انواع بلوغ لازم برای ازدواج موفق چیست؟

ازدواج یکی از مهمترین تصمیمات هر فردی در زندگی است و می‌تواند فرد را به سمت آرامش و خوشبختی در کنار همسر خود هدایت کند و یا مشکلات وی را دو چندان کرده و آرامش وی را سلب کند. یکی از عوامل لازم برای یک ازدواج موفق شناخت فرد نسبت به خود یا به عبارتی رسیدن به خودشناسی و آمادگی وی برای ازدواج است. بلوغ لازم برای ازدواج موفق بسیار مهم است.

آمادگی برای ازدواج عوامل مختلفی را شامل می‌شود که ما در این مطلب قصد داریم به انواع بلوغ در ازدواج که جزء نیازهای اساسی برای ازدواج فرد است را مورد بررسی قرار دهیم.

انواع بلوغ لازم برای ازدواج 

بلوغ جنسی

بلوغ جنسی در دختران و پسران با ترشح هورمون های تستوسترون در پسر و هورمون های استروژن و پروژسترون در دختران بوجود می‌‌آید و با تغییرات فیزیکی در بدن دختران و پسران همراه است که معمولا در دختران بین 9 الی 14 سالگی و در پسران 11 تا 15 سالگی است و یکی از پیش نیازهای ازدواج برای دختران و پسران رسیدن به بلوغ جنسی است.

با توجه به اینکه انگیزه جنسی یکی از دلایل ازدواج است، فرد باید نسبت به این غریزه و آگاهی به کارکرد و چگونگی کنترل آن آگاهی داشته باشد.

بلوغ اقتصادی بلوغ لازم برای ازدواج موفق

انواع بلوغ لازم برای ازدواج موفق چیست؟

یکی از پیش نیازهای ازدواج برای فرد رسیدن به بلوغ اقتصادی است، به این معنی که بتواند تا حدی به استقلال مالی رسیده باشد، توانایی برنامه ریزی مالی برای زندگی مشترک و پس انداز برای پیشرفت مالی را داشته باشد و برای زندگی مشترک، به دیگران وابستگی مالی نداشته باشد و بتواند حتی با قناعت و برنامه ریزی زندگی رو به رشدی را داشته باشد.

بلوغ فرهنگی

انواع بلوغ لازم برای ازدواج موفق چیست؟

کسی به بلوغ فرهنگی رسیده باشد، به شناخت و درک اخلاقیات ، قوانین، اعتقادات و باورهایی دست پیدا کرده است که این خصوصیات در رفتار و کردار وی نمود پیدا می‌کند، می‌داند چگونه با احترام و ادب با همسر خود برخورد کند، دیدگاه، افکار و رفتار او مثبت بوده و در وی قابل مشاهده است. برای مثال فردی که مدام در حال فهش دادن است و انرژی های منفی را به خود و دیگران انتقال می‌دهد به بلوغ فرهنگی نرسیده است.

بلوغ اجتماعی بلوغ لازم برای ازدواج موفق

احساس مسئولیت پذیری و شرکت در کارهای گروهی، برخورد و رفتار مناسب و پخته در روابط اجتماعی همگی جزء بلوغ اجتماعی محسوب می‌شوند که برای شروع زندگی مشترک دختر و پسر هردو باید به این بلوغ رسیده باشند.

بلوغ روانی

انواع بلوغ لازم برای ازدواج موفق چیست؟

بلوغ روانی یکی دیگر از پیش نیازهای ازدواج است که مربوط به رشد اخلاقی و معنوی فرد است. شخصی که به بلوغ روانی رسیده باشد توانایی اداره کردن یک زندگی را دارد و برخی خصوصیات مانند موارد زیر در فرد وجود خواهد داشت.

  • بلوغ روانی موجب می‌شود فرد به دیدگاه دیگران احترام بگذارد و خود را برتر از دیگران نشان نمی‌‎دهد.
  • فردی که بلوغ روانی رسیده است قدرت آن را دارد که بتواند رها کند و بگذرد.

فردی که به بلوغ روانی نرسیده است رفتارهایی زیر را خواهد داشت:

  • همیشه تمایل دارند عشق، خدمات و توجه دیگران را دریافت کرده و خود عزت نفس بالایی ندارند.
  • تحمل شکست را ندارند و با هر شکستی امید خود را از دست می‌دهند.
  • از تغییر کردن و تجربه کردن موارد جدید ترس دارند و حتی نسبت به  تجربه راه های جدید بسیار مقاومت می‌کنند.
  • از قبول مسئولیت رفتار خود و اعمال خود اجتناب می‌‎کنند و مسئولیت پذیری بسیار پایینی دارند.
  • ثبات کافی در برنامه های کاری، عاطفی و شغلی ندارند.
  • در بیشتر موارد نیازمند کسی هستند که از آن‌ها حمایت کند.
  • برای اتمام برنامه های خود پشتکار کافی ندارد و حتی نظم و تداوم کافی را برای کارها و شغل خود ندارند.

بلوغ اخلاقی بلوغ لازم برای ازدواج موفق

بلوغ اخلاقی در فرد نوع رفتار طرفین را با یکدیگر بهبود خواهد داد، فردی که به بلوغ اخلاقی رسیده باشد در ارتباط با دیگران توانایی بخشندگی اشتباهات دیگران را دارد، در گفتار و رفتار خود صداقت دارد، رفتار و کردار خود را مدیریت می‌کند، همدلی و مهربانی را در روابط خود خواهد داشت و به طور کلی رفتارهای وی در چهارچوب و کنترل شده خواهد بود و ادبیات نامناسب، تظاهر، کینه توزی و بداخلاقی در رفتار وی جایگاهی نخواهد داشت.

برخی از نیازهای ازدواج موفق برای زوجین عبارتند از:

  • ایجاد حس اعتماد بین طرفین، اعتماد بین دختر و پسر یکی از مهمترین پیش نیازهای ازدواج است.
  • شناخت کافی نسبت به یکدیگر پیدا کنند. طرفین باید نسبت به یکدیگر، رفتارها، نیازها و خواسته های یکدیگر شناخت کافی ر ا پیدا کرده، نقات قوت و ضعف یکدیگر را بشناسند. و با آگاهی و قبول یکدیگر اقدام به ازدواج کنند.
  •  از انتظاراتشان نسبت به یکدیگر آگاهی پیدا کنند.
  • آمادگی وارد کردن همسرتان را در زندگی خود داشته باشید. زمانی که فردی را وارد زندگی خود می‌کنید. در حقیقت در کنار ارتباط شما با همسر خود با خانواده و اطرافیان وی نیز باید بتوانید ارتباط مثبت و مناسبی را برقرار کنید.
  • هدف گذاری و انگیزه صحیح برای ازدواج را فراموش نکنید. اگر اهداف شما برای ازدواج اهدافی اشتباه و دلایل اشتباهی باشد می‌تواند تجربه یک ازدواج موفق را از شما بگیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا