علائم PTSD دوران کودکی

دوران کودکی یکی از مهم ترین دوران افراد در طول زندگی است. طبق گفته روان شناسان تا سن ٨ سالگی مهم ترین دوران یک کودک است. خانواده ها باید بدانند در این سن حساس رفتار های درستی داشته باشند. بسیاری از بزرگسالان هستند که به علت رفتار نادرست والدین در دوران کودکی دچار اختلالات روانی شده اند. اختلالات روانی بسیاری در دنیا وجود دارد. برخی از این اختلالات را ممکن است بشانسید و برخی هم برای شما تازگی دارند. همان طور که می دانید اختلالات باید درمان شوند. یکی از علائم PTSD دوران کودکی ترس شدید است. در ادامه می خواهیم ببینیم که علائم این اختلال چیست و چگونه می توانم برای فرزندم کمک بگیرم؟ 

همه ما می دانیم که استرس یکی از شایع ترین مشکلاتی است که برا همه افراد به وجود آمده است. استرس در زندگی تا حدودی باعث پیشرفت است. حال اگر این استرس بیشتر از حد معمول باشد آسیب زا خواهد بود. در واقع شما در هر کاری اگر بیش از حد بخواهید آن را تکرار کنید روزی شما را آزار می دهد. استرس انواع مختلفی دارد. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با علائم PTSD دوران کودکی چیست و چگونه می توانم برای فرزندم کمک بگیرم؟ صحبت کنیم.

اهمیت تربیت کودکان در خانواده ها

علائم PTSD دوران کودکی چیست و چگونه می توانم برای فرزندم کمک بگیرم؟

ما غالباً تنها زمانی به اهمیت تربیت و کودکی خود پی می بریم که به خوبی آن را پشت سر گذاشته باشیم. به عنوان بزرگسال، ما از کارهایی که والدین ما برای ما انجام داده اند قدردانی می کنیم. ما فقط در آن زمان متوجه می شویم که نحوه پرورش تجربیاتمان، چیزهایی که شاهد بوده ایم و زندگی کرده ایم، شکل می گیرد که زمانی که ما بزرگسال هستیم. اعتقاد بر این است که یک دوران کودکی شاد و متعادل با والدین محبت آمیز برابر با بزرگسالان شاد و متعادل است، در حالی که کودکان با والدین غایب، منتقد یا بدرفتار با مسائل تعهد و عصبانیت بزرگ می شوند.

دوران کودکی سخت و استرس زا در بزرگسالان

اکثر بزرگسالان موافقند که در برهه ای از زمان، بخشی از دوران کودکی آن ها سخت و استرس زا بوده است. خواه والدین در حال طلاق باشند، مجبور به مهاجرت به کشور دیگری شوند یا تماشای مرگ حیوان خانگی شما. اما برخی از بچه ها با حوادث سختی رو به رو می شوند که باعث می شود آن ها برای همیشه تغییر کنند. گاهی اوقات یک ضربه در دوران کودکی بسیار بد است یا غلبه بر آن بسیار مشکل است، کودک دچار اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) می شود. هنگامی که کودک دچار PTSD می شود، اساساً نمی تواند از تروما خارج شده و به حالت عادی خود بازگردد. در عوض، رفتار آن ها شروع به تغییر و تغییر می کند و آن ها مرتباً این رویداد را در ذهن خود تکرار می کنند و علائم PTSD شروع به بروز می کند.

دلایل PTSD دوران کودکی چیست؟

بسته به شخصیت کودک، محیط او و تربیت او، هر تعداد از چیزها می تواند “آسیب زا” باشد. و آن چه ممکن است برای یک کودک آسیب زا باشد ممکن است برای کودک دیگر نباشد، اما برخی آسیب های دوران کودکی که ممکن است باعث ایجاد PTSD در کودک شود شامل موارد زیر است:

  • شاهد و یا قربانی خشونت و آزار خانواده در خانواده
  • مورد سوء استفاده جنسی یا جسمی قرار گرفتن
  • قربانی قاچاق انسان یا آدم ربایی
  • زندگی در جنگ یا بلایای طبیعی یا آواره شدن در نتیجه آن و پناهنده شدن
  • اقامت در محله ای که خشونت، مواد مخدر و جنایات در آن ها معمول است.
  • وجود یک آسیب یا بیماری جدی (مانند سرطان)
  • مشاهده مرگ یکی از عزیزان از طریق خشونت آمیز یا غیر منتظره، این می تواند خودکشی، تیراندازی یا بیماری باشد.

اغلب بسیاری از این علل به هم مرتبط هستند و یک اثر دومینو از یک رویداد منجر به رویداد دیگر می شود

اغلب بسیاری از این علل به هم مرتبط هستند و یک اثر دومینو از یک رویداد منجر به رویداد دیگر می شود. به عنوان مثال، اگر یک دختر کوچک قربانی قاچاق انسان باشد، ممکن است سال ها قربانی سوء استفاده مکرر جنسی و جسمی شود. او در چنین محیطی بزرگ می شود، احتمالاً شاهد خشونت خواهد بود، در معرض مواد مخدر و الکل قرار می گیرد و با افزایش سن ممکن است دچار مشکل سوء مصرف مواد یا اعتیاد شود و روابط شخصی او احتمالاً روابط سوء استفاده کننده خواهد بود.  افشای مکرر یا گذراندن هر یک از این رویدادها و داشتن گناه بازماندگان نیز ممکن است به توسعه PTSD کمک کند.

علائم PTSD دوران کودکی چیست؟

علائم PTSD دوران کودکی چیست و چگونه می توانم برای فرزندم کمک بگیرم؟

تشخیص PTSD در کودکان می تواند مشکل باشد و ممکن است به چند دلیل دشوار باشد. این احتمال وجود دارد که اگر کودکی در محیطی متجاوزانه و خصمانه بزرگ می شود، علائم PTSD بدون توجه یا مراقبت از بین می رود. ثانیاً، اگر ضربه های دوران کودکی از شخصی در خانواده یا نزدیک به خانواده وارد شده باشد، احتمالاً گزارش نمی شود. در نهایت، برخی از علائم و نشانه های PTSD اغلب به تغییرات طبیعی و هورمونی کودک در حال رشد نسبت داده می شود. بزرگسالان و کودکان به طور کلی علائم مشابهی را تجربه می کنند، اما کودکان معمولاً بیشتر از بزرگسالان ترسناک و مستعد ابتلا به عقب گرد هستند. کودکان همچنین تمایل دارند خود را از طریق بازی بیان کنند. بنابراین توجه به این که آن ها چه نوع بازی هایی انجام می دهند، چه نقشی با عروسک ها دارند یا چه چیزهایی را می کشند مفید است.

نکات قابل توجه

بعضی از بچه ها برای سرزنش کردن مشکل دارند، به ویژه هنگامی که شخص معتبری است، یا کلمات را بر احساسات یا آسیب های خود وارد می کنند، بنابراین اغلب آن ها راحت تر می توانند آن چه را که در حال گذراندن هستند با استفاده از یک راه خلاق بیان کنند.

برخی از نشانه هایی که باید مراقب آن ها باشید عبارتند از:

  • خاطرات و فلاش بک های حادثه دردناک که همچنان برمی گردد حتی اگر کودک بخواهد آن را فراموش کند.
  • داشتن کابوس های مکرر
  • گریه کردن یا فریاد زدن بدون دلیل قابل تشخیص (این امر به ویژه در کودکان نوپا یا پیش دبستانی مشهود است)
  • احساس عصبی بودن و لبه شدن و به ویژه هنگامی که با چیزی رو به رو می شوید که آن ها را به یاد ضربه می اندازد، به عنوان مثال، کودکی که توسط عمو مورد سوء استفاده جنسی قرار می گیرد، ممکن است با خوشحالی مشغول بازی باشد، اما به محض دیدار، آن ها عصبی، گوشه گیر، به مانند یک فرد ترسیده می شوند. یا عصبی آن ها حتی ممکن است واکنش فیزیولوژیکی مانند خیس کردن شلوار خود داشته باشند.
  • عمل کردن یا ترسیم آن چه برای آن ها اتفاق افتاده است
  • مشکل در به خاطر سپردن جزئیات ضربه روحی که خورده‌اند
  • از هرگونه مکان، افراد یا چیزهایی که آن ها را به آسیب می رساند اجتناب کنید.
  • دیگر علاقه ای به چیزهایی ندارند که قبلاً به آن ها لذت یا شادی می داد.
  • مشکل تمرکز در مدرسه یا خانه
  • سرزنش خود و گناه برای آنچه اتفاق افتاده است
  • نمایش پرخاشگری و تحریک پذیری
  • رفتار تکانشی
  • مشکلات خواب

این علائم می توانند سال ها دوام داشته باشند

علائم PTSD دوران کودکی چیست و چگونه می توانم برای فرزندم کمک بگیرم؟

این علائم می توانند سال ها دوام داشته باشند و چند هفته پس از حادثه آسیب زا شروع شده و یا چندین ماه یا چند سال طول بکشد تا اولین بار ظاهر شود. برخی از کودکان دچار اختلال استرس حاد می شوند، این مربوط به زمانی است که PTSD به طور ناگهانی ظاهر می شود و علائم از چند روز تا یک ماه ادامه می یابد. این معمولاً به عنوان پاسخ غریزی به یک رویداد اتفاق می افتد. اغلب شدت علائم PTSD بستگی به شدت و فراوانی ضربه دارد.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

توجه به این نکته ضروری است که تک تک کودکانی که در دوران کودکی آسیب دیده اند دچار PTSD نمی شوند. مواردی مانند بیماری های روانی در خانواده، نوع آسیب های وارد شده، شخصیت کودک، سیستم حمایتی او، محیطی که در آن بزرگ شده اند و غیره همگی نقش دارند و بر این که آیا شخصی دچار PTSD می شود یا نه تأثیر می گذارد.

تشخیص PTSD دوران کودکی

از آن جا که علائم PTSD ممکن است بیایند و بروند، در ابتدا ممکن است برای والدین آسان باشد که علائم گفته شده را در کودک خود پیدا نکنند و فرصت را از دست بدهند. هنگامی که علائم برطرف می شوند، والدین ممکن است تصور کنند که کودک از آسیب خارج شده است. اما در اولین علائم علائم PTSD، بهترین کاری که والدین می توانند انجام دهند این است که با پزشک مشورت کنند و فرزند خود را معاینه کنند. هیچ آزمایش پزشکی دقیق یا علمی برای تعیین PTSD وجود ندارد

 
منابع
betterhelp.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا