ترس بیش از حد از تصادف چیست؟

ترس موضوع مهمی در دنیای روان شناسی است. ترسیدن می تواند نشانه های متفاوتی داشته باشد. برخی ترس ها در دنیایی که زندگی می کنیم شاید برای شما تمسخر آمیز باشد. بیشتر این نوع ترس ها همان فوبیا های مردمان مختلف است. شما ممکن است در بین اطرافیان خود اشخاصی را دیده باشید که ترس از چیزی در آن ها بسیار شدید است. برای مثال در مقاله های قبل گفتیم که افراد ممکن است از گربه ها ترس شدید داشته باشند. این ترس در واقع برای آن ها همان فوبیای گربه است. یا گاهی اوقات افراد ترس بیش از حد از تصادف دارند. این فوبیا ممکن است به گونه ای باشد که افراد حتی از خانه بیرون نیایند. درمان زود هنگام این اختلالات مهم است.

در ادامه می خواهیم ببینیم که Dystychiphobia چیست؟ ترس و فوبیا حتی برای افراد بزرگسال هم وجود دارد و ممکن است ریشه در کودکی داشته باشد. ترس ها و فوبیا ها می تواند در طول زندگی اگر کنترل نشود همراه فرد بماند. بهتر است برای درمان آن ها با مشاور یا درمانگر مشورت کنید. ما در ارتباط با فوبیاهای ارتفاع یا ترس از پرواز برای شما صحبت کردیم و گفتیم که این گونه افراد چه ویژگی های دارند. یا ما در ارتباط با ترس برخی از افراد حتی از دندان پزشکی هم صحبت کردیم. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با Dystychiphobia چیست؟ صحبت کنیم.

 ترس بیش از حد از تصادف 

Dystychiphobia چیست؟

Dystychiphobia ترس بیش از حد از تصادف است. فرد مبتلا به این ترس اضطراب و اختلال در کیفیت زندگی خود را تجربه می کند و همچنین رفتارهای اجتنابی نشان می دهد تا از هر موقعیتی که پتانسیل ایجاد تصادف را دارد (حتی در مواردی که بعید به نظر می رسد) دور شود. این فوبیا اغلب در فردی مشاهده می شود که در گذشته دچار تصادف جدی یا نزدیک به مرگ شده است. در برخی موارد، فوبیا می تواند در اثر تصادف دیگری رخ دهد، مانند دوست یا یکی از اعضای خانواده. این شبیه به آماکسوبیوبیا یا ترس از رانندگی است که اغلب ناشی از سانحه ناشی از تصادف در گذشته و در برخی موارد اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) است.

 ترس بیش از حد از تصادف شامل ترس از انواع و اقسام حوادث فیزیکی

Dystychiphobia شامل ترس از انواع و اقسام حوادث فیزیکی، از جمله حوادثی است که در خانه، محل کار، فضاهای عمومی و جاده ها رخ می دهد. فرد مبتلا به این فوبیا بیش از هر چیز از تصادف می ترسد که شامل عواقب ناشی از تصادفاتی مانند آسیب به خود و یا دیگران می شود.

علائم ترس بیش از حد از تصادف 

مانند همه فوبیاها، علایم از فردی به فرد دیگر بسیار متفاوت است. برخی از مردم فقط از تصادفات صنعتی می ترسند، برخی دیگر از تصادفات مربوط به حمل و نقل. برخی فقط یک مورد خفیف از اعصاب را احساس می کنند، در حالی که برخی دیگر تقریباً از ترس فلج شده اند. ویرایش پنجم راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM-5) انواع علائم مربوط به هراس های خاص را فهرست می کند. کسانی که دچار دیستیک هوبی هستند ممکن است خود را در این موارد تجربه کنند:

  • ضربان قلب سریع
  • مشکل در تنفس
  • تعریق
  • احساس بیماری
  • تکان دادن
  • درد قفسه سینه

علاوه بر علائم جسمی، علائم عاطفی نیز شایع هستند. این ها می تواند شامل احساس خارج از کنترل و اضطراب شدید باشد. علیرغم این واقعیت که ممکن است بدانید ترس شما در حال حاضر یک تهدید واقعی نیست، پاسخ احساسی بسیار واقعی است.

فوبیای ناشی از تصادف، ممکن است ترس از مرگ را تجربه کنید

Dystychiphobia چیست؟

به طور خاص با فوبیای ناشی از تصادف، ممکن است ترس از مرگ را تجربه کنید. گاهی اوقات واکنش های احساسی افرادی که دچار هراس هستند ممکن است به حملات وحشت تبدیل شود. در حالی که حملات هراس به طور کلی به خودی خود فروکش می کنند، اگر شما یا یکی از عزیزان خود علائم حمله را احساس می کنید و نگران هستید، از تماس با یک ارائه دهنده خدمات درمانی دریغ نکنید که می تواند وضعیت را برطرف کند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

اگر شما یا یکی از عزیزان با حملات پانیک دست و پنجه نرم می کنید، برای اطلاع از امکانات پشتیبانی و درمان در منطقه خود با روان شناسان و متخصصان صحبت کنید و برای ارائه خدمات بهداشت روانی (SAMHSA) به سایت های مختلف مراجعه کنید. برای دریافت منابع بیشتر سلامت روان به مقالات قبلی ما مراجعه کنید.

تشخیص  Dystychiphobia

معیارهای مورد استفاده برای تشخیص فوبیاهای خاص در طول زمان گسترش یافته است. اغلب، افراد نیازی به تشخیص رسمی از یک متخصص مراقبت های بهداشتی ندارند تا تشخیص دهند که آن ها دچار هراس هستند. با این حال، برای تشخیص فوبیا، ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما معمولاً موارد زیر را جستجو می کند:

  • ترس نامعقول مرتبط با یک شی یا موقعیت
  • اجتناب از شی یا موقعیت
  • ترس مداوم در طول زمان
  • ناراحتی ناشی از ترس

یکی دیگر از روش های تشخیص برخی از ارائه دهندگان خدمات درمانی این است که آیا شخص ترس خود را غیرمنطقی تشخیص می دهد یا نه. این درگیری را در فردی که ترس را تجربه می کند نشان می دهد: آن ها می دانند که این امر در زندگی آن ها تداخل ایجاد می کند، اما نمی دانند چگونه این احساس را به شدت متوقف کنند. ممکن است کسی که با دیستیکوبیوبیا مقابله می کند، فوبیای همراه داشته باشد یا چندین فوبیا با هم وجود داشته باشد. به عنوان مثال، این ها ممکن است شامل thanatophobia (ترس از مرگ)، noosocomephobia (ترس از بیمارستان) یا agoraphobia (ترس از رفتن به مکان های خارج از خانه) باشد. از آن جا که همه این ها سناریوهایی هستند که ممکن است با یک تصادف همراه باشند، می توانند در دیستیک هوبیای فرد نقش داشته باشند.

علل Dystychiphobia

اگر چه علل فوبیای خاص مانند دیستیکوبیوبیا به طور کلی ناشناخته است، اما عوامل زیادی وجود دارد که کارشناسان معتقدند ممکن است این ترس را ایجاد کند. به عنوان مثال، اگر شما دارای یک بیماری روانی همزمان مانند اضطراب هستید، ممکن است به احتمال زیاد به فوبیا مبتلا شوید. تروما همچنین ممکن است در ایجاد دیستیکوبیوبیا نقش داشته باشد. به عنوان مثال، اگر شما در یک حادثه آسیب زا دخیل بوده اید، ممکن است به احتمال زیاد به ترس از تصادف دچار شوید.

تصور می شود که ژنتیک نیز بر فوبیا تأثیر می گذارد. اگر فوبیا در خانواده شما وجود داشته باشد، یا حتی سایر بیماری های روانی مانند اضطراب، احتمال دارد که شما نیز دچار فوبیا شوید.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

حتی نحوه تربیت شما نیز ممکن است تأثیر داشته باشد. نظریه هایی وجود دارد که می گویند هراس ها “پاسخ های آموخته شده” هستند، اگر شما توسط والدینی بزرگ شده اید که به شما یاد داده اند از تصادف بترسید. مطمئناً اکثر مردم می توانند بگویند که تا حدودی از تصادف می ترسند. با این حال، چیزی که افراد مبتلا به دیستیک هوبی را منحصر به فرد می کند این است که ترس معمولاً خارج از زمینه است و برای آن ها اختلال ایجاد می کند.

رفتار و Dystychiphobia

اگر چه زندگی با فوبیا دشوار است، اما شما گزینه هایی برای بهبود وضعیت خود دارید. بسته به علائم و شرایط شما، ممکن است ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما علاوه بر روان درمانی، دارویی را برای شما تجویز کند که ترکیبی بسیار رایج از درمان هراس است.

روان درمانی

Dystychiphobia چیست؟

درمان رفتاری شناختی (CBT) در درمان فوبیاهای خاص م beثر است. از طریق CBT، یک درمانگر می تواند به شما کمک کند موقعیت هایی را که باعث ترس شما می شوند و حتی دلایل آن ها را شناسایی کنید. هدف این است که باورها و رفتارهایی را که محدود می کنید بتوانید زندگی خود را بدون وقفه با این هراس محدود کنید، تغییر دهید. قرار گرفتن در معرض درمان در مراحل کوچکی عمل می کند تا به تدریج شما را در معرض ترس قرار دهد و یکی دیگر از انواع متداول درمان افراد مبتلا به فوبیا است.

مطالعاتی در ارتباط با این زمینه

یک مطالعه نشان داد که واقعیت مجازی حتی در درمان افراد مبتلا به فوبیا می تواند بر شرایط خود موثرتر باشد. این شبیه درمان با قرار گرفتن در مقابل یک درمانگر است، اما به جای آن که شخصاً با ترس خود روبرو شوید، عملاً در معرض آن قرار خواهید گرفت.  حساسیت زدایی سیستمیک، که معمولاً با تصور خود در پیشرفت موقعیت های ترسناک و استفاده از استراتژی های آرامش بخش که با اضطراب رقابت می کنند، شروع می شود، همچنین برای درمان فوبیا استفاده می شود.

دارو برای Dystychiphobia در افراد مختلف متفاوت است

علاوه بر درمان، ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما ممکن است دارویی برای مقابله با دیستایشیوبیوبیا برای شما تجویز کند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

داروهایی که برای هراس تجویز می شوند اغلب مشابه داروهای تجویز شده برای حملات پانیک و یا اختلال هراس هستند. این می تواند شامل مهار کننده های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs)، داروهای ضدافسردگی سه حلقه ای، بنزودیازپین ها و مهار کننده های مونوآمین اکسیداز باشد.

 
منابع
verywellmind.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا