Diffuse Lewy Body Dementia یا بیماری زوال عقل بدن لوئی چیست؟

بیماری زوال عقل بدن لوئی  هدف بحث ما در این نوشته است. عقل و ذهن انسان بسیار جایگاه ویژه ای دارد. همه انسان ها باید بتوانند از ذهن خود به درستی استفاده کنند. با افزایش سن ممکن است مشکلاتی برای ذهن همه ما به وجود بیاید. نکته مهم این است که ما بتوانیم ذهن خودمان را مدیریت کنیم. در مقاله های قبل در ارتباط با راه های کنترل ذهن و مدیریت آن صحبت کردیم. ما گفتیم که برخی بیماری ها مثل آلزایمر یا زوال عقل چه تاثیری بر ذهن و بدن افراد دارد. همیشه باید در نظر داشته باشیم که از طریق فرایند های مختلف ذهن و جسم خود را متناسب با هم تقویت کنیم.

همان طور که می دانید اختلالات هم جسمی هستند و هم روحی و روانی. اختلالات جسمی معمولا به خاطر مشکلاتی مثل ژنتیک یا محیط یا حتی ضعف سیستم ایمنی بدن فرد می تواند اتفاق بیفتد. بسیاری از ما ممکن است در یک بخشی از زندگی خود دچار بیماری های جسمی شده باشیم. نکته ای که باید بدانید این است که علاوه بر تقویت جسم ما نیاز به تقویت روح خود نیز داریم. خصوصا که روح و روان با ذهن ارتباط دارند. حافظه همان طور که قبلاً گفتیم یکی از مهم ترین بخش های ذهن انسان است.  همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی شناخته می شود.

Diffuse Lewy Body Dementia دومین نوع شایع زوال عقل دژنراتیو است

Diffuse Lewy Body Dementia دومین نوع شایع زوال عقل دژنراتیو است که سالانه بیش از 1.4 میلیون نفر و خانواده های آن ها را در آمریکا مبتلا می کند. بسیاری از افراد هرگز در مورد آن چیزی نشنیده اند و حتی بسیاری از پزشکان با نحوه تشخیص و درمان آن آشنایی ندارند.

تعریف بیماری زوال عقل بدن لوئی

Diffuse Lewy Body Dementia یا بیماری زوال عقل بدن لوئی چیست؟

Diffuse Lewy Body Dementia یک اختلال مغزی است که با گذشت زمان به تدریج بدتر می شود. ویژگی آن رسوبات بدن لوئی در مناطق خاصی از مغز است که فکر، رفتار و حرکت را کنترل می کند. زوال عقل بدن منتشر لوئی همچنین بر سیستم عصبی خودمختار تأثیر می گذارد و مشکلات مربوط به فشار خون و تنظیم دما و بی اختیاری مثانه و روده را ایجاد می کند.

منشأ نام چیست زوال عقل بدن لوئی؟

بیش از 100 سال پیش، در سال 1912، فریتز هاینریش لوئی در حال مطالعه مغز افرادی بود که به بیماری پارکینسون مبتلا بودند. وی دریافت که در سلول های عصبی گانگلیونهای اصلی مغز بدن پروتئین وجود دارد. گانگلیون های پایه ساختارهایی در قاعده مغز هستند که در حرکت و هماهنگی نقش دارند. اگر چه لوی متوجه این اجسام شد، اما نمی دانست ویژگی خاص نوع خاصی از بیماری است. با این وجود، سهم وی در علم زوال عقل به اندازه کافی قابل توجه بود به طوری که اجساد لوئی و بعداً زوال عقل بدن لوئی به نام وی نامگذاری شد.

بدن لوئی چیست؟

بنابراین، بدن لوئی دقیقاً چیست؟ اجسام لوئی تشکیلات غیر طبیعی پروتئین هستند. آن ها در داخل سلول های عصبی ایجاد می شوند و با یا بدون زوال عقل و زوال عقل بدن لوئی به بیماری پارکینسون کمک می کنند. به نظر می رسد مانند یک توده کروی و دارای یک هسته متراکم و یک هاله تابشی است.

منظور از “انتشار” در LBD چیست؟

چیزی که منتشر است پخش می شود و متمرکز نمی شود. دلیل استفاده از کلمه “منتشر” به عنوان بخشی از نام منتشر زوال عقل بدن لوئی این است که نشان می دهد اجسام لوی در مناطق وسیعی از مغز گسترش یافته اند.

چگونه زوال عقل بدن لوئی بر مغز تأثیر می گذارد

بدن های لوئی بر نحوه عملکرد مغز تأثیر می گذارد. آن ها می توانند چندین نوع از مشکلات عملکرد مغز را ایجاد کنند که فراتر از فراموشی معمول پیری است.

اختلال رفتار خواب REM

اختلال رفتار خواب REM (RBD) یکی از ویژگی های مهم ابتلا به زوال عقل بدن لوئی است. در RBD، فرد رویاهای واضحی می بیند که هنگام خواب عمل می کند. آن ها ممکن است خواب ببینند که تحت تعقیب قرار می گیرند، بنابراین در خواب می دوند. آن ها ممکن است خواب ببینند که مورد حمله قرار گرفته اند و بنابراین مقابله کنند. دلیل این که این اتفاق معمولاً نمی افتد این است که، برای افراد سالم، بدن آن ها در هنگام خواب REM بسیار آرام یا فلج است. برای افراد مبتلا به LBD، سیستم عصبی این کار را انجام نمی دهد، بنابراین ماهیچه ها در حالت بیدار بمانند. رویاهای آن ها ممکن است ترسناک باشد و به دلیل RBD، آان ها را اعمال می کنند.

حساسیت شدید به نورولپتیک

در بیشتر زوال عقل ها، هرگونه توهم، گمان یا سایر اختلالات رفتاری با داروهای اعصاب مانند هالوپریدول قابل درمان است. با این حال، 50٪ از افراد مبتلا به زوال عقل بدن لوئی نسبت به این داروها حساسیت شدیدی دارند. آن ها واکنش های شدیدی دارند که می تواند منجر به کاهش سریع شناختی، پارکینسونیسم، خواب آلودگی، سندرم بدخیم نورولپتیک (NMS) یا حتی مرگ شود. NMS یک واکنش تهدیدکننده حیات به داروهای اعصاب است که می تواند باعث تب، سفتی در عضلات و تغییر در وضعیت روانی شود.

فعالیت حمل و نقل دوپامین کاهش یافته است

Diffuse Lewy Body Dementia یا بیماری زوال عقل بدن لوئی چیست؟

ناقلان دوپامین پروتئین هایی هستند که جذب مجدد دوپامین را برای پایان دادن به انتقال دوپامین مدیریت می کنند. افراد مبتلا به زوال عقل بدن لوئی فعالیت حمل و نقل دوپامین را در مغز خود کاهش داده اند. دانشمندان می توانند سطح این فعالیت را اندازه گیری کنند. اثرات تغییراتی است که باعث ایجاد علائم پارکینسون می شود.

عوامل خطر برای LBD

دانشمندان در مورد عوامل خطر ابتلا به زوال عقل بدن انتشار یافته لوی اطلاعات کمی دارند. آن چه مسلم است شیوع LBD در مردان و سالخوردگان بیشتر است. تحقیقات جدید نشان می دهد برخی از عوامل خطر ابتلا به بیماری های آلزایمر و پارکینسون نیز ممکن است در افراد مبتلا به زوال عقل بدن لوئی شایع باشد. عوامل زیر می توانند خطر ابتلا به این بیماری را کاهش دهند:

  • سیگار کشیدن
  • سابقه سرطان
  • سابقه سکته مغزی
  • عدم مصرف کافئین
  • داشتن نوع ژنتیکی APOE
  • سابقه افسردگی و اضطراب
  • سابقه خانوادگی بیماری پارکینسون
  • سال های بیشتر آموزش مفاهیم مختلف

علائم زوال عقل بدن منتشر لوئی

زوال عقل بدن منتشر لوئی با علائم مختلفی قابل مشاهده است. با پیشرفت بیماری، ممکن است علائم مختلف و همچنین بدتر شدن علائم اولیه را مشاهده کنید. در اوایل، ممکن است علائمی مانند موارد زیر را مشاهده کنید:

  • تغییر در استدلال
  • تغییر در گیجی یا هوشیاری در زمان های مختلف
  • حالت قوز کرده
  • مشکلات تعادل، مانند افتادن مکرر
  • تغییر در دست خط
  • صدای ضعیف
  • از دست دادن بو
  • شناسایی نادرست اشیا در نور کم
  • اختلال خواب REM
  • بهم ریختگی

مشکلات حافظه و شناختی و بیماری زوال عقل بدن لوئی

مشکلات حافظه ممکن است اولین سرنخی باشد که شما یا یکی از عزیزانتان دارید. افراد مبتلا به زوال عقل بدن لوئی می توانند فراموشکار باشند. آن ها همچنین می توانند در حل مسئله و تفکر تحلیلی مشکل داشته باشند. برای آن ها دشوار است که چیزی را برنامه ریزی کنند یا برنامه ای را مرحله به مرحله دنبال کنند. آن ها ممکن است در یک زمان از شب بسیار هوشیار و توجه باشند و در زمانی دیگر گیج یا فاقد تمرکز باشند. افراد مبتلا به LBD ممکن است در برقراری ارتباط در مکالمه مشکل داشته باشند یا به روش های نامرتب صحبت کنند. ممکن است گیج شوند. ارزیابی روابط فضایی ممکن است برای آن ها دشوار باشد و ممکن است احساس جهت خود را از دست بدهند.

علائم روانپزشکی بیماری زوال عقل بدن لوئی

Diffuse Lewy Body Dementia یا بیماری زوال عقل بدن لوئی چیست؟

افراد مبتلا به LBD منتشر ممکن است توهم بینایی داشته باشند. همچنین ممکن است توهم شنیداری یا توهم مربوط به حواس دیگر مانند لمس داشته باشند. ممکن است دچار افسردگی شوند یا بسیار بی احساس شوند. همچنین ممکن است دچار توهم یا اعتقادات نادرست شوند. آن ها ممکن است با اضطراب دست و پنجه نرم کنند.

علائم پارکینسونی

پارکینسونیان یا علائم پارکینسون، در زوال عقل منتشر بدن لوئی شایع است. این گروه از علائم شامل سفتی عضلات، تغییر شکل راه رفتن، مشکلات تعادل، لرزش، حرکت آهسته، ضعف صدا، تغییر در دستخط، تغییر در حالت های صورت، کمبود آب، از دست دادن حس بویایی و تغییر در وضعیت بدن است.

مشکلات خواب و بیماری زوال عقل بدن لوئی

علاوه بر انجام رویاها به دلیل RBD، افراد مبتلا به زوال عقل بدن لوئی ممکن است مشکلات دیگری در خواب داشته باشند. آن ها ممکن است اغلب از رختخواب بیفتند، در طول روز به شدت خواب آور باشند، بی خوابی داشته باشند یا از سندرم پاهای بی قرار رنج ببرند.

اختلال در عملکرد سیستم خودمختار

از آن جا که زوال عقل بدن منتشر لوئی بر سیستم عصبی خودمختار تأثیر می گذارد، می تواند در عملکردهای اساسی جسمی مشکل ایجاد کند. ممکن است به طور فزاینده ای به گرما و سرما حساس شوید. ممکن است در اختلال عملکرد جنسی و بی اختیاری ادرار مشکل داشته باشید. یبوست شایع است. حتی ممکن است از هوش بروید یا خاموشی های غیرقابل توضیح داشته باشید.

 

منابع
betterhelp.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا