لوبوتومی چیست؟

در دنیای روان شناسی و در تاریخ روان شناسی تعاریف بسیار زیادی وجود دارد. برخی از این تعاریف برای گزینه های درمانی هستند. به عبارت دیگر این تعاریف برای بحث درمان های مختلف در روان شناسی است. برخی از آن ها را ممکن است بشناسید و برخی هم برای شما تازگی دارند. علاوه بر این تعاریف یک سری ویژگی ها وجود دارند که در طول تاریخ روان شناسی برای فرآیند های پیشگری از آن ها استفاده شده است. ما امروز می خواهیم درباره یکی از این تعاریف و تاریخچه آن در روان شناسی صحبت کنیم. لبوتومی نوعی فرآیند درمانی است که سالیان سال برای اختلالات روان درمانی استفاده شده است. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره آنلاین در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم به این سوال پاسخ دهیم که لوبوتومی چیست؟

لوبوتومی درمانی

در اواسط قرن بیستم، لوبوتومی “درمانی” محبوب برای بیماری های روانی بود. این بخشی از موج جدیدی از درمان بیماری های عصبی، از جمله درمان الکتروشوک (ECT) بود. لوبوتومی ها به طور معمول در افرادی با سه شرایط زیر انجام می شوند:

هدف از این روش قطع رشته های عصبی در مغز بود که لوب پیشانی – ناحیه مغز مسئول تفکر – را با مناطق دیگر مغز متصل می کند.

تاریخچه

لوبوتومی چیست؟

بیایید در مورد چند نوع برجسته لوبوتومی که در اواسط قرن 20 انجام شده است بحث کنیم.

“Leucotomy” اثر Egas Moniz

اولین لوبوتومی جهان در سال 1935 توسط متخصص مغز و اعصاب پرتغالی به نام آنتونیو ایگاس مونیز انجام شد. روش اصلی او شامل سوراخ كردن جمجمه و پمپاژ الكل مطلق به قشر پیشانی بود كه اساساً بافت مغز را از بین می برد. این عمل موفقیت آمیز ارزیابی شد. وی فکر می کرد که آسیب رساندن به ارتباط بین قسمت جلوی مغز و سایر قسمت های مغز، رفتارهای «غیرعادی» و افکار ناراحت کننده را متوقف می کند. بعداً، مونیز شروع به استفاده از ابزاری با طراحی خود به نام لكوتوم كرد تا تكه های بافت را از لوب های پیشانی خارج كند. مونیز به دلیل کشف لوبوتومی پیش پیشانی به عنوان درمانی رادیکال برای اختلالات روانی، جایزه نوبل فیزیولوژی یا پزشکی در سال 1949 دریافت کرد.

لوبوتومی “انتخاب مناسب درمانی از طریق مغز و اعصاب

در طی یک سال از عمل مونیز، والتر فریمن متخصص مغز و اعصاب و جیمز واتس جراح مغز و اعصاب اولین لوبوتومی پیش پیشانی را در ایالات متحده انجام دادند. گرچه فریمن این رویه را عالی دانست، اما او می خواست روشی را بسازد که سریع تر، موثر تر و به منابع کمتری و ابزارهای تخصصی نیاز داشته باشد. اما فریمن می خواست لابوتومی ها روند ساده تری داشته باشند. بنابراین، در سال 1946 – 10 سال پس از انجام اولین لوبوتومی در ایالات متحده – فریمن روش جدیدی را به نام لوبوتومی ترانسوربیتال ایجاد کرد.

لوبوتومی معروف به انتخاب یخ

فریمن به جای سوراخ كردن در جمجمه برای قطع اتصالات لوب های پیشانی، با استفاده از چكش یخ را از طریق حفره های چشم به مغز بیمارانش وارد كرد. هنگامی که دستگاه یخ در داخل قرار گرفت، وی به معنای واقعی کلمه آن را تکان داد و اعصاب اتصال قشر پیشانی به تالاموس را قطع کرد. این روش سازگار با عنوان “لوبوتومی انتخاب یخ”  شناخته شد. گرچه اولین لوبوتومی transorbital او با انتخاب یخ انجام شد ، بعداً فریمن ساز خود را بر اساس طراحی تخته یخ – اربیتوكلاست ساخت.

موارد دیگر لوبوتومی

در حالی که لوبوتومی پیش پیشانی بیش از یک ساعت به طول انجامید، لوبوتومی بین رحمی فریمن را می توان در 10 دقیقه یا کمتر انجام داد. از آن جا که نیازی به بیهوشی نبود – بیماران قبل از عمل با استفاده از ECT ناک اوت می شدند – می توان آن را در خارج از بیمارستان انجام داد.

شیوع و اثرات

اندکی پس از انجام اولین لوبوتومی خود در فرآیند یخ گیری، فریمن شروع به سفر در کشور کرد و برای همه افرادی که تمایل داشتند لابوتومی کرد. گرچه لوبوتومی در ابتدا فقط برای درمان بیماری شدید روانی مورد استفاده قرار می گرفت، فریمن شروع به تبلیغ لوبوتومی به عنوان درمانی برای همه چیز، از بیماری روانی جدی گرفته تا سو هاضمه عصبی کرد. حدود 50،000 نفر در ایالات متحده لوبوتومی دریافت کردند که بیشتر آن ها بین سالهای 1949 تا 1952 بود. گفته می شود که خود فریمن حدود 3500 بیمار از جمله 19 کودک را انجام داده است. کوچک ترین آن ها فقط 4 سال داشت.

لوبوتومی های قابل توجه

لوبوتومی چیست؟

گزارش شده است که فریمن احساس می کند که لوبوتومی “فقط کمی خطرناک تر از عمل برداشتن دندان آلوده است.” 2 متأسفانه، این مورد در اکثر بیماران وجود نداشت. در بسیاری از موارد، لوبوتومی ها تأثیرات منفی بر شخصیت، ابتکار عمل، مهار، همدلی و توانایی عملکرد بیمار دارند. در این جا چند نفر وجود دارد که تحت لابوتومی و تأثیری که این عمل در زندگی آن ها گذاشته است، هستند.

آلیس هود همت

فریمن و واتس اولین لوبوتومی را در ایالات متحده بر روی آلیس هود همت ، زنی که مبتلا به افسردگی برانگیخته شده است، انجام دادند. وقتی همت بعد از عمل از خواب بیدار شد، اظهار داشت که “خوشحال است”. شش روز پس از عمل، همت دچار مشکلات زودگذر زبانی، گمراهی و تحریک شد. با این وجود ، فریمن نتیجه را یک موفقیت دانست.

رزماری کندی

احتمالاً برجسته ترین فردی که تحت لابوتومی قرار گرفته است رزماری کندی، خواهر رئیس جمهور آمریكا جان اف كندی است. کندی در دوران کودکی و بزرگسالی تأخیرهای خفیفی در رشد داشت که عملکرد او را در مدرسه مختل می کند. با افزایش سن رزماری، گفته می شود که وی با تهاجم شدید به اطرافیان خود شروع به تشنج شدید و خلق و خوی می کند. درمانگران به دنبال یک درمان برای کاهش طغیان و ترس در او هستند.

 با توجه به این که رفتار رزماری باعث ایجاد شهرت بدی برای خودش و کل خانواده می شود، پدر رزماری در 23 سالگی برای رزماری لوبوتومی ترتیب داد. در تمام مراحل، گفته می شود رزماری بیدار بوده، با پزشکان صحبت کرده و برای پرستاران شعر گفته است. پزشکان می دانستند که وقتی صحبت او متوقف شد، روش کار به پایان رسیده است. به دنبال این روش، او به شدت از کار افتاد. او قادر به فعالیت مستقل نبود و تا آخر عمر به همین امر نهادینه شد.

چرا لوبوتومی انجام شد؟

لوبوتومی یکی از وحشیانه ترین درمان های تاریخ پزشکی مدرن به شمار می رود. حتی در دهه 1940، لوبوتومی ها مورد بحث و جدال قرار گرفتند. اما علیرغم رعایت اصول اخلاقی در مورد روش کار، به چند دلیل محبوبیت گسترده ای پیدا کرد:

عدم وجود درمان های موثر

 گداروهای ضد روان پریشی تا اواسط دهه 1950 در دسترس نبود. در دسترس بود مردم از انجام کاری، هر کاری برای کمک به کسانی که بیماری روانی شدید دارند، ناامید بودند.

موسسات شلوغ

در سال 1937، بیش از 450،000 بیمار در 477 موسسه روانی وجود داشت.  لوبوتومی برای آرام کردن بیماران بی قاعده و مدیریت آنها آسان تر شد.

رسانه

در این زمان، رسانه ها توانستند روی علائم جراحی تأثیر بگذارند. لوبوتومی را “جادویی و قهرمانی” می دانستند.

هنوز لوبوتومی انجام می شود؟

لوبوتومی چیست؟

انجام لابوتومی برای رفع علائم اختلالات روانی در اواسط دهه 1950 میلادی هنگامی که دانشمندان داروهای ضد روان پریشی و ضد افسردگی تولید کردند بسیار موثرتر فروکش کردند. امروزه به ندرت انجام می شود، حتی اگر زمانی هم انجام شود،  در صورت انجام این کار مطمئن باشید که تراکم یخ و چکش در آن دخیل نیستند.

کارهای مونیز و فریمن راه را برای سایر روش های جراحی روان مانند جراحی بینی قبلی و همچنین روش هایی مانند تحریک عمقی مغز که برای درمان MDD و OCD شدید استفاده می شود و شرایط عصبی مانند بیماری پارکینسون هموار کرد.

سلامت روان در این زمینه

منظور از سلامت روان، بهزیستی عاطفی و روانی شما است. داشتن سلامت روان خوب به شما کمک می کند زندگی نسبتاً شاد و سالمی داشته باشید. این به شما کمک می کند انعطاف پذیری و توانایی کنار آمدن در برابر مشکلات زندگی را نشان دهید. سلامت روان شما می تواند تحت تأثیر عوامل مختلفی از جمله حوادث زندگی یا حتی ژنتیک شما باشد. استراتژی های زیادی وجود دارد که می تواند به شما در ایجاد و حفظ سلامت روان کمک کند. این موارد می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • حفظ نگرش مثبت
  • تحرک بدنی
  • کمک به افراد دیگر
  • خواب کافی
  • داشتن یک رژیم غذایی سالم
  • در صورت نیاز به کمک حرفه ای در زمینه بهداشت روان خود کمک کنید
  • معاشرت با افرادی که از گذراندن وقت با آن ها لذت می برید
  • برای مقابله با مشکلات خود از مهارت های مقابله ای موثر تشکیل و استفاده کنید

بیماری روانی چیست؟

بیماری روانی اصطلاحی گسترده است که شامل طیف گسترده ای از شرایط است که بر نحوه احساس و تفکر شما تأثیر می گذارد. همچنین می تواند بر توانایی شما در گذراندن زندگی روزمره تأثیر بگذارد. بیماری های روانی می توانند تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار بگیرند، از جمله:

  • ژنتیک
  • محیط
  • عادت های روزمره
  • زیست شناسی
  • آمار بهداشت روان

مسائل بهداشت روان در ایالات متحده معمول است. تقریباً از هر پنج بزرگسال آمریکایی، هر ساله حداقل یک بیمار روانی را تجربه می کند.

 

منابع
.verywellmind.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا