اضافه بار حسی چیست؟

حواس یکی از مهم ترین اجزای بدن است. همه ما می دانیم که چه نوع حواسی در بدن ما فعالیت می کند. سیستم های عصبی در بدن با حواس ارتباطاتی دارند و گاهی اوقات ممکن است اگر فرد دچار حملات عصبی شود بر حواس او نیز تاثیراتی بگذارد. روان شناسان تحقیقات بسیاری در مورد علل این اتفاقات و چگونگی ارتباط حواس با فعالیت های عصبی انجام داند. امروز ما در این مقاله قصد دارم شما را با یک اختلال حسی یا اختلال مربوط به حواس به نام اضافه بار حسی آشنا کنیم.

اضافه بار حسی چیست؟

اضافه بار حسی زمانی اتفاق می افتد که یک یا چند حس از حواس شما بیش از حد تحریک شود. به عنوان مثال، وقتی صدای موسیقی خیلی زیاد است، ممکن است حس شنوایی فرد بیش از حد زیاد شود یا در صورت روشن شدن بیش از حد نور، بینایی او مختل شود. هرکسی می تواند بیش از حد حسی را تجربه کند، اما بیشتر در افرادی که به اختلال استرس پس از سانحه (PTSD)، اوتیسم یا اختلال پردازش حسی مبتلا هستند، بیشتر مشاهده می شود.

علائم اضافه بار حسی چیست؟

علائم اضافه بار حسی در افراد مختلف متفاوت خواهد بود. در حالی که برخی از افراد ممکن است فقط علائم خفیف و در نتیجه احساس ناخوشایندی جزئی را تجربه کنند، برخی از افراد علائمی را گزارش می کنند که آن قدر شدید است که تا عادی شدن حواس آن ها قادر به عملکرد نیستند. افراد ممکن است فقط بیش از حد شنوایی را تجربه کنند، در حالی که دیگران ممکن است حالت بصری آن را تجربه کنند. در برخی موارد، بیش از یک حواس شما ممکن است درک کند که بیش از حد حساس شده است. با این حال، علائم مشترکی وجود دارد که هر کسی با این بیماری روبرو شود ممکن است داشته باشد. آن ها عبارتند از:

  • تحریک پذیری
  • اضطراب
  • فشار
  • عدم تمرکز
  • تحریک
  • موارد وحشت زدگی
  • مشکل خوابیدن

علل اضافه بار حسی چیست؟

هنگامی که مغز اطلاعات بیشتری از طریق حواس شما دریافت می کند که می تواند پردازش کند، بیش از حد حسی رخ می دهد. در برخی موارد، بیش از یک حواس شما ممکن است همزمان احساس تحریک شدن کند.

محرک های اضافه بار حسی

شنیداری

اگر با صدای بلند (مثلاً یک کنسرت یا یک بازی ورزشی) محصور شوید یا اگر چند صدا را همزمان می شنوید، ممکن است حس شنوایی شما بیش از حد فعال شود. ممکن است صداهای خاصی را بیش از حد تحریک کنید اما به دیگران واکنش نشان ندهید. در حالی که برخی از افراد فقط ناراحتی خفیف را گزارش می کنند ، برخی از افراد هنگام شدت صدا بسیار احساس درد می کنند.

دست زدن به چیز هایی که روی آن حساس هستید.

چیزهایی روزمره مانند احساس لمس لباس یا شخصی که شما را لمس می کند، احساس خستگی بیش از حد را در شما ایجاد می کند. بافت بعضی از مواد ممکن است باعث شود شما احساس راحتی نکنید (یعنی بعضی از مردم پارچه های خاصی را دوست ندارند). حتی ممکن است بعضی از افراد لمس یا احساس بعضی چیزها را دردناک بدانند.

منظره

بسیاری از مردم نوعی حساسیت به نور را تجربه می کنند، خصوصاً وقتی که تحت نور شدید یا طاقت فرسایی قرار بگیرند.

بو

شخصی که حس بویایی آن بیش از حد پاسخگو یا حساسیت بالایی دارد ، ممکن است حساسیتی به بویایی تند مانند عطر پیدا کند. احتمالاً بو هایی را استشمام می کنید که دیگران از آن احساس نمی کنند. بعضی از افراد اگر بیش از حد بوی شدید گرفته باشند می توانند احساس بد کنند. حتی ممکن است از مکان هایی با بوی شدید مانند آشپزخانه، سرویس بهداشتی یا فروشگاه های خاص خودداری کنید. برخی از افراد به دلیل بویایی ممکن است از خوردن برخی غذاها خودداری کنند.

چشیدن

جوانه های چشایی شما می توانند توسط غذاهایی با طعم های قوی یا ادویه های خاص غرق شوند. درجه حرارت برخی از غذاها همچنین ممکن است باعث تحریک بیش از حد حسی شود. غذاهای خیلی گرم یا خیلی سرد نیز می توانند حس چشایی شما را جلب کنند.

شرایطی که بیش از حد اضافه بار حسی را افزایش می دهد.

افرادی که دارای شرایط پزشکی خاصی هستند، احتمالاً بیش از حد اضافه بار حسی را تجربه می کنند. اضافه بار حسی می تواند با شرایطی مانند موارد زیر تحریک شود:

اختلال استرس پس از سانحه (PTSD)

یک علامت رایج در افراد مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه افزایش حساسیت و اضافه بار حسی است. افراد مبتلا به PTSD معمولاً فلاش بک از یک رویداد آسیب زا را که تجربه کرده اند تجربه می کنند. بعضی اوقات این فلاش بک ها هنگامی که حواسشان ضعیف می شود، تحریک می شوند . به عنوان مثال، ممکن است فردی که با PTSD زندگی می کند در اثر اصابت گلوله توسط صداهای بلند کوبیدن تحریک شود. واکنش پذیری بیشتر حواس آنها اغلب باعث می شود که حتی در سناریوهایی که نیازی به آن ها نیست، در حالت آماده باش باشند.

اختلال پردازش حسی

افراد مبتلا به اختلال پردازش حسی ورودی های حسی را به طریقی متفاوت از اکثر افراد دریافت می کنند و به آن ها واکنش نشان می دهند. ممکن است آن ها کم پاسخ باشند یا بیش از حد پاسخ دهند. اختلال پردازش حسی در کودکان بیشتر از بزرگسالان است. یک مطالعه در سال 2013 اختلال پردازش حسی را که باعث بیش از حد حسی در کودکان می شود، به تفاوت در ساختار مغز آن ها نسبت می دهد. به گفته محققان، کودکان مبتلا به این بیماری ماده سفید مغز خود را کاهش می دهند که این امر بر رفتار حسی تأثیر می گذارد .

نقص توجه یا بیش فعالی (ADHD)

افراد مبتلا به بیش فعالی، چه از نوع بی توجه ، بیش فعال یا ترکیبی باشند، ممکن است بیش از حد حسی را تجربه کنند. افرادی که به این بیماری مبتلا هستند همچنین وقتی حواسشان دائماً پریشان می شود، بیشتر دچار اضطراب می شوند. تحقیقات همچنین نشان می دهد که محرک ها و نوعی داروی ADHD ممکن است باعث حساسیت بیش از حد بینایی در کودکان مبتلا به ADHD شود

اوتیسم

اضافه بار حسی در افرادی که مبتلا به اوتیسم هستند معمول است زیرا آن ها اغلب دارای سیستم های حسی حساس هستند. برخی از رایج ترین اشکال اضافه بار حسی، در افراد مبتلا به اوتیسم، شنیداری و بینایی است. به این معنی است که آن ها اغلب توسط صداهای بلند و نورهای روشن تحریک می شوند.

تشخیص

دو آزمایش وجود دارد که متخصصان پزشکی می توانند موارد بیش از حد حسی را شناسایی کنند. آن ها عبارتند از آزمون های ادغام حسی و Praxis (SIPT) 4 و فهرست پردازش حسی (spm ). در بسیاری از موارد، مراقبت از رایج ترین علائم اضافه بار حسی، آسان ترین راه برای شناسایی آن است.

اضافه بار حسی در کودکان

کودکان ممکن است بیش از حد پاسخ دهند یا نسبت به ورودی های حسی واکنش نشان ندهند. در حقیقت، از هر 6 کودک 1 گزارش ارائه شده است که مشکلات پردازش حسی دارند. بیشتر متداول است که کودکان بیش از حد پاسخگو باشند. کودکانی که بیش از حد اضافه بار حسی را تجربه می کنند اغلب با گریه، جیغ یا پرخاشگری واکنش نشان می دهند. اگر کودک شما به سختی می تواند با این شرایط کنار بیاید، ممکن است بخواهید با یک متخصص اطفال صحبت کنید.

در حالی که یک فرد بزرگسال ممکن است به سادگی خود را از موقعیتی که بیش از حد حسی او را تحریک می کند دور کند، اما کودکان ممکن است چنین کاری نکنند یا ممکن است قادر به برقراری ارتباط کامل با آن چه که تجربه می کنند نباشند. از آن جا که بسیاری از موقعیت های روزمره می تواند منجر به اضافه بار حسی در کودکان شود، در این جا برخی از علائم خاص کودک برای اضافه بار حسی وجود دارد:

گریه و فریاد

صورت آن ها را بپوشانید یا چشمان خود را ببندید. آن ها معمولا تمایل دارند چشمانشان را ببندند و از باز كردن آن ها امتناع ورزند. اگر کودک شما این رفتارها را نشان می دهد، استفاده از صدای ساکت و آرام برای جبران آن ها مهم است. عوامل محرک آن ها را یادداشت کنید و سعی کنید آن ها را از بین ببرید قبل از اینکه در آینده بیش از حد بار شود.

رفتار

در حال حاضر هیچ روش درمانی خاصی برای اضافه بار حسی وجود ندارد، با این وجود روش های زیادی برای کمک به مدیریت بیماری وجود دارد. یکی از موثرترین راه ها برای کنار آمدن با این شرایط  شناخت عوامل محرک خود و یادگیری نحوه اجتناب از آن ها است. این کار را می توانید با یادداشت برداری و نوشتن از هر بار بروز آن انجام دهید. برای افرادی که به دلیل سایر شرایط، بیش از حد حسی را تجربه می کنند، داروهایی که به درمان این شرایط کمک می کنند نیز ممکن است باعث کاهش دفعات یا شدت بیش از حد حسی شوند. البته یکی از اصلی ترین راه ها مراجعه به مرکز مشاوره همکده می باشد. این مرکز ارائه دهنده خدمات حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی می باشد. مرکز مشاوره همکده اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره در ایران می باشد.

رژیم حسی

برای کودکانی که بیش از حد اضافه بار حسی دارند، یک پزشک ممکن است یک متخصص کاردرمانی را برای کمک به آن ها توصیه کند. یک متخصص کاردرمانی با ایجاد یک رژیم غذایی حسی به کودکانی که دارای حساسیت های حسی هستند کمک می کند. رژیم حسی برنامه فعالیت های حسی متناسب با نیازهای کودک شماست. این طراحی شده است تا به کودک شما کمک کند ورودی های حسی خود را مدیریت کند و با محرک هایی که ممکن است حواس آن ها را تحت فشار قرار دهد کنار بیاید.

 

 

منابع
verywellmind.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا