مقاومت در برابر تغییر چیست؟

آیا تا به حال فکر کرده اید که برخی از افراد چگونه با ایجاد تغییرات در خود باعث موفقیت خود می شوند؟ آیا دوست دارید سرنوشت خود را تغییر دهید؟ به راستی معنای تغییر چیست؟ همان طور که قبلا برای شما گفتیم در روان شناسی تعاریف بسیار زیادی وجود دارد و هر کدام از این تعاریف دارای یک ویژگی خاصی هستند. امروز می خواهیم درباره تغییر و مقاومت در برابر تغییر با شما صحبت کنیم.

برخی از افراد می گویند که هر چه سرنوشت برایمان بنویسد همان می شود یا این که همه چیز دست سرنوشت است. این درست است که سرنوشت در زندگی هر فرد تا حدودی مهم است. اما این که بگوییم کل زندگی ما بر اساس سرنوشت ایجاد می شود درست نیست. خداوند به همه انسان ها قدرت عقل و اختیار را داده است. عقل و اختیار می تواند زندگی انسان را بهتر کند. در واقع این شما هستید که با انتخاب های خودتان تصمیم می گیرید چه آدمی باشید.

مواجهه با بیمار مقاوم

مواجهه با بیمار مقاوم یا احتمالاً خصمانه نسبت به روند درمانی یا درمانگر می تواند ناراحت کننده باشد و موفقیت درمان را به چالش بکشد. با این حال، درمانگر باید مراقب باشد. رفتار یک بیمار به عنوان مقاوم ممکن است در اثر کمبود دانش یا مهارت درمانی باشد، و پاسخ ناکافی به وضعیت می تواند به پیشرفت روند درمانی بیمار آسیب برساند.

تعاملات بازآفرین و ناراحت کننده می توانند رابطه درمانی را تقویت کنند

تعاملات بازآفرین و ناراحت کننده می توانند رابطه درمانی و درمان بیشتر را تقویت کرده و رشد بیمار را تشویق کنند. این مقاله مقاومت در درمان، پتانسیل درمانگر برای کاهش تأثیر منفی آن و استفاده از آن را به عنوان بخشی از روند درمان را بررسی می کند.

تمرینات روانشناسی مثبت در این زمینه

شما می توانید برای بهتر شدن تغییرات در خود از تمرینات روانشناسی مثبت در سایت های مختلف استفاده کنید. این تمرینات مبتنی بر علم جنبه های اساسی روانشناسی مثبت، از جمله نقاط قوت، ارزش ها و خود شفقتی به خود را کشف می کنند و به شما ابزاری برای ارتقا سطح سلامتی بیماران، دانشجویان یا کارمندان خود می دهند.

مقاومت در برابر تغییر چیست؟

مقاومت در برابر تغییر چیست؟

در حالی که ممکن است برخی از بیماران در مقابل درمان ناخودآگاه (یا به اصطلاح انتقالی) شناخته شوند، برخی دیگر “مخالفت آگاهانه و عمدی با اقدامات درمانی دارند. یعنی آن ها قادر به درک یا پذیرش اقدامات نیستند”. چنین مقاومتی، یا اعتراضی، هم به درمانگر و هم به درمان گاهی را گاهی اوقات “مقاومت واقع بینانه” گفته می شود و شامل مخالفت با هر چیزی مثل زیر است:

  • رویکرد کلی درمانگر در مورد درمان
  • تکنیک های خاص در جلسه
  • برخی از اصطلاحاتی که درمانگر استفاده می کند

داشتن مشکلی در رویکرد کلی درمان مانعی است که ممکن است نیاز به تمرکز خاص داشته باشد

در حالی که داشتن مشکلی در رویکرد کلی درمان مانعی است که ممکن است نیاز به تمرکز خاص داشته باشد، درمانگر ممکن است با ایجاد یک رابطه کاری مستحکم بین خود و بیمار، مشکلات مربوط به تکنیک ها و اصطلاحات داخل جلسه را تعدیل کند.

نامرئی بودن بیمار و مقاومت در برابر تغییر

شاید بزرگ ترین مسئله عدم اعتراض بیمار، بلکه نامرئی بودن احتمالی او باشد. بیمار ممکن است ادعا های را ایجاد کند و حتی به نظر می رسد با روند درمان و توصیه های درمانگر درگیر است، اما اختلاف نظر خود را پنهان نگه دارد. با این حال، درمانگران مشاهده گر ممکن است اقدامات پنهانی از مقاومت را هنگام مراجعه به بیمار مشاهده کنند:

  • عباراتی استفاده می کند که درمانگر را از خود دور می کند
  • از مباحث خاص پرهیز می کند
  • از نظر جسمی از مکالمه کناره گیری می کند

آموزش و تجربه می تواند به متخصصان بهداشت روان کمک کند اقدامات ظریف سرکشی را بشناسند، آن ها را برطرف کرده و همکاری با بیمار را تقویت کنند.

2 نمونه از مقاومت در برابر تغییر

مقاومت: دو مثال زیر در دنیای واقعی، بینشی از انواع مقاومت هایی را که ممکن است یک روانشناس با آن رو به رو شود ارائه می دهد:

مثال اول

بعد از 15 سال به عنوان یک درمانگر، کرک هوندا بدترین حالت مقاومت خود را با همکاری با دو پدر و مادر و یک دختر تجربه کرد. پدر که از این روند آزرده خاطر شد، حمله لفظی خود را با هوندا آغاز کرد و دیری نگذشت که دختر هم وارد عمل شد. با تعریق و احساس ترس از حمله وحشت، هوندا گفت که تقریباً از اداره من خارج شده است.

نظر هوندا در ارتباط با این زمینه

با به دست آوردن خونسردی، سرانجام می تواند رابطه درمانی را ترمیم کند، اما این مسئله او را متزلزل کرده و صلاحیت خود را زیر سوال برد. با تأمل، هوندا دریافت که مقاومت، هرچند ناخوشایند است، اما می تواند راهی ارزشمند برای موفقیت در درمان باشد.

مثال دوم

رابرت ووبولدینگ درمانگر مثالی از نوجوان مقاوم به مصرف مواد مخدر، ترک تحصیل و دعوا علیه مدرسه و والدین را ارائه می دهد ووبولدینگ می گوید: “ارزیابی خود كلیدی در مقابله با مقاومت است”

ارتباط با بیمار و درک ادراک وی به عنوان یک قربانی با کنترل کمی حیاتی است

ارتباط با بیمار و درک ادراک وی به عنوان یک قربانی با کنترل کمی حیاتی است. سپس درمانگر می تواند به مشتری کمک کند تا بفهمد مسیری که طی کرده اند به او کمکی نکرده است – یا اوضاع را بدتر کرده است – و شاید زمان آن رسیده باشد که رویکرد جدیدی را امتحان کند.

انواع مقاومت بیمار

مقاومت در برابر تغییر چیست؟

مقاومت بیمار ممکن است اشکال مختلفی داشته باشد، از جمله:

مشاجره – بیمار با صحت گفته های درمانگر رقابت می کند، تخصص و اقتدار آن ها را زیر سوال می برد و با خصومت رفتار می کند.

قطع ارتباط – مشتری به طور مكرر با صحبت كردن در مورد درمانگر یا قطع آن ها، درمان را قطع می كند.

انکار – بیمار تمایلی به تشخیص مشکلات، پذیرفتن مسئولیت یا مشاوره ندارد. مثلا:

  • دیگران را مقصر مشکلات خود می دانند
  • بهانه گیری برای رفتار آن ها
  • عدم تمایل به تغییر

نادیده گرفتن – بیمار با توجه نکردن، جواب ندادن، درمانگر را نادیده می گیرد

پاسخ دادن بیهوده، عدم پاسخ دادن، یا تغییر جهت مکالمه هم از دیگر عوامل است.

دلایل مقاومت: 3 نظریه و مدل روانشناسی

در حالی که وقفه در روند درمانی اغلب اجتناب ناپذیر است، اما می تواند مانع تعامل بیمار شود و مانع روند درمانی شود. چنین مقاومتی می تواند ناشی از  موارد زیر باشد:

  • استفاده از تکنیک هایی که نتوانند در بیمار طنین انداز شوند
  • عدم توانایی دنبال کردن یا انجام آن چه بیمار انتظار دارد یا می خواهد

اجتناب از موضوعات مهم

بیمارهمچنین ممکن است سعی کند از موضوعات خاص، تحت عنوان “مقاومت در برابر تبانی” اجتناب کند. یا ممکن است خود را از نظر روانشناسی شکننده نشان دهد و به دنبال واکنش درمانگر باشد.  چندین نظریه سعی در توضیح مقاومت در روان درمانی دارد. اگر چه آن ها از نظر علل فرضی و نحوه برخورد با بیماران مقاوم در حال فعالیت هستند، اما رفتار مشابه را به عنوان مقاومت تشخیص می دهند. آن ها عبارتند از:

مدل روانکاوی مقاومت

مدل فروید نشان می دهد که مقاومت ناشی از رویارویی بیمار با درگیری های غیر قابل حل است. مطابق این چارچوب نظری، منیت دفاعی خاصی وجود دارد، مانند “انکار، تصعید، انزوای فردی، روشنفکری، جابجایی، رگرسیون، فرافکنی و فرمول بندی واکنش”

بیماران ممکن است از مشکلات واقعی خود بی اطلاع باشند

در نتیجه، بیماران ممکن است از مشکلات واقعی خود بی اطلاع باشند زیرا دفاع آن ها از موارد مختلف در برابر حقیقت محافظت می کند، که به عنوان مقاومت نشان داده می شود.

مدل های رفتاری مقاومت

رفتارگرایان ممکن است اصطلاح مقاومت را دوست نداشته باشند، اما آن ها تشخیص می دهند که بیماران  اغلب از دستورالعمل های درمانی پیروی نمی کنند.

طبق مدل رفتاری، “عدم رعایت بیمار در درمان باعث چه چیزی می شود؟

طبق مدل رفتاری، “عدم رعایت بیمار در درمان ممکن است نتیجه تقویت کننده های نامناسب یا موارد غیرقابل تقویت باشد”.  رفتار مقاومتی ممکن است زمانی اتفاق بیفتد که اقدامات مثبت بلافاصله تقویت نشوند یا بیمار باید منتظر نتیجه مطلوب خود باشد.

مدل های شناختی مقاومت

مقاومت در برابر تغییر چیست؟

در مدل های شناختی مانند Albert Ellis، مقاومت اغلب نتیجه انتظارات غیرواقعی و سایر باورهای غیر منطقی است.

تعریف مقاومت در برابر تغییر در این مدل

طبق چنین مدل هایی، مقاومت، مانند سایر باورهای غیر منطقی، نیاز به رویارویی رو در رو دارد. برای پیشبرد عقاید باید به بیمار کمک شود تا عقاید غیر منطقی را تسلیم کند.

نحوه برخورد با بیماران سخت و مقاوم

برخورد با بیماران مقاوم در حالی که مقاومت می تواند در همکاری و درمان تداخل ایجاد کند  اما نباید متوقف شود.

عدم توقف درمانی باعث چه چیزی می شود؟

چنین فرآیند های درمانی می توانند به عنوان وسیله ای عمل کنند “که ممکن است برای تعمیق پیوند درمانی و تقویت رشد مورد استفاده قرار گیرد” آن ها به هر دو بیمار و درمانگر اجازه می دهند مهارت های حل تعارض بین فردی را تمرین کنند و رشد را افزایش دهند که ممکن است در غیاب آن ها رخ ندهد.

روند حل و فصل درمان

روند حل و فصل می تواند برنامه های بین فردی طولانی مدت و ناسازگار بیمار را لغو کند. درمانگر نباید از موقعیت هایی که روند را به چالش می کشد، اجتناب کند، بلکه برای رفع مقاومت (که مستقیم یا غیرمستقیم ابلاغ می شود) تلاش می کند.

منابع
positivepsychology.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا