مزایای هنر درمانی با توجه به ذهن آگاهی

یکی از راه های درمان اختلالات روانی هنر درمانی است. در دنیای امروز پزشکان و روان شناسان از روش های مختلفی برای درمان بیماران خود استفاده کرده اند. اما هنر درمانی در کنار زهن آگاهی می تواند تاثیرات بسیار زیادی بر سلامت روان افراد داشته باشد. هنر درمانی و ذهن آگاهی به گونه ای مکمل یکدیگر هستند. مزایای هنر درمانی با توجه به ذهن آگاهی موضوعی است که امروز قصد داریم برای شما بگوییم.

هنر درمانی

استفاده از روش های هنری برای درمان اختلالات روان شناختی و تقویت سلامت روان به عنوان هنر درمانی شناخته می شود. هنر درمانی تکنیکی است که ریشه در این ایده دارد که بیان خلاق می تواند باعث بهبودی و بهزیستی ذهنی شود. هنر، یا ایجاد آن یا مشاهده هنر دیگران  برای کمک به افراد در کشف احساسات، رشد خودآگاهی، کنار آمدن با استرس استفاده می شود. با هنر درمانی می توانید به راحتی عزت نفس را بالا ببرید و روی مهارت های اجتماعی کار کنید. شاید شما را متعجب کند که یاد بگیرید هنر می تواند ابزاری موثر در درمان سلامت روان باشد.

اما هنر چه ارتباطی با روان درمانی دارد؟ به عنوان یک رسانه رسا، می توان از هنر برای کمک به فرد دارای بیماری روحی در برقراری ارتباط، غلبه بر استرس و کشف جنبه های مختلف شخصیت خود استفاده کرد. برای یادگیری تکنیک های هنر درمانی و مزایای هنر درمانی با توجه به ذهن آگاهی باید به مراکز تخصصی در این زمینه مراجعه نمایید. شما می توانید با مراجعه به مرکز مشاوره همکده، اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره در ایران با حضور متخصصین در ارتباط با روش های مختلف هنر درمانی بیاموزید. شما حتی می توانید از مشاوره تلفنی روان شناسی هم نهایت استفاده را ببرید.

هنر درمانی چیست؟

هنر درمانی تکنیک های روان درمانی را با فرایند خلاقیت برای بهبود سلامت روان و رفاه ادغام می کند. انجمن هنر درمانی آمریکا، هنر درمانی را به عنوان رویکردی برای سلامت روان توصیف می کند که از روند خلق هنر برای بهبود سلامت ذهنی، جسمی و عاطفی استفاده می کند.  هنر درمانی نوعی بیانگر درمانی است که از روند خلاقانه هنر سازی برای بهبود وضعیت جسمی، روحی و عاطفی فرد استفاده می کند. به نظر شما یک هنر درمانگر چه کاری را انجام می دهد؟

فرآیند خلاقانه ای که در بیان خود هنری فرد ایجاد می شود، می تواند به افراد در حل مسائل و همچنین رشد و مدیریت رفتار ها و احساسات، کاهش استرس و بهبود عزت نفس و آگاهی کمک کند. برای دریافت مزایا نیازی به استعداد و هنرمندی ندارید و متخصصانی هستند که می توانند با شما کار کنند تا در پیام های اصلی منتقل شده از طریق هنر خود غرق شوید که به روند بهبود کمک می کند. هنر درمانی می تواند برای افراد مختلف به موارد مختلفی دست یابد. به همین دلیل مزایای هنر درمانی با توجه به ذهن آگاهی دیده می شود.

این می تواند برای مشاوره توسط درمانگران، بهبود، درمان، توانبخشی ، روان درمانی و به معنای وسیع این اصطلاح برای ماساژ درونیات شخص به گونه ای استفاده شود که بتواند درک عمیق تری از او در فرد ایجاد کند.

چه کسی می تواند از هنر درمانی استفاده کند؟

در بیشتر موارد، هرکسی می تواند از هنر درمانی استفاده کند. در جهانی که روش های زیادی برای برقراری ارتباط و بیان خود فرد وجود دارد، هنر درمانی بیانی روش دیگری است. یکی از تفاوت های عمده بین هنر درمانی و سایر اشکال ارتباطی این است که اکثر اشکال دیگر ارتباطات استفاده از کلمات یا زبان را به عنوان ابزاری برای ارتباط ایجاد می کنند. اغلب اوقات، انسان ها قادر به بیان خود در این محدوده محدود نیستند.

ذهن آگاهی

ذهن آگاهی زیستن به معنای زندگی در لحظه و بیدار شدن از زمان حال است، نه این که به گذشته بپردازید یا آینده را پیش بینی کنید. هوشیاری، مشاهده و برچسب زدن افکار، احساسات به گونه ای نمود احساسات در بدن به روشی عینی است. بنابراین ذهن آگاهی می تواند ابزاری برای جلوگیری از انتقاد از خود و قضاوت هنگام شناسایی و مدیریت احساسات دشوار باشد. ذهن آگاهی ریشه در آموزه های بودایی و هندو دارد. بودیسم شامل سفری به سوی روشنگری است و مفهوم “ساتی” – که شامل توجه، آگاهی و حضور است اولین قدم به سوی روشنگری تلقی می شود.

این اصطلاح تقریباً از زبان باستانی پالی به اصطلاح “ذهن آگاهی” ترجمه شده است. ظهور ذهن آگاهی در فرهنگ غربی را می توان به Jon Kabat-Zinn نسبت داد. کابات زین ذهن آگاهی را نزد چندین معلم بودایی مانند فیلیپ کاپلو و تیچ نهات هان فرا گرفت.

در اواخر دهه 1970 ، کابات زین به عنوان استاد دانشکده پزشکی دانشگاه ماساچوست، برنامه ای تحت عنوان کاهش استرس مبتنی بر ذهنیت (MBSR) را برای درمان درد مزمن تهیه کرد. همانطور که ذهن آگاهی به سمت جریان اصلی علم و پزشکی سوق پیدا کرد، این یک روش درمانی اصلی شد. این روش در شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی، درمان رفتاری دیالکتیک و درمان پذیرش و تعهد ادغام شد. در عین حال مزایای هنر درمانی با توجه به ذهن آگاهی باعث شرایط بهتر می شود.

تعریف ذهن آگاهی

ذهن آگاهی دو ماده اصلی را در بر می گیرد: آگاهی و پذیرش. آگاهی دانش و توانایی تمرکز توجه بر روی فرایند ها و تجربیات درونی فرد است، مانند تجربه لحظه حال. پذیرش توانایی مشاهده و پذیرش به جای قضاوت یا اجتناب از آن جریان های فکری است.

هدف از ذهن آگاهی چیست؟

مزایای هنر درمانی با توجه به ذهن آگاهی

هدف از ذهن آگاهی پرورش دیدگاهی برای آگاهی و هویت فرد است که می تواند از نظر ذهنی و رابطه ای آرامش بیشتری به همراه آورد. ذهن آگاهی همچنین ممکن است در درمان های مبتنی بر ذهن آگاهی، برای رفع استرس، اضطراب یا درد و به راحتی برای آرامش بیشتر مورد استفاده قرار گیرد.

تمرین ‌ذهن آگاهی و مزایای هنر درمانی با توجه به ذهن آگاهی

تجربه فرد از زمان تمایل به ذهنی خاص دارد و به شدت تحت تأثیر وضعیت عاطفی او قرار می گیرد. ترس و ناامنی درباره گذشته و آینده می تواند درک کامل زمان حال را دشوار کند. نکته اصلی یادگیری نحوه توجه است. ذهن آگاهی می تواند از طریق جلسات مراقبه یا لحظات کوچکتر در طول روز انجام شود. برای پرورش حالت هوشیاری، می توانید با نشستن و نفس کشیدن عمیق شروع کنید.

روی هر تنفس و احساسات لحظه ای مانند صدا ها، رایحه ها، دما و احساس عبور هوا از داخل و خارج بدن تمرکز کنید. توجه خود را به افکار و احساساتی که تجربه می کنید معطوف کنید. اجازه دهید هر اندیشه بدون قضاوت درباره آن یا نسبت دادن منفی به آن وجود داشته باشد. با آن افکار بنشینید. این تجربه ممکن است واکنش عاطفی شدیدی را ایجاد کند. بررسی این پاسخ می تواند فرصتی برای رفع یا حل چالش های اساسی باشد.

مزایای هنر درمانی با توجه به ذهن آگاهی

ترکیب مفاهیم ذهن آگاهی با هنر درمانی منجر به درمان درمانی شناخته شده به عنوان هنر درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی می شود که اولین بار توسط راپاپورت ارائه شده است. این روش درمانی ترکیبی از فلسفه ذهن آگاهی در یک محیط هنر درمانی است. به عبارت دیگر، شما درگیر فرآیند خلاقیت ساختن هنر به عنوان راهی برای کشف خود (به روشی آگاهانه) هستید.

MBAT به آهستگی به عنوان ابزاری برای پیشرفت در زمینه روان شناسی شناخته شده است، اگرچه شواهد مبتنی بر تحقیقات کامل تر هنوز وجود ندارد، به ویژه در مورد مطالعات با هر دو گروه درمان و کنترل (برای تأیید اینکه MBAT بهتر از یک درمان دارونما است).

نام دیگر هنر درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی “هنر درمانی تمرکز گرا” است که نشان دهنده تأکید بر تغییر تمرکز به عنوان بخشی از تجربه است. در پیشنهاد مفهوم MBAT ، راپاپورت کار نظریه تمرکز را رواندرمانگر یوجین گندلین قرار داد. گندلین متوجه شد مشتریانی که بیشترین پیشرفت را در درمان دارند، کسانی هستند که به خود جسمی درونی آن ها متصل هستند. در حقیقت، هنر درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی، تخیل را به بدن متصل می کند و بیان احساساتی را که نمی توانید با کلمات بیان کنید، امکان پذیر می کند.

فواید و مزایای هنر درمانی با توجه به ذهن آگاهی

مزایای بی شماری از هنر درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی از طریق تحقیقات تجربی مشخص شده است. برخی از مسائل روانشناختی که از نظر پاسخ به MBAT نویدبخش هستند شامل موارد زیر است (به ویژه در افراد مبتلا به بیماری های جسمی ترکیبی):

  • اختلالات اضطرابی
  • اختلالات اشتها
  • مصرف بیش از حد مواد (پیشگیری از عود)
  • اختلالات افسردگی
  • مسائل مربوط به استرس
  • مسائل مربوط به خشم

غالباً، MBAT با افراد مبتلا به بیماری های جسمی برای رفع نگرانی های روان شناختی، از جمله مبتلایان به بیماری عروق کرونر (CAD) و انواع مختلف سرطان، استفاده می شود. برای این افراد ، هنر درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی ممکن است به کاهش سطح پریشانی و بهبود کیفیت زندگی کمک کند. برخی از مزایای خاص روانشناختی MBAT که در ادبیات نشان داده شده است شامل موارد زیر است:

  • ثبات روانشناختی را بهبود بخشید.
  • کیفیت زندگی بهبود یافته (کیفیت زندگی)
  • تغییرات در الگوهای مغزی نشان دهنده وضعیت توجه متمرکز و آرام است.
  • مناطق ماده خاکستری ضخیم تر و پیشرفته تری در مغز وجود دارد.
  • توسعه مسیرهای عصبی در مغز شما که شما را قادر به ایجاد و تمرکز بر ساخت هنر می کند.
  • کاهش اجتناب شناختی که در آن شما کمتر از آنچه فکر می کنید و هنگام انجام پریشانی روانی انجام می دهید آگاه می شوید.
  • تقویت شهود و اعتماد به بدن خود (احساس خود و معنای آن)
  • افزایش آگاهی عاطفی
  • افزایش احساس کنترل و توانایی اشتراک افکار درونی
  • بهبود آگاهی از موضوعات پنهان شده
  • توانایی برقراری ارتباط با احساسات انتزاعی
  • افزایش عزت نفس و پذیرش خود
  • دامنه توجه بهبود یافته

سرانجام، هنر درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی سودمند است.

منابع
verywellmind.compsychologytoday.comarttherapyblog.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا