پر خوری چیست؟

پر خوری اختلال مهمی است که زمینه روانی دارد. اختلالات انواع مختلفی دارند. هر یک از این اختلالات می تواند به علت های مختلفی ایجاد می شود. اختلالات می تواند از سنین کودکی تا نوجوانی ادامه داشته باشد. این اختلالات حتی به گونه ای است که تا بزرگسالی هم ممکن است ایجاد شود. اختلالات روانی بخش بسیاری از زندگی ما را تشکیل داده است. در جوامع امروزی اختلالاتی وجود دارند که شاید از شنیدن آن تعجب کنید. اما چه بخواهیم چه نخواهیم آن ها وجود دارند و حتی بسیاری ی از ما با آن ها زندگی می کنیم.

همان طور که در مقاله های قبل گفتیم با یک یا دو نشانه نمی توان گفت که شما یا دوستتان دچار اختلالات روانی هستید. این فرایند نیاز به تست های روان شناسی مختلفی دارد. اختلالات در دنیای روان شناسی تعاریف متفاوتی دارند. برای مثال برخی از افراد هستند که برای ایجاد رفتار های مختلف در زندگی خود دلایل مختلفی می آورند. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با پر خوری چیست؟ صحبت کنیم.

اختلالات مختلف غذا خوردن در افراد

پر خوری چیست؟

وقتی افراد در مورد اختلالات مختلف غذا خوردن صحبت می کنند، معمولاً علائمی مانند دنبال کردن کالری بسیار محدود و مبارزه با پرخوری را در ذهن خود دارند. پرخوری با دوره هایی منظم از خوردن زیاد مشخص می شود که با از دست دادن کنترل خود و احساس گناه و شرم همراه است.

نکته ای در ارتباط با پر خوری

اختلال پرخوری در مقایسه با سایر اختلالات مانند بی اشتهایی و پرخوری، هنوز به تازگی شناخته شده است. با این حال، این هنوز یک بیماری جدی است که برای بهبودی نیاز به درمان و مشاوره گسترده دارد. اگر فکر می کنید خود یا یکی از عزیزان تان با اختلال پرخوری دست و پنجه نرم می کنید، برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد علل، علائم و گزینه های درمانی این مقاله را بخوانید

پرخوری اساسی در مقابل بی نظمی در خوردن غذا

اول، تشخیص بین عادت گاه به گاه پرخوری در مقابل اختلال بسیار مهم است. اختلال پرخوری با دوره های مکرر پرخوری همراه با احساس شرم و از دست دادن کنترل خود مشخص می شود. بعضی از افراد ممکن است در یک مراسم خاص یا تعطیلاتی مانند شکرگذاری به طور دوره ای زیاد غذا بخورند یا پرخوری کنند. از طرف دیگر، اختلال پرخوری نوعی اختلال جدی در سلامت روان است که می تواند باعث پریشانی عاطفی و جسمی جدی شود.

دلایل احتمالی پشت اختلال پر خوری

پرخوری می تواند در اثر عوامل و حوادث مختلفی ایجاد شود. ترکیبی از عواملی مانند ژنتیک، اعتماد به نفس پایین و سابقه رژیم غذایی باعث می شود کسی پرخوری کند یا دچار اختلال پرخوری شود.

ژنتیک و تاریخچه خانواده

اگر یکی از اعضای خانواده نزدیک دارید که با اختلال در خوردن دست و پنجه نرم می کند، خودتان با خطر افزایش ابتلا روبرو می شوید. بسیاری از محققان گمان می کنند که این پدیده در نتیجه به ارث بردن ژن های خاصی رخ می دهد که شما را در معرض ابتلا به اختلال خوردن حساس می کند.

استانداردهای عزت نفس پایین و غیر واقعی بدن

اختلال پرخوری همچنین می تواند ناشی از تلاش هایی باشد که متناسب با تمایل جامعه برای بدنی لاغر باشد. در گذشته، صنعت مد و سرگرمی سهم زیادی در تعیین استانداردهای غیر واقعی بدن برای مردان و زنان داشت. آن ها هنوز هم در این زمینه نقش بزرگی دارند، اما از آن زمان رسانه های اجتماعی این مشکل را بیشتر کرده اند. تجارب آسیب زا، مانند سو استفاده جنسی، نیز می تواند باعث اختلال پرخوری شود.

تلاش های گذشته برای رژیم گرفتن

برخی از افرادی که سعی در کاهش وزن دارند، سعی می کنند میزان کالری دریافتی خود را به شدت محدود کنند. با این حال، این محدودیت می تواند باعث شود تا در اواخر روز بیش از حد غذا بخورند تا رژیم سخت غذایی خود را جبران کنند.

علائم و نشانه های معمول اختلال پر خوری

پر خوری چیست؟

اختلال پرخوری با خوردن مقدار زیادی غذا در مدت زمان کوتاه مشخص می شود. حتی اگر دیگر گرسنه نباشند، افراد مبتلا به اختلال پرخوری به خوردن ادامه می دهند. در حالی که افراد مبتلا به این اختلال غذایی ممکن است در طول یک دوره احساس تسکین موقتی داشته باشند، اما پس از پایان آن معمولاً احساس شرم و افسردگی می کنند. برای تشخیص رسمی اختلال پرخوری، فرد باید حداقل سه مورد از علائم زیر را نشان دهد:

  • غذا خوردن با سرعت سریع
  • مصرف مقدار زیاد غذا و احساس گرسنگی نکردن
  • انتخاب شرم به تنهایی از روی شرم و خجالت
  • ادامه غذا خوردن تا زمانی که فرد به طور ناراحتی سیر شود
  • احساس گناه یا انزجار از خود
  • گذراندن حداقل یک قسمت از این فرآیند ها در هفته و در مدت زمان سه ماه

گاهی اوقات، افرادی که برای مناسبت های خاص مانند تولد یا شکرگذاری پرخوری می کنند، این علائم را تجربه می کنند. با این حال، این بدان معنا نیست که آن ها اختلال پرخوری دارند. به همین دلیل است که علامت گذراندن حداقل یک قسمت بینگینگ در هفته در یک دوره طولانی مدت نقشی اساسی در تشخیص فرد دارد.

نکته ای در ارتباط با پر خوری

نکته دیگری که باید در مورد اختلال پرخوری یادآوری شود این است که ، برخلاف پرخوری عصبی، هیچ دوره ای وجود ندارد که طی آن فرد تلاش کند تا اثرات پرخوری خود را خنثی کند. ممکن است فردی که دچار پرخوری عصبی است، مواد غذایی و کالری مصرفی خود را از شر بیش از حد پاک کند. در طی این قسمت، ممکن است فرد سعی کند بیش از حد ورزش کند یا ملین بخورد.

اختلالات بهداشت روان که می توانند اختلال پر خوری را نیز همراه داشته باشند

اختلال پرخوری می تواند همراه با برخی دیگر از اختلالات بهداشت روان مانند افسردگی، اضطراب، اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) و وسواس فکری عملی (OCD) باشد. برخی از بیماران مبتلا به اختلالات خوردن نیز با آسیب به خود و سو مصرف مواد دست و پنجه نرم می کنند.

اختلالات بهداشت روان در کنار اختلالات خوردن ایجاد می شود

گاهی اوقات، این اختلالات بهداشت روان در کنار اختلالات خوردن ایجاد می شود. در مواقع دیگر، اختلالات بهداشت روانی در نتیجه این اختلالات خوردن و علائم آن ها ایجاد می شود. اختلالات خوردن و اختلالات بهداشت روانی نیز می توانند همزمان اتفاق بیفتند.

  • افسردگی – اختلال خلقی است که با احساس مداوم و شدید غم و اندوه ، افکار خودکشی و از دست دادن علاقه به فعالیت ها مشخص می شود
  • اضطراب – اختلال سلامت روانی که باعث نگرانی بیش از حد در فرد حتی پس از برطرف شدن استرس یا برطرف شدن آن می شود
  • اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) – اختلال جدی بهداشت روانی که ناشی از آسیب روانی است. رویداد ها  شامل علائمی مانند کابوس و بازگشت به عقب است
  • وسواس – اختلال اضطرابی که با افکار ناخواسته یا وسواس مشخص می شود و باعث می شود افراد مرتباً کاری از قبیل شستن دست انجام دهند.

عوارض بهداشتی که می تواند ناشی از اختلال پرخوری باشد

اختلال پرخوری می تواند چندین مشکل سلامتی ایجاد کند، از جمله:

  • چاقی
  • دیابت نوع 2
  • بیماری قلبی
  • مشکلات مفصلی
  • فشار خون بالا
  • بیماری کیسه صفرا
  • آرتروز
  • آپنه خواب
  • افسردگی

درمان های اختلال پر خوری

پر خوری چیست؟

اگر شما یا یکی از عزیزانتان با این اختلال دست و پنجه نرم می کنید، گزینه های درمان اختلال پرخوری را در دسترس دارید. شما می توانید از طریق یک فهرست آنلاین که توسط انجمن اختلالات خوردن زیاد غذا (BEDA) یا با توصیه پزشک مراقبت های اولیه ارائه می شود، یک متخصص پیدا کنید. آن ها ممکن است یک یا چند مورد از این گزینه های درمانی را برای کمک به شما در شروع راه بهبودی پیشنهاد دهند.

  • رفتار درمانی شناختی: یک نوع محبوب از درمان اختلال پرخوری برای تغییر تفکر و رفتار منفی شما برای کمک به شما در ایجاد یک ذهنیت سالم نسبت به غذا طراحی شده است.
  • دارو: ویوانسه دارویی است که برای استفاده به عنوان درمان اختلال پرخوری پاک شده است. توپاماکس، و همچنین ترکیبی از بوپروپیون و نالترکسون، همچنین در گذشته به عنوان کمک کننده شناخته شده است.
  • مشاوره تغذیه: یک مشاور تغذیه می تواند به شما کمک کند تا از الگوی تغذیه سالم پیروی کنید ضمن این که در این زمینه اطلاعات بیشتری به شما می دهد
  • گروه درمانی: به اشتراک گذاشتن تجربه خود با دیگران که با اختلالات خوردن نیز دست و پنجه نرم می کنند می تواند مفید باشد

سوالات متداول درباره برخورد با اختلال پرخوری

مانند اکثر افراد، شما احتمالاً در مورد اختلال پرخوری و تأثیرات منفی آن بر بدن سوالع زیادی دارید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد اختلال پرخوری و چگونگی درمان آن، سوالات متداول مربوط به اختلالات خوردن را بررسی کنید.

آیا پرخوری باعث چاق شدن شما می شود؟

یکبار پر خوری باعث افزایش وزن یک شبه شما نمی شود. با این حال، افرادی که با اختلال پرخوری روبرو هستند، که هنگام اجباری پرخوری رخ می دهد، در معرض خطر اضافه وزن قرار دارند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا