روانشناسی مردم بومی

مردم بومی حدود 5 درصد از جمعیت جهان را تشکیل می دهند. در حالی که آنها دارای پیشینه، فرهنگ و سنت های متفاوتی هستند، اغلب سابقه ریشه کن شدن و اجبار از سرزمین اجدادی خود را دارند. در کنار این، بسیاری از افراد با حاشیه نشینی و تبعیض در اشکال مختلف مواجه می شوند، از جمله جلوگیری یا سلب توانایی آنها برای زندگی در سنت های خود، بیان فرهنگ های خود و حتی صحبت کردن به زبان خود. برای درک بسیاری از مسائل منحصر به فرد که مردم بومی با آن روبرو هستند، ضروری است که درک و آگاهی بهتری از مردم بومی، تاریخ و فرهنگ آنها به دست آوریم. برای کسب اطلاعات دقیق در ارتباط با روانشناسی مردم بومی می توانید با مرکز مشاوره همکده در ارتباط باشید.

مرکز مشاوره همکده اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره در ایران می باشد. این مرکز ارائه دهنده خدمات حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی می باشد.

منظور از جمعیت بومی چیست؟

روانشناسی مردم بومی

بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، جمعیت بومی به عنوان بخشی از یک گروه متمایز شناخته می شوند یا از افرادی هستند که از مناطقی که سرزمین های سنتی آنها بوده است که قبل از ایجاد مرزهای امروزی وجود داشته، تبار می کنند. جمعیت های بومی، که اغلب به عنوان افراد بومی نیز شناخته می شوند، گروه های فرهنگی و اجتماعی متمایزی هستند که ارتباطات اجدادی با سرزمین هایی که در آن زندگی می کنند یا مردمانی از منطقه ای که آواره شده اند، مشترک است. مردم بومی ساکنان اصلی یک منطقه یا کشور جغرافیایی قبل از ورود افراد دیگر کشورها یا فرهنگ ها هستند.

پس از ورود، این ساکنان جدید سرانجام تسلط بر منطقه را بدست آوردند، اغلب از طریق شهرک سازی، اشغال یا فتح. در آمریکای شمالی، مردم بومی غالباً به اجبار از سرزمین اجدادی خود خارج شده یا به فرهنگ اصلی جذب شدند. نمونه هایی از این امر شامل اسکان اجباری افراد بومی در اقامتگاه های ایالات متحده و استفاده از مدارس مسکونی برای جذب کودکان بومی در کانادا است. برخی از جمعیت های بومی که در مناطق مختلف جهان یافت می شوند عبارتند از:

  • بومیان آمریکایی ایالات متحده
  • اولین ملل و متیس کانادا
  • سامی از سوئد، فنلاند، نروژ و دانمارک
  • مائوری نیوزلند
  • کردهای آسیای غربی
  • ماسای آفریقای شرقی

مردم بومی اغلب دارای هویت اجتماعی، سنت های فرهنگی، نهادهای سیاسی و شیوه های اقتصادی متمایز از فرهنگ های غالب منطقه هستند.

آمار جمعیتی

سازمان ملل متحد (UN) برآورد می کند که بیش از 370 میلیون بومی در 70 کشور جهان زندگی می کنند. با این حال، برآورد کل جمعیت جهان بین 250 تا 600 میلیون نفر متغیر است. برآورد دقیق به دلیل روشهای مختلف شناسایی و شناسایی افراد بومی در کشورهای مختلف دشوار است.

شناسایی گروههای بومی

هنگام یادگیری در مورد جمعیت بومی، مهم است که به یاد داشته باشید که در حالی که این گروه ها اغلب زیر چتر اصطلاح “مردم بومی” قرار می گیرند، هر گروه دارای تاریخ منحصر به فرد خود است که بر اساس نیروهایی شکل می گیرد که ممکن است مختص تاریخ، فرهنگ، سنت های آنها باشد.

مشخصات در روانشناسی مردم بومی

طبق گفته سازمان ملل متحد، جمعیت بومی را می توان با تعدادی ویژگی متفاوت شناسایی کرد. این ویژگی ها عبارتند از:

  • هویت شخصی که نشان می دهد یک فرد ادعا می کند و مدعی یک جامعه است
  • ارتباط با قلمرو خاصی، سرزمین و منابع آن منطقه
  • تجربیات، باورها، اعمال معنوی، زبان، اعتقادات و سیستم های سیاسی
  • حفظ هویت های اجتماعی متمایز، محیط اجدادی و شیوه های فرهنگی

“بومی” یک اصطلاح پرکاربرد است، اما مردم در کشورها و مناطق مختلف ممکن است ترجیحات خود را برای نحوه نامیدن آنها داشته باشند. سایر اصطلاحاتی که ممکن است مورد استفاده قرار گیرند یا ترجیح داده شوند عبارتند از:

  • قبایل
  • مردمان اول
  • ملل اولیه
  • گروههای بومی

کشورها یا مناطق نیز ممکن است شرایط خاصی برای گروه هایی که در آن مناطق زندگی می کنند داشته باشند. به عنوان مثال، در ایالات متحده، مردم بومی اغلب به طور کلی به عنوان بومیان آمریکایی نامیده می شوند. کلمه بومی از کلمات لاتین indigena و indigenus به معنی “بومی” گرفته شده است. پیشوند لاتین قدیمی “indu-” به معنی “در” است. واژه Indigena برای اولین بار در دهه 1640 برای توصیف حیوانات، گیاهان و افرادی که بومی یک منطقه خاص بودند استفاده شد. جمعیت بومی دارای تاریخ، زبان، دانش و شیوه های یادگیری خود هستند. پیشینه اجدادی آنها در ارزشها، نیازها و روابط آنها با یکدیگر و سرزمینی که در آن زندگی می کنند مهم است.

چالش ها

در حالی که جمعیت های بومی متنوع هستند و نیازها و اولویت های خاص خود را دارند، اغلب نیز تعدادی از چالش ها و تجربیات مشترک را به اشتراک می گذارند. اینها در روانشناسی مردم بومی ممکن است شامل نگرانی های مربوط به موارد زیر باشد:

  • عدم نمایندگی سیاسی
  • حاشیه نشینی اقتصادی
  • نژادپرستی و تبعیض
  • عدم دسترسی به خدمات، از جمله مراقبت های بهداشتی
  • حمایت از حقوق و موافقت نامه های معاهده ای
  • شناخت شیوه زندگی و هویت آنها
  • حقوق زمین و منابع
  • تحصیلات
  • جابه جایی
  • خشونت

درک جمعیت بومی

دلایل زیادی برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد گروه های بومی وجود دارد. این نه تنها می تواند قدردانی بیشتری از افراد مختلف که در تاریخ یک منطقه سهیم بوده اند به شما ارائه دهد، بلکه می تواند به جلوگیری از دست دادن این فرهنگ ها کمک کند. یادگیری و تجلیل از فرهنگ بومی یکی از راههای پرورش و تشویق غرور فرهنگی است. بهبود غرور فرهنگی همچنین می تواند به اعضای آن گروه در حفظ زبان، معنویت، تاریخ، سنت ها و شیوه های فرهنگی خود کمک کند.

گذشته بر مردم بومی امروز تأثیر می گذارد

روانشناسی مردم بومی

هنگام یادگیری در مورد جمعیت بومی، درک رویدادهای کنونی و گذشته بسیار مهم است. در حالی که رویدادهای تاریخی ممکن است به نظر برسد که در گذشته های دور بوده و دیگر مربوط نمی شوند، این رویدادها همچنان نیروهای خود را تحت تأثیر قرار می دهند که بر زندگی مردم بومی تأثیر می گذارد.

همانطور که نویسندگان یک بررسی در مورد مرگ و میر بومیان پیشنهاد کردند، “تهاجم، اختلال و جابجایی مردم بومی توسط اروپاییان که در سال 1492 از طریق اقیانوس اطلس به قاره آمریکا رفتند و در 1770 از اقیانوس آرام به استرالیا رفتند (ساکن در 1788) و جدید زلاند در دهه 1790 همچنان بر سلامت جسمی، اجتماعی، عاطفی و روحی و رفاه مردم بومی تأثیر منفی می گذارد. “

چرا باید درباره گروه های بومی بیاموزید؟

یادگیری در مورد جمعیت بومی می تواند درک بهتری، جامع و صادقانه از تاریخ به شما ارائه دهد. تا زمانی که همه مردم، گروهها و رویدادهایی را که باعث پیدایش سرزمینی شده اند و به فرهنگ فعلی آن کمک کرده اند، نتوانید واقعاً تاریخ یک منطقه را درک کنید. برخی از دلایل مهم یادگیری بیشتر درباره جمعیت بومی در زیر ذکر شده است.

شما با روانشناسی مردم بومی درک بهتری از تاریخ خواهید داشت

یادگیری مجدد تاریخ از دیدگاه بومی می تواند مفید باشد زیرا مردم اغلب تاریخ خود را صرفاً از دیدگاه مهاجران یا استعمارگران می آموزند. مردم بومی مدتهاست که توسط جامعه اصلی به حاشیه رانده شده اند. برای اینکه ملتها تاریخ خود را بطور کامل درک کنند، باید تاریخ و مشارکت مردم بومی و بومی منطقه را نیز درک کنند.

شما با مشکلات گروه های بومی آشنا خواهید شد

به منظور درک نیازها و اولویت های مردم بومی امروز، ضروری است که در مورد چگونگی به حاشیه راندن آنها توسط جامعه بیشتر بدانیم. مردم بومی اغلب با مسائل منحصر به فردی روبرو هستند که نیاز به توجه ویژه دارد. اثرات طولانی مدت شیوه هایی مانند جذب اجباری پیامدهای بین نسلی دارد.

شما با یک فرهنگ متفاوت آشنا خواهید شد

مردم بومی جهان بینی منحصر به فرد خود را دارند. در حالی که هر فرهنگ متفاوت است، جهان بینی های بومی اغلب بر انتقال دانش و حکمت از طریق سنت شفاهی، به هم پیوستگی همه موجودات و ارتباطات انسانها با سرزمینهای خود متمرکز هستند. درک این جهان بینی ها می تواند به دیگران در درک بهتر دیدگاه های بومی کمک کند.

شما می توانید با روانشناسی مردم بومی مبارزه دیگران را درک کنید

وقتی برای آشنایی با فرهنگ دیگری وقت می گذارید، پذیرش، همدلی و احترام برای کسانی که در آن گروه هستند را تسهیل می کند. برای بسیاری از مردم در سراسر جهان، تاریخ و تأثیر مردم بومی به خوبی شناخته نشده یا درک نشده است. چنین تاریخ هایی اغلب وجود دارد. بدون این درک، مردم غیر بومی نمی توانند از روشهایی که دولتها برای جذب مردم بومی، سهم مردم بومی در جامعه و معاهداتی که بین دولتها و جمعیتهای بومی منعقد شده است، آگاهی داشته باشند.

حقوق بومی و مسائل

روانشناسی مردم بومی

جمعیت بومی اغلب با مسائل یا نگرانی هایی روبرو هستند که به سابقه و ارتباط آنها با گروه های دیگر مرتبط است. چنین موضوعاتی بر دسترسی به منابع و حقوق زمین، حفظ فرهنگ آنها، بی عدالتی های زیست محیطی، مالکیت منابع طبیعی و تبعیض از سوی دیگر گروه ها متمرکز است.

معاهده و حقوق زمین در روانشناسی مردم بومی

حقوق جمعیت بومی بسته به کشور و منطقه ای که در آن زندگی می کنند متفاوت است. در حالی که معاهدات اغلب در گذشته برای اطمینان از حقوق گروه های بومی مورد مذاکره قرار می گرفتند، آیا احترام به این معاهدات از مکانی به مکان دیگر متفاوت است. در برخی نقاط، گروه های بومی نیز بر سر مالکیت و بهره برداری از منابع طبیعی موجود در سرزمین اجدادی خود با ناسازگاری روبرو هستند. به عنوان مثال، در 400 سال گذشته، صدها معاهده بین دولت های ایالات متحده و کانادا و گروه های فردی منعقد شده است.

در ایالات متحده 574 قبیله به رسمیت شناخته شده فدرال وجود دارد و صدها معاهده امضا شده است که موضوعاتی مانند صلح، مرزهای سرزمینی، حفاظت از دشمنان و حقوق شکار و ماهیگیری را پوشش می دهد. امروزه نبردهای حقوقی همچنان ادامه دارد زیرا گروه های بومی آمریکای شمالی برای احقاق حقوق وعده داده شده توسط این معاهدات تلاش می کنند.

 

منابع
verywellmind.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا