مشاوره تشخیصی چیست؟

هر رابطه ای فراز و نشیب هایی دارد. با این حال، مواردی وجود دارد که زن و شوهر ممکن است در بن بست باشند و مطمئن نیستند که می خواهند در رابطه خود باقی بمانند. مشاوره تشخیصی برای این زوجین طراحی شده است. زوجین مشاور متشخص به دنبال این نوع درمان هستند تا بتوانند برای حل اختلافات خود از آن ها کمک بگیرند یا متقابلاً تصمیم بگیرند که رابطه خود را خاتمه دهند. هدف از مشاوره تشخیص زوجین تصمیم گیری دوستانه و در نظر گرفتن همه گزینه های موجود است. این نوع مشاوره برای کسانی که تصمیم به جدایی یا طلاق دارند اما هنوز تصمیمی در مورد چگونگی حرکت به جلو با جدایی یا اگر واقعاً آماده جدایی هستند، بهتر است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در ارتباط با این مدل مشاوره می توانید به مرکز مشاوره همکده مراجعه کنید. مرکز مشاوره همکده اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره در ایران می باشد. این مرکز ارائه دهنده خدمات حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی می باشد.

مشاوره تشخیص چگونه آغاز شد و مراحل آن چیست؟

مشاوره تشخیص توسط شخصی به نام بیل دوهرتی ایجاد شد. او در دانشگاه مینه سوتا کار کرد و فهمید که تعداد کمی از تکنیک ها به طور خاص برای زوج های مبارز طراحی شده است. برنامه های مشاوره ای برای کسانی که دارای مشکلات اعتیاد، مشاوره بهداشت رفتاری، سوگواری درمانی، درمان اجتماعی-هیجانی، شناخت درمانی و بسیاری از انواع دیگر برنامه های مشاوره ای و درمانی هستند، وجود دارد. دوهورتی این شکاف را دید و شکل جدیدی از مشاوره را برای کمک به افراد در مورد رابطه خود ایجاد کرد. اگر آن ها می خواهند رابطه را ادامه دهند، یا با طلاق یا جدایی به روشی متمدنانه و دوستانه كنار بیایند این روش کمک بسیار زیادی می کند. تعیین مراحل بعدی در روابط یک زن و شوهر ضروری است، به خصوص اگر آن ها بچه دار شوند.

پرسیدن سوال در مشاوره تشخیص

مشاوره تشخیصی چیست؟

یک مشاور یا درمانگر معمولاً با پرسیدن مشترک از زوجین شروع می کند:

  • چه اتفاقی در این رابطه افتاد که زن و شوهر به فکر جدایی افتادند؟
  • در صورت وجود چه تلاش هایی برای حل رابطه انجام شده است؟
  • آیا در خانواده فرزندانی وجود دارد و آن ها چگونه بر تصمیم گیری در مورد پایان رابطه تأثیر داشته اند؟
  • بهترین خاطرات و زمان هایی که هر یک از شریک ها در رابطه تجربه می کنند کدامند؟
  • دوست دارید هر یک از شرکا برای بهبود امور چه چیزهایی را در روابط بهتر ببیند؟

بعد، این نوع مشاوره به طور معمول سه گزینه برای زوجین فراهم می کند:

  • پایان دادن به رابطه
  • تصمیم برای به پایان رساندن رابطه را به بعد موکول کنید، در حالی که آن ها روی اختلافات خود کار می کنند.
  • یک دوره را تعیین کنید، مثلاً شش ماه ، هر دو شریک زندگی قول می دهند تمام تلاش خود را برای نجات رابطه داشته باشند.

مرحله اول پس از پرسیدن سوال

مشاور تشخیص تصمیم می گیرد که با هر یک از شرکا به طور جداگانه ملاقات کند تا در مورد احساس آن ها، آنچه می خواهند اتفاق بیفتد و برنامه شخصی آن ها بحث کند. این کار را می توان به صورت مشاوره حضوری یا مشاوره آنلاین انجام داد. تعیین دستور کار هر یک از موارد مهم است تا درمانگر بداند آیا برای یک دستور کار مختلط به مشاوره نیاز دارند یا خیر. این بدان معناست که یک طرف می خواهد ازدواج باقی بماند و یک طرف دیگر، دور از رابطه، آماده حرکت است. این نوع مشاوره از شروع مشاوره ازدواج در صورت عدم بهره وری جلوگیری می کند. این تنها زمانی مثمر ثمر است که هر دو طرف می خواهند ازدواج را نگه دارند اما باید اختلافات خود را حل کنند.

مرحله دوم

در مرحله بعد، مشاور زن و شوهرشان را ملاقات می کند تا یک بار دیگر با هم جمع شوند و آنچه را که به صورت جداگانه مورد بحث قرار گرفت، جمع بندی کنند. این یک مرحله ضروری است زیرا ممکن است یک فرد در رابطه از اینکه بگوید می خواهد رابطه را ترک کند ترس دارد اما از احساسات شریک زندگی خود دریغ نمی کند. با این حال، آن ها مهارت بیشتری دارند که در مورد احساسات و انگیزه هایشان به مشاور مراجعه کنند. گاهی اوقات شروع بحث های جدایی راحت تر است وقتی مشاور شخصی است که در مورد تمایل به جدایی از یک یا هر دو طرف بحث می کند. اگر مشخص شود که هر دو زوج می خواهند حداقل برای اصلاح روابط خود تلاش کنند، مشاور تشخیص یا مشاور ازدواج می شود یا زوجین را به چند مشاور ازدواج مختلف ارجاع می دهد.

اگر طلاق توسط یک شخص مورد نظر باشد اما شخص دیگری طلب نکند، مشاوره تشخیص طلاق برای روابط مختلط توصیه می شود. از طرف مقابل، اگر طلاق توسط هر دو طرف رابطه طلب شود، جدایی به احتمال زیاد اجتناب ناپذیر است. در حالی که مشاوره می تواند به کاهش استرس ناشی از ازدواج نامطلوب کمک کند، مشاوره تشخیص زوجین به شما کمک می کند خطوط ارتباطی را که ممکن است در خانه متوقف شده باشند باز کند. وقتی معلوم نیست طرف مقابل واقعاً چه می خواهد، حضور در مشاوره از تلاش نیمه جان جلوگیری می کند. همچنین کمک می کند تا مباحث مهم برای بحث و ارزیابی خود به سطح ظاهر شود.

مشاوره تشخیص چه تفاوتی با مشاوره ازدواج دارد؟

مشاوره تشخیصی چیست؟

مشاوره ازدواج متفاوت از مشاوره تشخیص است زیرا این نوع مشاوره یک فرایند کوتاه با یک هدف خاص است: تعیین اینکه آیا ازدواج می تواند نجات یابد یا خیر. این مدل مشاوره معمولا دو تا پنج جلسه است و زمان برای هر شخص به صورت خصوصی و با هم نیز می گذرد. از طرف دیگر مشاوره زوجین، که به آن مشاوره ازدواج نیز گفته می شود، برای کمک به یک زن و شوهر طراحی شده است تا ازدواج خود را دوباره به دست آورند و از هر مسئله ای که در این رابطه مشکل ساز است، عبور کنند. مشاوره زوجین معمولاً فرایند بسیار طولانی تری نسبت به این شکل مشاوره با هدف کنار هم نگه داشتن زوجین در پایان مراحل است. اگرچه پس از این نوع مشاوره نیازی به مشاوره ازدواج نیست، اما می تواند کمک قابل توجهی کند.

چرا باید به جای شروع با مشاوره ازدواج از مشاوره تشخیص استفاده کرد؟

این نوع مشاوره جایگاه ویژه ای دارد. تنها وظیفه آن ارائه شفافیت در مورد حل شدن رابطه و بررسی این است که آیا مسائل مطرح شده در گذشته باقی مانده است یا خیر. در حالی که یک مشاور تشخیص می تواند به یک زن و شوهر کمک کند تا عوامل خاص موثر در رابطه نابود شده خود را شناسایی کرده و همچنین راه حل های بالقوه را کشف کنند، اما برای رفع مشکلات طراحی نشده است. این یک گفتگوی درمانی کوتاه مدت با یک هدف است: تعیین اینکه آیا یک ازدواج موثر است یا پایان می یابد؟

آماری درباره مشاوره تشخیص

هنگامی که دوهرتی اطلاعات مربوط به روش مشاوره شرکای مبارز را منتشر کرد ، به درک زیر رسید:

  • 47٪ از زوجین آشتی را انتخاب کرده و به مشاوره ازدواج روی آوردند
  • 36٪ با موفقیت آشتی کردند
  • 41٪ تصمیم به جدایی یا طلاق گرفتند
  • 80٪ طلاق را پشت سر گذاشتند
  • 12٪ از زوجین انتخاب کردند که در جریان بمانند. آنها نمی خواستند طلاق بگیرند اما همچنین نمی خواهند مسائل را حل کنند
  • 51٪ زوجین حداقل قبل از شروع این نوع مشاوره حداقل یک طرف با یک وکیل تماس گرفته اند.

این آمار نشان دهنده تاثیر این روش مشاوره ای است.

یک مشاور تشخیص چقدر آموزش می بیند؟

برای این نوع مشاوره، به طور معمول یک کلاس آموزش مداوم برای کسانی است که از قبل دارای مجوز، متخصص بهداشت روان هستند. برای کسانی که می خواهند در این نوع مشاوره تخصص داشته باشند می توان آموزش پیشرفته گرفت تا درمانگر بتواند به یک مشاور تشخیص صحیح تبدیل شود.  انجام این عمل مجوز تشخیص لازم نیست، زیرا مجوز درمانگر ازدواج و خانواده به مشاوران اجازه می دهد تا از بیمارانی که نیاز به تشخیص درمانی دارند، دیدن کنند. صدور گواهینامه اضافی کمک می کند تا فرد خود را از روش های مختلف متفاوت کند.

چه زمانی مشاوره تشخیص توصیه نمی شود؟

این نوع مشاوره برای زوج هایی که از قبل می خواهند به ازدواج خود پایان دهند یا در جایی که یک طرف مشخص کرده است که می خواهد ازدواج را ترک کند، مناسب نیست. تقریباً در همه موارد هیچ یک از این زوجین از مشاوره چیزی نخواهند برد، زیرا نتایج آینده قبلاً مشخص شده است. این نوع مشاوره به نفع زوج هایی که در ازدواج خود خشونت خانوادگی دارند نیز نخواهد بود. وقتی یک طرف مجبور به مشاوره می شود مشاوره مثمر ثمر نیست. وقتی خشونت خانگی بخشی از رابطه است، زمان بیشتری باید به طور جداگانه با قربانی و آزارگر صرف شود. این نوع مشاوره نمی تواند در این مورد کمک کند.

مشاوره تشخیص چیست؟

مشاوره تشخیصی چیست؟

این نوع مشاوره تضمینی برای نجات ازدواج شما نیست. این یک جلسه درمانی تکمیل شده نیست و راهی نیست که بتوانید شریک زندگی خود را متقاعد کنید که وقتی با قاطعیت اعلام کرده است که می خواهد زندگی را ترک کند، بماند. این نوع مشاوره قطعاً عصای جادویی یا قرص جادویی نیست. نمی تواند رابطه را مجبور به کار کند. این افراد هستند که باید به عنوان یک تیم کار کنند تا ازدواج خود را به نتیجه برسانند. این نوع مشاوره همچنین یک ترمیم فوری برای یک ازدواج فاسد نیست. به شما کمک می کند مشکلاتی را که باید برطرف شوند شناسایی کنید تا زوجین بدانند برای چه کاری باید کار کنند. با این حال، این یک درمان نیست.

مشاوره تشخیص به کسانی که از ازدواج خود راضی نیستند اما نمی دانند چه مشکلی دارد کمک می کند. این کمک می کند تا مشکلات را شناسایی کرده و وضوح را فراهم کنید تا زوجین در حلقه های خود نباشند تا بفهمند چه چیزی موثر نیست. در مقایسه با سایر روشهای درمانی، این نوع مشاوره رویکردی نسبتاً جدید برای کمک به زوجین دارای ازدواج پریشان است. این امر به شناسایی مشکلات کمک می کند و دستیابی به منبع مشکلات را برای یک مشاور ازدواج آسان می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا