابل منفی) مهم است، بنابراین استفاده از این دانش اهمیت دارد.

یادگیری و مطالعه و جلوه اولویت

اگر دانشجو هستید می توانید از این اطلاعات برای استراتژی های یادگیری خود نیز استفاده کنید. از تمایل خود به یادآوری چیز ها از ابتدا و انتهای آنچه که مطالعه می کنید آگاه شوید و موقعیت را تغییر دهید تا در نهایت بتوانید همه چیز را در حافظه طولانی مدت خود ذخیره کنید. سعی کنید در ابتدای جلسات مطالعه خود بر روی مفاهیم مخصوصاً دشوار تمرکز کنید و هر جلسه را با مرور سریع دیگری از این اطلاعات به پایان برسانید.

سخن آخر

انگار که دیگر ذهن کافی برای به خاطر سپردن اطلاعات ندارید، اکنون باید آنچه را که ممکن است فراموش کنید به خاطر بسپارید! در ساده ترین اصطلاح تأثیر تقدم به گرایش ما برای یادآوری اولین چیز هایی که در یک سری می شنویم اشاره دارد. این منطقی است، اما چیزی نیست که شما معمولاً درباره آن فکر کنید. بنابراین دفعه بعدی که خود را در یک وضعیت خاص با فشار بالا قرار دادید، سعی در ایجاد تأثیر مثبت دارید یا برای امتحان تلاش می کنید، این اطلاعات را به خاطر بیاورید.

منابع
verywellmind.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا