وسواس تقارن چیست؟

یکی از موضوعات مهم در روان شناسی وسواس است. بسیاری از افراد در دنیا هستند که از اختلالات مختلف روانی رنج می برند. برخی از این اختلالات روانی خود با خبر هستند و برای درمان به مشاور یا روان شناس مراجعه می کنند.  برخی هم با وجودی که از آن خبر دارند تمایل به درمان خود ندارند. اختلال وسواس بسیار در بین همه مردم از بزرگ تا کوچک وجود دارد البته ما وسواس مثبت هم داریم. ممکن است در بین اطرافیان یا دوستان خود کسی را دیده باشید که دچار وسواس باشد. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره آنلاین در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده می خواهیم در این باره صحبت کنیم که وسواس تقارن چیست ؟

Symmetry OCD یا وسواس تقارن چیست؟

افرادی که از وسواس تقارن رنج می برند در وضعیت و نحوه قرارگیری برخی از اشیا ثابت می شوند و هنگام مواجهه با مواردی که به طور صحیح در یک راستا قرار نگرفته اند یا به نوعی ناقص به نظر می رسند احساس ناراحتی و پریشانی می کنند. افرادی که این فرم OCD را دارند وقتی کلماتی که می نویسند به شکل نامطلوبی ظاهر شوند یا در امتداد خط قرار نگیرند، با مشکل رو به رو می شوند.

آزمون OCD را انجام دهید

فرد مبتلا به وسواس تقارن اصرار زیادی برای مرتب سازی مجدد موارد دارد و می تواند زمان زیادی را صرف تلاش برای قرار دادن اشیا به روشی کامل و قابل قبول کند ، یا می تواند لیست ها و سایر اشکال کاغذهای دستی را بارها و بارها بنویسد و بازنویسی کند. اگرچه این رفتارها ممکن است برای دوستان و عزیزان ناامیدکننده و تشدید کننده باشد، لازم به یادآوری است که اگرچه عجیب است اما اختلال وسواس اجباری همیشه منطق خاصی دارد، اگر غیر منطقی باشد.

علائم مشترک وسواس تقارن

وسواس تقارن های متداول

افراد مبتلا به تقارن اغلب در سنین پایین تر از کسانی که دیگر انواع دیگر OCD را تجربه می کنند، تشخیص داده می شوند. بسیاری از افراد مبتلا به این نوع OCD احساس بدبختی و درماندگی می کنند زیرا اگر چه از این بیماری متنفر هستند اما به دلیل اضطراب شدیدی که هنگام تلاش برای آن ها بوجود می آید احساس ناتوانی در جلوگیری از این رفتارها می کنند. دیگران احساس می کنند رفتار و مشغله آن ها لازم، منطقی و مناسب است. برخی از وسواس های متداول که در Symmetry OCD اتفاق می افتد عبارتند از:

  • این که نگران باشید اگر شیئی در خانه یا محل کار ناهموار باشد (بالش روی تخت یا کتاب روی قفسه کتاب)
  • اضطراب شدید نسبت به عدم تقارن
  • نیاز شدید به تعادل ، از جمله قرار دادن وسایل به صورت متقارن یا راه رفتن با همان فشار به هر پا

اجبارهای متداول وسواس تقارن

افراد بدون OCD ممکن است تقارن را نیز دوست داشته باشند و آن را جذاب می دانند، اما کسانی که OCD دارند بسیار درگیر آن می شوند و وسواس زیادی به خرج می دهند و کاملاً در تنظیم موارد ثابت می شوند تا زمانی که کامل یا درست شوند. بنابراین، غیر معمول نیست که افرادی که از تقارن رنج می برند نیز از OCD کمال و OCD “درست” رنج ببرند. برخی از اجبارهای رایج که در Symmetry OCD اتفاق می افتد عبارتند از:

  • مایل به نوشتن تعداد دقیق کلمات در هر سطر در صفحه و حفظ کلمات به طور مستقیم متقارن
  • بازنویسی کلمات و حروف تا زمانی که هیچ نقص یا عدم تقارن قابل مشاهده ای در دست نوشته های آنها وجود نداشته باشد
  • لباس و کفش آن ها را به روش خاصی در کمد بچینید و مرتب کنید
  • از مناطقی که دارای اشکال هندسی متقارن هستند خودداری کنید، بنابراین مجبور نیستند لبه ها را با چشم ردیابی کنند.

درمان SYMMETRY OCD

افرادی که از Symmetry OCD رنج می برند تشویق می شوند که از یک ارائه دهنده درمان بهداشت روان متخصص در درمان OCD برای درمان استفاده کنند. متخصصان OCD برای درمان طیف گسترده ای از انواع مختلف OCD، از جمله Symmetry OCD، مجهز و آماده هستند. مانند همه انواع OCD، Symmetry OCD با درمان رفتاری شناختی (CBT) قابل درمان است، به ویژه با روش های درمانی به نام Exposure with Response Prevention (ERP) و درمان شناختی رفتاری مبتنی بر ذهن آگاهی از گزینه های دیگر هستند.

ذهن مبتنی بر CBT چه چیزی را به بیماران می آموزد؟

ذهن مبتنی بر CBT به بیماران می آموزد که همه افکار سرزده را تجربه می کنند. همچنین افراد یاد خواهند گرفت که افکار سرزده هیچ قدرتی بر آن ها ندارند و با پاسخ دادن به افکارشان از طریق رفتارهای اجباری، به افکار آن ها قدرت و اعتبار بیشتری می بخشد و ترس و وسواس آن ها تقویت و محکم می شود. ذهن مبتنی بر CBT یک درمان OCD بسیار مثر است ، به ویژه هنگامی که با ERP ترکیب شود.

ERP و وسواس ها

ERP بیماران را در معرض موقعیت های مرتبط با افکار سرزده قرار می دهد که باعث اضطراب آن ها می شود. هدف از این روش درمانی این است که بیمار هنگام تحریک افکار سرزده مانع از تکمیل رفتارهای اجباری خود شود. شرایطی که با آن رو به رو می شوند به مرور زمان شدت می یابد، تا زمانی که بیمار بتواند با ترسناک ترین سناریوی خود روبرو شود و بر آن غلبه کند. هنگامی که آن ها قادر به جلوگیری از پاسخ گویی به افکار سرزده خود با رفتارهای اجباری باشند، می توانند تسکین عظیمی از علائم OCD داشته باشند.

چه اتفاقی برای بیمارانی که از شدت اضطراب به دلیل OCD رنج می برند می افتد؟

اگر بیماران از شدت اضطراب به دلیل OCD رنج می برند، ممکن است از شرکت در درمان در یک برنامه درمانی OCD سرپایی فشرده (IOP) بهره مند شوند، همان طور که توسط موسسه Gateway ارائه شده است. موسسه گیت وی گزینه های درمانی سرپایی فشرده و همچنین جلسات منظم روان درمانی سرپایی و مشاوره حضوری رایگان و 30 دقیقه ای با یکی از پزشکان باتجربه و مراقب را در هر سه مکان زیبا در اورنج کانتی، اسکاتسدیل و آریزونا ارائه می دهد.  علائم OCD به طور معمول با گذشت زمان بدتر می شود و می تواند زندگی یک فرد را بدتر کند،

بنابراین بسیار مهم است که به محض ابتلا به درمان OCD با یک متخصص ماهر و متخصص OCD که می تواند در این سفر تخصص و پشتیبانی را ارائه دهد قابل قبول است. غیر معمول نیست که فردی از یک نوع وسواس OCD رنج می برد و از زیرگروه های دیگر نیز رنج می برد. درمان همزمان انواع فرعی همزمان در یافتن تعادل و بهبودی از OCD مهم است.

هدف، واقعگرایانه

در وسواس، علائم مربوط به تقارن ممکن است مهم باشد. اگرچه ارتباط بالینی علائم مربوط به تقارن در OCD شناسایی شده است، اطلاعات کمی در مورد ارتباطات ژنتیکی وجود دارد. مطالعات حیوانی نشان دهنده دخالت دوپامین در رفتار مربوط به تقارن است، نشان می دهد این ممکن است مربوط به علائم مشابه در OCD باشد. تغییرات در دوپامین نیز ممکن است تأثیرات محیطی را منعکس کند. با این حال، ارتباط علائم مرتبط با تقارن، ناملایمات اولیه و چند ریختی در ژن های دوپامینرژیک در OCD بررسی نشده است.

مواد و روش ها

اطلاعات بالینی و چند شکلی در ژن های اصلی دوپامینرژیک بین بیماران OCD با علائم تقارن اولیه و کسانی که فاقد آن بودند مقایسه شد.

نتیجه

علائم تقارن دارای برخی از ویژگی های بالینی متمایز است و ممکن است نشانگر شدت در OCD باشد. با این حال  انجمن های بالینی، در ترکیب با ارتباطی که با ANKK1 rs1800497 A2  که یک نتیجه آزمایش پزشکی است یافت می شود، نشان می دهد که علائم تقارن اولیه ممکن است نمایه ای مشخص از نظر بالینی و روانشناختی باشد.

معرفی وسواس تقارن در روان شناسی

تعاریف زیادی از تقارن وجود دارد که بسته به زمینه متفاوت است. تقارن به یک ویژگی مشخصه یک جسم اشاره دارد که به نظر می رسد نیمی از آن نیمه دیگر را تکرار می کند. تقارن گاهی مربوط به موجودات زنده است. بدن اکثر موجودات چند سلولی نوعی تقارن را از خود نشان می دهد. در انسان تقارن صورت به طور کلی یکی از صفات مرتبط با سلامتی و زیبایی است. تقارن یکی از مهم  ترین عوامل جذابیت در انسان است . نگرانی بیش از حد یا غیر منطقی در مورد تقارن ممکن است بیانگر اختلالات وسواس باشد.

علائم تقارن

علائم تقارن قبلاً بیشتر در مردان دیده می شود و با سن زودتر ابتلا به OCD مرتبط است. 5،6 تقارن در OCD نیز با پیش آگهی ضعیف تری همراه است، از جمله افزایش اختلالات دیگر با طیف وسیعی از شرایط روانپزشکی، مانند اختلال معروف به تورت 4،5؛ کاهش سطح عملکرد و پاسخ ضعیف تر به درمان است. در یک مطالعه  بر روی بیماران مبتلا به OCD تحت درمان ، تقارن یا ترتیب تنها بعد از علائم از مقیاس وسواس اجباری ابعاد ییل-براون (DY-BOCS) بود که بیشتر در میان افراد  که اقدام به خودکشی کرده بودند این وسواس بیشتر دیده می شد.

 

 

 
منابع
ncbi.nlm.nih.govwww.gatewayocd.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا