علت پرخاشگری چیست؟

وقتی هر روز شاهد خشونت زیاد در اطراف خود هستیم ، ممکن است نتیجه بگیریم که افراد تمایل ذاتی ، یا حتی غریزه ، به پرخاشگری دارند. برخی از فیلسوفان و روانشناسان مشهور استدلال کرده اند که این چنین است. به عنوان مثال ، فیلسوف توماس هابز (1579-1788) این دیدگاه را اتخاذ كرد و معتقد بود كه انسان به طور طبیعی شرور است و فقط جامعه می تواند تمایلات پرخاشگری آنها را محدود كند. از طرف دیگر ، فیلسوف ژان ژاک روسو (178– 1712) مثبت تر بود. وی معتقد بود که انسان ها به طور طبیعی موجوداتی لطیف هستند و  فقط به این دلیل پرخاشگر هستند که جامعه ما به ما چنین یاد می دهد. علت پرخاشگری  دلایل مختلفی دارد. اگر شما دچار انواع پرخاش ها هستید می توانید از مشاوره تلفنی روان شناسی استفاده نمایید.

پرخاشگری به چه معنایی است؟!

در روانشناسی ، اصطلاح پرخاشگری به طیف وسیعی از رفتارها گفته می شود که می تواند موجب آسیب های جسمی و روانی به خود ، دیگران یا اشیا و محیط شود. این نوع رفتار ها بر آسیب رساندن به شخص دیگر از نظر جسمی یا روحی متمرکز است. این مسئله می تواند نشانه ای از یک اختلال اساسی بهداشت روان یا  اختلال در مصرف مواد یا یک اختلال پزشکی باشد. پرخاشگری می تواند انواع مختلفی داشته باشد که عبارتند از: جسمی، کلامی،‌ ذهنی و عاطفی. در حالی که ما اغلب در مورد پرخاشگری صرفاً در اشکال جسمی مانند ضربه یا فشار فکر می کنیم ، پرخاشگری روانشناختی نیز می تواند بسیار آسیب زننده باشد. به عنوان مثال ترساندن یا تحقیر کلامی شخص دیگر ، نمونه هایی از پرخاشگری کلامی ، ذهنی و عاطفی است.

اهداف پرخاشگری چیست؟

پرخاشگری می تواند اهداف مختلفی را دنبال کند. این اهداف عبارتند از:

  • ابراز خشم یا خصومت
  • ادعای تسلط
  • ترساندن یا تهدید کردن
  • رسیدن به یک هدف
  • ابزاری برای تصرف
  • پاسخی به ترس
  • واکنش به درد
  • رقابت با دیگران

هر کدام از این هدف های پرخاشگری در اشخاص مختلف می توانند نمایان شوند. نمود های بیرونی پرخاشگری با اهداف مختلف هم می تواند با هم متفاوت باشند که این مسئله خود چالش های بسیاری را به همراه دارد. برای بهبود پرخاشگری و رفع اهداف آن می توانید به اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره،‌ مرکز همکده مراجعه نمایید. مرکز مشاوره همکده با حضور متخصصان بهترین خدمات را ارائه می دهد. البته شما می توانید از مشاوره تلفنی روان شناسی هم استفاده نمایید.

انواع پرخاشگری

پرخاشگری از نظر روانشناسان دو نوع اساسی دارد که عبارتند از:

پرخاشگری تکانشی

این پرخاشگری پرخاشگری عاطفی، با احساسات شدید ، معمولاً خشم مشخص می شود. این خشم برنامه ریزی نشده است و اغلب در روند های لحظه ای رخ می دهد. زمانی که اتوموبیل دیگری از شما سبقت می گیرید یا راه را برای شما سد می کند، شروع به داد زدن یا ضرب و شتم می کنید. در واقع شما تجاوز روانی تکان دهنده ای را در این لحظه تجربه می کنید. تحقیقات نشان می دهد که این اختلال ، به ویژه هنگامی که در اثر عصبانیت ایجاد شود ، سیستم واکنش تهدید حاد را در مغز تحریک می کند.

پرخاشگری ابزاری

این پرخاشگری یا پرحاشگری درنده که با رفتارهایی مشخص می شود که برای رسیدن به یک هدف بزرگ تر طراحی شده اند. این اختلال اغلب با دقت برنامه ریزی می شود و معمولاً به عنوان وسیله ای برای رسیدن به هدف وجود دارد. به طور مثال آزار و اذیت فرد دیگر در یک سرقت یا جاسازی در اتومبیل نمونه ای از این نوع پرخاشگری است. هدف متجاوز بدست آوردن پول یا وسیله نقلیه است و آسیب رساندن به فرد دیگر وسیله دستیابی به آن هدف است.

 علت پرخاشگری چیست.

تعدادی از عوامل مختلف می توانند در بروز پرخاشگری تأثیر بگذارند. این عوامل می تواند آسیب های بسیاری را برای وجود پرخاشگری به همراه داشته باشد. می توان گفت علائمی همچون سلامت جسمانی، سلامت روان، ساختار خانواده، روابط با دیگران، محیط کار یا مدزسه، عوامل اقتصادی یا اجتماعی، صفات فردی، تجارب زندگی و غیره بر پرخاشگری تاثیر داشته باشند. در بزرگسالی ممکن است در پاسخ به تجربیات منفی پرخاشگرانه رفتار کنید. به عنوان مثال ، ممکن است وقتی احساس ناامیدی می کنید پرخاشگر شوید. رفتار پرخاشگرانه شما همچنین ممکن است با افسردگی ، اضطراب ، PTSD یا سایر شرایط بهداشت روانی مرتبط باشد. اما توضیح دقیق برخی از این عوامل عبارتند از:

نقش عوامل بیولوژیکی در علت پرخاشگری

عوامل بیولوژیکی پرخاشگری در مردان بیشتر از زنان است. در حالی که محققان دریافته اند که زنان کمتر در معرض پرخاشگری جسمی قرار می گیرند، آن ها از سایر اشکال غیر فیزیکی مانند پرخاشگری کلامی، پرخاشگری رابطه ای و طرد اجتماعی استفاده می کنند. به واقع بر طبق تحقیقات اثر بیولوژیکی پرخاشگری بر مردان بیشتر از زنان است.

نقش عوامل محیطی در علت پرخاشگری

نحوه زندگی و رشد شما در دوران کودکی می تواند بر روند پرخاشگری تاثیر داشته باشد. این افراد در طول سنین رشد خود شاهد اشکال بیشتری از پرخاشگری هستند. به همین دلیل باور دارند که چنین خشونت ها و خصومت هایی از نظر اجتماعی هم بسیار قابل قبول است. در واقع مشاهده می تواند در یادگیری پرخاشگری نقش اساسی داشته باشد. بر طبق آزمایشی، کودکانی که یک ویدئو کلیپ را تماشا می کردند که در آن بزرگسالی رفتار پرخاشگرانه ای نسبت به یک عروسک داشت،‌ از این اقدامات تقلید می کردند.

عوامل جسمی

عوامل جسمی هم می توانند بر روندپرخاشگری فرد تاثیر داشته باشند و عاملی بر این مسئله باشند. از این میان صرع، زوال عقل، روان پریشی، سو مصرف مواد،  سو مصرف الکل و صدمات مغزی یا ناهنجاری ها نیز می توانند بر پرخاشگری تاثیر داشته باشند.

عوامل سیستم سلامت بدن و ذهن

بسیاری از شرایط بهداشت روانی می توانند در رفتار پرخاشگرانه نقش داشته باشند. به عنوان مثال ، این شرایط شامل موارد زیر است:

اختلال طیف اوتیسم و اختلال بیش فعالی و نقص توجه (ADHD) و اختلال دوقطبی و روانگسیختگی و اختلال رفتاری و اختلال استرس پس از سانحه (PTSD)

آسیب مغزی همچنین می تواند توانایی شما در کنترل پرخاشگری را محدود کند. آسیب های مغزی که می تواند بر مسئله پرخاشگری تاثیر داشته باشند، عبارتند از:

  • سکته
  • آسیب سر
  • عفونت های خاص
  • بیماری های خاص

شرایط مختلف سلامتی از طرق مختلف به پرخاشگری کمک می کند. به عنوان مثال ، اگر اوتیسم یا اختلال دوقطبی دارید ، ممکن است وقتی احساس ناامیدی می کنید یا نمی توانید در مورد احساسات خود صحبت کنید ، پرخاشگرانه رفتار کنید.

علت پرخاشگری در کودکان

پرخاشگری در کودکان می تواند توسط چندین عامل ایجاد شود. این موارد عبارتند از:

  • مهارت های ضعیف رابطه
  • زمینه های بهداشتی
  • استرس یا ناامیدی

کودک شما ممکن است از رفتار های پرخاشگرانه یا خشونت آمیز که در زندگی روزمره خود می بیند تقلید کند. ممکن است مورد توجه اعضای خانواده ، معلمان یا همسالان قرار بگیرند. گاهی اوقات کودکان به دلیل ترس می توانند رفتار پرخاشگرانه ای از خود بروز دهند. کودک شما همچنین ممکن است وقتی در کنار آمدن با احساسات خود مشکلی دارد پرخاشگرانه رفتار کند. شاید مقابله با ناامیدی به خصوص برای آنها سخت باشد. این مورد در کودکانی که اختلال طیف اوتیسم یا اختلالات شناختی دارند شایع است. 

علت پرخاشگری در نوجوانان

رفتار پرخاشگرانه در نوجوانان معمول است. به عنوان مثال ، بسیاری از نوجوانان برخی اوقات بی ادبانه رفتار می کنند یا با هم درگیر می شوند. در بعضی موارد ، آن ها ممکن است در پاسخ به مواردی همچون فشار روحی، فشار از سایر همسالان، سو مصرف مواد، روابط ناسالم با اعضای خانواده یا دیگران نمود های پرخاش را از خود بروز دهد. بلوغ همچنین می تواند برای بسیاری از نوجوانان زمانی استرس زا باشد. اگر آن ها درک نکنند یا ندانند که چگونه می توانند با تغییرات در دوران بلوغ کنار بیایند، می توانند رفتاری پرخاشگرانه داشته باشند.

چگونه رفتار پرخاشگرانه درمان می شود؟!

برای کار کردن با رفتار پرخاشگرانه ، باید علل اصلی آن را شناسایی کنید. شما ممکن است در مورد تجربیاتی که باعث می شود احساس پرخاشگری کنید با کسی صحبت کنید. در بعضی موارد ، می توانید یاد بگیرید که چگونه با ایجاد تغییراتی در سبک زندگی یا شغل خود ، از شرایط ناامید کننده جلوگیری کنید. عنوان مثال ، شما می توانید یاد بگیرید که چگونه آزادانه و صادقانه ارتباط برقرار کنید ، بدون اینکه پرخاشگر شوید. نکته مهم تر این است که شما می توانید برای درمان اختلال پرخاشگری به رواندرمانگر ان و متخصصان مرکز همکده مراجعه نمایید. مشاور شما می تواند در زمینه های مختلفی پرخاشگری راه حل های خاصی را به صورت تخصصی ارائه دهد. به عنوان مثال ، رفتار درمانی شناختی (CBT) می تواند به شما کمک کند یاد بگیرید چگونه رفتار خود را کنترل کنید.

منابع
healthline.comopentextbc.ca

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا