رفتار پس کشیده چیست و علت آن چیست؟

رفتار در هر فردی مختلف است. هر فرد در طول زندگی خودش ممکن است رفتار های مختلفی از خودش بروز دهد. این رفتار ها می تواند به علت های مختلفی ایجاد شود. هر فرد در طول زندگی خودش دارای رفتار های مختلفی است. برخی از آن ها ممکن است به خاطر شرایط مختلف زندگی شأن دچار حالت های رفتاری مختلف شوند. این رفتار ها می تواند در هر فردی به گونه ای باشد که او را آزار دهد یا این که او را به سمت بیماری های روحی دیگر ببرد. دنیای روان شناسی می گوید که افکار در ٩٠ درصد مواقع اشتباه هستند. در واقع این بدان معنی است که تا شما تلاشی برای آن فکر خود نکنین آن فکر اتفاق نخواهد افتاد و مغز به گونه ای شما را فریب خواهد داد.

مبحث فریب ذهنی با رفتار و فکر تا حدودی در ارتباط هستند. در ادامه اما ما می خواهیم در ارتباط با رفتار پس کشیده با شما صحبت کنیم. می خواهیم بدانیم که رفتار پس کشیده چه علتی دارد. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با رفتار پس کشیده چیست و علت آن چیست؟ صحبت کنیم.

گذراندن وقت با دیگران می تواند سرگرم کننده، جالب و حتی هیجان انگیز باشد.

گذراندن وقت با دیگران می تواند سرگرم کننده، جالب و حتی هیجان انگیز باشد. همچنین داشتن یک شبکه اجتماعی قدرتمند می تواند احساس ارزشمندی شما را افزایش داده و در مواقع دشواری از شما پشتیبانی کند. با این حال، گاهی اوقات افراد از ارتباط اجتماعی کناره گیری می کنند و به دلایل مختلف این کار را انجام می دهند. در این جا چگونگی شناسایی رفتار کنار گذاشته شده و مواردی است که می تواند پشت آن باشد.

رفتار پس کشیده چیست؟

رفتار پس کشیده چیست و علت آن چیست؟

رفتار منصرف شده اجتناب یا عدم جست و جوی تماس اجتماعی است. افرادی که کنار می روند ممکن است به طور فعال از گذراندن وقت با افراد دیگر خودداری کنند. یا ممکن است هیچ تلاشی برای جست و جوی  تعاملات اجتماعی نکنند.

برخی از افراد عقب مانده از بودن در کنار افراد دیگر بدشان نمی آید

برخی از افراد عقب مانده از بودن در کنار افراد دیگر بدشان نمی آید، اما احساس نمی کنند که به دنبال دیگران هستند. بعضی دوست دارند اجتماعی باشند اما در انجام آن مشکل دارند. دیگران فعالانه بودن از کنار دیگران را دوست ندارند. برخی از نمونه رفتارهای کناره گیری شده عبارتند از:

  • صرف زمان زیادی در تنهایی
  • ترجیح می دهند خودشان بازی یا کار کنند
  • رد کردن دعوت های اجتماعی برای تنها ماندن در خانه
  • کمتر در تنظیمات اجتماعی صحبت کنید
  • در خانه بمانید به جای این که به رویدادهایی بروید که افراد دیگری در آن حضور داشته باشند
  • تجربه نکردن تجربه های جدید
  • ترجیح می دهم با افراد جدید ملاقات نکنم
  • دور ماندن از موقعیت های ناآشنا
  • ترجیح دادن مشاغلی که بیشتر از افراد با آن ها  کار می کنند
  • کمتر مکالمه را شروع می کنند یا انجام آن بیشتر از دیگران طول بکشد

انواع افرادی که رفتارهای عقب افتاده از خود نشان می دهند

درک این نکته مهم است که همه رفتارهای پس گرفته شده یکسان نیستند. افرادی که عقب نشینی می کنند، به دلایل اساسی که خود را کنار می کشند، در چندین دسته مختلف قرار می گیرند.

افراد غیر اجتماعی

افراد غیر اجتماعی کسانی هستند که به هر طریقی یا دیگری به بودن در کنار افراد دیگر اهمیت نمی دهند. آن ها ارتباط اجتماعی را دوست ندارند، اما به دنبال آن نیستند. آن ها علاقه خاصی به امتحان چیزهای جدید ندارند. و آن ها تمایل دارند که انگیزه کمتری داشته باشند تا به دنبال آن چه می خواهند، بروند.

نکته:

خبر خوب این است که آن ها معمولاً رفتاری پرخاشگرانه ندارند. همچنین، آن ها اغلب خلاقیت بیشتری نسبت به دیگران دارند که رفتار گوشه گیر نشان می دهند.

مردم خجالتی

افراد کمرو معمولاً از بودن در کنار افراد دیگر اضطراب دارند. بیش از این، آن ها از اضطراب خود إحساس ترس دارند. آن ها در فعالیت هایی که دیگران آن را لذت بخش می دانند، احساس لذت نمی کنند. اگر چیزی برای آن ها ناخوشایند است، تمایل دارند از آن اجتناب کنند.

نکته

آن ها فقط انگیزه زیادی برای بدست آوردن آن چه در زندگی می خواهند ندارند. همچنین، آن ها تمایل به پرخاشگری و خلاقیت کمتری نسبت به افرادی دارند که خجالتی نیستند. افراد این گروه ممکن است تمایل زیادی به داشتن زندگی اجتماعی فعال داشته باشند. با این حال، در همان زمان، آن ها اغلب به شدت از آن می ترسند.

شکست در ارتباط با دیگران

آن ها ممکن است سعی کنند با دیگران تعامل داشته باشند، اما به دلیل اضطراب یا مهارت ضعیف کلامی شکست می خورند. یا  آن ها ممکن است به دروغ درک کنند که مهارت های اجتماعی آن ها به اندازه کافی خوب نیستند و حتی سعی نمی کنند.

افرادی که از تماس اجتماعی پرهیز می کنند

رفتار پس کشیده چیست و علت آن چیست؟

از بسیاری جهات، افرادی که از برقراری ارتباط اجتماعی پرهیز می کنند بسیار شبیه افراد خجالتی به نظر می رسند. چند تفاوت وجود دارد. آن ها به جای تلاش برای اجتماعی بودن و شکست خوردن (مانند افراد خجالتی)، به دور ماندن از افراد دیگر اشاره می کنند. آن ها تمایل دارند از موقعیت هایی که بیش از افراد خجالتی ناخوشایند هستند جلوگیری کنند.

افرادی که از زندگی انفرادی لذت می برند

در حالی که افراد غیر اجتماعی اهمیتی ندارند که با مردم باشند یا نباشند، افراد انفرادی بیشتر از دیگران از تنها بودن لذت می برند. آن ها از زمانی که صرف انجام کارها می کنند لذت می برند. آن ها دوست دارند روی همه چیز فکر کنند، به موضوعات جدیدی که می توانند به تنهایی یاد بگیرند تسلط پیدا کنند و فعالیت هایی انجام دهند که مورد علاقه آن ها باشد.

رفتار پس کشیده در افراد

این افراد ممکن است رفتار پس کشیده از خود نشان دهند. با این حال، آن ها تمایل به هیچ گونه اضطراب یا مشکل اجتناب ندارند. ممکن است کاملاً از نظر روانی سالم باشند. آن ها فقط ترجیحات متفاوتی نسبت به افراد اجتماعی تر دارند.

افرادی که رد می شوند

متأسفانه، هرکسی بر میزان پذیرش در بین همسالان خود کنترل ندارد. برخی از افراد به دلایل مختلف از گروه های اجتماعی طرد می شوند. این می تواند به دلیل نوع نگاه، سابقه خانوادگی یا علایق متفاوت از افراد دیگر در گروه آن ها باشد. یا ممکن است رفتارهای پس کشیده ای از خود نشان دهند که آن ها را از سایر همسالان متمایز کند. به هر دلیلی، گروه آن ها را مستثنی می کند.

نکته:

این افراد تنها بودن را انتخاب نمی کنند. طرد شدن می تواند منجر به کاهش عزت نفس و افسردگی شود. آن ها فقط از نظر جسمی تنها نیستند، اما از نظر عاطفی از دیگران احساس انزوا می کنند.

علل رفتار پس کشیده

رفتار پس کشیده فقط اتفاق نمی افتد. اگر می بینید که یک گوشه نشین در غاری دور افتاده زندگی می کند، می توانید مطمئن باشید که یک دلیل در پشت این رفتار گوشه گیر وجود دارد. در حالی که دانشمندان همه دلایل عقب نشینی اجتماعی افراد را نمی فهمند، اما چند دلیل احتمالی را برای عقب نشینی افراد شناسایی کرده اند.

بعضی از نوزادان راحت تر از بقیه تحریک می شوند.

بعضی از نوزادان راحت تر از بقیه تحریک می شوند. هنگامی که محیط آنها برای آنها بیش از حد تحریک کننده باشد، آن ها کلافه و تسکین سخت می شوند. دانشمندان معتقدند این پدیده مبتنی بر زیست شناسی است. به عبارت دیگر، این نوزادان از زمان تولد نسبت به تحریکات اجتماعی و غیر اجتماعی در محیط خود حساسیت بیشتری دارند. بیشتر اوقات آن ها در یک حالت بیش از حد حسی قرار دارند.

والدین آن ها از آن ها محافظت نکردند

احتمال دوم اغلب از حالت اول ناشی می شود. هنگامی که تسکین نوزاد دشوار است، والدین ممکن است با سر و صدا کردن مداوم بر روی آن ها پاسخ دهند. آن ها نگرانند که نیازهای کودک را برآورده نمی کنند، بنابراین با عصبییت سعی در جلوگیری از ناراحتی کودک دارند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

خانواده در نهایت از آن ها محافظت بیش از حد می کنند. این می تواند در تمام دوران کودکی آن ها ادامه یابد. اگر آن ها هنگام رشد به هر طریقی به والدین خود وابسته بمانند، حتی پس از بزرگ شدن نیز می تواند ادامه یابد.

آن ها در موقعیت های اولیه اجتماعی ناموفق هستند

رفتار پس کشیده چیست و علت آن چیست؟

هنگامی که کودکان به دنیای بزرگ تر راه می یابند، شروع به یادگیری قوانین نانوشته تعامل اجتماعی می کنند. این بیشتر به صورت آزمون و خطا اتفاق می افتد. اکثر کودکان در بعضی مواقع موفق هستند و در مواقع دیگر مرتکب اشتباهات اجتماعی می شوند.

نکته

این یک روند طبیعی است و کودکان معمولاً از اشتباهات خود درس می گیرند و ادامه می دهند.

شکست های اجتماعی در کودکان

با این حال، اگر کودک بیش از موفقیت های اجتماعی دارای شکست های اجتماعی باشد، ممکن است ناامید شود. آن ها ممکن است شروع به ترس از اجتماعی بودن کنند یا احساس کنند که فقط توانایی آن را ندارند و در نهایت انگیزه خود را برای تلاش از دست می دهند.

 

منابع
betterhelp.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا