افسردگی بعد از زایمان چیست؟

 

در ادامه بررسی انواع افسردگی ها امروز می خواهیم در ارتباط با افسردگی بعد از زایمان صحبت کنیم. زایمان و تولد بچه یک اتفاق مهم برای هر زوج و هر مادری هست. این دوران یک دوران بسیار حساس و مسئولیت پذیر برای خانواده و پدر و مادر است. شوهر باید سعی کند محیطی آرام را برای همسر خودش ایجاد کند. این کار نیازمند رعایت نکات بسیار زیادی است. همان طور که گفتیم در دنیای روان شناسی افسردگی های متفاوتی وجود دارد. روان شناسان برای هر کدام از این افسردگی ها راه حل های مختلفی را ارائه می دهند. موضوع امروز مقاله ما  که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره آنلاین در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است در ارتباط با این است که افسردگی بعد از زایمان چیست؟

افسردگی پس از زایمان چیست؟

شما احتمالاً درباره “بچه افسرده” شنیده اید. دلیل این امر این است که مادران تازه متولد شده کمی احساس ناراحتی، نگرانی یا خستگی دارند. حدود 80 درصد مادران یک یا دو هفته پس از زایمان این احساسات را دارند. کاملا طبیعی است و معمولاً در عرض چند هفته کمرنگ می شود. در حالی که برخی از علائم یکسان به نظر می رسند، افسردگی پس از زایمان با کودک افسرده متفاوت است.

افسردگی بعد از زایمان و ماندگاری

افسردگی پس از زایمان بسیار قدرتمند تر از بقیه افسردگی ها است و ماندگاری بیشتری دارد. این حدود 15 درصد از زایمان ها را در مادران برای اولین بار و کسانی که قبلاً زایمان کرده اند، دنبال می کند. این می تواند باعث تغییرات شدید خلقی، خستگی و احساس ناامیدی شود. شدت این احساسات می تواند مراقبت از کودک یا خودتان را دشوار کند. نباید افسردگی پس از زایمان را آسان گرفت. این یک اختلال جدی است، اما با درمان می توان بر آن غلبه کرد.

علائم افسردگی پس از زایمان چیست؟

اگر چه احساس بدخلقی یا خستگی بعد از بچه دار شدن طبیعی است، اما افسردگی پس از زایمان فراتر از آن است. علائم آن شدید است و می تواند در عملکرد شما اختلال ایجاد کند. علائم افسردگی پس از زایمان در افراد مختلف و حتی روز به روز متفاوت است. اگر دچار افسردگی پس از زایمان هستید، به احتمال زیاد با چندین مورد از این شاخص ها آشنا هستید:

  • شما غمگین هستید یا بسیار گریه می کنید، حتی وقتی نمی دانید علت چیست.
  • شما خسته شده اید، اما نمی توانید بخوابید.
  • خیلی زیاد می خوابید
  • نمی توانید غذا را کنار بگذارید،  یا اصلاً به غذا علاقه ندارید.
  • شما دردها، آسیب ها یا بیماری های مختلف غیرقابل توجیهی دارید.
  • شما نمی دانید چرا تحریک پذیر، مضطرب یا عصبانی هستید.
  • حالات شما به طور ناگهانی و بدون هشدار تغییر می کند.
  • احساس می کنید از کنترل خارج شده اید.
  • شما در به خاطر سپردن موارد مشکل دارید.
  • نمی توانید تمرکز کنید یا تصمیمات ساده بگیرید.
  • شما علاقه ای به چیزهایی که قبلاً از آن ها لذت می برد ندارید.
  • احساس می کنید از کودک خود جدا هستید و تعجب می کنید که چرا مانند آن چه که تصور می کنید از شادی پر نمی شوید.
  • همه چیز به شما احساس طاقت فرسا و ناامیدی را می دهد.
  • شما نسبت به احساسات خود احساس بی ارزشی و گناه می کنید.
  • احساس می کنید نمی توانید با کسی باز شوید زیرا آن ها فکر می کنند شما مادر بدی هستید یا کودک شما را می گیرند، بنابراین شما کنار می کشید.
  • شما می خواهید از دست همه و اطرافیان فرار کنید.
  • شما در مورد صدمه زدن به خود یا کودک خود افکار سرزده ای دارید.
  • ممکن است دوستان و خانواده شما متوجه شوند که شما از آن ها و فعالیت های اجتماعی کنار می روید یا ظاهراً مثل خودتان نیستید.

علائم افسردگی زایمان کی آغاز می شود؟

علائم به احتمال زیاد طی چند هفته پس از زایمان شروع می شود. گاهی اوقات، افسردگی پس از زایمان تا چند ماه بعد ظاهر نمی شود. علائم ممکن است برای یک یا دو روز کاهش یابد و سپس دوباره برگردد. بدون درمان، علائم ممکن است همچنان بدتر شوند.

درمان افسردگی پس از زایمان

اگر علائم افسردگی پس از زایمان را دارید ، باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید تا بتوانید درمان خود را شروع کنید. دو درمان اصلی برای افسردگی پس از زایمان وجود دارد: دارو و درمان. هر یک از آن ها می تواند به تنهایی مورد استفاده قرار گیرد، اما ممکن است در صورت استفاده با هم موثرتر باشند. همچنین مهم است که در زندگی روزمره خود چند انتخاب سالم انجام دهید. ممکن است چند تلاش طول بکشد تا دریابید چه درمانی برای شما مفید است. با پزشک خود ارتباط آزاد داشته باشید.

دارو

داروهای ضد افسردگی تأثیر مستقیمی بر روی مغز دارند. آن ها مواد شیمیایی تنظیم کننده خلق و خو را تغییر می دهند. هرچند که بلافاصله کار نخواهند کرد. ممکن است چندین هفته از مصرف دارو بگذرد تا این که متوجه تفاوت خلق و خوی خود شوید.

عوارض جانبی داروها

برخی از افراد هنگام مصرف داروهای ضد افسردگی عوارض جانبی دارند. این ها ممکن است شامل خستگی، کاهش میل جنسی و سرگیجه باشد. اگر به نظر می رسد عوارض جانبی علائم شما را بدتر می کند، بلافاصله به پزشک خود اطلاع دهید. در صورت شیردهی مصرف برخی از داروهای ضد افسردگی بی خطر است، اما ممکن است برخی دیگر از این داروها استفاده نکنند. در صورت شیردهی حتماً به پزشک خود اطلاع دهید. اگر سطح استروژن کم باشد، پزشک ممکن است هورمون درمانی را توصیه کند.

درمان روانی

روانپزشک، روانشناس یا سایر متخصصان بهداشت روان می توانند مشاوره ارائه دهند. درمان می تواند به شما کمک کند تا افکار مخرب را درک کنید و راهکارهایی برای ادامه زندگی با آن ها ارائه دهید.

خود مراقبتی

این قسمت از درمان ممکن است کمی دشوارتر از آن چه به نظر می رسد باشد. تمرین مراقبت از خود به معنای این است که خود را کمی آرام کنید. شما نباید تلاش کنید مسئولیت بیشتری برای خود ایجاد کنید . دیگران ممکن است به طور غریزی از آن چه شما نیاز دارید ندانند، بنابراین مهم است که به آن ها بگویید. کمی وقت برای من بگذارید، اما باز هم سعی کنید خود را منزوی نکنید. پیوستن به یک گروه پشتیبانی از مادران تازه وارد را در نظر بگیرید.

برخی نوشیدنی ها یک عامل ایجاد افسردگی هستند، بنابراین باید از آن دوری کنید. در عوض، هر فرصتی برای بهبودی به بدن خود بدهید. یک رژیم غذایی متعادل بخورید و هر روز ورزش کنید، حتی اگر فقط یک دور زدن در محله باشد. درمان به اکثر زنان در طی شش ماه کمک می کند تا احساس بهتری داشته باشند، هرچند که باید روند درمان کامل طی شود.

آیا درمان های طبیعی برای افسردگی پس از زایمان وجود دارد؟

افسردگی پس از زایمان جدی است و چیزی نیست که بخواهید بدون کمک پزشک درمان کنید. در کنار درمان پزشکی، درمان های طبیعی مانند ورزش و داشتن مقدار مناسب خواب می توانند به بهبود علائم کمک کنند. ماساژ،  مراقبه و سایر اقدامات ذهن آگاهی ممکن است به شما کمک کند تا احساس بهتری داشته باشید. یک رژیم غذایی با مواد مغذی بالا، اما غذاهای فرآوری شده کم داشته باشید. اگر مواد غذایی مورد نیاز رژیم خود را دریافت نمی کنید، از پزشک خود بخواهید مکمل های غذایی مناسب را به شما پیشنهاد دهد.

مکمل

داروهای گیاهی ممکن است جذاب باشند. با این حال، سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) مکمل های غذایی را به همان روشی که داروها را تنظیم می کند، تنظیم نمی کند. سازمان مکمل ها را برای ایمنی کنترل می کند، اما صحت ادعاهای بهداشتی را ارزیابی نمی کند. همچنین، مکمل های طبیعی هنوز هم می توانند با داروها تداخل داشته و مشکلاتی را ایجاد کنند. درمورد تمام مکمل هایی که مصرف می کنید و به چه مقدار، حتی اگر به نظر بی خطر بیایند، به پزشک یا داروساز خود بگویید. بسیاری از چیزهایی که می خورید می تواند در شیر مادر شما به وجود بیاید، این دلیل دیگری است که باید پزشک را در جریان قرار دهید.

از گیاهان مفید برای مکمل های دارویی استفاده کنید

خار مریم گیاهی است که برخی افراد از آن برای درمان افسردگی استفاده می کنند. با توجه به March of Dimes، به سادگی تحقیقات کافی برای دانستن این که آیا این مکمل برای درمان افسردگی پس از زایمان بی خطر است وجود ندارد. برخی شواهد نشان می دهد که کمبود اسیدهای چرب امگا 3 ممکن است با افسردگی پس از زایمان مرتبط باشد. با این حال، تحقیقات کافی برای دانستن این که آیا مصرف مکمل های امگا 3 باعث بهبود علائم می شود وجود ندارد. درباره درمان های طبیعی برای افسردگی پس از زایمان بیشتر بیاموزید.

چه عواملی باعث افسردگی پس از زایمان می شود؟

علت دقیق آن روشن نیست، اما فاکتورهایی وجود دارد که ممکن است در افسردگی پس از زایمان نقش داشته باشد. افسردگی پس از زایمان ممکن است با ترکیبی از تغییرات جسمی و عوامل استرس زای عاطفی ایجاد شود.

عوامل جسمی

یکی از بزرگ ترین تغییرات جسمی پس از زایمان شامل هورمون ها است. در حالی که باردار هستید، سطح استروژن و پروژسترون بالاتر از حد معمول است. چند ساعت پس از زایمان، سطح هورمون ها به حالت قبلی خود کاهش می یابد. این تغییر ناگهانی ممکن است منجر به افسردگی شود.

 

منابع
.healthline.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا