تفاوت هیجانی در بهبود جسمی و عاطفی چگونه است؟

تفاوت هیجانی در بهبود جسمی و عاطفی در روانشناسی شامل موارد مختلفی است.  همان طور که جسم ما نیاز به تقویت دارد روح و روان هر فرد نیاز به مراقبت دارد. برای تقویت و مراقبت از جسم ما ممکن است راه های مختلفی را انجام دهیم. برای تقویت عاطفی نیز پزشکان و روان شناسان راه های مختلفی را ارائه می دهند. مدیریت رفتار یکی از راه هوایی است که می تواند به ما در داشتن روحیه خوب کمک کند. اگر ما روح و روان سالمی داشته باشیم می توانیم به موفقیت نزدیک تر شویم. بهبود روحی در افراد بسیار مهم است.

برخی افراد هستند که در طول زندگی خود راه های مختلفی را انجام می دهند تا بخش های عاطفی  خود را بهبود بخشند. بهبود حافظه از طریق راه های مختلفی ممکن است. برای برخی افراد بهبود عاطفی و روانی ممکن است با انجام ورزش های مختلف ایجاد شود برای برخی هم ممکن است این فرآیند با استفاده از روش های مختلف ایجاد شود. برای مثال برخی از مردم هستند که از روش های مختلف برای این کار استفاده می کنند. 

احساسات منفی، مانند اضطراب و استرس، بخش های طبیعی تجربه انسان هستند.

احساسات منفی، مانند اضطراب و استرس، بخش های طبیعی تجربه انسان هستند. با این وجود، دانستن این مسئله کنار آمدن با این احساسات را دشوارتر نمی کند. یادگیری بهبودی از وقایع آسیب زا یا نگرش های ناسالم می تواند افراد را در مسیرهای مختلف قرار دهد. هنگامی که در این سفر حرکت می کنید ، باید یاد بگیرید که چگونه درد عاطفی و آسیب های جسمی خود را برطرف کنید. این به شما کمک می کند تا در مسیر بهبود عاطفی خود باشید.

بهبود جسمی و عاطفی در ارتباط با این زمینه

تفاوت هیجانی در بهبود جسمی و عاطفی چگونه است؟

وقتی نوبت به بهبود عاطفی و ترمیم جسمی می رسد، این دو فرایند اغلب با هم مرتبط هستند. آسیب های عاطفی در صورت عدم درمان می تواند منجر به بیماری جسمی شود. ضربه جسمی می تواند باعث درد عاطفی شود. حرکت به سمت بهبود می تواند یک فرایند طولانی و نامطمئن باشد، اما می توان با کمی کمک و مشاوره از یک متخصص بهداشت روان حرکت کرد. تفاوت هیجانی در بهبود جسمی و عاطفی دلایل بسیار زیادی در هر دسته دارد.

دلایل شایع ضربه روحی و عاطفی

ضربه عاطفی می تواند توسط چندین رویداد مختلف ایجاد شود. حوادث استرس زا و آسیب زا، مانند طلاق یا سو استفاده، می تواند به شدت بر سلامت عاطفی شما تأثیر بگذارد. حتی یک بار اتفاق مانند یک تصادف اتومبیل یا آسیب ورزشی می تواند ضربه شدید ایجاد کند. سایر علل احتمالی ضربه عبارتند از:

  • گذراندن یک بیماری شدید مانند سرطان یا تحت عمل جراحی
  • تجربه مرگ یکی از عزیزان
  • مجروح شدن از یک حمله
  • زندگی در یک محله فقیر و غرق در جنایت
  • از یک رابطه سو استفاده کننده رنج می برند
  • زندگی بعد از یک فاجعه طبیعی مانند زلزله یا آتش سوزی

شاهد تصادف

گذراندن تروما می تواند احساس ترس و خستگی در شما ایجاد کند. حتی اگر این واقعه آسیب زا چندی پیش رخ داده باشد، اگر آن را بدون درمان رها کنید، می تواند آزار شما را جلب کند.

علائم درد و ضربه

افرادی که با ضربه عاطفی دست و پنجه نرم می کنند، اغلب احساس ناتوانی و گم شدن می کنند. احساسات منفی و خاطرات ناخوشایند آن ها را آزار می دهد و باعث می شود نسبت به دیگران احساس بی اعتمادی کنند. گاهی اوقات، مردم از آسیب دیدگی خود انکار می کنند. بار دیگر، آن ها گیج می شوند و در پردازش آن مشکل دارند. هر کس واکنش متفاوتی به ضربه عاطفی دارد. اگر بعد از برخورد با یک رویداد فوق العاده استرس زا این علائم روانشناختی را تجربه کرده اید، ممکن است به برخی از بهبودهای عاطفی نیاز داشته باشید:

  • از افکار سرزده یا خاطرات واقعه رنج می برند، غالباً از حالت آبی خارج می شوند
  • کابوس
  • احساس شوک یا انکار
  • مشکل خواب یا بی خوابی
  • ناتوانی در برقراری روابط نزدیک و سالم
  • افسردگی و ناامیدی
  • انصراف از دوستان و خانواده
  • تحریک پذیری
  • واکنش خصمانه نسبت به دیگران

این موارد خود به عنوان تفاوت هیجانی در بهبود جسمی و عاطفی شناخته می شوند.

درد عاطفی در کودکان و نوجوانان

ضربه می تواند در اوایل کودکی رخ دهد. نوجوانانی که در یک محیط توهین آمیز در خانه زندگی می کنند، شاهد سو استفاده های عاطفی بین والدین خود هستند، حتی نوجوانانی که تحت عمل جراحی قرار می گیرند یا بیماری جدی را پشت سر می گذارند، می توانند ضربه روحی ایجاد کنند.

هر چیزی که احساس امنیت کودک را مختل کند، می تواند باعث آسیب شود. وقتی در دوران کودکی یک رویداد آسیب زا را تجربه می کنید، می توانید از عواقب آن تا بزرگسالی رنج ببرید. جست و جوی درمان در اسرع وقت برای کمک به شما در غلبه بر دردی که ایجاد کرده است و ایجاد ارتباط مجدد با دیگران بسیار مهم است. وقتی بزرگ می شوید، باید یاد بگیرید که چگونه دوباره اعتماد کنید و در بهبود عاطفی مشارکت کنید.

گزینه های درمانی برای بهبودی از درد و ضربه عاطفی

تفاوت هیجانی در بهبود جسمی و عاطفی چگونه است؟

افرادی که از مشکلات سلامت روان، اعتیاد، ADHD، اضطراب یا سایر علائم ناشی از ضربه رنج می برند، به طور معمول تحت روان درمانی و مشاوره گروهی قرار می گیرند. درمان رفتاری شناختی معمولاً برای درمان موارد اختلال استرس پس از سانحه استفاده می شود. بیمارانی که دارای مشکلات شدیدی در زمینه سلامت روان، اعتیاد، ADHD، اضطراب و سایر مشکلات هستند می توانند بیاموزند که چگونه الگوهای فکری منفی را به چالش بکشند تا به آن ها کمک کند تا از ضربه عاطفی و احساسی خود بهبود یابند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

پیروی از یک رژیم غذایی مناسب و روال تناسب اندام نیز می تواند به کاهش علائم آسیب زا کمک کند. برای برخی از افراد پیوستن به گروه های حمایتی می تواند به آن ها کمک کند تا یاد بگیرند که چگونه از پس آسیب های خود برآیند و از بین بروند. بسته به شرایط و شرایط آن ها، دارو نیز ممکن است کمک کند.

علائمی که نشان می دهد شما ممکن است دچار اختلال استرس پس از سانحه باشید

اگر متوجه شدید که علائم شما بهبود نمی یابد یا با گذشت زمان در حال بدتر شدن هستند، ممکن است دچار اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) باشید. PTSD یک بیماری روانی جدی است که با تجربه یک واقعه آسیب زا ایجاد می شود. بیشتر افراد PTSD را با جانبازان جنگی مرتبط می دانند. در حالی که جانبازان در معرض ابتلا به PTSD آسیب پذیر هستند، افراد خارج از ارتش نیز می توانند آن را توسعه دهند. سو استفاده جسمی، حمله جنسی یا تصادف شدید نیز می تواند باعث PTSD شود.

علائم رایج PTSD عبارتند از:

  • کابوس های مربوط به این واقعه
  • تجربه استرس شدید عاطفی ناشی از رویداد
  • فلاش بک از این رویداد که به شما احساس می کند انگار دارید آن را دوباره زنده می کنید
  • در به خاطر سپردن قسمت های خاصی از این رویداد مشکل دارید
  • تلاش برای جلوگیری از صحبت در مورد واقعه آسیب زا
  • جدا شدن از عزیزان
  • به راحتی متحیر می شوند

نکته ای در ارتباط با تفاوت هیجانی در بهبود جسمی و عاطفی

اگر هر یک از این علائم را تجربه کرده اید، مراجعه به پزشک بسیار مهم است خصوصا اگر در اسرع وقت باشد. آن ها می توانند شما را به یک متخصص بهداشت روان معرفی کنند که یک برنامه درمانی برای شما تنظیم کند. هرچه زودتر درمان را شروع کنید، زودتر می توانید زندگی خود را به مسیر درست برسانید.

ضربه فیزیکی و گذراندن بهبودی جسمی

تفاوت هیجانی در بهبود جسمی و عاطفی چگونه است؟

ضربه جسمی هنگام بهبودی از یک حادثه، درگیری یا سو استفاده می تواند همزمان با ضربه عاطفی باشد. هر کسی، بدون در نظر گرفتن سن و جنسیت، می تواند در اثر سو استفاده یا تصادف جدی دچار آسیب دیدگی جسمی شود. کودکانی که مورد آزار و اذیت قرار گرفته اند اغلب با پیامدهای جسمی منفی بر رشد ذهنی و عاطفی خود رو به رو می شوند. اگر دچار ضربه به سر شوند، این امر می تواند بر رشد عاطفی آن ها با افزایش سن نیز تأثیر بگذارد.

نکته ای در ارتباط با تفاوت هیجانی در بهبود جسمی و عاطفی

قربانیان سو استفاده ممکن است از صدمات جسمی شدید مانند شکستگی استخوان و سوختگی رنج ببرند. در موارد شدید، این سو استفاده منجر به مرگ می شود. علاوه بر روان درمانی و سایر خدمات پشتیبانی عاطفی، ممکن است لازم باشد برای درمان جراحات خود از طریق جسمان بدن نیز درمان شوند.

سوالات متداول در مورد بهبود عاطفی و بهبود جسمی

روند بهبود عاطفی و جسمی می تواند طولانی و دشوار باشد. اگر در مورد هر یک از این فرایندها سوالاتی دارید، می توانید ببینید که در زیر به هر یک از آن ها پاسخ می دهیم.

هوش هیجانی را چگونه اندازه گیری می کنید؟

هنگام اندازه گیری هوش هیجانی فرد، باید پنج عنصر اصلی آن را در نظر بگیرید که شامل: خودآگاهی، مهارت های اجتماعی، همدلی، انگیزه و خودتنظیمی است. بسیاری از محل های کار برای گرفتن آزمایش هوش هیجانی از کارکنان خود از آزمون هایی مانند آزمون های سالووی، کاروسو و مایر استفاده می کنند.

 

منابع
betterhelp.com/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا