هنر درمانی چیست؟

امروزه در تمام دنیا روش های درمانی  بسیاری برای اختلالات روانی مختلف وجود دارد. پزشکان و روان شناسان به دنبال راه های مختلف برای درمان بیماران خود هستند. حتما شما تا به حال با افرادی مواجه شده اید که دارای بیماری های مختلف روانی هستند. یکی از راه های درمانی در زمینه این اختلالات هنر درمانی است. امروزه روان شناسان زیادی از این روش برای درمان بیماران استفاده می کنند. در ادامه این مقاله به پاسخ این سوال که هنر درمانی چیست، خواهیم پرداخت. اگر شما از اختلالات مختلف روانی رنج می برید، می توانید برای مشاوره تلفنی روان شناسی اقدام نمایید. البته شما می توانید برای مراجعه حضوری نیز به مرکز مشاوره همکده مراجعه نمایید. مرکز مشاوره همکده اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره در ایران می باشد.

هنر درمانی چیست؟

استفاده از روش های هنری برای درمان اختلالات روان شناختی و تقویت سلامت روان به عنوان هنر درمانی شناخته می شود. هنر درمانی روشی است که ریشه در این ایده دارد که بیان خلاق می تواند باعث بهبودی و بهزیستی ذهنی شود. هنر، یا ایجاد آن یا مشاهده هنر دیگران ، برای کمک به افراد در کشف احساسات، رشد خودآگاهی ، کنار آمدن با استرس استفاده می شود. پس عزت نفس را تقویت کنید و روی مهارت های اجتماعی تان کار کنید. شاید شما را متعجب کند که یاد بگیرید هنر می تواند ابزاری موثر در درمان سلامت روان باشد. هنر چه ارتباطی با روان درمانی دارد؟ به عنوان یک رسانه رسا، می توان از هنر برای کمک به مشتری در برقراری ارتباط ، غلبه بر استرس و کشف جنبه های مختلف شخصیت خود استفاده کرد.

هنر درمانی چیست و تعاریف مختلف آن ها

هنر درمانی تکنیک های روان درمانی را با فرایند خلاقیت برای بهبود سلامت روان و رفاه ادغام می کند. انجمن هنر درمانی آمریکا، هنر درمانی را به عنوان رویکردی برای سلامت روان توصیف می کند که از روند خلق هنر برای بهبود سلامت ذهنی، جسمی و عاطفی استفاده می کند. هنر درمانی به نوعی بیانگر درمانی است که از روند خلاقانه هنر سازی و روش های هنری مختلف برای بهبود وضعیت جسمی ، روحی و عاطفی فرد استفاده می کند.

فرآیند خلاقانه ای که در بیان فرآیند خود هنری فرد ایجاد می شود، می تواند به افراد در حل مسائل و همچنین رشد و مدیریت رفتار ها و احساسات ، کاهش استرس و بهبود عزت نفس و آگاهی از محیط کمک کند. هدف از هنر درمانی استفاده از فرآیند خلاقیت برای کمک به افراد در بیان و سخن خود و در نتیجه یافتن روش های جدید برای به دست آوردن بینش شخصی و ایجاد مهارت های جدید کنار آمدن است. هنر درمانی، که گاهی اوقات هنر درمانی خلاق یا هنر درمانی بیانی نامیده می شود، مردم را ترغیب می کند تا از طریق بیان هنری و از طریق روند خلاقیت، احساسات را ابراز و درک کنند.

نکته قابل توجه

 این تئوری بر اساس نظریه های شخصیت، رشد انسانی، روان شناسی، سیستم های خانواده و آموزش هنر است. هنر درمانی ها هم در هنر و هم در روان درمانی آموزش دیده اند.

افرادی که هنر درمانی می کنند چه کسانی هستند؟

هنر درمان گر ها متخصصانی هستند که هم در هنر و هم در درمان آموزش دیده اند. آن ها در مورد رشد انسان، نظریه های روانشناسی، عمل بالینی، سنت های معنوی، چند فرهنگی و هنری و پتانسیل بهبودی هنر آگاهی دارند. آن ها از هنر در معالجه، ارزیابی و تحقیق استفاده می کنند و با متخصصان متحد به افراد مشاوره می دهند.  هنر درمانگران با افراد در هر سنی کار می کنند: افراد خاص، زوج ها، خانواده ها، گروه ها و جوامع مختلف. آن ها خدمات را به صورت جداگانه و به عنوان بخشی از تیم های بالینی در محیط هایی ارائه می دهند که شامل بهداشت روان، توانبخشی، موسسات پزشکی و پزشکی قانونی است.

تکنیک هنر درمانی چیست؟

تکنیک های مورد استفاده در هنر درمانی می تواند شامل طراحی ، نقاشی ، رنگ آمیزی، مجسمه سازی یا کلاژ باشد. وقتی مشتری ها هنری خلق می کنند، ممکن است آن چه را ساخته اند و احساس آن ها را تجزیه و تحلیل کنند. از طریق کاوش در هنر خود، افراد می توانند به دنبال مضامین و درگیری هایی باشند که ممکن است بر افکار، عواطف و رفتار های آن ها تأثیر بگذارد. افراد برای شرکت در هنر درمانی نیازی به توانایی هنری یا استعداد ویژه ندارند و افراد در هر سنی از جمله کودکان، نوجوانان و بزرگسالان می توانند از آن بهره مند شوند.

برخی تحقیقات نشان می دهد که فقط حضور هنر می تواند در تقویت سلامت روان نقش داشته باشد. یک مطالعه در سال 2017 نشان داد که هنر نمایش داده شده در محیط بیمارستان به محیطی کمک می کند که بیماران احساس امنیت می کنند. همچنین در بهبود جامعه پذیری و حفظ هویت در خارج از بیمارستان نقش داشت. هنر درمانی می تواند برای افراد مختلف به موارد مختلفی دست یابد. این مدل می تواند برای مشاوره توسط درمانگران، بهبود گران ، درمان های خاص، توانبخشی و روان درمانی استفاده شود و به معنای گسترده این اصطلاح ، می تواند برای ماساژ باطن فرد به گونه ای مورد استفاده قرار گیرد که درک عمیق تری از او در اختیار فرد قرار دهد.

تاریخچه هنر درمانی چیست؟

هزاران سال است که مردم برای برقراری ارتباط، ابراز وجود و بهبودی به هنر اعتماد می کنند. اما هنر درمانی تا دهه 1940 تبدیل به یک برنامه رسمی نشد. پزشکان خاطرنشان کردند که افرادی که از بیماری روانی رنج می برند اغلب خود را با نقاشی و سایر کارهای هنری بیان می کنند که باعث می شود بسیاری از افراد به استفاده از هنر به عنوان یک استراتژی شفا بخشی بپردازند.  

از آن زمان، هنر به بخشی مهم در زمینه های درمانی تبدیل شده است و در برخی از تکنیک های ارزیابی و درمان اختلالات روانی استفاده می شود. هنر درمانی می تواند برای درمان طیف وسیعی از اختلالات روانی و پریشانی روان شناختی مورد استفاده قرار گیرد. در بسیاری از موارد، ممکن است همراه با سایر تکنیک های روان درمانی مانند گروه درمانی یا درمان شناختی رفتاری استفاده شود.

در چه شرایطی از هنر درمانی استفاده می شود؟

هنر درمانی چیست؟

برخی از شرایطی که ممکن است از هنر درمانی استفاده شود عبارتند از:

  • بزرگسالانی که استرس شدیدی را تجربه می کنند.
  • کودکانی که در مدرسه یا خانه از مشکلات رفتاری یا اجتماعی رنج می برند.
  • کودکان یا بزرگسالانی که یک رویداد آسیب زا را تجربه کرده اند.
  • کودکان دارای اختلالات یادگیری
  • افرادی که از آسیب مغزی رنج می برند.
  • افرادی که مشکلات بهداشت روانی را تجربه می کنند.

برخی از شرایطی که ممکن است از هنر درمانی برای درمان استفاده شود عبارتند از:

  • مسائل مربوط به پیری
  • اضطراب
  • سرطان
  • افسردگی
  • اختلالات خوردن
  • مشکلات عاطفی
  • مشکلات خانوادگی یا رابطه ای
  • شرایط پزشکی
  • علائم روان شناختی مرتبط با سایر موارد پزشکی
  • مسائل روانی – اجتماعی
  • فشار

یک بررسی در مورد اثربخشی هنر درمانی نشان داد که این روش به بیماران سرطانی تحت درمان پزشکی کمک می کند تا کیفیت زندگی خود را بهبود بخشند و انواع علائم روان شناختی را کاهش دهند.

محدودیت های درمانی هنر درمانی چیست؟

در حالی که تحقیقات نشان می دهد هنر درمانی ممکن است مفید باشد، برخی از یافته های مربوط به اثربخشی آن متفاوت است. مطالعات اغلب کوچک و غیرقابل نتیجه هستند. بنابراین تحقیقات بیشتری برای کشف چگونگی و مفی دترین اثر درمانی برای اختلالات درمانی لازم است.

هنر درمانی چگونه کار می کند؟

یک درمانگر هنری ممکن است از روش های هنری مختلفی از جمله طراحی، نقاشی، مجسمه سازی و کولاژ با مشتریانی از کودکان خردسال تا سالخوردگان استفاده کند. مسائل روان شناختی می توانند از بیان خلاقانه خود بهره مند شوند. دفاتر درمانی، دفاتر خصوصی بهداشت روان ، مدارس و سازمان های محلی همه امکاناتی هستند که در آن ها عموما خدمات هنر درمانی در دسترس است.  برخی از شرایط خاص که در آن هنر درمانی ممکن است انجام شود شامل موارد زیر است:

  • استودیوهای هنری
  • کالج ها و دانشگاه ها
  • مراکز اجتماعی
  • امکانات اصلاحی
  • مدارس ابتدایی و دبیرستان ها

مردم معمولاً تعجب می کنند که یک جلسه هنر درمانی با کلاس هنر متوسط ​​چه تفاوتی دارد. عموما کلاس هنری متمرکز بر آموزش تکنیک یا ایجاد یک محصول نهایی خاص می باشد اما هنر درمانی بیشتر به این معنا است که به بیمار اجازه دهید روی تجربه درونی خود تمرکز کند. در خلق هنر، افراد می توانند بر درک، تخیل و احساسات خود تمرکز کنند. مشتریان بیشتر از ساختن چیزی که بیانگر دنیای خارج باشد، به ایجاد هنری که بیانگر دنیای درونی آن ها باشد، ترغیب می شوند.

چگونه یک هنر درمانگر شویم؟

اگر شما علاقه مند به تبدیل شدن به یک هنر درمان گر هستید، ابتدا با مشورت در کشور خود شروع به کار می کنید تا اطلاعات بیشتری در مورد آموزش، نحوه تدریس و مدارک تخصصی مورد نیاز برای تمرین آن کسب کنید. در بیشتر موارد ممکن است برای ارائه خدمات روان درمانی ابتدا لازم باشد که یک روانشناس بالینی، مشاور حرفه ای یا مددکار اجتماعی مجاز شوید.

منابع
verywellmind.comarttherapyblog.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا