هنر درمانی بیان گر چیست؟

در دنیای روان شناسی تعاریف متفاوتی وجود دارد. برخی از این تعاریف را ممکن است بشناسید و برخی هم برای شما تازگی دارند. این تعاریف می تواند زمینه ساز مواردی مانند. پیشگیری از اختلالات روانی باشد. اختلالات روانی می توانند به علت های مختلفی به وجود بیایند. نکته ای که باید بدانید این است که چگونه با این اختلالات برخورد داشته باشید. اگر شما شکست را قبول کنید تحت فشار بسیار  زیادی قرار خواهید گرفت و در ادامه راه موفق نخواهید بود. هر چه قدر افراد زودتر بتوانند روند درمان خود را طی کنند بهتر می تواند به موفقیت برسند.تحقیقات نشان داد که استفاده از هنر درمانی برای اهداف درمانی مزایای متعددی را ارائه می دهد. تعدادی از این موارد شامل تقویت تجربیات شخصی است.

در ادامه می خواهیم ببینیم که هنر درمانی بیان گر چیست؟ برای مثال وقتی که فرد بتواند رفتار خود را در زمینه های مختلف بهبود بخشد می تواند توانایی‌اش خود را افزایش دهد. در ادامه می خواهیم ببینیم یادگیری رفتاری در افراد باعث چه چیزی می شود. شما ممکن است در بخشی از زندگی خود دچار مشکلاتی شده باشید اما این مشکلات قابل حل و اتمام است. مشکلات در افراد می تواند شامل بخش های مختلف باشد. برخی از افراد ممکن است به خاطر یک اتفاق دارای استرسی باشند اما این اتفاقات قابل حل است. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با هنر درمانی بیان گر چیست؟ صحبت کنیم.

هنر درمانی بیان گر چیست؟

هنر درمانی بیان گر چیست؟

درمان هنرهای بیانی یک رویکرد یکپارچه و چند حالته است که از روش های مختلفی از جمله نوشتن، موسیقی، هنرهای تجسمی، نمایش و رقص برای کمک به افراد برای دستیابی به رشد شخصی استفاده می کند. در این نوع درمان، افراد با یک درمانگر آموزش دیده کار می کنند که به آن ها کمک می کند تا واکنش های خود را نسبت به تجربه خود با اشکال مختلف هنر بیان، کشف و درک کنند. این فرایند خودآگاهی است که به بیان هنری به عنوان راهی برای رسیدن به رهایی احساسی متکی است

نکته ای در ارتباط با این زمینه

این نوع درمان با تمرکز بر خود فرآیند خلاق، استفاده از طیف وسیعی از مواد و بررسی تعدادی از تکنیک های مختلف به عنوان بخشی از مداخله درمانی مشخص می شود.

مشکلات در افرادی که مشکلات روحی روانی را تجربه می کنند

افرادی که مشکلات روحی روانی را تجربه می کنند ممکن است در تفسیر یا توصیف احساس خود دچار مشکل شوند. استفاده از هنرهای بیانی می تواند به افراد کمک کند تا بیشتر در مورد خود بیاموزند و احساسات خود را در زمینه درمانی به اشتراک بگذارند.

انواع هنرهای تجسمی درمانی

به عنوان یک درمان چند حالته، هنرهای تجسمی از چند نوع مختلف از روش های تک مد استفاده می کند. چهار نوع اصلی از هنرهای خلاق که اغلب در درمان هنرهای بیان استفاده می شوند عبارتند از:

هنر درمانی

این رویکرد شامل استفاده از هنرهای تجسمی – مانند طراحی، نقاشی و مجسمه سازی – برای کار بر روی احساسات، افکار یا تجربیات است.

رقص درمانی

این نوع درمان شامل استفاده از حرکت بدنی و رقص برای کمک به افراد برای مقابله با علائم بهداشت روانی مانند اضطراب، استرس و افسردگی است.

موسیقی درمانی

این رویکرد از گوش دادن یا ایجاد موسیقی برای بهبود خلق و خو و کاهش اضطراب استفاده می کند.

نوشتن درمانی

این رویکرد شامل بررسی افکار و احساسات از طریق نوشتن است. به عنوان مثال، افراد ممکن است در یک مجله درباره زندگی خود بنویسند یا آثار گویایی مانند اشعار یا داستان های تخیلی خلق کنند. توجه به این نکته ضروری است که انواع هنرهای بیانی که در بالا مورد استفاده قرار گرفتند نمونه هایی از روش های درمانی واحد هستند که به تنهایی مورد استفاده قرار می گیرند. درمان هنرهای بیانی متفاوت است زیرا بسیاری از این تکنیک ها را ادغام می کند و به جای این که به یک رویکرد واحد محدود شود، ابزارهای گوناگونی را در بر می گیرد.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

با توجه به برنامه هنرهای تجسمی در دانشگاه ایالتی آپالاچی، این اقدامات درمانی خود تجربیات هنری است که هنرهای تجسمی را از رویکردهای سنتی و تک بعدی متمایز می کند. با استفاده از روش های مختلف و ادغام آن ها به شیوه های مفید برای نیازهای هر فرد، این رویکرد در درمان می تواند تجربیات منحصر به فردی را ایجاد کند که به مردم اجازه می دهد احساسات، افکار، خاطرات و تجربیات خود را بهتر درک کنند.

تکنیک های مختلف در هنر درمانی

هنر درمانی بیان گر چیست؟

درمانگرانی که هنرهای تجسمی را تمرین می کنند ممکن است از تکنیک های متنوعی استفاده کنند تا درمانی مناسب برای نیازهای فرد ایجاد کنند. چنین تکنیک هایی می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • نقاشی یا نقاشی با انگشت با اکریلیک یا آبرنگ
  • مجسمه سازی خاک رس
  • ماسک سازی
  • رقصیدن
  • روزنامه نگاری
  • شعر سرایی
  • سایکودراما
  • ترانه سرایی
  • گوش دادن به موسیقی
  • نقش آفرینی
  • ابتکار
  • طرح بندی
  • کلاژ
  • چاپ
  • نقاشی معرق
  • خودنگاره
  • عکاسی
  • رنگ آمیزی ماندالا
  • فیلمسازی

علاوه بر استفاده از خواص درمانی ابراز وجود از طریق هنر بیان، متخصصان همچنین از روش های روان درمانی شامل رویکردهای روان پویایی، شناختی-رفتاری و مبتنی بر ذهن آگاهی استفاده می کنند.

تحقیق در مورد ترسیم تصاویر برای کاهش استرس

در ادامه به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت

هنرهای تجسمی درمانی می تواند به آن ها کمک کند

هنر درمانی بیانگر ممکن است برای تعدادی از شرایط مختلف سلامت روان مفید باشد. هم برای بزرگسالان و هم برای کودکان قابل استفاده است. برخی از شرایط یا نگرانی هایی که ممکن است به آن کمک کند عبارتند از:

  • اضطراب
  • اختلال بیش فعالی-کمبود توجه (ADHD)
  • غم و اندوه
  • آسیب های مغزی
  • شرایط مزمن پزشکی
  • افسردگی
  • اختلالات رشدی
  • اختلالات اشتها
  • مشکلات عاطفی
  • مسائل بین فردی
  • عزت نفس ضعیف
  • اختلال استرس پس از سانحه (PTSD)
  • فشار

این رویکرد همچنین ممکن است در درمان کودکانی که هنوز توانایی توصیف احساسات خود را ندارند، مفید باشد.

مزایای هنرهای تجسمی درمانی

استفاده از هنرهای بیانی می تواند مزایای گفتاردرمانی را افزایش دهد و به مردم اجازه دهد از استراتژی هایی استفاده کنند که برای آن ها بهترین کار را می کند. برای برخی از افراد، صحبت درباره تجربیات خود ممکن است شکل مورد علاقه خود برای اکتشاف خود باشد. با این حال، سایر افراد ممکن است از فعالیت هایی مانند کشیدن تصویر یا نوشتن در مجله سود بیشتری ببرند. با توجه به انجمن بین المللی هنرهای تجسمی (IEATA)، این شامل ادغام فرآیندهای هنری با فن آوری و آموزش جامعه برای کمک به افراد برای بهبود خلاقیت، به دست آوردن وضوح و دستیابی به درمان عمیق است.

در حالی که استفاده از برخی از انواع هنرهای بیانی ممکن است به دلایل مختلف از جمله معلولیت جسمی محدود باشد ، بسیاری از فعالیت های هنری برای طیف گسترده ای از افراد و در محیط های مختلف مناسب است. چنین فعالیت هایی اغلب می توانند در هر محیطی با حداقل منابع مورد استفاده قرار گیرند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

یک بررسی نشان داد که هنرهای تجسمی در زمینه های وسیعی از جمله مراکز اجتماعی، بی خانمان ها، مهاجران، بیماران سرطانی، بیماران تحت مراقبت از زوال عقل و بیماران تحت مراقبت های سرپایی استفاده شده است.

اثربخشی هنر درمانی

هنر درمانی بیان گر چیست؟

تحقیقات نشان می دهد که استفاده از هنرهای بیان برای اهداف درمانی مزایای متعددی را ارائه می دهد. تعدادی از این موارد شامل تقویت نقاط قوت و مهارت ها، رشد شخصی، کاهش علائم، بهبود ارتباطات و معنای تجربیات شخصی است. بررسی 2021 تحقیق در مورد استفاده از هنر درمانی بیان در مراقبت های بهداشتی و پرستاری بزرگسالان به این نتیجه رسید که این رویکرد به بهبود همکاری بین بیماران، خانواده های آن ها و متخصصان مراقبت های بهداشتی کمک می کند. یک مطالعه در سال 2019 نشان داد که هنر درمانی با بهبود عملکرد شناختی در افراد مسن که دارای اختلال عصبی خفیف خفیف بودند مرتبط بود.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

بررسی 2016 یک مطالعه آزمایشی با استفاده از هنرهای تجسمی با کودکان بستری در بیمارستان گزارش داد که این برنامه به دلیل گزارش های ذهنی مبنی بر آرامش بیشتر کودکان و استرس کمتر پس از جلسات درمانی، مورد استقبال کارکنان بیمارستان و اعضای خانواده قرار گرفت. سایر اقدامات نیز نشان می دهد که کودکان بهبود خلق و خو را تجربه کرده اند. به طور کل، مشخص شده است که هنرسازی دارای چندین اثر مثبت بر سلامت روان است.

مطالعاتی در ارتباط با این زمینه

یک مطالعه در سال 2020 نشان داد که یک فعالیت رنگ آمیزی به کاهش اضطراب و بهبود خلق و خو در افراد مسن کمک می کند. مطالعه دیگری نشان داد که نقاشی تصاویر و نواختن آلات موسیقی به بهبود سلامت عاطفی زنان مسن کمک می کند.

مزایای هنر درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی

اگر به فکر استفاده از هنر درمانی هستید، نکات مهمی را باید در نظر بگیرید. لازم نیست در هیچ یک از این فعالیت ها آموزش یا تجربه داشته باشید. همچنین لازم نیست در قالب هنری که در طول جلسات خود بر آن تمرکز می کنید، خوب عمل کنید.

“شخص نیازی به هنرمند بودن یا مهارت خاصی برای بیان خود از طریق هنر ندارد؛ مهم ترین چیز نگرش باز به خلاقیت در زندگی روزمره است.

 
منابع
verywellmind.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا